Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
    19 stycznia 2025
    Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
    6 stycznia 2025
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Bezpłatny audyt SEO
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    AdSense
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kradzież domeny internetowej
    Jak ochronić domenę przed kradzieżą?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czy warto promować aukcje Allegro?
    Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
    8 lutego 2024
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Anioły biznesu w Polsce
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Google Gemini AI
Responsywnie.pl > Marketing > Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Marketing

Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2025/01/19 o 21:39
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 19 stycznia 2025
11 min
Udostępnij

Tempo rozwoju sztucznej inteligencji jest imponujące. Ogromne wrażenie robi popularny ChatGPT, który ma już ok. 180 milionów użytkowników, a w każdym tygodniu korzysta z niego około 100 mln osób. Oczywiście rozwiązanie ma konkurencję i to niemałą… Należy do niej Gemini, czyli model sztucznej inteligencji od Google. Co oferuje? Dowiedz się więcej o modelach generatywnych AI.

Spis treści
Czym jest Gemini od Google?Jakie są kluczowe funkcje i cechy modelu Gemini?Jak działa Gemini?Różnice między Gemini a ChatGPTJakie są zastosowania Gemini w praktyce?Wady i zalety GeminiPodsumowanie

Czym jest Gemini od Google?

6 grudnia 2023 roku Google przedstawiło na swoim blogu Gemini. Dowiedzieliśmy się wówczas, że firma od 8 lat skupia się na AI. Efektem jej prac jest nowy model generatywnej sztucznej inteligencji, który potrafi tworzyć treści na podstawie różnych danych wyjściowych, takich jak: tekst, obraz czy dźwięk. Jeśli wprowadzisz dany tekst (pytanie, polecenie), model generatywny na podstawie danych treningowych przewiduje, jaki tekst wyjściowy jest statystycznie najbardziej prawdopodobny, czyli będzie po prostu trafioną odpowiedzią. Poniżej znajduje się przykład, gdzie autor tekstu wejściowego prosi o wygenerowanie dosyć nietypowej treści.

Generowanie tekstu

Źródło

Czym jest zatem Google Gemini? To model, który ma być multimodalny, tzn. może rozumieć i wykorzystywać różne rodzaje informacji, w tym: dźwięk, obraz, tekst. Na czym polega innowacja? W przypadku standardowego podejścia do budowania modeli multimodalnych trenowano kilka różnych komponentów dla poszczególnych źródeł danych, a następnie je łączono. Gemini projektowano w taki sposób, aby model był multimodalny w naturalny sposób – wytrenowany od początku na różnych źródłach.

W kolejnym kroku wprowadzono następne dane multimodalne, aby osiągnąć jeszcze większą wydajność. W efekcie Gemini „rozumie” lepiej niż inne modele, które powstały do tej pory. Jego ważną cechą jest elastyczność – działa zarówno na centrach danych, komputerach domowych jak i urządzeniach mobilnych. Funkcje Google Gemini i informacje o tym modelu prezentuje poniższy film:

6 grudnia 2023 roku Google wprowadziło model Gemini 1.0 w różnych usługach. Gemini Pro, model do skalowania w szerokim zakresie działań (inne to choćby Gemini Ultra), który miał być dostępny w ponad 170 krajach. Od 13 grudnia dostęp do Gemini Pro poprzez Gemini API zapewniono w Google AI Studio (umożliwia testowanie modeli i eksperymentowanie z różnymi promptami) i Google Cloud Vertex AI (platforma do trenowania modeli ML i aplikacji AI).

Jak sprawdzić Gemini Google? Możesz testować ten model za darmo na stronie https://gemini.google.com/app. Po wejściu, w lewym górnym rogu możesz wybrać wersję Gemini. Domyślnie to 1.5 Flash.

Różne modele Gemini

Źródło

Jakie są cechy wymienionych modeli? Znajdziesz je na poniższej grafice.

Warianty modelu

Źródło

Gemini Advanced to najbardziej zaawansowany model AI od Google, ale niestety płatny – 99 zł miesięcznie. Za darmo możesz go testować przez miesiąc.

Jakie są kluczowe funkcje i cechy modelu Gemini?

Gemini Google daje Ci mnóstwo możliwości. Nawet jeżeli do tej pory korzystałeś wyłącznie z ChatGPT, wypróbuj to rozwiązanie. Poniżej prezentujemy jego najważniejsze funkcje:

  • Rozumienie tekstu, obrazu, dźwięku i nie tylko – Gemini dobrze radzi sobie ze wszystkimi wymienionymi formami przekazu. Jest w stanie udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące skomplikowanych zagadnień. Może pomagać w przygotowaniu do szkolnych egzaminów (dobrze radzi sobie z wyjaśnianiem) oraz rozwiązywać działania matematyczne. W odpowiedzi odsyła również do wyników Google. Prezentuje to poniższy film.

  • Rozbudowane kodowanie – Gemini generuje kod w takich językach programowania jak: Python, Java, C++ i Go. To jeden z najlepszych modeli do kodowania. Rozwiązanie Google zostało wyróżnione w wielu testach, w których oceniano wydajność zadań związanych z kodowaniem. Jest to efektem wykorzystania różnych języków i analizowania złożonych informacji. Google twierdzi, że z zastosowaniem swojego, model AI stworzyło zaawansowany system generowania kodu – AlphaCode 2, który dobrze radzi sobie nawet ze złożonymi zagadnieniami programistycznymi. W momencie pojawienia się Gemini szacowano, że AlphaCode 2 działa lepiej niż zdecydowana większość konkurencyjnych systemów.
  • Niezawodność, skalowalność i bezpieczeństwo – Gemini działa szybciej niż inne modele i jest zsynchronizowane z innymi usługami Google m.in. YouTube, Google Maps czy Gmail.
  • Odpowiedzialność i bezpieczeństwo – Google wykorzystuje rozwiązania, dzięki którym do odbiorców mają nie trafiać treści, zawierające przemoc czy negatywne stereotypy. Stosuje filtry, które dostarczają użytkownikom wysokiej jakości dane. Natomiast twórcy nie ukrywają, że wciąż pracują nad takimi kwestiami jak zgodność wyświetlanych danych z prawdą. Kolejne wersje rzeczywiście są pod tym kątem bardziej dopracowane.

Pamiętaj jednak, że jakość uzyskiwanych odpowiedzi w dużej mierze zależy od tego, z której wersji Gemini korzystasz do analizy danych. Jeśli zdarzyło Ci się testować to narzędzie jakiś czas temu, to sprawdź, jakie są jego możliwości obecnie.

Jak działa Gemini?

Gemini zapewnia dostęp do sztucznej inteligencji Google. Jak to działa? Twoim zadaniem jest wprowadzenie promptu, czyli zapytania lub instrukcji, które przekazujesz modelowi językowemu. Zwróć uwagę, że Gemini umożliwia Ci wprowadzenie nie tylko zapytania tekstowego, ale również obrazu lub dźwięku.

Jak działa Gemini?

Źródło

Kiedy wprowadzisz prompt, Gemini odpowiada na podstawie informacji, które już zna lub pobiera je z innych źródeł – aplikacji Google. Modele językowe uczą się z bilionów słów i rozpoznają wzorce składające się na dany język. Co istotne, one stale się rozwijają, biorąc pod uwagę zapytania użytkowników, udzielane odpowiedzi i uzyskiwane opinie.

Uwaga: nie traktuj odpowiedzi Gemini jako pewnik. AI może nie tylko popełniać błędy, ale również korzystać z obraźliwych słów.
Korzystanie z Google Gemini AI jest bardzo proste. Oto przykładowe prompty, których możesz użyć:

  1. Przygotuj 5 propozycji nazw dla firmy budowlanej.
  2. Gdzie warto wyjechać w styczniu, żeby było ciepło?
  3. Wymień najlepsze polskie książki o tematyce wojennej.

Kiedy otrzymasz informacje, możesz zgłosić dodatkowe uwagi i sugestie, aby odpowiedzi Gemini były lepiej dopasowane do Twoich oczekiwań. Ale uwaga! Nie wierz bezgranicznie uzyskanym danym, a tym bardziej nie podejmuj na ich podstawie ważnych decyzji. Takie technologie miewają… halucynacje – źle interpretują informacje lub przekazują nieprawdę. W efekcie Gemini może:

  • Podać statystyki, które… nie istnieją.
  • Powołać się na ekspertów, których… po prostu nie ma.
  • Ogólnie pisać nieprawdę.

Dlatego pamiętaj, że Gemini nie może być Twoim prawnikiem, lekarzem ani ekspertem od innych dziedzin.

Różnice między Gemini a ChatGPT

ChatGPT osiągnął ogromną popularność i w dużej mierze jemu zawdzięczamy tempo, w jakim rozwijają się tego typu rozwiązania. Jak wypada na jego tle Gemini? Porównajmy oba rozwiązania:

  • Wydajność i możliwe zastosowania – oba modele wyróżniają się na tle konkurencji na różne sposoby. Na pewno ChatGPT trzeba docenić za solidną analizę tekstu, wysoką jakość kodu czy tworzonego contentu. Natomiast Gemini zapewnia głęboką analizę multimediów i dostęp do bardzo szerokiej ilości różnego typu danych.
  • Tworzenie treści – ChatGPT radzi sobie znakomicie. Dobrze analizuje duże zbiory danych i wyciąga z nich wnioski. Potrafi dobierać odpowiedni ton do wypowiedzi, budować content w różnym stylu. Sprawdza się w różnych zadaniach, w tym związanych z budowaniem kampanii marketingowych. Gemini nie pozostaje tutaj w tyle. Dodajmy, że oba narzędzia na podstawie promptów generują obrazy. Efekty nie są jednak idealne.
  • Integracja z innymi narzędziami – użytkownicy ChatGPT mogą korzystać z różnych pluginów i tworzyć własne chaty. Poza tym narzędzie daje wiele zaawansowanych możliwości dzięki integracji z Microsoft Co-Pilot. A Gemini? Trzeba go docenić za połączenie z Google Workspace. Jeśli bazujesz na narzędziach tej firmy, dokumentach Google, to dla Ciebie optymalne rozwiązanie. Integracja Gemini z YouTube zapewnia analizowanie materiałów wideo, co jest kolejnym ważnym krokiem, jeśli chodzi o rozwój narzędzi AI.
  • Asystent AI – oba rozwiązania dobrze radzą sobie z obsługą klienta. Dzięki niemu możesz zautomatyzować niektóre proste procesy biznesowe i zapewnić kreatywne odpowiedzi na pytania. Tym samym odciążysz obsługę klienta. A jak wypada Gemini? Daje jeszcze więcej możliwości, a to dzięki integracji z ekosystemem Google. Odpowiedź Gemini bazuje na analizie danych w czasie rzeczywistym, odgrywa kluczową rolę przy obsłudze klienta.

Które z tych rozwiązań jest lepsze? Oba zapewniają zaawansowane funkcje. Indywidualnie oceń, co bardziej Ci odpowiada – Google AI czy jednak ChatGPT. Decydować mogą szczegóły.

Jakie są zastosowania Gemini w praktyce?

Gemini ma mnóstwo zastosowań i z pewnością, korzystając z niego, przyjdą Ci do głowy zupełnie nowe. Takie kluczowe funkcje, a raczej możliwości wykorzystania, to:

  • tworzenie treści na podstawie dostarczonych danych albo źródeł online;
  • asystent Google, czyli po prostu wirtualny pomocnik, który odpowiada na pytania i wykonuje polecenia;
  • tłumaczenia – z zachowaniem bardzo wysokiej jakości;
  • analizowanie danych – przygotowywanie wniosków i raportów;
  • wyjaśnianie, jak wykonać poszczególne zadania – pomoc w przygotowaniu do egzaminów;
  • kodowanie – ogromne ułatwienie dla programistów;
  • generowanie grafiki na podstawie zapytania.

Wady i zalety Gemini

AI od Google ma plusy i minusy. Jeśli chodzi o wady Google Gemini, są one następujące:

  1. halucynacje – podawanie nieprawdziwych informacji;
  2. obraźliwe treści – content może nie tylko nie być zgodny z oczekiwaniami, ale również zupełnie nieoczekiwane zwroty;
  3. konieczność opłacenia dostępu do najbardziej zaawansowanej wersji.

Natomiast wśród zalet Gemini trzeba wymienić:

  1. integrację z ekosystemem Google – w ramach jednego konta Google korzystasz z wielu usług i zwiększasz korzyści, które możesz odnieść dzięki Gemini;
  2. uczenie się – model jest wciąż rozwijany i uczy się na bazie zadawanych pytań, udzielanych odpowiedzi i otrzymywanych opinii;
  3. analiza tekstu, obrazu i dźwięku;
  4. znakomicie działający asystent AI.

Podsumowanie

Gemini od Google pod wieloma względami imponuje, ale ma też wady. Prawdopodobnie znajdziesz dla niego zastosowanie, dzięki któremu ułatwisz sobie pracę.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Google Gemini AI
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Marketing 19 stycznia 2025
Wprowadzenie produktu
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Marketing 2 stycznia 2025
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?