Ads i AdSense to jedne z najpopularniejszych usług, które oddaje do dyspozycji internautów Google. W obu przypadkach mamy do czynienia z platformami reklamowymi, ale nie są one skierowane do dokładnie tych samych odbiorców. W czym tkwi różnica między nimi? Czy można jednocześnie korzystać z obu systemów?
Google Ads i AdSense – kluczowe różnice
Każda z platform przeznaczona jest dla użytkowników o innych potrzebach. Program Google AdSense skierowany jest do właścicieli witryn internetowych. Dzięki niemu mogą oni zarabiać na reklamach, które wyświetlają się na forach, blogach, w serwisach społecznościowych i innego typu witrynach. Natomiast Google Ads, wcześniej noszące nazwę Google AdWords, adresowane jest do reklamodawców. Zatem w skrócie na Google AdSense można zarobić, natomiast w Ads można się zareklamować – za opłatą.
W AdSense właściciel witryny udostępnia przestrzeń reklamową, na której chce wyświetlać różne kreacje – może to być tekst, video czy grafika. Zarządzający serwisem ustala, gdzie te reklamy mogą się pojawiać, ale też ma możliwość włączenia kreacji automatycznych – wówczas algorytm programu Google AdSense dobierze optymalne lokalizacje, aby maksymalizować przychód wydawcy.
W przypadku Google Ads zainteresowany kampanią reklamową wpłaca środki na konto i wówczas zostaje ona aktywowana w wynikach wyszukiwania albo w sieci reklamowej Google. W SERP-ach reklamy są oznaczone i prezentowane m.in. na górze rezultatów, tak jak widać na poniższym screenie:
Czym jest sieć reklamowa Google? To baza około dwóch milionów witryn, filmów i aplikacji, w których można wyświetlać reklamy. Tutaj pojawia się istotne powiązanie między obiema platformami, gdyż przestrzeń dostępna w ramach Google AdSense należy do sieci reklamowej Google Ads. Zatem użytkownik Ads wpłaca środki na promocję, a część tych pieniędzy trafia do wydawcy, czyli korzystającego z Google AdSense, o ile reklamodawca wybrał taką formę dotarcia do odbiorców.
Każdego roku Google płaci wydawcom przeszło 10 mld dolarów. Przykładowa reklama wyświetlana w ramach Google AdSense wygląda tak, jak na poniższym screenie. Ten serwis jest źródłem zysków zarówno dla małych stron, jak i ogromnych, najpopularniejszych w Polsce i na świecie portali.
Źródło: Onet.pl
Reasumując: Google AdSense i Google Ads to dwie różne platformy reklamowe. Pierwsza daje możliwość umieszczenia kreacji na stronie w celu zarabiania na nich, a druga pozwala na korzystanie z odpłatnej reklamy m.in. na stronach należących do programu AdSense.
Google AdSense – kluczowe fakty
Program Google AdSense może przynosić duże profity, których wysokość zależy od popularności witryny, tematyki strony, a także uzyskiwanej przez nią klikalności. Teoretycznie każdy właściciel serwisu może dołączyć do AdSense, ale jego witryny muszą spełniać wymagania platformy.
Oto kilka ważnych faktów, które dotyczą programu Google AdSense:
- CTR dla reklam z platformy wynosi od 0,1 do 30 proc., ale najczęściej jest to od 1 do 10 proc.;
- wynagrodzenie za jedno kliknięcie to z reguły od 0,2 do 15 dolarów;
- w 2018 roku z programu usunięto ponad 0,7 mln wydawców;
- liczba wydawców przekracza 2 mln;
- Google AdSense prezentuje reklamy w 46 językach;
- w 2020 roku reklamy Google AdSense wyświetlały się na ponad 38 mln stron.
Aby dołączyć do systemu, wystarczy założyć konto na Google Adsense lub użyć już istniejącego konta Google. Następnie właściciele witryn muszą umieścić na swoich stronach specjalny kod – można to zrobić bezpośrednio, edytując kod witryny albo za pomocą Google Tag Managera. Program umożliwia właścicielom witryn monitorowanie zarobków poszczególnych stron, analizowanie, jakie wyniki przynoszą kreacje. Duży wpływ na osiągane rezultaty ma rozmieszczenie reklam, ich wielkość, kolorystyka i nie tylko.
Google Ads – co warto wiedzieć?
Program Google Ads daje możliwość dotarcia do ogromnej liczby wydawców, a także do milionów korzystających z wyszukiwarki Google. Dzięki niemu możliwe jest pozyskiwanie ruchu z reklam tekstowych czy banerów już w dniu rozpoczęcia działań. Promować się można, jak wspomnieliśmy, w sieci reklamowej i w sieci wyszukiwania. Oto kilka istotnych informacji na temat Google Ads:
- liczba kont Google Ads przekracza 2 mln;
- ponad 80 proc. kampanii to akcje PPC, czyli z opłatą za każde przekierowanie;
- sieć reklamowa Google dociera do ponad 90 proc. konsumentów online;
- ponad 60 proc. internautów klika reklamy w wynikach wyszukiwania Google;
- około 95 proc. płatnego ruchu z wyszukiwarki pochodzi z Google;
- najdroższe słowa kluczowe w Google Ads to insurance, loans, mortgage, attorney, credit, lawyer – w 2021 roku przeciętne CPC dla tych słów przekraczało 40 dolarów.
Reklama w Google Ads jest jedną z najpopularniejszych form pozyskiwania ruchu przez sklepy WWW w Polsce. Z analizy przeprowadzonej przez platformę Shoper, która objęła działające na niej sklepy, wynika, że system reklamowy od Google odpowiadał za 29 proc. ruchu – lepszy wynik uzyskały tylko organiczne wyniki wyszukiwania (31 proc.).
Ads i AdSense – podsumowanie
Platformy te się uzupełniają, ale są oczywiście różne. Nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z obu propozycji, chociaż najczęściej Google Ads interesuje tych, którzy chcą promować strony sprzedażowe, natomiast reklamy AdSense pojawiają się głównie w witrynach contentowych, a nie wśród produktów oferowanych w sklepie. Oba systemy Google cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, natomiast AdSense dla wielu serwisów jest źródłem największych przychodów.