Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Dobry tytuł SEO
    Znaczenie tytułu a SEO strony internetowej
    20 marca 2024
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Atak hakera na stronę
    Atak hakerów. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Research and development
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Jak mądrze wykorzystywać Google Trends?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Trendy w Google
Responsywnie.pl > Marketing > Jak mądrze wykorzystywać Google Trends?
Marketing

Jak mądrze wykorzystywać Google Trends?

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2023/10/05 o 15:59
Natalia Szczur Opublikowano 5 października 2023
13 min
Udostępnij

Świadomość, jakie trendy obowiązują w danej branży i czym są zainteresowani klienci, odgrywa dużą rolę w prowadzeniu działań marketingowych. Niektóre produkty cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem zaledwie przez kilka miesięcy w roku, podczas gdy w pozostałych ich popularność spada. Z drugiej strony są i takie, na które jest popyt przez cały rok. W ustaleniu takich danych pomoże Ci Google Trends. Sprawdź, co to za narzędzie i jak działa.

Spis treści
Czym jest Google Trends – definicjaJak rozumieć dane z Google Trends?Google trends – jak działa?Czy warto korzystać z Google Trends?Jak wykorzystać potencjał Google Trends?Jak ustalić zapytania, które wyszukują internauci?Jak wykorzystać Google Trends w SEO?Trendy dotyczące liczby wyszukiwańWybierz nowe słowa kluczoweInspiracje do treści newsowychSprawdź popularność fraz w różnych regionachOptymalizacja strategii marketingowej w różnych kanałach wyszukiwaniaPodsumowanie

Czym jest Google Trends – definicja

Narzędzie to zostało stworzone przez Google w 2006 roku. Początkowo było dostępne wyłącznie dla pracowników, ale firma zauważyła, że dane te są przydatne również dla użytkowników, dlatego udostępniła je publicznie. Co prezentuje narzędzie Google Trends? Pokazuje, jaka jest popularność danego zapytania w danym okresie. Nie dowiesz się z niego, jak wielu użytkowników wyszukuje konkretne frazy. Sprawdzisz za to, jakie tematy zyskują popularność, zweryfikujesz, jak zmienia się zainteresowanie nimi w kolejnych miesiącach roku, a także jakie było w poprzednich latach. Możesz śledzić także trendy wyszukiwania.

Jak rozumieć dane z Google Trends?

Wyszukaj interesujące Cię zapytanie i określ, które dane są przydatne. Na poniższej grafice widać trendy Google dla frazy meble ogrodowe, ale tylko z ostatniego dnia.

Trendy w Google

Źródło: Google Trends

Jakie wnioski przynosi taka analiza trendów? Możesz łatwo wytypować miesiące, w których dany produkt cieszy się największym zainteresowaniem i te, w których jest ono mniejsze. Najlepiej widać to na wykresie, który obejmuje 12 ostatnich miesięcy.
Google Trends w analizie trendów
Wynika z niego, że szczyt zainteresowania frazą meble ogrodowe przypada na koniec kwietnia i początek czerwca. Najmniej wyszukiwań jest natomiast jesienią.

Kiedy ustawisz kursor myszy w różnych miejscach na wykresie, zobaczysz frazę kluczową i liczbę. Co oznaczają?

Wykres w Google Trends

Jak już wiesz, Google Trends to narzędzie, które podaje dane dotyczące trendów, a nie liczbę wyszukiwań. Dane te są normalizowane i prezentowane w skali od 0 do 100. Jako 100 oznaczany jest dzień, w którym zainteresowanie hasłem było największe. Natomiast innym dniom proporcjonalnie przypisywane są liczby od 0 do 100. Zero nie oznacza, że fraza nie jest w ogóle wyszukiwana, tylko że brakuje wystarczającej ilości danych.

Google trends – jak działa?

Dane, które udostępnia Google Trends, są zanonimizowane, czyli nie można rozpoznać użytkowników, od których są zbierane. Poza tym są podzielone na kategorie i pogrupowane. To powoduje, że możesz sprawdzić zainteresowanie danym tematem nawet w konkretnym mieście. Dostępne są dwa rodzaj próbek. Pierwszą są dane w czasie rzeczywistym, które obejmują ostatnie 7 dni. Drugie dotyczą okresu od 2004 roku do 72 godzin przed wyszukiwaniem.

Nie traktuj danych z Google Trends jako dokładnego odzwierciedlenia trendów związanych z wyszukiwaniem. Google zdaje sobie sprawę z wyszukiwań automatycznych czy zapytań wynikających z próby spamowania SERP-ów (ang. Search Engine Results Page). Ma opracowane mechanizmy ich wykrywania, ale nie zawsze je odfiltrowuje.

Natomiast Trends Google odfiltrowuje niektóre typy zapytań, np. częste wyszukiwanie tego samego słowa kluczowego przez jednego użytkownika. Odfiltrowaniu podlegają również zapytania ze znakami specjalnymi, a także używane przez niewielu użytkowników. Google Trends pozwala uzyskać dane dotyczące poziomu zainteresowania danym tematem, ale nie wynikają one np. z ankiety naukowej. Pokazuje wzrost popularności tematu, jednak jeśli chcesz wyciągać na tej podstawie wnioski, to traktuj to źródło jako jedno z kilku. Nie podejmuj decyzji wyłącznie na tej podstawie.

Czy warto korzystać z Google Trends?

Zdecydowanie warto korzystać z Google Trends, a argumenty na to podało Google na swoim blogu. Zerknij tutaj.

Wiesz już, jak działa Google Trends, ale czy znasz wszystkie zalety korzystania z tego narzędzia? Dzięki niemu uzyskujesz zarówno dane od 2004 roku, jak i te sprzed kilku minut. Otrzymujesz podobne tematy i zapytania, które są najpopularniejsze. Oznacza to, że cieszą się największym zainteresowaniem lub zyskują na popularności. Czym to się różni? Zyskujące popularność to te, które najbardziej ją zwiększyły od ostatniego okresu, a najpopularniejsze to te, które cieszyły się największym zainteresowaniem w danym okresie.

Podobne tematy i tematy zyskujące na popularności

Możesz wykorzystać Google Trends do porównania zainteresowania danym tematem w różnych lokalizacjach, np. województwach. Sprawdzisz, jakie zagadnienia są popularne w danym dniu i możesz przygotować na ten temat materiał pod Google News. Narzędzie umożliwia również ustalenie fraz, które nigdy dotąd nie były wyszukiwane. Jak informuje Google, 15% zapytań wysyłanych do tej wyszukiwarki każdego dnia jest używanych po raz pierwszy.

Fun fact: 15% of all Google searches have never been searched before.

— Google (@Google) February 15, 2022

Jak wykorzystać potencjał Google Trends?

To narzędzie, które może Ci się przydać w wielu przypadkach. Google podaje przykład profesjonalnego użycia. Okazało się, że Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wykorzystuje Google Trends do pokazywania szacowanego PKB co tydzień. Używa m.in. danych z tego narzędzia. Przykładowy efekt ich wykorzystania znajduje się na poniższym screenie.

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju a Google Trends

Źródło: Oecd

Google Trends umożliwia sprawdzenie, jakie tematy cieszą się zainteresowaniem w danej okolicy. Jeżeli znajdziesz wśród nich takie, które są związane z Twoją działalnością, możesz zaproponować podobne produkty lub usługi. Wtedy wystarczy wykorzystanie kampanii Google Ads lub Facebook Ads, aby szybko dotrzeć do zainteresowanych ofertą.

Warto korzystać z Google Trends wtedy, gdy zamierzasz wprowadzić do oferty taki sam produkt jak konkurencja. Dzięki narzędziu możesz monitorować zmianę zainteresowania produktem lub usługą. Utrzymuje się na wysokim poziomie, rośnie albo wręcz przeciwnie – wciąż maleje? To jeden ze sposobów na wyciągnięcie wniosków, ale niejedyny. Możesz przecież wprowadzić innowacje, zaoferować coś ekstra, zrealizować skuteczną kampanię marketingową, aby odwrócić trend.

Kolejną ciekawą funkcją, którą możesz wykorzystać w działalności, jest opcja porównania zainteresowania różnymi zagadnieniami. Zerknij na poniższy screen. Widać na nim, w ujęciu czasowym, zainteresowanie dwoma tematami. Jak to wykorzystać? Jeśli oba rodzaje produktów masz w ofercie, możesz wywnioskować, w którym przypadku warto inwestować w działania marketingowe w danym okresie. Skoro zainteresowanie daną grupą artykułów jest większe, to być może dobrym krokiem będą kampanie skierowane właśnie na nią. Z wykresu wynika, że są momenty w roku, kiedy to hulajnogi cieszą się większym zainteresowaniem niż rowery.

Porównanie dwóch haseł

Najczęściej wyszukiwane aktualnie frazy mogą być dla Ciebie także wyznacznikiem w przygotowaniu kampanii reklamowych odnoszących się do aktualnych wydarzeń. Dobrze zrealizowany real time marketing może przynieść znakomite efekty. Takie akcje często osiągają efekt wirusowy. Przykłady można mnożyć. Poniżej reklama marki IKEA, która nawiązywała do księcia Harrego i Meghan.

Najczęściej wyszukiwane frazy

Źródło: wirtualne media

Oczywiście, do ustalania, że temat ślubu był wówczas na topie, nie było potrzebne podsumowanie Google Trends. Natomiast dzięki narzędziu możesz wytypować tematy istotne w mało popularnych branżach, o których nie mówi się tak powszechnie.

Jak ustalić zapytania, które wyszukują internauci?

Żeby budować widoczność strony w Google, musisz znać słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes i są wyszukiwane przez internautów. Na ich podstawie mogą odnajdywać Twoją ofertę także w serwisach społecznościowych, artykułach sponsorowanych i nie tylko. Tak naprawdę analiza popularności słów kluczowych nigdy się nie kończy, bo wciąż pojawiają się nowe zapytania związane z daną branżą, nowe produkty, dlatego witrynę trzeba stale optymalizować. Możesz ustalić odpowiednie frazy za pomocą Senuto czy Semstorm. Popularność wyszukiwań sprawdź z wykorzystaniem np. Planera słów kluczowych Google Ads.

A czy przy ustalaniu słów kluczowych możesz także wykorzystać możliwości Google Trends? Jak najbardziej! Sprawdź, czy wśród najpopularniejszych słów kluczowych w ostatnim czasie pojawiły się jakieś frazy związane z Twoim biznesem. Jeśli tak, możesz się zabrać za content marketing. Twórz nowe treści, optymalizuj witrynę pod te zapytania.

Sprawdź podobne tematy i zapytania. Listę możesz pobrać, a dalszą analizę prowadzić, np. w arkuszu kalkulacyjnym, do którego dołączysz dane o szacunkowej liczbie wyszukiwań. Jeśli masz już podstrony przygotowane pod podobne słowa kluczowe, zoptymalizuje je, a jeżeli nie – utwórz nowe treści.

Podobne tematy w Google Trends

Dane z Google Trends pozwalają szybko uzyskać aktualne informacje o trendach w wynikach wyszukiwania i wykorzystać popularność tych tematów.

Jak wykorzystać Google Trends w SEO?

Narzędzie to może Ci ułatwić budowanie widoczności w wyszukiwarce i pozyskiwanie ruchu z niej. Ma wiele zastosowań, choć na pierwszy rzut oka może się wydawać mniej przydatne niż np. rozwiązania do drobiazgowej analizy widoczności stron. Do czego możesz wykorzystać Google Trends?

Trendy dotyczące liczby wyszukiwań

Sprawdzasz aktualne dane dotyczące szacowanej liczby zapytań dla danej frazy i dowiadujesz się, że obecnie wynosi ono 10 tys.? Tę samą weryfikujesz jednak w Google Trends i widzisz, że w danym miesiącu cieszy się niewielkim zainteresowaniem, a w kolejnych okresach regularnie rośnie? To oznacza, że jej popularność w najbliższych miesiącach będzie zdecydowanie większa i warto zaangażować się już teraz w jej pozycjonowanie. Przygotuj landing page pod tę frazę lub zoptymalizuj już istniejącą treść. Dodaj prowadzące do danego URL-a linki wewnętrzne, a także odnośniki zewnętrzne – to powinno Ci przynieść wyższe pozycje i większy ruch w kolejnych miesiącach.

Liczba wyszukiwań

Wybierz nowe słowa kluczowe

Jak już wiesz, ok. 15% zapytań wysyłanych każdego dnia do Google nigdy wcześniej nie było użyte. Google Trends pozwoli Ci na bieżąco śledzić nowe frazy, które zainteresowały internautów. Wykorzystaj je, aby zoptymalizować istniejące treści lub dodać nowe, jeśli odbiegają tematycznie od istniejących. Przeważnie, jeśli masz dobrze wypozycjonowany materiał, wystarczy przygotować dodatkowy nagłówek z daną frazą kluczową, aby zbudować widoczność na tę frazę.

Inspiracje do treści newsowych

Aby zwiększyć szanse na pozyskiwanie ruchu z Google News, przygotuj treści dotyczące aktualnych wydarzeń. Mogą się wyświetlić nie tylko tam, ale również w standardowych wynikach wyszukiwania. W przypadku popularnych zagadnień takie tematy mogą przynieść witrynie duży ruch. Wyszukiwarka Google wyświetla taki blok jak poniżej wysoko w SERP-ach. Zapytanie o mecz Rakowa Częstochowa z drużyną FC Kopenhaga zostało wysłane w dniu meczu. Wyniki były następujące:

Artykuły

W tym samym dniu Google Trends wyświetlało dane o tematach zyskujących popularność w ciągu ostatniej doby jak poniżej. Przebicie oznacza, że popularność hasła w stosunku do poprzedniego okresu wzrosła o ponad 5000%.

Pytania podobne i zyskujące popularność

Sprawdź popularność fraz w różnych regionach

Oferujesz określone usługi w danej okolicy i bierzesz pod uwagę zaproponowanie tych samych w innym mieście lub miastach? Sprawdź, jak wygląda zainteresowanie nimi w danej lokalizacji.

Sprawdzenie popularność fraz w regionach

Optymalizacja strategii marketingowej w różnych kanałach wyszukiwania

Google Trends pozwala sprawdzić trendy w różnych wynikach wyszukiwania, tzn. w Google Zakupy, News, Grafika, na YouTube i standardowych. Może się okazać, że w różnych rezultatach zainteresowaniem cieszą się inne zapytania. Na tej podstawie możesz dostosować strategie marketingowe i optymalizować treści pod różne frazy – popularne w poszczególnych wynikach. Dzięki temu odpowiednio dostosujesz tytuł i opis strony, nagłówki i pozostałe elementy, które mają wpływ na widoczność.

Pomocne informacje w strategii marketingowej

Podsumowanie

Google Trends to narzędzie, które możesz wykorzystać w działaniach marketingowych i nie tylko. Potrzebna Ci analiza konkurencji? Chcesz sprawdzić aktualne preferencje użytkowników i interesujące ich tematy związane z Twoją branżą? Opracować treści na media społecznościowe? W tym wszystkim pomoże Ci Google Trends. Pamiętaj jednak, aby nie podejmować decyzji wyłącznie opierając się na tych danych. Bierz pod uwagę również inne, aby działania były rzeczywiście uzasadnione.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?