Facebook daje duże możliwości pod względem docierania do potencjalnych klientów. Możesz założyć fanpage, korzystać z płatnej reklamy, dodawać relacje i rolki. Rozwiązaniem, które w ostatnich latach cieszy się ogromnym zainteresowaniem, są grupy na Facebooku. Na czym polegają i kto może z nich korzystać? Jak założyć grupę i ją rozwijać?
Jak założyć grupę na Facebooku – instrukcja krok po kroku
Grupę zakłada jeden użytkownik, a następnie mogą do niej dołączyć inne osoby, o ile twórca da im taką możliwość. Jedno konto może dołączyć do maksymalnie 6 tys. grup. Kiedy dojdzie do takiej liczby, trzeba dokonać selekcji i opuścić część z nich, aby dołączyć do nowych. Jeśli tylko masz konto na Facebooku, możesz założyć swoją grupę. Nie wiąże się to z żadnymi opłatami. Sprawdź, jak krok po kroku utworzyć grupę:
1. Zaloguj się na swoje konto na Facebooku. Na stronie głównej kliknij opcję „Grupy” w menu po lewej stronie.
Jeśli jej nie widzisz, kliknij „Wyświetl wszystko”, a następnie opcję „Grupy”.
2. Jedną z wyświetlonych opcji jest „Utwórz nową grupę”.
3. W menu po lewej stronie zobaczysz opcje związane z tworzeniem. Wprowadź nazwę grupy. Możesz także od razu zaprosić do niej znajomych.
Nazwa grupy jest bardzo ważna i w dużej mierze determinuje łatwość jej wyszukania przez internautów. Użytkownicy Facebooka korzystają z wyszukiwarki, używając określonych fraz. Zastanów się, czego mogą szukać i jakie nazwy wpisywać. Nie chodzi o to, aby była bardzo oryginalna. Wprost przeciwnie – musi łatwo przychodzić na myśl. Niektóre grupy mają bardzo kreatywne nazwy, ale to nie zawsze się sprawdza, a niekiedy nawet utrudnia pozyskanie użytkowników bezpośrednio z wyszukiwarki.
Jeśli chodzi o ustawienia prywatności, publiczna oznacza, że każdy może sprawdzić listę uczestników i zobaczyć treści, zaś prywatna, że te informacje są dostępne wyłącznie dla członków. Jeśli wybierzesz prywatną, to pojawi się dodatkowe pytanie o to, czy ma być widoczna w wynikach wyszukiwania, czy ukryta?
4. Kliknij „Utwórz” i gotowe. Samo założenie grupy to dopiero początek drogi. Warto ją spersonalizować.
Po co zakładać grupy na FB?
Grupa na FB przeważnie łączy osoby o podobnych zainteresowaniach, ale nie tylko. Być może uczestniczysz w takich, które dotyczą podróży, Twojego zawodu i branży, pozwalają rozwiązać problem, z którym aktualnie się zmagasz, np. jak naprawić daną usterkę w samochodzie. Są też grupy, które skupiają wykonawców określonych usług, a dodają się do nich m.in. osoby, które szukają takich specjalistów.
Jeśli prowadzisz działalność, to dzięki grupie na FB możesz zwiększyć świadomość marki, zdobyć klientów i zyskać kanał komunikacji z nimi. Jesteś w stanie dotrzeć do bardzo dużej liczby potencjalnych odbiorców stosunkowo niewielkim kosztem. Jednak sukces zależy od wielu czynników. Grupa nie służy do spamowania – jeśli będziesz to robić, szybko stracisz odbiorców.
Personalizacja grupy na FB – dopasowanie do potrzeb
Udało Ci się założyć grupę na Facebooku? Czas ją spersonalizować. Co możesz zrobić? Pamiętaj o następujących krokach:
1. Zmień zdjęcie w tle. Możesz skorzystać z serwisów z gotowymi grafikami, które spersonalizujesz. Bardzo dużą bazę zapewnia popularna Canva.
2. Zmień ustawienia grupy. Przewiń po lewej stronie opcje w menu, aż zobaczysz ikonę koła zębatego, a obok niej „Ustawienia grupy”. Kliknij ją.
Wyświetli Ci się lista opcji. Zwróć uwagę przede wszystkim na następujące:
- Nazwa i opis – masz już nazwę, ale dodaj też opis grupy, tzn. napisz, jaką podejmuje tematykę.
- Wprowadzenie dla nowego członka grupy – możesz ustawić wiadomość, którą zobaczy nowy użytkownik.
- Lokalizacja – możesz ustawić, że dotyczy np. Polski.
- Adres internetowy – możesz zmienić adres URL, aby nazwa grupy nie stanowiła ciągu przypadkowych znaków. Jeśli grupa będzie mieć ponad 5 tys. użytkowników, wtedy nie zmienisz już jej nazwy.
- Kolor grupy – możesz wybrać kolorystykę elementów, np. przycisków.
- Odznaki – mogą się wyświetlać przy imieniu i nazwisku danej osoby, o ile spełni określone kryteria. Może to motywować do większej aktywności.
- Zarządzanie członkostwem – możesz ustalić, czy do grupy może dołączyć wyłącznie użytkownik, czy również strona (fanpage).
- Zarządzanie publikacją – decydujesz, czy chcesz udostępnić opcję dodawania anonimowych postów, ustalić zatwierdzanie wpisów, zasady sortowania postów i komentarzy.
- Opcje przy tworzeniu postów – możesz włączać i wyłączać następujące:
- Czaty społecznościowe i kanały audio – to stosunkowo nowe rozwiązania. Czat umożliwia zorganizowanie dla grupy rozwiązania podobnego do grupy na Messengerze. Kanał audio pozwala natomiast na organizowanie rozmów na żywo.
- Ustawienia zaawansowane – tutaj możesz m.in. powiązać z grupą Twój fanpage na Facebooku.
Aby zasady korzystania były jasne, przygotuj również regulamin grupy.
Grupa prywatna czy publiczna?
Tworząc grupę, ustalasz zasady dołączania do niej. Które rozwiązanie jest lepsze? Grupa prywatna czy publiczna?
Jeśli jest publiczna, każdy może zobaczyć jej zawartość. Jeśli opublikujesz w niej post, to może się wyświetlić Twoim znajomym, których nie ma na tej grupie. Wielu użytkowników Facebooka szuka informacji, np. na temat konkretnych produktów, bez dodawania się do różnych społeczności. Jeśli znajdą je na Twojej grupie, mogą do niej dołączyć. Zatem dzięki otwartości jesteś w stanie dotrzeć do dużego grona osób. Nie jest jednak powiedziane, że wszyscy przeglądający dołączą do grupy.
Jeśli zdecydujesz się utworzyć otwartą grupę na Facebooku, pamiętaj, że dla wielu użytkowników może to być problem. Mogą mieć obawy przed publikowaniem postów, bo nie chcą, aby np. widzieli je ich znajomi.
Grupy na Facebooku, które są prywatne, najczęściej gromadzą bardziej zaangażowanych użytkowników. Internauta nie ma obaw przed zadawaniem pytań. Poza tym dajesz mu także dostęp do informacji, które nie są powszechne.
Różnice pomiędzy grupą a profilem na Facebooku
Na Facebooku można zakładać profile, grupy i strony (fanpage). Czym się różnią? Na własnym profilu publikujesz zdjęcia, informacje na swój temat oraz ważne wydarzenia z Twojego życia. Grupa skupia użytkowników, czyli profile, ale w zależności od ustawień mogą do nich dołączać również fanpage’e . To ostatnie rozwiązanie jest po prostu stroną fanów danej osoby, witryny lub firmy. Może to być także fanpage tematyczny, na którym np. pojawiają się śmieszne filmy.
Co ciekawe, fanpage możesz połączyć z grupą. To sposób, by ją rozwijać. Na stronie fanów możesz umieścić zachętę do odwiedzenia grupy i tym sposobem zwiększać liczbę jej użytkowników. Zerknij na poniższy przykład. Możesz także dodać odnośnik do niej na Twojej stronie WWW.
Podsumowanie
Wybierz tematykę związaną z Twoimi zainteresowaniami lub branżą i zacznij rozwijać grupę. To sposób na nawiązanie ciekawych kontaktów, a także zdobycie klientów. Pamiętaj o personalizacji ustawień i moderowaniu grupy.