Doskonale wiemy, że prowadzenie rozmaitych działań w sieci wymaga od każdego odpowiedniej wiedzy, pomysłu i planu, dzięki którym będziemy w stanie efektywnie realizować cele i promować własne produkty czy usługi. Niewątpliwie jedną z podstawowych form, w które każdy powinien zainwestować czas, jest prowadzenie bloga firmowego. Nie jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Dobrej jakości tekst wymaga zaangażowania. Wszystko po to, by przykuć uwagę odbiorców, zdobyć ich zaufanie i ostatecznie doprowadzić do konwersji, która zwiększy nasze zyski. Z myślą o osobach stawiających pierwsze kroki we własnym biznesie, czy tych, które zupełnie nie wiedzą, jak napisać artykuł, przygotowaliśmy poradnik wyjaśniający wszystkie ważne kwestie. Dzięki niemu dowiesz się, po co dbać o wartościowy content, jak go tworzyć i co się składa na atrakcyjny artykuł, który aż chce się czytać. Dowiedz się, na jakich aspektach musisz się skupić, by Twoje działania w sieci przyniosły zadowalające efekty.
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
Blog firmowy wydaje Ci się zbędnym i niepotrzebnym narzędziem, które nie jest w stanie przynieść żadnych korzyści? Z pewnością Cię zaskoczymy, mówiąc, że to właśnie on są jedną z podstaw strategii inbound marketingu. To właśnie dzięki niemu wychodzi się naprzeciw użytkownikom, którzy w sieci poszukują ważnych informacji bądź rozwiązań. Przy tym mają szansę na zapoznanie się z marką i oferowanymi przez nią produktami. Dlatego warto mieć na uwadze fakt, że blogosfera nie ogranicza się wyłącznie do influencerów czy miłośników pisania, a stanowi odpowiednie miejsce także dla przedsiębiorców.
Prowadzenie bloga firmowego ma sporo zalet, które na pewno odczujesz jako przedsiębiorca. Przede wszystkim w ten prosty sposób jesteś w stanie zbudować świadomość swojej marki i tego, co oferujesz klientom. To właśnie blog może stać się kanałem do szczegółowej prezentacji produktów i usług, wspominając nie tylko o ich cechach, ale także korzyściach wynikających z ich zakupu.
Nie da się ukryć, że dzięki regularnie prowadzonemu blogowi można zbudować silną relację z klientami. Wartościowe teksty pokazują nie tylko to, co chcemy sprzedać, ale także kto stoi za firmą. Dzięki temu każdy odbiorca jest w stanie poznać naszą historię, co stoi za daną marką, jak ona działa i jakie wartości wyznaje. Tworząc wpisy, warto zachęcać klientów do komentowania, pokazując, że dajemy im przestrzeń do wyrażania swojego zdania, pokazywania swoich spostrzeżeń czy oczekiwań względem nas. Być może w ten sposób udoskonalisz swoje produkty?
Na blogu firmowym publikowane są wyłącznie wartościowe, merytoryczne treści. W ten sposób jesteśmy w stanie pokazać się z pozycji eksperta – znawcy tematu. Wpłynie to pozytywnie na nasz wizerunek, bo pokazujemy odbiorcom, że mamy fachową wiedzę dotyczącą danej branży, a co za tym idzie – oferowane rozwiązania są jakościowe i skrojone na miarę potrzeb najbardziej wymagających osób. Warto uwzględnić to w strategii swoich działań. O ile media społecznościowe mogą stać się miejscem, gdzie pokazujemy się ze strony nieco mniej formalnej, o tyle blog powinien ukazywać nasz profesjonalizm, który ma duży wpływ na decyzje zakupowe.
Nie możemy pominąć również, że dobrze prowadzony blog firmowy, który jest odpowiednio zoptymalizowany pod wyszukiwarki, może poprawić nasze działania SEO. Badania pokazują, że artykuły powodują wzrost zaindeksowanych stron o nawet 434%, natomiast linków o 97%. Atrakcyjne, inspirujące treści są czymś pożądanym przez Google, dlatego zdecydowanie warto w nie zainwestować. Zwiększysz tym samym ruch na swojej stronie i pozyskasz klientów, którzy być może zostaną z Tobą na dłużej.
Ponadto nie możemy zapomnieć o wygodzie, jaka wiąże się z blogiem firmowym. Dzięki niemu mamy tak naprawdę gotowe treści na media społecznościowe. Content tworzony w postaci artykułów może być dopełnieniem do postów publikowanych na Facebooku czy innych kanałach.
Jak przygotować się do tworzenia wpisów?
Jeśli już wiesz, że posiadanie bloga firmowego przynosi naprawdę spektakularne efekty, czas, aby dowiedzieć się, w jaki sposób tworzyć treść, która będzie na wysokim poziomie pod względem merytorycznym i jednocześnie atrakcyjna dla odbiorcy oraz robotów Google. Nie da się ukryć, że sztuką jest sprawne połączenie obu tych kwestii – jak napisać dobry tekst, który będzie wartościowy zarówno dla czytelnika, jak i wyszukiwarki. Poniżej zebraliśmy najważniejsze wskazówki, które pomogą Ci w kompleksowym działaniu, aby rzeczywiście podejmowane przez Ciebie kroki były efektywne i zadowalające.
Skorzystaj z narzędzi SEO
Pracując z tekstem, bardzo ważna jest umiejętność korzystania z profesjonalnych narzędzi SEO, dzięki którym każdy artykuł będzie odpowiadał na bieżące trendy, a dzięki kompleksowej optymalizacji, dasz sobie szansę na uzyskanie wyższych pozycji w wyszukiwarce. Na rynku mamy sporo różnorodnych narzędzi, dlatego warto przemyśleć, na czym nam najbardziej zależy oraz jakie mamy potrzeby, by w pełni wykorzystać możliwości, które nam dają.
Pośród tych polecanych, które cieszą się największym uznaniem wśród użytkowników, znajdują się m.in. Senuto, Semstorm, Answer the Public czy Surfer SEO. W jaki sposób narzędzia mogą się przydać do pisania dobrych artykułów blogowych? Przede wszystkim dają one wgląd w to, jakie słowa kluczowe warto zawrzeć w treści. Bogata baza wskazuje na liczbę wyszukiwań fraz, dzięki czemu dowiesz się, na co położyć nacisk, by publikowane teksty przynosiły pożądany ruch na stronie. Te profesjonalne narzędzia wskazują także na sezonowość, frazy z długiego ogona czy pytania, jakie internauci wpisują do wyszukiwarki. Pozwoli to na trafne odpowiedzenie na potrzeby użytkowników i dostarczenie im takich treści, które rzeczywiście będą chętnie czytane. Jeśli nie wiesz, co pisać na blogu, narzędzia SEO z pewnością będą bardzo pomocne.
Zapytaj handlowców, o co pytają klienci
Aby artykuły blogowe rzeczywiście odpowiadały na oczekiwania użytkowników, a jednocześnie przynosiły pozytywne efekty dla samej firmy, warto poprosić dział handlowy, czyli tak naprawdę specjalistów, o to, by wykonali kompleksową analizę. Taki research przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi umożliwi lepsze rozplanowanie, o czym pisać oraz w jaki sposób. To właśnie handlowcy doskonale wiedzą, o co najczęściej pytają klienci, czego nie wiedzą i co sprawia im kłopot. Mając taką wiedzę – rzetelną i popartą doświadczeniem – jesteśmy w stanie wyjść ku klientom, odpowiadając na ich wszystkie potrzeby.
Sprawdź, co podpowiada Google
Z pewnością doskonale znasz tę sytuację, gdy rozpoczynasz wpisywanie czegoś w wyszukiwarkę Google, a ona po chwili podrzuca Ci propozycje tego, co szukają inni. Zazwyczaj zerkamy tylko z ciekawości na to, co nam wyskakuje, jednak warto zmienić perspektywę i potraktować podpowiedzi Google jako cenne źródło informacji o tym, jaki napisać artykuł na bloga.
Zwróć uwagę na konkurencję
Zdajesz sobie sprawę z tego, że najlepszym źródłem informacji na temat tego, czego potrzebują klienci i jaki content powinniśmy dla nich tworzyć, jest nikt inny jak nasza konkurencja. Oczywiście nie chodzi tutaj o plagiatowanie ich działań, a jedynie zaczerpnięcie inspiracji, o czym i jak piszą inni. To cenna wiedza, z której możemy skorzystać, by nie odstawać od rynku. Warto na bieżąco sprawdzać działania naszej bliższej konkurencji – zarówno to, jak wygląda jej strona internetowa, jak i w jaki sposób działa blog czy w końcu, jak prowadzone są media społecznościowe.
Najważniejsze zasady pisania tekstów
Skoro już wiesz, w jaki sposób dobierać tematy i o czym warto pisać na blogu, a także jakie słowa kluczowa będą przydatne w każdym artykule, aby był on atrakcyjny dla wyszukiwarki Google i użytkownika, przejdźmy do samej zasady pisania tekstów. To niezwykle ważne, aby podążać za kilkoma podstawowymi regułami, które sprawią, że lektura naszych treści będzie prawdziwą przyjemnością, a użytkownicy chętnie będą wracać do naszego bloga.
Prosty język
Przede wszystkim pamiętaj o tym, dla kogo piszesz wszystkie teksty umieszczane na blogu. Ważne jest, aby mieć świadomość, że tematy, które dla nas – ekspertów – są oczywiste, dla wielu osób mogą być skomplikowane. Dlatego tworząc artykuł, zawsze miej w perspektywie potencjalnego odbiorcę, do którego kierujesz treść. Stworzona przez Ciebie persona, czyli odbiorca, oczekuje prostego języka, który będzie czytelny, jasny. Dzięki temu lektura tekstu będzie przyjemna i płynna, a przy tym nie zdemotywuje czytelnika. Nadmiar specjalistycznej terminologi, niedopasowany styl do potrzeb odbiorców, zbyt długie zdania – te wszystkie czynniki sprawiają, że Twój artykuł będzie tracić na atrakcyjności. Jeśli masz wątpliwości, jak napisać artykuł blogowy, wyjaśniamy – czytelnie i prosto, aby nie zniechęcać.
Zadbaj nie tylko o to, jak piszesz, ale również, jak prezentuje się przygotowany przez Ciebie tekst. Bardzo często wartościowe treści nie są pozytywnie odbierane, ponieważ stanowią „zbitą bryłę”, przez którą wzrok czytelników nie jest w stanie przejść w skupieniu. Wystarczy wdrożyć kilka podstawowych zasad, aby każdy artykuł na bloga stał się przejrzysty i przyjemny dla oka.
Pierwszą kwestią jest podział treści na akapity. To podstawowa kwestia, o której często zapominamy. Nie twórz jednolitych bloków tekstu, a zastosuj odstępy. Pamiętaj także o wyborze nagłówków. Mają one znaczenie nie tylko dla SEO, ale także dla czytelników. To właśnie dzięki nim jesteśmy w stanie skanować tekst i lepiej się w nim poruszać.
Ponadto przemyśl, czy wybrane przez Ciebie fonty są rzeczywiście czytelne i wygodne w czytaniu. Ważny jest ich wygląd, wielkość oraz zastosowana interlinia. Pomocnym sposobem na urozmaicenie tekstu jest wykorzystanie różnorodnych elementów graficznych, cytatów, list numerowanych i wypunktowanych. Zasady te są uniwersalne i dotyczą nie tylko artykułów na blogi firmowe, ale także innych tekstów o dowolnym charakterze.
Przekazuj rzetelną wiedzę
Każdy czytelnik, który trafia na Twojego bloga, oczekuje, że autorem treści jest ekspert, który wyjaśni mu każdą wątpliwą kwestię. Miej to na uwadze i zawsze podchodź do pisania jak do misji. Przekazuj wyłącznie sprawdzoną wiedzę. Rzetelne informacje, wobec których masz pewność, że są prawdziwe. To niezwykle ważne, by zadbać o wizerunek specjalisty i na jego podstawie zbudować sobie stabilną pozycję i zaufanie wśród odbiorców
Poprzyj słowa twardymi danymi
Oprócz rzetelnej wiedzy warto pamiętać także o tym, że nasz mózg uwielbia twarde dane. To nie tylko sposób na lepsze zapamiętanie czytanego tekstu czy wyciąganie z niego wniosków, ale również patent na pokazanie, że prezentowana przez nas treść jest wiarygodna i sprawdzona. Dlatego, jeśli to możliwe, korzystaj z danych statystycznych czy badań naukowych, które mogą nadać Twojemu artykułowi nieco prestiżu i uznania.
O czym pamiętać przygotowując tekst? Najważniejsze założenia SEO
Słowa kluczowe
O słowach kluczowych pisaliśmy już w tym artykule, dlatego teraz jeszcze raz wspominamy o tym, że stanowią one fundament dla każdego artykułu. Stosując je, jesteśmy w stanie sprawić, że nasz tekst będzie przyjazny dla wyszukiwarki, a co za tym idzie – że trafi do pożądanego grona odbiorców, czyli naszych potencjalnych czytelników czy klientów. Równomierne rozmieszczenie fraz kluczowych w treści pomaga zwiększyć widoczność danego artykułu w wynikach organicznych w Google. Skorzystaj z profesjonalnych narzędzi, by osiągnąć zamierzony efekt i przekonaj się, że dobry tekst jest w stanie poprawić Twoje SEO.
Struktura nagłówków
Myślisz, że tylko tytuł artykułu ma znaczenie, a reszta jego struktury może być dowolna, bo przecież już przyciągnęliśmy uwagę odbiorców? W żaden sposób. Dla SEO niezwykle ważne jest stworzenie jasnej, przemyślanej konstrukcji opartej o szkielet w postaci nagłówków H1, H2, H3 itd. W SEO mają one swoją hierarchię i nagłówek H1 stanowi ten najważniejszy, dlatego najczęściej jest równoznaczny z tytułem. Powinien on zawierać najistotniejsze dla tekstu słowo kluczowe, które będzie wplecione w naturalny sposób. Nagłówek powinien być unikalny, czyli niewystępujący już na innych podstronach.
Kolejnym nagłówkiem jest ten z H2. Może być tytułem większej części tekstu, który koncentruje się na sprecyzowanym temacie. Również i on powinien zawierać w sobie frazę kluczową, co ma znaczenie z perspektywy pozycjonowania. Aby mieć pewność, że nasz tekst jest dobrze zoptymalizowany, musi znaleźć się w nim kilka nagłówków H2. Dalej mamy H3 – najczęściej oznaczają krótsze podrozdziały i te niższego poziomu, czyli H4 – H6, gdy artykuł jest dość rozbudowany.
Grafiki
Nie da się ukryć, że żyjemy w czasach, gdy królują obrazki, dlatego warto umieszczać w artykułach blogowych grafiki, które będą uzupełniały tekst. Mogą być to zdjęcia, wizualizacje, infografiki czy gify. Mowa oczywiście o takich elementach, które nie zaburzą lektury, a sprawią, że stanie się ona przejrzystsza i przyjemniejsza.
Nie zapominaj o tym, że grafiki także muszą być zoptymalizowane pod Google. Przede wszystkim zadbaj o obecność znacznika „alt”, czyli tekstu alternatywnego. Każdy miał z nim do czynienia chociaż raz w życiu. To opis, który pojawia się, gdy na stronie nie może się załadować obrazek. Ważne, aby nie przekraczał 125 znaków i był napisany w naturalny sposób.
Uważaj na kanibalizację
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, które może negatywnie wpłynąć na Twoje pozycje w SEO. Dochodzi do niego, gdy architektura informacji strony www opiera się wyłącznie na jednej frazie lub gdy obecna jest ona w wielu miejscach na stronie. Nadużywanie słowa kluczowego sprawia, że domena sama ze sobą konkuruje, przez co jej ranking może być chwiejny.
Dodaj meta title i meta description
Pamiętaj, że ważne jest uzupełnienie meta title artykułu oraz meta description. Mówi się, że ten pierwszy powinien mieć maksymalnie 60 znaków, natomiast opis do 160 znaków. Zawrzyj w obu tych elementach słowa kluczowe i pamiętaj, aby jasno nawiązywały one do tego, co znajduje się w treści artykułu.
Linkuj wewnętrznie
Tworząc artykuł blogowy, bardzo ważne jest, aby zawierał linkowanie wewnętrzne. Najczęściej każdy tworzony tekst ma sporo odniesień do usług, produktów czy innych artykułów, które już się pojawiły na stronie. Warto zadbać o to z kilku względów – po pierwsze dostarczasz czytelnikom wartościową treść i szeroką wiedzę, do której wskazujesz w czytelny sposób drogę dotarcia. Po drugie jest to sposób na wsparcie działań SEO. Link building pozwala na stworzenie małej pajęczyny linków, które są ze sobą w jakiś sposób powiązane.
CTA
Jednym ze sposobów na korzystny link building jest stosowanie dobrego i skutecznego CTA, czyli call to action. Jest to zachęcenie czytelnika do podjęcia działania. Nawołując w określony sposób, jesteśmy w stanie skłonić go do wykonania konkretnej akcji. Reakcje mogą być różne – może być to uzupełnienie formularza kontaktowego, zadzwonienie, pobranie aplikacji, rezerwacja spotkania czy w końcu kliknięcie we wskazane przez nas linki. Krótkie hasło jest w stanie poczynić cuda i zachęcić każdą osobę do wykonania tego, co w naszej perspektywie będzie efektywne. Aby CTA było skuteczne, trzeba wiedzieć, w jaki sposób je zaprojektować i gdzie umieścić. Wyłącznie przemyślane call to action zadziała tak, jak byśmy tego oczekiwali.