Na decyzje zakupowe internautów wpływa wiele czynników. Należą do nich przede wszystkim wygląd i zawartość karty produktu, rozmieszczenie elementów na stronie. Obecnie nie wystarczy dodanie nazwy artykułu, zdjęcia i podanie parametrów. Internauci mają większe oczekiwania, a zapewniając im odpowiednie treści, zwiększasz szansę na to, że zostaną Twoimi klientami. Na czym polega optymalizacja karty produktu?
Karta produktu w sklepie internetowym – desktop i mobile
W ostatnich latach diametralnie zmieniło się podejście w e-commerce do prezentacji sprzedawanych artykułów. Karta produktu jest przeważnie bogata w treść, co widać w sklepach znanych marek. Nie znajdziesz tam wyłącznie podstawowych informacji, ale też film prezentujący sposób korzystania z artykułu oraz zalety jego stosowania. Zobaczysz zdjęcia, opis parametrów czy też porównanie do innych produktów w sklepie. Kluczowe jest, aby karty produktu były czytelne zarówno dla użytkowników urządzeń mobilnych, jak i komputerów stacjonarnych. Witryna musi się dostosować do wyświetlania na różnych urządzeniach i jest to absolutna podstawa. Według Renolon 90% witryn w sieci jest responsywnych.
Analizuj, jak wyświetlają się poszczególne elementy karty produktu na różnych urządzeniach. Jeśli np. witryna nie jest dopracowana pod kątem smartfonów i pojawiają się problemy z jej użytkowaniem, ma to negatywny wpływ na konwersję, wskaźnik odrzuceń i czas przebywania na stronie. Dlatego optymalizuj wersje przeznaczone na różne urządzenia. Treść jest ważna, opis musi zawierać oznaczenie modelu i inne podstawowe informacje. Jednak bez odpowiedniej prezentacji nie będzie realizować celów biznesowych.
Jakie są najważniejsze elementy karty produktu?
Elementów karty produktu jest wiele, a o decyzji internautów często decydują szczegóły. To właśnie one mają wpływ na zachowania odbiorców w witrynie. Idealna karta produktu wymaga zwrócenia uwagi na każdy element oraz branżę, w której działasz. Inaczej powinna wyglądać witryna przygotowana dla młodzieży, a inaczej dla kupującego sprzęt budowlany. Różnice możesz wychwycić, przeglądając różne strony. Po prostu trzeba brać pod uwagę, kim jest potencjalny klient i przygotować witrynę, która go zainteresuje. Takie podejście przekłada się na lepsze wyniki osiągane przez serwis. Które elementy karty produktu mają szczególnie duże znaczenie?
Opis produktu
Opis to element, którego nie można pominąć. Internauta nie może dotknąć artykułu, dlatego pozwól mu zobaczyć, jak prezentuje się na żywo, np. na zdjęciach lub filmie, a w opisie uwzględnij jak najwięcej informacji o jego możliwościach. Nie trać czasu czytelnika – skup się na faktach i możliwościach artykułu. Nie podawaj suchych danych technicznych. Zamiast pozostawić informację o jakimś parametrze, lepiej wyjaśnij prostym językiem, do czego się odnosi i jakie niesie korzyści. Zerknij na poniższy screen. Autor informuje, że do dyspozycji jest 19 trybów sportowych, ale od razu opisuje, co to oznacza dla korzystającego. Podaje również inne informacje, takie jak wodoodporność i przekazuje, co to daje użytkownikowi.
Tworząc opisy, pamiętaj też o optymalizacji pod wymagania algorytmu Google. Skorzystaj z narzędzi takich jak Senuto, Semstorm czy Planer słów kluczowych Google Ads, aby ustalić frazy do wykorzystania w treści. Następnie wprowadź je do opisów, ale naturalnie. Nie dodawaj ich na siłę. Najważniejsza fraza powinna się znaleźć w nagłówku H1, w tytule strony, powtórzyć się w contencie, w części pozostałych nagłówków. Najważniejsze treści, na które chcesz zwrócić uwagę użytkowników, możesz oznaczyć za pomocą znaczników <strong> lub <em>, co da odpowiednio efekt pogrubienia tekstu lub kursywy.
Dany produkt, jego typ, decyduje o tym, co powinno się znaleźć w opisie. W przypadku artykułów z branży spożywczej mogą to być m.in. składniki, informacje o wartości odżywczej czy przechowywaniu produktu. W przypadku odzieży i obuwia bardzo ważne są dane dotyczące rozmiarówki. Nie zapomnij wstawić tabeli z rozmiarami. Samo podanie M czy L nie wystarczy. Pamiętaj, że niedokładny opis produktu zwiększa ryzyko dużej liczby zwrotów.
Zdjęcia i wideo – zadbaj o odpowiednią prezentację
Aby internauta zainteresował się treścią opisu, jego uwagę powinny najpierw zwrócić zdjęcia produktu i ewentualnie wideo. Czy zdarzyło Ci się zobaczyć w serwisie społecznościowym krótki film pokazujący możliwości danego artykułu, który skłonił Cię do nieplanowanego zakupu? Tak działają dobre materiały, które pokazują, jak łatwo dany przedmiot pozwala rozwiązać określony problem. To doskonała strategia marketingowa wykorzystywana w wielu branżach, szczególnie jeśli trudno opisać słowami efekt, jaki daje zastosowanie produktu. Krótki filmik, prezentujący możliwości, może znakomicie wpłynąć na konwersję.
Najlepiej zaprezentuj zdjęcia w sklepie internetowym na białym tle. Jest przejrzyste, eleganckie. Ewentualnie weź pod uwagę szare.
Umieść zdjęcia każdego wariantu produktu. Jeśli proponujesz dany artykuł w różnych wersjach kolorystycznych, pokaż, jak one wyglądają. Powinieneś to zrobić, aby przekonać klienta do zakupu. Jeśli będzie musiał sobie sam wyobrazić, jak wygląda artykuł, to zmniejszy wskaźnik konwersji. Powinny to być zdjęcia wysokiej jakości, z dobrze odwzorowanymi kolorami. Warto dać internautom możliwość powiększenia fotografii. Dobrym krokiem jest również pokazanie produktu w sytuacji, kiedy jest użytkowany.
Cena
Cena powinna być doskonale widoczna, od razu po wejściu na podstronę z opisem danego artykułu. Jeśli podawana jest bez podatku VAT, wyraźnie zaznacz to w opisie, aby uniknąć sytuacji, kiedy internauta przechodzi do podsumowania zamówienia i widzi wyższą kwotę niż początkowa. Trzeba też pamiętać o obowiązku podawania najniższej ceny w okresie ostatnich 30 dni, jeśli towar jest aktualnie oferowany ze zniżką.
Formy płatności
Klienci mają pod tym względem płatności różne oczekiwania. Jedni preferują szybkie płatności online, inni wolą BLIK-a, a dla jeszcze innych kluczowa jest opcja zakupu na raty albo z płatnością odroczoną. Przy podejmowaniu decyzji zakupowej to może mieć duże znaczenie. Jeśli nie oferujesz zróżnicowanych metod płatności, internauta może złożyć zamówienie u konkurencji. Nie dopuść do takiej sytuacji. Polacy chętnie wybierają zakupy ratalne – jeśli dajesz możliwość skorzystania z nich, podkreśl to.
Sklepy internetowe, które dopiero budują markę, powinny dodać logo znanych operatorów płatności, aby zwiększyć zaufanie internautów. Może to mieć duże znaczenie przy decyzji zakupowej. Jakie formy płatności są najczęściej wybierane przez klientów polskich sklepów WWW? Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że preferujemy szybki przelew online i płatności mobilne, ale tak naprawdę każda forma zapłaty cieszy się pewnym zainteresowaniem.
CTA
Wezwanie odbiorcy do działania to kolejny czynnik, który odgrywa istotną rolę. Call to action powinno być proste i sugestywne. Ten kluczowy element karty produktu ma jasno przekazywać, jaką akcję spowoduje kliknięcie danego odnośnika. Najczęściej stosowane to Kup teraz i Dodaj do koszyka. Nie ma tutaj co kombinować, ale pamiętaj, że treść to nie wszystko. Zadbaj, aby przycisk znalazł się w doskonale widocznym miejscu, najlepiej w okolicach nazwy produktu i jego zdjęć. Musi się wyróżniać kolorem, zwracać na siebie uwagę. Najlepszymi wyborami są czerwony, zielony, żółty i pomarańczowy. Jeśli karta produktu w sklepie jest rozbudowana, wymaga scrollowania, weź pod uwagę ruchome CTA.
Pamiętaj, żeby stawiać na proste, typowe CTA. Jeśli wybierzesz wymyślne, odbiorca może nie wiedzieć, co spowoduje kliknięcie buttona. Zmianę Buy Now na Shop Now wprowadził sklep DeWALT. Okazało się, że w pierwotnej wersji liczba kliknięć była o 17% większa. Biorąc pod uwagę skalę popularności sklepu, zmiana miała ogromny wpływ na przychód i szybko wrócono do poprzedniego CTA.
Dostępność produktu
Podstawowe informacje na karcie produktu powinny również obejmować kwestię jego dostępności. Idealnie, jeśli internauta widzi, w jakim czasie może otrzymać dany artykuł, jeśli kupi go w danym momencie, np. w ciągu godziny, ma opcję odebrania go w sklepie stacjonarnym albo zostanie on wysłany w danym czasie do odbiorcy.
Jeśli dany artykuł nie jest dostępny, warto dać możliwość pozostawienia danych kontaktowych, aby internauta dowiedział się, kiedy konkretny produkt będzie w sklepie. W przypadku gdy poświęci czas na sprawdzenie opisu produktu, zapoznanie się ze zdjęciami i innymi materiałami, a dopiero przy finalizacji zamówienia dowie się o jego niedostępności, może to mieć negatywny wpływ na jego ocenę sklepu. Możliwe, że nie będzie próbować skorzystać z oferty ponownie.
Formy i koszty dostawy
Informacje dotyczące możliwości wysyłki produktu i kosztów powinny być doskonale widoczne. Internauta musi mieć opcję sprawdzenia przed zakupem – nie dopiero, kiedy przejdzie do ostatniego kroku procesu zakupowego. Standardem jest darmowa dostawa od określonej kwoty zamówienia. To element, który zachęca klientów do większych zakupów – mogą kupić więcej, aby tylko nie płacić za przesyłkę.
Jakie formy dostawy preferują Polacy? Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że najczęściej decydujemy się na dostawę do paczkomatu. Drugą formą pod względem popularności jest dostawa kurierem do domu lub pracy.
Warianty produktów – rozmiarówki i kolory
Zadbaj o wygodę użytkownika i ograniczenie ryzyka, że wprowadzisz go w błąd. Jeśli dany produkt jest dostępny w różnych kolorach, to koniecznie zaprezentuj to wizualnie i raczej tak, jak poniżej, a nie w formie rozwijanego menu. Dzięki temu internaucie łatwiej wychwycić różnice między tymi kolorami.
Jeśli chodzi o rozmiarówki, to ma ogromne znaczenie zarówno w przypadku obuwia, jak i odzieży. Nie wystarczy podać rozmiaru butów – dodaj również długość wkładki. To bardzo ważne, aby ograniczyć odsetek zwrotów. Największy jest w branży odzieżowej. Dobrze opisane warianty produktu mogą to poprawić.
Dlaczego warto stawiać na cross selling? Gdyż może to zwiększyć sprzedaż i średnią wartość zamówienia.
Opinie i recenzje
Nawet 95% konsumentów czyta opinie w sieci, zanim kupi dany produkt. Możliwe, że trafi na Twoją witrynę, szukając ich. Wyszuka nazwy produktu i słowa „opinie”. Warto dać klientom możliwość recenzowania zakupów. Dla internatów mogą one stanowić ważny social proof, który przesądzi o decyzji. Jeśli Twój sklep dopiero raczkuje i gromadzisz opinie, umieść informacje o recenzji przygotowanej przez znaną osobę z branży. To może mieć nawet większe znaczenie niż dobre opisy produktów. Często internauci trafiają na ofertę, już znając dany artykuł, ale potrzebują kolejnych argumentów, które przekonają ich do zakupu. Mogą nimi być opinie i recenzje. Jeśli pozwalasz je dodawać, oznaczaj te, które zostały potwierdzone zakupem. Najlepiej wyznacz wymagane pola przy opcjach dodawania recenzji i oczekuj chociaż krótkiego opisu, dlaczego ocena jest akurat taka.
Przykłady kart produktów
Wiesz już, co powinno się znaleźć na takiej karcie. Masz świadomość, że musi się wyświetlać prawidłowo na urządzeniach mobilnych i desktopie, zawierać cechy produktu i dane techniczne, odpowiednie CTA, i nie tylko. Jeśli chcesz dopracować wygląd tych podstron w Twoim sklepie, analizuj konkurencję. Na tej podstawie opracuj wzór karty produktu do zastosowania dla wszystkich artykułów. Oto kilka atrakcyjnych propozycji, które są godne uwagi.
X-kom
Na samej górze podano kluczowe parametry, a jednym kliknięciem da się przenieść do ich szczegółowego opisu. Możesz wybrać różne warianty, widoczna jest informacja o dostępności i szybkości otrzymania produktu. Pod nazwą artykułu wyświetla się średnia opinia i podana jest ich liczba.
Media Expert
Uwagę zwraca żółte CTA. Widoczna jest informacja o dostępności produktu, a także do której godziny trzeba kupić, aby uzyskać dostawę następnego dnia. Sklep zwraca uwagę na opcję zapłaty ratalnej lub płatności odroczonej oraz na możliwość skontaktowania się z doradcą zakupowym.
Wittchen
Sklep prezentuje różne warianty kolorystyczne, pozwala wybrać rozmiar oraz informuje o czasie dostawy bez sprawdzania szczegółów. Ponadto udostępnia opcję zapłaty odroczonej. Zapewnia wysokiej jakości zdjęcia i ogólnie opis zawiera wszystkie najważniejsze informacje w doskonale widocznym miejscu.
Podsumowanie
Warto dopracować karty produktu w Twoim sklepie. Z wykorzystaniem analityki internetowej możesz śledzić, jak zmiany wpływają na czas przebywania na stronie, wskaźnik odrzuceń i konwersję. Na tej podstawie wyciągaj wnioski i podejmuj decyzje o kolejnych krokach.