Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Bezpłatny audyt SEO
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    AdSense
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kradzież domeny internetowej
    Jak ochronić domenę przed kradzieżą?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czy warto promować aukcje Allegro?
    Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
    8 lutego 2024
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Anioły biznesu w Polsce
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Dobre logo – co powinno zawierać? Przykłady i cechy
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Dobre logo
Responsywnie.pl > Marketing > Dobre logo – co powinno zawierać? Przykłady i cechy
Marketing

Dobre logo – co powinno zawierać? Przykłady i cechy

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/08/29 o 16:48
Paulina Szewczyk Opublikowano 29 sierpnia 2023
10 min
Udostępnij

Z pewnością rozpoznasz znaki wizualne popularnych marek, nawet gdy zniknie z nich nazwa firmy. Wynika to z wielu czynników. Po pierwsze, łatwo wpadają w oko. Po drugie, często widzisz kampanie reklamowe. Wpływ na sukces miał również sam projekt i jego realizacja, a także kolejne zmiany, które wprowadzano w znak, aby dostosować go do rynkowych trendów i oczekiwań klientów. Jakie najważniejsze cechy ma dobre logo i co powinno zawierać?

Spis treści
Z jakich elementów składa się logo?SygnetLogotypClaimCo powinno zawierać dobre logo? Najważniejsze cechyProstota ponad wszystkoZapadanie w pamięćOdpowiednia kolorystykaUniwersalność i łatwość dopasowania do różnych nośnikówPodział logo ze względu na formyLogo oparte na znakach typograficznych (litery glify)Logo oparte na monogramieLogo zawierające postaćLogo zawierające znaki graficzne, abstrakcyjne i symboliczneDobre logo – przykładyMcDonald’sShellStarbucks

Z jakich elementów składa się logo?

Znak graficzny marki, który widzisz w reklamach i na opakowaniach produktów, jest pewną konstrukcją elementów. Składa się przeważnie z trzech części, czyli sygnetu, logotypu i sloganu. Niektóre marki stawiają na takie, gdzie pojawia się wyłącznie logotyp albo tylko sygnet. Co oznaczają poszczególne elementy?

Sygnet

To po prostu znak graficzny. Jak już wiesz, może występować bez towarzystwa pozostałych elementów, a mimo to jesteś w stanie łatwo go zapamiętać. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest logo firmy Apple. Mimo że nie ma na nim nazwy marki, z pewnością nie będziesz mieć problemów z jego rozpoznaniem.
Sygnet marki Apple

Źródło

Innym bardzo znanym przykładem jest logo igrzysk olimpijskich.
Sygnet igrzysk olimpijskich

Źródło

Logotyp

To część topograficzna. Przeważnie zawiera nazwę marki, ewentualnie pierwsze litery. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu fontów może wyglądać atrakcyjnie i wpadać w oko. Oczywiście musi być zaprezentowany tak, aby było jasne, z jaką firmą mamy do czynienia. Oznaczony poniżej element to logotyp w logo firmy Tesla.

Logotyp - Tesla

Źródło

Claim

Claim, czyli slogan, który jest uzupełnieniem logotypu. Przeważnie składa się z maksymalnie kilku słów i niesie pewien przekaz. Może to być po prostu motto albo określenie celu działalności, wskazujące, czym zajmuje się dana marka. Poniżej przykład dobrze znany z polskiego rynku.

Claim - Grycan

Źródło

Co powinno zawierać dobre logo? Najważniejsze cechy

Proces tworzenia identyfikacji wizualnej wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Opracowanie atrakcyjnego znaku graficznego dla firmy to jeden z kluczowych kroków. Jak stworzyć dobre logo? Efekt powinien zapadać w pamięć, wpisywać się w aktualne trendy i pozostawać jak najdłużej na czasie, aby można było uniknąć kosztownego rebrandingu.

Logo ma być na tyle proste, aby konsumenci nie mieli problemów z jego zapamiętaniem. Jak osiągnąć taki efekt? Nie jest to łatwe. Weź pod uwagę, że każdy ma codziennie do czynienia z wieloma takimi znakami i nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkich. Jakie powinny być cechy dobrego logo?

Prostota ponad wszystko

Badania pokazują, że im prostsza forma, tym odbiorcom łatwiej zapamiętać dany znak. Tylko co to oznacza? Proste logo powinno się składać z jak najmniejszej ilości detali. Bazuj na podstawowych kształtach. Najlepiej ograniczyć liczbę kolorów do maksymalnie trzech. Takie wnioski można wysnuć z badania przeprowadzonego przez sings.com. Użytkownicy mieli z pamięci narysować logo znanych marek. Jakie były wyniki? Zobacz na poniższym screenie.

Prostota logo

Źródło

Zwróć uwagę, że badanym udało się najlepiej odwzorować proste znaki, w których użyto jednego lub dwóch kolorów, o prostej typografii. Do tego postawiono na proste figury geometryczne i to jest słuszny kierunek, jeśli chcesz stworzyć dobre logo firmy, które zostanie zapamiętane.

Zapadanie w pamięć

Ten element wiąże się z poprzednim. Jeśli logo jest skomplikowane to trudno, aby konsument je zapamiętał. Niewielka liczba kolorów i prosta topografia to ważne elementy. Sprawdź, jakie jest znaczenie tych kolorów, które chcesz wykorzystać.

Jeśli postawisz na prostotę znaku, to zwiększysz szansę, że zostanie zapamiętany. Przy czym nie powinien być podobny do logo innych marek. Dzięki prostocie, działania marketingowe mogą przynieść lepsze efekty – logo zostanie zapamiętane przez większy odsetek odbiorców. Zwróć uwagę na znak marki Ikea. Podstawowe kształty, tylko dwa kolory, duże litery. Dzięki prostocie i odpowiednim działaniom marketingowym konsumenci doskonale znają to logo.

Logo zapadające w pamięć

Źródło

Odpowiednia kolorystyka

Powtarzają się wspomniane już zalecenia. Możesz się spotkać z sugestiami, aby użyć nie więcej niż 3 lub 4 kolorów. Przyjmij zasadę, że im mniej ich będzie, tym lepiej. Wiele barw naraz nie prezentuje się dobrze. Pamiętaj także o wspomnianych skojarzeniach odbiorców z poszczególnymi kolorami. Czy na pewno są pozytywne i związane z marką? Logo jednej z najbardziej znanych marek na świecie – firmy Adidas – jest jednokolorowe.

Kolorystyka logo Adidasa

Źródło

Uniwersalność i łatwość dopasowania do różnych nośników

Tworząc logo, bierz pod uwagę jego zastosowanie. Zapewne chcesz, aby doskonale prezentowało się w wersji wydrukowanej, ale ma dobrze wyglądać na stronie internetowej. Zapewne trafi także na gadżety promocyjne, papier firmowy, wizytówki. Uniwersalność polega na tym, że logo możesz drukować na różnych nośnikach. Sprawdź, jak zachowuje się w wersji pionowej i poziomej – w razie potrzeby opracuj odpowiednie typy znaku. Marki, które mają skomplikowane logo, przygotowują jego uproszczoną wersję. Plik znaku przygotuj dla różnych przestrzeni kolorystycznych. RGD do sieci, a CMYK oraz Pantone do druku.

Podział logo ze względu na formy

Wiesz już, jak zrobić dobre logo. Dowiedz się również, na jakie obecnie formy się stawia. Może Ci się wydawać, że logo firmy nie różni się szczególnie od znaku innej marki. Przyjrzyj się im bliżej, a zapewne zauważysz różnice. Mogą zawierać różne elementy, opierać się na innych znakach. O jakie chodzi?

Logo oparte na znakach typograficznych (litery glify)

Glifami nazywa się logo, w których użyto tylko jednej litery lub cyfry. Dzięki temu łatwo je zapamiętać. Przeważnie są proste, ale też ich forma może być bardziej złożona. Jak zaprojektować dobre logo tego typu? To duże wyzwanie, ponieważ wiele popularnych znaków jest już wykorzystanych. Trzeba zatem zaproponować coś unikatowego, co nie będzie się kojarzyć z konkurencją.

Na takie rozwiązanie postawiło wiele marek motoryzacyjnych, dzięki czemu łatwo mogą umieścić znak choćby z przodu auta. Zwróć uwagę, z jakich korzystają firmy Honda i Hyundai. W obu przypadku to litra H, ale jednak nie są takie same.

Logo Hyundai
Logo Hyundai (źródło)

Logo marki Honda

Logo Honda (źródło)

Logo oparte na monogramie

W tego rodzaju logo zastosowano co najmniej dwa znaki typograficzne. Monogramem są wtedy, kiedy na siebie nachodzą; są jakoś połączone. Przeważnie składają się na niego inicjały osoby czy organizacji. Mogą one powodować, że element wygląda prestiżowo. Ich zaletą jest to, że można z nich korzystać w różnych rozmiarach. Przeważnie są dosyć proste, co powoduje, że trudno jest przygotować unikatowy projekt. Przykład stanowi logo Louis Vuitton.

Logo Louis Vuitton

Źródło

Kolejnym jest logo innej znanej marki odzieżowej – Gucci.

Logo marki Gucci

Źródło

Logo zawierające postać

Ten element powoduje, że marka może być postrzegana jako zabawniejsza. Zagrożenie jest takie, że może to budować dziecinny wizerunek. To jednak zależy od wyglądu elementu, który znajduje się na logo. Taki znak wybrało wiele znanych firm, w tym KFC. Na logo znajduje się Colonel Harland Sanders, czyli założyciel marki.

Logo KFC

Źródło

Logo zawierające znaki graficzne, abstrakcyjne i symboliczne

Tym znakiem graficznym może być prosty rysunek, ale też szczegółowa ilustracja. Często marki rezygnują w takim przypadku ze stosowania jakichkolwiek napisów, czego znanym przykładem jest Apple.

Natomiast logo abstrakcyjne lub symboliczne daje większe pole do kreatywności – może się składać z różnych kształtów, figur. Ma to zalety, ale też wady. Do tych ostatnich należy problem z rozpoznaniem, co widzą odbiorcy, nie potrafią tego nazwać. Trudno jednoznacznie stwierdzić, co ukrywa się pod logo Nike, ale często znak nazywany jest łyżwą lub fajką.

Logo Nike
Źródło

Jak widzisz, dobry znak może wyglądać różnie. Projektując go, trzeba zwrócić uwagę na wiele elementów, a w tym na odbiorców marki. Kolory, krój pisma, zastosowane kształty to nie wszystko, co ma wpływ.

Dobre logo – przykłady

Marki, które odniosły sukces rynkowy, korzystają z różnych znaków. Trudno na ich podstawie ustalić jedną cechę, która zdecydowała o osiągniętym wyniku. Jeśli chcesz stworzyć dobre logo, zasady opisane w artykule są ważne, ale trzymanie się nich nie przesądza o sukcesie. To tylko jeden z elementów, które mają znaczenie. Oto przykładów bardzo znanych znaków, które nie pojawiły się w dotychczasowej treści tego artykułu.

McDonald’s

Proste logo, znane na całym świecie. Co ciekawe, powstało jako połączenie złotych łuków, które zmieniło się w znak literowy.
Logo McDonald’s

Źródło

Shell

Logo marki przez lata aktualizowano, a elementem, który zawsze pozostawał, jest symbol muszli. Zatem firma sięgnęła po inspiracje w niewielkim stopniu powiązane z branżą, w której działa.
Logo marki Shell

Źródło

Starbucks

Od początku logo marki zawiera wizerunek syreny z dwoma ogonami. Znak trudno uznać za łatwy do zapamiętania, natomiast za plus można uznać użycie tylko dwóch kolorów.

Logo marki Starbucks
Źródło

Każde logo ma inną historią. Są proste i skomplikowane. Nie ma jednej recepty na sukces, ale warto kierować się ogólnymi zaleceniami przy ich tworzeniu.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?