Z pewnością rozpoznasz znaki wizualne popularnych marek, nawet gdy zniknie z nich nazwa firmy. Wynika to z wielu czynników. Po pierwsze, łatwo wpadają w oko. Po drugie, często widzisz kampanie reklamowe. Wpływ na sukces miał również sam projekt i jego realizacja, a także kolejne zmiany, które wprowadzano w znak, aby dostosować go do rynkowych trendów i oczekiwań klientów. Jakie najważniejsze cechy ma dobre logo i co powinno zawierać?
Z jakich elementów składa się logo?
Znak graficzny marki, który widzisz w reklamach i na opakowaniach produktów, jest pewną konstrukcją elementów. Składa się przeważnie z trzech części, czyli sygnetu, logotypu i sloganu. Niektóre marki stawiają na takie, gdzie pojawia się wyłącznie logotyp albo tylko sygnet. Co oznaczają poszczególne elementy?
Sygnet
To po prostu znak graficzny. Jak już wiesz, może występować bez towarzystwa pozostałych elementów, a mimo to jesteś w stanie łatwo go zapamiętać. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest logo firmy Apple. Mimo że nie ma na nim nazwy marki, z pewnością nie będziesz mieć problemów z jego rozpoznaniem.
Innym bardzo znanym przykładem jest logo igrzysk olimpijskich.
Logotyp
To część topograficzna. Przeważnie zawiera nazwę marki, ewentualnie pierwsze litery. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu fontów może wyglądać atrakcyjnie i wpadać w oko. Oczywiście musi być zaprezentowany tak, aby było jasne, z jaką firmą mamy do czynienia. Oznaczony poniżej element to logotyp w logo firmy Tesla.
Claim
Claim, czyli slogan, który jest uzupełnieniem logotypu. Przeważnie składa się z maksymalnie kilku słów i niesie pewien przekaz. Może to być po prostu motto albo określenie celu działalności, wskazujące, czym zajmuje się dana marka. Poniżej przykład dobrze znany z polskiego rynku.
Co powinno zawierać dobre logo? Najważniejsze cechy
Proces tworzenia identyfikacji wizualnej wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Opracowanie atrakcyjnego znaku graficznego dla firmy to jeden z kluczowych kroków. Jak stworzyć dobre logo? Efekt powinien zapadać w pamięć, wpisywać się w aktualne trendy i pozostawać jak najdłużej na czasie, aby można było uniknąć kosztownego rebrandingu.
Logo ma być na tyle proste, aby konsumenci nie mieli problemów z jego zapamiętaniem. Jak osiągnąć taki efekt? Nie jest to łatwe. Weź pod uwagę, że każdy ma codziennie do czynienia z wieloma takimi znakami i nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkich. Jakie powinny być cechy dobrego logo?
Prostota ponad wszystko
Badania pokazują, że im prostsza forma, tym odbiorcom łatwiej zapamiętać dany znak. Tylko co to oznacza? Proste logo powinno się składać z jak najmniejszej ilości detali. Bazuj na podstawowych kształtach. Najlepiej ograniczyć liczbę kolorów do maksymalnie trzech. Takie wnioski można wysnuć z badania przeprowadzonego przez sings.com. Użytkownicy mieli z pamięci narysować logo znanych marek. Jakie były wyniki? Zobacz na poniższym screenie.
Zwróć uwagę, że badanym udało się najlepiej odwzorować proste znaki, w których użyto jednego lub dwóch kolorów, o prostej typografii. Do tego postawiono na proste figury geometryczne i to jest słuszny kierunek, jeśli chcesz stworzyć dobre logo firmy, które zostanie zapamiętane.
Zapadanie w pamięć
Ten element wiąże się z poprzednim. Jeśli logo jest skomplikowane to trudno, aby konsument je zapamiętał. Niewielka liczba kolorów i prosta topografia to ważne elementy. Sprawdź, jakie jest znaczenie tych kolorów, które chcesz wykorzystać.
Jeśli postawisz na prostotę znaku, to zwiększysz szansę, że zostanie zapamiętany. Przy czym nie powinien być podobny do logo innych marek. Dzięki prostocie, działania marketingowe mogą przynieść lepsze efekty – logo zostanie zapamiętane przez większy odsetek odbiorców. Zwróć uwagę na znak marki Ikea. Podstawowe kształty, tylko dwa kolory, duże litery. Dzięki prostocie i odpowiednim działaniom marketingowym konsumenci doskonale znają to logo.
Odpowiednia kolorystyka
Powtarzają się wspomniane już zalecenia. Możesz się spotkać z sugestiami, aby użyć nie więcej niż 3 lub 4 kolorów. Przyjmij zasadę, że im mniej ich będzie, tym lepiej. Wiele barw naraz nie prezentuje się dobrze. Pamiętaj także o wspomnianych skojarzeniach odbiorców z poszczególnymi kolorami. Czy na pewno są pozytywne i związane z marką? Logo jednej z najbardziej znanych marek na świecie – firmy Adidas – jest jednokolorowe.
Uniwersalność i łatwość dopasowania do różnych nośników
Tworząc logo, bierz pod uwagę jego zastosowanie. Zapewne chcesz, aby doskonale prezentowało się w wersji wydrukowanej, ale ma dobrze wyglądać na stronie internetowej. Zapewne trafi także na gadżety promocyjne, papier firmowy, wizytówki. Uniwersalność polega na tym, że logo możesz drukować na różnych nośnikach. Sprawdź, jak zachowuje się w wersji pionowej i poziomej – w razie potrzeby opracuj odpowiednie typy znaku. Marki, które mają skomplikowane logo, przygotowują jego uproszczoną wersję. Plik znaku przygotuj dla różnych przestrzeni kolorystycznych. RGD do sieci, a CMYK oraz Pantone do druku.
Podział logo ze względu na formy
Wiesz już, jak zrobić dobre logo. Dowiedz się również, na jakie obecnie formy się stawia. Może Ci się wydawać, że logo firmy nie różni się szczególnie od znaku innej marki. Przyjrzyj się im bliżej, a zapewne zauważysz różnice. Mogą zawierać różne elementy, opierać się na innych znakach. O jakie chodzi?
Logo oparte na znakach typograficznych (litery glify)
Glifami nazywa się logo, w których użyto tylko jednej litery lub cyfry. Dzięki temu łatwo je zapamiętać. Przeważnie są proste, ale też ich forma może być bardziej złożona. Jak zaprojektować dobre logo tego typu? To duże wyzwanie, ponieważ wiele popularnych znaków jest już wykorzystanych. Trzeba zatem zaproponować coś unikatowego, co nie będzie się kojarzyć z konkurencją.
Na takie rozwiązanie postawiło wiele marek motoryzacyjnych, dzięki czemu łatwo mogą umieścić znak choćby z przodu auta. Zwróć uwagę, z jakich korzystają firmy Honda i Hyundai. W obu przypadku to litra H, ale jednak nie są takie same.
Logo Hyundai (źródło)
Logo Honda (źródło)
Logo oparte na monogramie
W tego rodzaju logo zastosowano co najmniej dwa znaki typograficzne. Monogramem są wtedy, kiedy na siebie nachodzą; są jakoś połączone. Przeważnie składają się na niego inicjały osoby czy organizacji. Mogą one powodować, że element wygląda prestiżowo. Ich zaletą jest to, że można z nich korzystać w różnych rozmiarach. Przeważnie są dosyć proste, co powoduje, że trudno jest przygotować unikatowy projekt. Przykład stanowi logo Louis Vuitton.
Kolejnym jest logo innej znanej marki odzieżowej – Gucci.
Logo zawierające postać
Ten element powoduje, że marka może być postrzegana jako zabawniejsza. Zagrożenie jest takie, że może to budować dziecinny wizerunek. To jednak zależy od wyglądu elementu, który znajduje się na logo. Taki znak wybrało wiele znanych firm, w tym KFC. Na logo znajduje się Colonel Harland Sanders, czyli założyciel marki.
Logo zawierające znaki graficzne, abstrakcyjne i symboliczne
Tym znakiem graficznym może być prosty rysunek, ale też szczegółowa ilustracja. Często marki rezygnują w takim przypadku ze stosowania jakichkolwiek napisów, czego znanym przykładem jest Apple.
Natomiast logo abstrakcyjne lub symboliczne daje większe pole do kreatywności – może się składać z różnych kształtów, figur. Ma to zalety, ale też wady. Do tych ostatnich należy problem z rozpoznaniem, co widzą odbiorcy, nie potrafią tego nazwać. Trudno jednoznacznie stwierdzić, co ukrywa się pod logo Nike, ale często znak nazywany jest łyżwą lub fajką.
Jak widzisz, dobry znak może wyglądać różnie. Projektując go, trzeba zwrócić uwagę na wiele elementów, a w tym na odbiorców marki. Kolory, krój pisma, zastosowane kształty to nie wszystko, co ma wpływ.
Dobre logo – przykłady
Marki, które odniosły sukces rynkowy, korzystają z różnych znaków. Trudno na ich podstawie ustalić jedną cechę, która zdecydowała o osiągniętym wyniku. Jeśli chcesz stworzyć dobre logo, zasady opisane w artykule są ważne, ale trzymanie się nich nie przesądza o sukcesie. To tylko jeden z elementów, które mają znaczenie. Oto przykładów bardzo znanych znaków, które nie pojawiły się w dotychczasowej treści tego artykułu.
McDonald’s
Proste logo, znane na całym świecie. Co ciekawe, powstało jako połączenie złotych łuków, które zmieniło się w znak literowy.
Shell
Logo marki przez lata aktualizowano, a elementem, który zawsze pozostawał, jest symbol muszli. Zatem firma sięgnęła po inspiracje w niewielkim stopniu powiązane z branżą, w której działa.
Starbucks
Od początku logo marki zawiera wizerunek syreny z dwoma ogonami. Znak trudno uznać za łatwy do zapamiętania, natomiast za plus można uznać użycie tylko dwóch kolorów.
Każde logo ma inną historią. Są proste i skomplikowane. Nie ma jednej recepty na sukces, ale warto kierować się ogólnymi zaleceniami przy ich tworzeniu.