Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Bezpłatny audyt SEO
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    AdSense
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kradzież domeny internetowej
    Jak ochronić domenę przed kradzieżą?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czy warto promować aukcje Allegro?
    Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
    8 lutego 2024
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Anioły biznesu w Polsce
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Marketing emocji
Responsywnie.pl > Marketing > Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
Marketing

Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2024/09/29 o 16:08
Paulina Szewczyk Opublikowano 27 września 2024
8 min
Udostępnij

Duża konkurencja w e-commerce powoduje, że przekonanie klienta do Twojej oferty wymaga coraz większego zaangażowania i sięgania po przeróżne działania. Podczas podejmowania decyzji zakupowych konsumenci często nie kierują się logiką, tylko emocjami – warto to wykorzystać w swoich działaniach. Jak to zrobić? Dowiedz się, jak działa marketing emocjonalny.

Spis treści
Co to jest marketing emocjonalny?Dlaczego emocje odgrywają znaczącą rolę w marketingu?Jakie są podstawowe elementy marketingu emocjonalnego?Jakie są najczęściej wykorzystywane techniki w marketingu emocjonalnym?W jaki sposób marketing emocjonalny wpływa na decyzje zakupowe konsumentów?Jak skutecznie zidentyfikować emocje, które przemówią do Twojej grupy docelowej?Jakich błędów unikać w kampaniach opartych na emocjach?Inwestować czy nie inwestować w marketing emocjonalny?

Co to jest marketing emocjonalny?

To wszelkie działania, którymi chcesz wywołać u odbiorcy określone emocje. Ten rodzaj marketingu zakłada, że wiele decyzji zakupowych odbywa się na poziomie emocjonalnym. Jeśli zbudujesz więź z odbiorcami, konsumenci będą bardziej ufać Twojej marce. W przypadku gdy jest konsekwentnie pielęgnowana, może prowadzić do długotrwałego zaangażowania.

Dlaczego emocje odgrywają znaczącą rolę w marketingu?

Emocje wpływają na zachowania konsumentów – to od nich zależą decyzje zakupowe, a także lojalność wobec marki. Dzięki utworzeniu więzi emocjonalnej, możesz uzyskać coś więcej niż tylko tradycyjną relację między marką a klientem. Wytworzysz także pozytywne emocje, takie jak szczęście, radość czy ekscytacja, oraz zbudujesz przyjazne skojarzenia z marką, co zwiększy prawdopodobieństwo, że odbiorcy zapamiętają i wybiorą właśnie Twoją firmę.

Uwaga: filmy, które wywołują silne emocje są 2 razy częściej udostępniane. Inne dane pokazują, że kampanie marketingowe z przekazem emocjonalnym osiągają średnio 2 razy lepsze wyniki niż racjonalne przekazy.

Identyfikowanie emocji

Emocje pomagają budować lojalność i tworzyć bazę lojalnych klientów. Jeżeli sprawisz, że odbiorcy będą szczęśliwi lub zadowoleni, możesz uzyskać pozytywne skojarzenia ze swoimi produktami lub usługami – tym samym zachęcisz ich do ponownych zamówień.

Wykorzystując określone emocje, jesteś w stanie doprowadzić do oczekiwanych decyzji zakupowych. Poprzez strach podkreślisz potencjalne negatywne konsekwencje nieskorzystania z oferty.

Zwróć uwagę, że jeśli dany content wywołuje silne emocje, to jest chętniej udostępniany nie tylko w mediach społecznościowych, ale także wśród znajomych i rodziny, tworząc szum i zwiększając widoczność marki. Mogą wpływać na sposób, w jaki konsumenci postrzegają i reagują na dane treści. Za pomocą emocji wyróżnisz również swoją markę na tle konkurencji.

Jakie są podstawowe elementy marketingu emocjonalnego?

Jak podaje Statista, 71% specjalistów ds. marketingu internetowego tworzy więzi emocjonalne z konsumentami, aby zwiększać rozpoznawalność marki.

  • Opowiadanie historii – jej fabuła musi być angażująca. W materiale powinny pojawiać się postacie, z którymi odbiorcy mogą się utożsamiać. Do tego historia musi być zgodna z wartościami i misją Twojej marki. W 2024 roku, z okazji Dnia Matki, brazylijska marka O Boticário pokazała siłę emocji w reklamie. Ich kampania przedstawiała matkę i jej nastoletniego syna. Kampania wywołuje uczucie nadziei, miłości i ochrony. Zobacz ten film:

  • Atrakcyjność wizualna – to właśnie takie elementy odgrywają kluczową rolę w wywoływaniu emocji. Jeśli są wysokiej jakości, zwiększają wpływ działań marketingowych. Jak osiągnąć taki efekt? Dobieraj kolory w zależności od tego, jakie chcesz wywołać emocje. Przykładowo, czerwony kojarzy się z pasją czy miłością, a zielony – uspokaja i pomaga redukować stres.
  • Muzyka i dźwięk – jeśli chcesz skutecznie wykorzystać marketing emocjonalny, zwróć szczególną uwagę na ten element. Jego zastosowanie wzmacnia emocje w treściach marketingowych. W końcu dzięki muzyce tworzy się określony nastrój.

Jakie są najczęściej wykorzystywane techniki w marketingu emocjonalnym?

Marketing emocji może przynieść znakomite efekty dla Twojej marki, o ile odpowiednio zrealizujesz kampanię. Oto, jakie techniki może obejmować strategia marketingowa:

  1. Prezentowanie zaskakujących informacji – nieoczywiste fakty, statystyki lub inne ważne informacje, aby nawiązać kontakt z odbiorcami i zmotywować ich do podjęcia działań. Korzystają z tego np. organizacje non-profit.
  2. Używanie kolorów kojarzących się z różnymi emocjami i reakcjami – wykorzystuj je do tworzenia angażujących wizualizacji i grafik z perswazyjnymi komunikatami.
  3. Tworzenie pozytywnych reakcji, takich jak szczęście, radość, ulga, miłość, podekscytowanie itd. To istotnie wpłynie na postrzeganie Twojej marki.
  4. Wywoływanie negatywnej reakcji emocjonalnej – organizacje non-profit często skupiają się na wywołaniu zmartwienia, troski czy gniewu, aby przekonać do wsparcia danej sprawy.
  5. Opowiadanie historii, która odnosi się do odbiorców – jest dla nich istotna, angażująca. Tematyka powinna być dobrana na podstawie analizy zachowań i preferencji.

W jaki sposób marketing emocjonalny wpływa na decyzje zakupowe konsumentów?

Marketing emocji może poprawić wyniki sprzedażowe i oddziaływać na decyzje zakupowe konsumentów. Phillip Adcock, który jest ekspertem ds. zachowań konsumenckich, uważa, że reakcje emocjonalne są 3 tys. razy szybsze niż racjonalne myślenie.

Gerald Zaltman (Profesor Harvard Business School), w swojej książce How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Market, stwierdził, że 95% klientów podejmuje decyzje, bazując na emocjach.

Kupowanie pod wpływem emocji

Źródło

Na zachowania klientów wpływają takie emocje jak m.in. duma, wstyd czy poczucie winy.

Jak skutecznie zidentyfikować emocje, które przemówią do Twojej grupy docelowej?

Branding emocjonalny nie jest łatwy w realizacji. Skąd masz wiedzieć, jakie emocje przemówią do Twoich odbiorców? Jak zbudujesz lojalność klientów?

Harvard Business Review stworzyło listę ponad 300 motywatorów emocjonalnych. Twierdzą, że klienci są emocjonalnie związani z marką, gdy pomaga im ona spełnić głębokie, często podświadome oczekiwania. Ważnym motywatorem jest m.in. pragnienie „wyróżnienia się z tłumu”.

Identyfikacja i pomiar motywatorów emocjonalnych są skomplikowane, ponieważ sami klienci mogą nawet nie być ich świadomi. Odczucia te zazwyczaj różnią się od deklaracji konsumentów, co potwierdza teorię o głęboko zakorzenionym aspekcie emocjonalnym.

Jedynym sposobem oceny, jakich emocji oczekują odbiorcy, jest poznanie klientów. Zacznij od odbiorców, którzy przynoszą Twojej marce najlepsze wyniki. Spróbuj ustalić, jakie emocje towarzyszyły zakupom. Następnie przejdź do analizowania grupy, która zdecydowała się na zakupy tylko raz i nigdy do Ciebie nie wróciła, a także tych, którzy kupują dosyć regularnie, ale za mniejsze kwoty. Dzięki temu uzyskasz obraz emocji różnych odbiorców i związanych z tym decyzji.

Jakich błędów unikać w kampaniach opartych na emocjach?

Jeśli chcesz, by Twoje działania marketingowe przynosiły najlepsze efekty, sprawdź, czy na pewno:

  • badasz odbiorców – nie ustalasz, jakie emocje mogą przyczynić się do wykonania przez nich oczekiwanego kroku;
  • nie za dużo obiecujesz, a za mało dostarczasz – nie komunikuj, że Twój produkt odmieni życie klienta, jeśli spowoduje zmianę tylko w jednym aspekcie;
  • nie chcesz od razu komunikować emocji – najpierw pokaż klientom podstawowe korzyści związane z ofertą, a dopiero później dostarczaj emocje;
  • nie przekazujesz emocji bez specjalizacji – pokaż, że wykonujesz produkty lub usługi lepiej niż konkurencja, potwierdź eksperckość i dopiero przy tym komunikuj emocje. To podstawowy element sukcesu;
  • pozwalasz dojść do własnych wniosków – nie mów klientom, co mają czuć. Powinieneś wywołać w nich emocje swoją komunikacją.

Musisz wiedzieć, jak wykorzystać marketing emocjonalny. W przeciwnym wypadku odniesiesz efekt odwrotny do oczekiwanego. Żadnych decyzji nie traktuj jako oczywiste. Badaj odbiorców, analizuj ich zachowania i odczucia.

Inwestować czy nie inwestować w marketing emocjonalny?

Ta forma marketingu ma zastosowanie w niemal każdej działalności. Według badań Gallupa 70% decyzji podejmowanych jest w oparciu o emocje, w tym preferencje dotyczące marki. Poprzez marketing emocjonalny możliwe jest budowanie zaufania i lojalności klientów.

Decyzje konsumentów

Źródło

Dlatego nie zastanawiaj się! Marketing emocjonalny pomoże Ci osiągnąć lepsze wyniki i wspomoże budowanie relacji.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Narzędzia AI do generowania zdjęć – które warto znać?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?