Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dlaczego warto korzystać z plików webp?
    Pliki WebP – dlaczego warto je mieć na stronie internetowej?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    pomysł na biznes
    Skąd wziąć pomysł na biznes?
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Media relations, czyli jak mieć dobry kontakt z mediami?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kontakt z mediami
Responsywnie.pl > Marketing > Media relations, czyli jak mieć dobry kontakt z mediami?
Marketing

Media relations, czyli jak mieć dobry kontakt z mediami?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/21 o 23:02
Aleksandra Stala Opublikowano 21 stycznia 2024
9 min
Udostępnij

Media mają ogromny wpływ na odbiorców. Przedsiębiorstwu powinno zależeć, aby przekaz, który dotyczy firmy, był pozytywny i zgodny z oczekiwaniami odbiorców. Dobre relacje z mediami mogą mieć duży wpływ na skuteczność działań marketingowych. Co jest w tym kluczowe? Jak uzyskać zamierzony cel?

Spis treści
Media relations – czym jest?Cele dobrych relacji z mediamiKanały komunikacji z mediamiPłatneOrganicznePrzepis na budowę i utrzymanie relacji z mediamiPrzeanalizuj otoczenie medialneDbaj o kreatywnośćNie wprowadzaj w błądDbaj o jakośćWspółpracuj z dziennikarzem

Media relations – czym jest?

Obecność firmy w przestrzeni medialnej może być dla niej korzystna lub spowodować poważne straty wizerunkowe. Dlatego tak ważne jest, aby komunikaty kierowane do odbiorców były w pełni przemyślane. Media relations polega na takim budowaniu i utrzymywaniu relacji z mediami, aby były pozytywne i korzystne dla obu stron. Dzięki temu możesz skuteczniej przekazywać informacje związane z Twoją działalnością, np. dotyczące akcji społecznych, produktów i usług.

Komunikacja jest najczęściej inicjowana przez specjalistę ds. public relations albo biuro prasowe. Ważne jest, by przygotowywać wartościowe informacje prasowe, które będą atrakcyjne dla wydawców i czytelników. W końcu stronom zależy na obopólnych korzyściach. Firma uzyskuje wzmiankę, a dziennikarz – materiał, który może już być gotowy do wykorzystania. Tylko… czy to ma sens? Dziennikarze korzystają z materiałów przygotowanych przez biura prasowe? Jak podaje Meltwater, ponad 73% z nich szuka informacji prasowych online. To ważna informacja dla specjalistów PR, ponieważ podkreśla znaczenie mediów cyfrowych. Informacje prasowe online mogą generować ruch z wyszukiwarki i wpływać na zwiększenie widoczności. Relacje z mediami są tylko jednym z obszarów zainteresowań public relations. Ich działania obejmują również wiele innych. Poniżej możesz zobaczyć, które z nich powinny kształtować przyszłość firmy w najbliższych latach.

Strategia PR

Źródło

Cele dobrych relacji z mediami

Poprzez media relations nawiązuje się i utrwala pozytywne relacje z dziennikarzami, ale to niejedyne korzyści. Rozpoczęcie komunikacji i jej budowanie stwarza ogromne szanse na rozwój marki. Warto współpracować tak, aby zapewnić dziennikarzowi wszystko, czego oczekuje, gdyż to po prostu może Ci się opłacać. Oto cele, które da się osiągnąć dzięki dobrym relacjom z mediami:

  • zwiększenie zasięgów,
  • skuteczniejsza realizacja celów biznesowych,
  • budowanie określonego wizerunku,
  • stworzenie komunikatów, które staną się pierwszym źródłem informacji dla dziennikarzy,
  • wypracowanie lepszych relacji z klientami,
  • promowanie produktów i usług,
  • zarządzanie kryzysowe – kiedy dojdzie do sytuacji kryzysowej, dobre relacje z mediami mogą być kluczowe,
  • osiągnięcie określonych reakcji odbiorców komunikatu,
  • lepsza komunikacja z inwestorami.

Dobre relacje z dziennikarzami działają wyłącznie na korzyść Twojej marki. Dzięki nim zwiększasz szansę na publikację materiałów, które przygotowujesz. Każda taka publikacja wpływa na znajomość marki, a także na wyniki biznesowe. W media relations nie chodzi o to, aby po prostu mówiono o Twojej marce w danym medium. Chodzi o uzyskanie pozytywnych komunikatów – takich, którymi możesz kształtować odbiór firmy.

Kanały komunikacji z mediami

Możesz dotrzeć z przekazem do odbiorców kanałami płatnymi i darmowymi. Oba mają wady i zalety. Dostępność płatnych daje Ci pewne możliwości w sytuacji, kiedy dopiero budujesz relacje z dziennikarzami i jak na razie Twoje materiały nie są publikowane. Wtedy możesz po prostu zapłacić za ich umieszczenie. Przyjrzymy się bliżej kanałom komunikacji z mediami.

Płatne

W tym przypadku płacisz za powierzchnię reklamową, a konkretnie – publikację. Dodanie takiej treści na polskich stronach kosztuje od kilkudziesięciu do nawet dziesiątek tysięcy złotych. Ogromną zaletą takiego kanału komunikacji jest pełna kontrola nad publikowaną treścią. Z drugiej strony nie wiadomo, jak odbiorca oceni ten materiał. Czy nie podejdzie z rezerwą do artykułu sponsorowanego?

Czy takie publikacje są popularnym rozwiązaniem? Z badania Content Marketing Institute wynika, że 68% respondentów korzysta z płatnych metod. Trzech na czterech (77%) wykorzystuje do publikacji takich treści media społecznościowe.

Kanały płatne

Źródło

Jak podaje Reuters, 75% konsumentów twierdzi, że będą się angażować w treść, która ich zainteresuje. Nie ma znaczenia, czy jest to content sponsorowany.

Organiczne

W tym przypadku chodzi o bezpłatne publikacje. Musisz przygotować taki materiał, który zainteresuje dziennikarzy. Rzecznik prasowy czy inny specjalista może mu przekazać interesujące dane dotyczące branży czy Twojej firmy. Zainteresowaniem cieszą się komentarze, które dotyczą aktualnej sytuacji rynkowej. Często wykorzystywane są rozmowy z ekspertami reprezentującymi daną organizację czy ciekawe raporty.

W tym przypadku jednak to nie od Ciebie zależy ostateczna treść publikacji. Dziennikarz może np. wykorzystać tylko część materiału albo dostosować go do wymagań danego medium. Natomiast pozyskiwanie takich publikacji ma dużą wartość. Pozytywnie wpływa na wizerunek marki, o ile oczywiście przekaz jest zgodny z oczekiwaniami, a treść odpowiednio przygotowana. Zdarza się, że takie publikacje zawierają również aktywne linki, co może pozytywnie wpłynąć na widoczność strony w Google.

Uwaga: jak podaje Meltwater, komunikaty prasowe publikowane w czwartki w godzinach 10-14 mają największą szansę na otwarcie. Średni wskaźnik otwarć wynosi 27%. Drugą pozycję zajął wtorek ze średnim wynikiem 19%.

Przepis na budowę i utrzymanie relacji z mediami

Niestety, ale początek nie jest łatwy, szczególnie jeśli próbujesz nawiązywać relacje jako przedstawiciel mało znanej marki. Dziennikarz każdego dnia może otrzymywać bardzo dużą liczbę materiałów i często nie jest w stanie zapoznać się ze wszystkimi. Zerknie wyłącznie na wybrane. Prawdopodobnie zacznie od tych nadawców, których zna. Jeśli będziesz kierować się ważnymi zasadami, które dotyczą kwestii budowania i utrzymania relacji, osiągniesz lepsze wyniki i zwiększysz szanse na wykorzystanie Twoich materiałów. O czym warto pamiętać?

Przeanalizuj otoczenie medialne

Przygotuj listę serwisów informacyjnych, sprawdź, jaką podejmują tematykę i kto pisze poszczególne rodzaje artykułów. Zbuduj bazę dziennikarzy. Nie sięgaj po pierwszy lepszy adres e-mail znaleziony na podstronie z danymi kontaktowymi. Znajdź tego autora, który podejmuje tematykę związaną z Twoją branżą. Zwróć uwagę, jakiego typu treści publikuje – co może go zainteresować. Pamiętaj również o regularnym aktualizowaniu baz dziennikarzy. Często zdarza się, że zmieniają miejsce pracy.

Dbaj o kreatywność

Nieszablonowe podejście może przynieść znakomite wyniki w budowaniu relacji z mediami. Dlatego staraj się pozytywnie zaskoczyć dziennikarzy, którzy przecież każdego dnia otrzymują mnóstwo podobnych wiadomości. Jak możesz to zrobić? Zaintryguj ciekawym tytułem, nietypową grafiką, szokującymi danymi. W każdym przypadku sprawdzić się może coś innego. Z drugiej strony zwróć uwagę, jakie materiały publikuje dziennikarz. Każdy może oczekiwać innych treści.

Nie wprowadzaj w błąd

Stosowanie półprawd w public relations nie jest najlepszym posunięciem. Nie wprowadzaj dziennikarzy w błąd. Jeśli to zrobisz, bardzo negatywnie może to wpłynąć na Wasze relacje. Nie wysyłaj mu materiałów, które nie przekazują prawdy. Szczerość w takich relacjach jest podstawą. Wprowadzenie w błąd spowoduje, że kolejny raz Twój materiał prawdopodobnie nie zostanie opublikowany. Dziennikarz nie skorzysta też z zaproszenia na konferencje prasowe i może już się nie uda naprawić tych relacji.

Dbaj o jakość

Materiał, który trafi do dziennikarza, powinien być dopracowany. Jeśli wyślesz mu informację prasową, która jest ogólnikowa czy została niepotrzebnie wydłużona, trudno oczekiwać, że odbiorca oceni Cię jako profesjonalistę. To tekst, który powinien być konkretny i merytoryczny. Najważniejsze informacje trzeba umieścić na początku i unikać języka reklamowego. Warto, aby treść zawierała wypowiedź eksperta.

Współpracuj z dziennikarzem

Doceń fakt, że dziennikarz zainteresował się Twoim materiałem. Jeśli oczekuje uzupełnienia, zmiany w treści, dodatkowych zdjęć albo wypowiedzi konkretnego specjalisty, postaraj się to zapewnić. Ogromne znaczenie ma czas. Jeśli mają miejsce ważne wydarzenia medialne, redakcja chce o nich poinformować jak najszybciej, a najlepiej – jako pierwsza. Dlatego staraj się odpowiadać maksymalnie szybko.

Do Twojej dyspozycji są różne narzędzia media relations. Należą do nich informacje prasowe, wywiady, konferencje czy wizyty dziennikarzy. Warto testować różne, o ile na pewno mają zastosowanie w Twojej działalności.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?