Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
    6 stycznia 2025
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    AdSense
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Aktualizacje algorytmu Google
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Rodzaje hostingu
    Rodzaje hostingu – jaki wybrać
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Najlepsze czcionki (fonty) na stronę internetową
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
najlepsze fonty na strone
Responsywnie.pl > Marketing > Najlepsze czcionki (fonty) na stronę internetową
Marketing

Najlepsze czcionki (fonty) na stronę internetową

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2024/06/21 o 11:36
Paulina Szewczyk Opublikowano 18 kwietnia 2023
8 min
Udostępnij

Większość użytkowników kojarzy przede wszystkim najpopularniejsze fonty, takie jak Arial, Times New Roman czy Calibri. Każdy może mieć inne upodobania. Jednak najważniejszą zasadą jest to, aby czcionkę do różnych tekstów dobierać tak, aby była czytelna. Użytkownik nie może się zastanawiać, co widzi. To od treści często zależy, czy dokona zakupu w sklepie albo skomentuje dany materiał lub go udostępni. Jakie są najlepsze czcionki na stronę internetową?

Spis treści
Różnica między fontem a czcionkąPodstawy typografii stron internetowychCzytelność ma znaczenieFonty szeryfowe czy bezszeryfowe?Różnica między małymi i dużymi literamiInterlinia i zachowanie czytelnościNajpopularniejsze fonty na przestrzeni latRobotoFuturaOpen SansCooper HewittBodoniCinzelSix CapsPodsumowanie

Różnica między fontem a czcionką

Terminy front i czcionka często są używane jako synonimy, a tymczasem nimi nie są. Czym się różnią? Otóż czcionka jest pojedynczym klockiem metalu, którego używa się w drukarni do odbijania danej litery na papierze. Przygotowanie tekstu wymaga wykorzystania wielu takich czcionek i ich odpowiedniego umieszczenia.

Ponadto obowiązuje podział na czcionki bezszeryfowe i czcionki szeryfowe. Czym się różnią? Otóż szeryfowe mają na krańcach liter na dole i u góry pewne ozdobniki, ukośne i poprzeczne, które nazywa się szeryfami. Jak to wygląda? Zerknij na poniższy screen.

Czcionki na stronę internetową

Źródło: Three rooms

W przypadku czcionek bezszeryfowych chodzi o takie, które są proste, nie mają żadnych ozdobników. Poniżej widzisz 10 przykładów. Najpopularniejszą jest Arial.
Czcionka bezszeryfowa

Źródło: C.S.A

Natomiast font to zestaw czcionek w wersji elektronicznej i tutaj definicja pasuje do tego, co mamy na myśli. Inaczej to oprogramowanie, dzięki któremu można wyświetlić określony krój na ekranie urządzenia. Na font składają się krój pisma, cyfrowy odpowiednik czcionki i zbiór wszystkich znaków.

Podstawy typografii stron internetowych

Wybierasz font, który Ci odpowiada i korzystasz z niego w serwisie – i to wszystko. Może wydawać się to proste, ale w praktyce takie nie jest. Przy projektowaniu stron WWW warto brać pod uwagę podstawy typografii stron internetowych. Co to oznacza? Jeśli tworzysz witrynę, pamiętaj, że kluczowe znaczenie powinny mieć preferencje Twoich użytkowników. Musisz wszystkie elementy dopasować tak, aby zapewnić czytelność tekstu i spełnić oczekiwania ogółu odwiedzających. Bierz pod uwagę nawyki internautów.

Czy potrzebujesz specjalnej czcionki przygotowanej na potrzeby Twojej strony WWW? Niekoniecznie. Korzystaj przede wszystkim z tych standardowych. Bez problemów znajdziesz darmowe fonty, które spełnią oczekiwania czytelnika. Internauta ma pewne przyzwyczajenia. Nadmierna kreatywność w zakresie czcionek nie jest dobrym pomysłem, bo może zniechęcić do przeglądania witryny.

Poza tym pamiętajmy, że w sieci duże znaczenie mają również kwestie techniczne. Treści są podzielone za pomocą nagłówków H1–H6, używa się list wypunktowanych, pogrubionej czcionki. To również elementy, które zwiększają czytelność i powodują, że internauta tak szybko nie męczy się treścią.

Czytelność ma znaczenie

Podstawowym aspektem, który należy brać pod uwagę przy realizowanych projektach stron WWW, jest wspomniana czytelność. Znaczenie mają kontrast między tłem a tekstem, odstępy między wierszami i literami czy też rozmiar liter. Przeważnie warto stosować się do ogólnie przyjętych norm, aby trafić w oczekiwania internauty, nie zniechęcić go do tekstu. Oto kilka ważnych kwestii, które należy wziąć pod uwagę.

Fonty szeryfowe czy bezszeryfowe?

Wybierając fonty, powinniśmy się kierować względami estetycznymi. Wiesz już, że wyróżniamy szeryfowe i bezszeryfowe. To tzw. szeryfy są bardziej ozdobne. Jaki krój pisma jest lepszy na stronę WWW? Tak jak od wielu lat, w dalszym ciągu w serwisach wykorzystuje się przede wszystkim fonty bezszeryfowe. Część witryn stawia na szeryfy, ale są one w mniejszości.

Errol Morris przeprowadził test, który miał wykazać wpływ kroju pisma na pozyskanie zainteresowania internautów treścią. Okazało się, że szeryf, a dokładnie krój pisma Baskerville, przynosił lepsze efekty niż fonty Computer Modern, Georgia, Helvetica, Comic Sans czy Trebuchet. Niektórzy przyjmują zasadę, że szeryfy stosują w przypadku dłuższych treści. Najczęściej to fonty bezszeryfowe są lepszym rozwiązaniem dla tekstu głównego. Po szeryfy w wielu przypadkach warto sięgać w nagłówkach, cytatach czy podtytułach.

Różnica między małymi i dużymi literami

Kolejną kwestią jest odróżnialność liter. Im większy jest stosunek dużych do małych znaków, tym lepiej. Ma to szczególne znaczenie w przypadku treści czytanych na urządzeniach mobilnych – bierz pod uwagę, jak czcionka wygląda w znacznym pomniejszeniu. Małe litery powinny być zauważalnie mniejsze.

Poza tym znaczenie ma wielkość czcionki na stronie internetowej. W sieci panuje pod tym względem spora dowolność. Nie jest jednak tak, że spotkasz fonty w każdym rozmiarze, głównie są to od 11 do 16 px.

Interlinia i zachowanie czytelności

Interlinię należy dopasować do danego fontu. Nie może być zbyt mała – poruszanie się po kolejnych liniach tekstu powinno wyglądać naturalnie. Inaczej jest w druku, kiedy jesteśmy ograniczeni wielkością strony.

W witrynach WWW warto stawiać na duże odstępy, ale tak, aby też nie przesadzić. Tekst nie może się zlewać, ale też odstępy nie mogą być zbyt długie, bo będą nieprzyjemne w odbiorze. Przeważnie powinno to być 140–150%, ale to zależy od czcionki.

Najpopularniejsze fonty na przestrzeni lat

Zatem, jaka czcionka na stronę internetową będzie najlepsza? Najkorzystniej wybrać uniwersalny font, postawić na zaokrąglone krawędzie, a może na coś innego? Analizując strony WWW, można dojść do pewnych wniosków. Tę kwestię zbadał Marco de Groen.

Okazało się, że ponad 25% serwisów informacyjnych używa fontu Helvetica do nagłówków. Drugim pod względem popularności okazała się Georgia, a trzecią Proxima Nowa. W przypadku zastosowania w treściach głównych liderami są Georgia, Helvetica i Arial. To one często są domyślnymi fontami w edytorach tekstu. Czy to najlepsze czcionki? Na pewno tworzą czytelny font – warto na nie postawić.

Raport o fontach

Źródło: marcodegroen

Na które warto jeszcze zwrócić uwagę? Nie chodzi o to, aby się wyróżnić na tle konkurencji, tylko zaproponować najlepsze fonty, które mają proste kształty znaków. Możesz poszukiwać odpowiednich przez Google Fonts i inne serwisy, ale przeważnie odpowiednie dostępne są pod ręką i za darmo. Zerknij na poniższe fonty, które cieszą się w ostatnich latach sporą popularnością. Wykorzystasz je na stronie i w materiałach graficznych, np. w logo.

Roboto

Ten krój pisma opublikowano w Google Fonts w 2015 roku. Jego twórcą jest Christian Robertson.

Krój pisma
Źródło: Google Fonts

Futura

To proporcjonalny krój pisma zaprojektowany przez Paula Rennera. Powstał w latach 1924–1926, ma długą historię. Futura PT to rodzina 22 fontów.

Google Fonts
Źródło: Adobe Fonts

Open Sans

Autorem tego fontu jest Steve Matteson. Doskonale znają go twórcy stron. To darmowy, elegancki font, jeden z najpopularniejszych w sieci.

Czytelny font

Źródło: Google Fonts

Cooper Hewitt

Rodzina fontów Cooper Hewitt cieszy się dużym zainteresowaniem. To nowoczesny krój bezszeryfowy.

Uniwersalny font
Źródło: 101 Fonts

Bodoni

Ten krój pisma został zaprojektowany przez Giambattistę Bodoniego ok. 1780 roku w Parmie.
Rodzaje fontów

Źródło: Wikipedia

Cinzel

To nowoczesny font, który stworzył Natanael Gama. Krój pisma oparty jest na klasycznych proporcjach. Autor chciał połączyć styl alfabetu łacińskiego ze współczesnymi rozwiązaniami.

Elegancki font
Źródło: Google Fonts

Six Caps

Kolejny font dostępny w Google Fonts. Jego twórcą jest Vernon Adams.

Darmowe fonty
Źródło: Google Fonts

Podsumowanie

Font powinien gwarantować czytelność. Na stronie ważna jest dobra typografia, gdyż wpływa to na zachowania użytkowników. Zamiast wymyślnych fontów, warto przeważnie postawić na proste znaki.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Wprowadzenie produktu
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Marketing 2 stycznia 2025
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?