Co roku wśród marketerów pojawiają się głosy, że to już koniec newsletterów i mailingi wymierają. Wszystko wyprze wideo i bardziej nowoczesne przekazy marketingowe takie jak social media czy influencer marketing. Tymczasem działania oparte o zbiorową wysyłkę maili nie tylko mają się dobrze, ale wręcz ciągle się rozwijają i dają marketerom nowe narzędzie!
Co to jest newsletter?
Newsletter to nie jest sposób na zdobywanie nowych fanów. Być może dlatego też nie zawsze jest doceniany przez marketerów, którzy najczęściej chcą szybciej i więcej, a przy tym jak najtaniej. Tymczasem poprzez newslettera w firmie nie da się w zasadzie skutecznie dotrzeć do osób, które nie znają marki. Taki cold mailing niesie ze sobą zazwyczaj przeciętne rezultaty i nie przekłada się na liczbę konwersji. Zazwyczaj to strzał w ciemno.
Co daje newsletter firmowy?
Skuteczny mailing ma jednak inną ważną zaletę. Pozwala budować długotrwałą relację z odbiorcami i aktywizować te kontakty, które już mamy w swojej bazie. Pozwala budować lifetime value konsumentów i regularnie korzystać z leadów, jakie już udało się uzyskać. To także bardzo cenny element, który powinien uzupełniać skuteczną strategię marketingową. Jak więc wykorzystać newsletter, aby czerpać z niego korzyści?
Strategia na skuteczny newsletter
Newsletter firmowy – Aktywizuj
Jeśli ktoś zapisał się do grupy newsletterowej Twojej firmy, to z dużym prawdopodobieństwem zna Twoją markę i wie, co oferujesz. Nie pozwól mu o sobie zapomnieć! Wysyłaj newsletter informujący o nowych produktach i czerp pełnymi garściami z grupy odbiorców, którą już udało Ci się pozyskać. Newsletter przy wsparciu remarketingu Facebooka/Google Adwords to najlepsze narzędzia do regularnej aktywizacji użytkowników i fanów marki. Nie jednorazowy kontakt, ale regularne przypominanie.
Newsletter firmowy – Nowe produkty
Za pomocą newslettera można budować świadomość o nowych produktach marki, a także je sprzedawać. Osoby zapisane do mailingu firmy wiedzą o jej dotychczasowej ofercie, ale nie zaszkodzi pokazać nowych produktów czy usług, które dane użytkownik może uznać za przydatne. W ten sposób newsletter można wykorzystać bardzo szeroko i w pewnym stopniu może nie tylko wesprzeć kampanię wprowadzającą nowe produkty, ale wręcz zbudować jej rezultaty na podstawie bazy klientów.
Newsletter firmowy – Atrakcyjne oferty
To chyba najczęstszy sposób wykorzystania newslettera w komunikacji marketingowej firmy. Jeden mail, jedna oferta, a zazwyczaj super oferta. Zakładając, że lista mailingowa to aktywni oraz wierni klienci, to dlaczego nie nagrodzić ich dodatkowym rabatem? 5% na zakupy firmie raczej nie zrobi krzywdy, a może zachęcić odbiorców do ponownych zakupów. Takie właśnie dodatkowe promocje są często wykorzystywane jako nagroda za zapis do newslettera. Mało tego, często bardzo skuteczna nagroda, która pozwala znacząco zwiększyć liczebność bazy.
Newsletter firmowy – Relacja z odbiorcą
Co prawda to raczej jednostronna komunikacja, ale i tak może zbliżyć użytkownika do marki. Można to zobaczyć na prostym przykładzie przedstawienia promocji użytkowników.
Jak wspominaliśmy wyżej, oferty i zniżki to domena mailingu. Załóżmy jednak, że jedna z firm, dajmy na to firma A, robi to bez ładu i składu, proponując wszystkim te same promocji. Z kolei firma B wysyła Ci życzenia urodzinowe wraz ze specjalnym rabatem, dostosowanym do Twojego wcześniejszego zamówienia. Czujesz się zaszczycony i nagrodzony takim małym gestem, prawda? Szanse, że dokonasz zakupu rosną, a jednocześnie rośnie Twoje przywiązanie do marki i pozytywne skojarzenia z nią związane.
Personalizacja i odpowiednia segmentacja grupy odbiorców do klucz do sukcesu mailingu. Zadbaj o to, by odbiorca po drugiej stronie komputera czy smartfona czuł się doceniony i wiedział, że starasz się trafić w jego potrzeby. Wszyscy chcemy czuć się ważni i nawet tak z pozoru błaha rzecz jak zwrócenie się po imieniu w mailingu, ma niebagatelne znaczenie.
O czym należy pamiętać tworząc firmowy newsletter?
- Nie spamuj. Pamiętaj, że dla wielu skrzynka mailowa jest równie ważna co smartfon. Nie zaśmiecaj jej regularnymi, mało znaczącym mailami. Skup się na konkretach.
- Dbaj o dane osobowe swoich klientów. Chroń listę mailingową i poszczególne maile czy dane kontaktowe. To ważne nie tylko w kontekście RODO, ale także zaufania, jakie klienci mają do danej marki.
- Nie przesadzaj z nadmiarem informacji. W newsletterze, tak jak i w pozostałych działaniach marketingowych, potrzebny jest umiar. Wyeksponuj najważniejszy komunikat i wokół niego stwórz narrację maila.
- Cały czas dbaj o rozwój swojej bazy mailingowej. Im większa, tym większe szanse na konwersje.
- Skorzystaj z narzędzie automatyzacji marketingu.
- Wykorzystanie baz mailingowych
Wykorzystanie bazy mailingowej w inny sposób
Bazy mailingowe możesz wykorzystać także w inny sposób, zwiększając swoje szanse na skuteczne zastosowanie kampanii reklamowej. Bazę maili za pomocą pliku .csv można grać do panelu reklamowego Facebook lub do Google Adwords i stosując kampanię remarketingową. Wówczas mamy kolejny kanał do aktywizowania dotychczasowych klientów na podstawie tych samych danych!
Skuteczny newsletter firmowy to potężna broń. Sęk w tym, by wiedzieć, jak go wykorzystać i odpowiednio formułować przekaz czy też konstruować szablon. Jako suport innych kanałów marketingowych mailing sprawdza się znakomicie!