Jeśli chcesz korzystać z kampanii w ramach Google Ads (dawniej reklama Google AdWords), musisz tworzyć je zgodnie z regulaminem tego systemu. Wiąże się to m.in. z niepromowaniem marek z określonej branży, stosowaniem się do zasad tworzenia treści, a także innych istotnych kwestii. Co zrobić, jeśli reklama zostanie odrzucona? Jak sprawdzić przyczynę i rozwiązać problem?
Odrzucona reklama przez Google – przyczyny
Google monitoruje reklamy, które dodajesz w ich systemie, aby były zgodne z regulaminem i nie okazały się niebezpieczne dla internautów. Powody ich odrzucenia są różne. Po czym możesz wnioskować, że Google nie akceptuje Twojej reklamy? W takiej sytuacji w kolumnie „Stan” zobaczysz komunikat „Odrzucona” lub „Odpowiednia (ograniczona)”. Umieść kursor myszy nad stanem reklamy, a dowiesz się, jakie są powody odrzucenia.
Z czego wynika odrzucenie? Przyczyn może być wiele. Zanim zabierzesz się za projektowanie kampanii, zapoznaj się z zasadami reklamowymi Google Ads, które znajdziesz w Google Support.
Dowiesz się, jakie są niedozwolone treści, czego nie możesz promować w ramach systemu, poznasz wymagania redakcyjne i wiele więcej. Jeśli poświęcisz czas na analizę tych informacji, to mniejsze prawdopodobieństwo, że któraś z Twoich reklam zostanie odrzucona. Z jakich powodów to jest możliwe?
Wulgaryzmy
Reklama Google Ads nie jest oczywiście odpowiednim miejscem na użycie wulgarnych zwrotów. System nie zaakceptuje również treści rasistowskich i homofobicznych.
Leki na receptę
Środki dostępne na receptę możesz reklamować wyłącznie w wybranych krajach i nie obejmuje to Polski. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby reklamować leki dostępne bez recepty, o ile możesz je oferować.
Nie spełnia wymagań redakcyjnych
Reklama została odrzucona z tego powodu? Przyczyn może być wiele, np. usunięcie spacji między słowami, numer telefonu w tekście, stosowanie takich zapisów jak KWIATY, KWiaTY, K.W.I.A.T.Y, treści niezrozumiałe i pozbawione sensu. Zapoznaj się koniecznie z wymaganiami redakcyjnymi – Google dokładnie opisuje treści podlegające ograniczeniom. Przyczyną odrzucenia mogą być również liczne literówki, ogólnikowe informacje czy zbyt duża liczba znaków interpunkcyjnych.
Złośliwe oprogramowanie na stronie
Google Ads odrzuci reklamę, jeśli witryna docelowa jest zainfekowana.
Strona docelowa nie istnieje
Jeśli reklama przekierowuje do niedziałającej witryny, Google jej nie zaakceptuje.
Niezgodność z prawem
Reklama Google Ads nie może dotyczyć witryn, które oferują nielegalne oprogramowanie. Niezgodne z regulaminem jest łamanie praw autorskich czy też nielegalne wykorzystanie znaków towarowych.
Produkt, który stwarza zagrożenie
W tym przypadku chodzi m.in. o broń, materiały wybuchowe czy narkotyki.
Wprowadzanie w błąd użytkownika
Treść reklamy nie może wprowadzać w błąd i pomijać istotne informacje.
Zbieranie i wykorzystywanie danych w niejasnych celach
Jeśli reklamodawca zbiera dane, musi wyświetlać odpowiednie komunikaty. Kolejna ważna kwestia to wykorzystywanie ich zgodnie z prawem. Specjalnego podejścia wymaga m.in. zbieranie danych osobowych – imion i nazwisk, adresów e-mail, numerów telefonów. Reklamodawcy nie powinni także gromadzić danych kart kredytowych w witrynach, które nie korzystają z szyfrowanego połączenia.
Treści erotyczne
Mogą być reklamowane w ramach Google Ads, ale muszą spełniać zasady systemu. Dotyczy to m.in. sklepów z gadżetami erotycznymi, klubów ze striptizem czy kina erotycznego. Takie strony nie mogą być kierowane do osób nieletnich. W niektórych krajach treści o charakterze seksualnym w ogóle nie mogą być wyświetlane. Należą do nich Arabia Saudyjska, Oman czy Maroko.
Gdzie sprawdzisz, dlaczego Twoja reklama została odrzucona?
Google kontroluje reklamy, a fakt odrzucenia nie oznacza, że na pewno nie możesz promować oferty w systemie. Wprowadzenie poprawek przeważnie rozwiązuje problem. Tylko skąd masz wiedzieć, dlaczego reklama została odrzucona? Oczywiście, stwierdzisz to po zalogowaniu się do Google Ads. Wybierz w menu „Narzędzia i ustawienia”, a następnie „Menedżer zasad”.
Zobaczysz tam listę odrzuconych reklam oraz przyczyny takiej decyzji Google. Jeśli widzisz, że podany problem nie występuje na Twojej stronie, złóż odwołanie. System analizuje tysiące reklam dziennie i nie jest nieomylny. Kliknij „Odwołaj się”, a następnie uzasadnij powód i czekaj na decyzję. Przeważnie Google sprawdza reklamę w ciągu doby.
Odczekaj 24h i ponownie zaloguj się na konto Google Ads. Wróć do opcji „Menedżer zasad”, a następnie kliknij „Historia odwołań”. W kolumnie „Wyniki” znajdziesz rezultat odwołania.
Uwaga: nie wysyłaj nieuzasadnionych odwołań. Jeśli będziesz to robić, Google może nałożyć ograniczenia na Twoje konto. Wyślij odwołanie tylko wtedy, gdy masz ku temu podstawy.
Co zrobić, gdy Google odrzuci reklamę?
Odrzucona reklama Google Ads wymaga reakcji. Jeśli problem rzeczywiście występuje, samo odwołanie nie wystarczy. W takim przypadku musisz go rozwiązać. Sposób zależy oczywiście od danego przypadku.
Najłatwiej poradzisz sobie z problemem, jeśli chodzi o kwestie redakcyjne. Edytuj treści reklamy Google Ads, aby były zgodne z regulaminem i najlepiej sprawdź kilkukrotnie, czy wszystko się zgadza. Następnie zapisz ją, a wtedy zostanie automatycznie wysłana do sprawdzenia.
Jeśli problem leży po Twojej stronie, jego rozwiązanie może być trudniejsze. Zdarza się, że witryna może być zainfekowana, a Ty o tym nie wiesz. Żeby sobie z tym poradzić, musisz usunąć złośliwy kod, a to często jest problematyczne. Zapobiegawczo systematycznie twórz kopie zapasowe witryny i zachowuj je jak najdłużej. Wtedy ewentualnie możesz wrócić do wersji strony, która nie jest zainfekowana.
Strona nie istnieje, URL docelowy nie działa? Sprawdź dlaczego i przywróć działanie witryny.
Reklama zawiera zastrzeżony znak towarowy? W takim razie usuń go. Jeśli jednak musisz go wykorzystać, wystosuj do właściciela znaku prośbę o możliwość korzystania z niego. Jeśli otrzymasz upoważnienie, możesz go używać. Kiedy właściciel znaku chce upoważnić reklamodawców do jego wykorzystywania, powinien wypełnić formularz autoryzacji, który znajdziesz tutaj.
Kampania reklamowa wstrzymywana jest przeważnie na podstawie skargi złożonej do Google przez właściciela znaku.
Jak stworzyć dobrą reklamę w Google?
Odrzucona reklama to problem, z którym prawdopodobnie sobie poradzisz. Czasem jest to trudne, niemniej w wielu przypadkach wymaga tylko prostej korekty treści. O czym warto pamiętać, jeśli chcesz stworzyć dobrą reklamę Google Ads?
Dbaj o pisownię i stylistykę
Google Ads nie lubi błędów, nieodpowiedniego zapisu słów, stosowania nieprawidłowej interpunkcji. Nie dopuść do przygotowania reklamy, która zawiera błędy ortograficzne czy gramatyczne. Z tego względu nie wysyłaj reklamy do sprawdzenia pochopnie. Nie dodawaj jej bez analizy treści, tylko koniecznie ją dokładnie i kilkukrotnie sprawdź.
Nie używaj dużych liter
To samo dotyczy symboli. Używaj ich tylko wtedy, gdy ma to uzasadnienie. Chodzi np. o element nazwy marki. Nie powtarzaj wielokropków czy wykrzykników – Google Ads nie preferuje nadużywania tych znaków. Korzystaj z nich wtedy, gdy masz do tego podstawę.
Poprawność danych i jasny przekaz
Zadbaj o jakość wszystkich elementów, które składają się na reklamę – treści, grafiki i wideo. Sprawdź, czy nazwa firmy i adres domeny się zgadzają. Czy przekaz reklamowy jest jasny, zrozumiały i nawiązuje do oferty Twojej marki?
Nawiązanie do zawartości strony
Reklama nie może dotyczyć czegoś zupełnie innego niż produkty czy usługi, które znajdują się na stronie. Treści powinny się wiązać z zawartością serwisu. To nie tylko podstawa stworzenia dobrej reklamy, ale też czynnik, który ma duży wpływ na jej skuteczność.
Dodaj wezwanie do działania
Sprawdź, dowiedz się, skorzystaj z okazji – to tylko przykładowe treści reklamy, które mogą zachęcić klientów do działania. Warto testować różne CTA (call to action), porównywać wyniki i na tej podstawie postawić przede wszystkim na najskuteczniejszą treść.
Pamiętaj też o stronie docelowej. Treść reklamy jest bardzo ważna, ale to zawartość Twojej witryny decyduje, co się dalej wydarzy.