Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Dobry tytuł SEO
    Znaczenie tytułu a SEO strony internetowej
    20 marca 2024
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Atak hakera na stronę
    Atak hakerów. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Research and development
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: OKR – czym są i jak na nich pracować?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Metoda OKR
Responsywnie.pl > Marketing > OKR – czym są i jak na nich pracować?
Marketing

OKR – czym są i jak na nich pracować?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/10/27 o 11:15
Paulina Szewczyk Opublikowano 18 października 2023
13 min
Udostępnij

Wyznaczanie celów odgrywa istotną rolę w działalności. Zespół powinien wiedzieć, jakich oczekuje się od niego wyników. Nie wystarczy tylko ich wyznaczenie – potrzebne jest także komunikowanie i monitoring rezultatów. Jedną z metod zarządzania, które mają usprawnić działanie na rzecz organizacji, są OKR-y. Sprawdź, co to jest i dlaczego warto wdrożyć ten system w Twojej firmie.

Spis treści
OKR – czym jest?Czym OKR różni się od KPI?Kluczowe fundamenty OKR a działalnośćJak wyznaczać OKR-y?Dobry OKR, czyli jaki?OKR-y a strategia biznesowaSposoby oceny realizowanych OKR-ówPrzykłady metody OKROKR – wdrożenia zakończone sukcesem

OKR – czym jest?

OKR (z ang. Objectives and Key Results, czyli Cele i Kluczowe Rezultaty) to określenie celów, które zespół ma zrealizować, a także rezultatów, czyli działań, które trzeba podjąć, aby wykonać te plany. Metoda została opracowana przez Andy’ego Grove’a i zakłada, że wyznaczenie celów i sposobów pomiaru ich realizacji pozytywnie wpłynie na wyniki i realizację tych założeń.

OKR to uproszczenie MBOs (Management by Objectives) – metody opracowanej przez Petera Druckera, która polega na wprowadzeniu czynników motywacyjnych. Technika OKR nie zyskała popularności od razu. Stało się to dopiero, kiedy wdrożono ją w Google. Za tą marką poszło wiele innych, w tym LinkedIn, Amazon, Nike, Oracle, Twitter, Facebook, Microsoft, Adobe, Dell i Samsung. Kluczowe momenty w historii strategii widać na grafice.

Historia OKR-ów

Źródło

OKR to metoda, w której cały zespół nastawiony jest na osiąganie celów i wyznaczenie wspólnego kierunku. Dzięki jasnej komunikacji łatwiej zrozumieć, co firma chce osiągnąć. Członkowie zespołu nie mogą mieć co do tego wątpliwości.

W metodzie OKR występują ważne pojęcia:

  1. Objective – definicja celu, misji działalności.
  2. Key results – kluczowe rezultaty. To metryki, które pozwalają określić, czy udało się zrealizować cele. Powinno być ich jak najmniej. Nie należy ustalać ich zbyt wiele, gdyż wtedy trudno się skoncentrować na tym, co najważniejsze. Skupiamy się na wielu celach. Tymczasem w OKR-ach chodzi o to, aby wszystko było jasne i by skupić się na tym, co najważniejsze, aby osiągnąć wyniki.

Czym OKR różni się od KPI?

Kiedy poznasz oba pojęcia, może Ci się wydawać, że chodzi o podobne rozwiązania. W praktyce tak nie jest. KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, pozwalają śledzić realizację celów, a metoda OKR umożliwia ich wyznaczanie i osiąganie. W OKR możesz określić cel, np. jako zwiększenie rozpoznawalności marki. Dalej definiujesz kluczowe rezultaty, czyli sposoby za pomocą których będziesz mierzyć efekty, np. zwiększenie liczby odwiedzin strony WWW do określonego poziomu.

W OKR-ach do mierzenia postępów stosuje się kluczowe rezultaty, ujęte ilościowo lub jakościowo. Ilość to np. wspomniane zwiększenie liczby odwiedzin do określonego poziomu. Celem jakościowym może być np. określenie problemów użytkowników, a następnie ich udokumentowanie. KPI pozwala natomiast porównać ilościowy cel z jego realizacją. Przykładowo, w danym kwartale firma chciała zwiększyć sprzedaż o 20% w stosunku do poprzedniego.

OKR vs KPI

Źródło

Kluczowe fundamenty OKR a działalność

Metoda OKR nie przypadkiem cieszy się dużym zainteresowaniem znanych brandów. Pomaga im osiągać kluczowe rezultaty i ambitne cele. Czy rozpoczęcie tworzenia OKR-a polega po prostu na ustaleniu wyzwania? Nie, wcześniej musisz określić kluczowe fundamenty działalności. To wyzwanie w metodzie OKR zazwyczaj nie jest ustalane liczbowo, tylko jakościowo. Co więcej, powinno być spójne z wizją firmy i jej wartościami. Na początek zorientuj się, czy Twój zespół rozumie, jakie są misja, cele, strategia, czy jednak tylko Ci się wydaje, że tak jest? Jak upewnić się, że osoby zatrudnione na pewno rozumieją treści i hasła?

Aby osiągnąć kluczowe rezultaty, najpierw sprawdź, jaki jest poziom zrozumienia fundamentów działalności przez osoby z najwyższego szczebla zarządzania. To w dużej mierze od nich zależy, czy realizowane będą wyniki i osiągane ambitne cele. Jeśli liderzy nie do końca to rozumieją, to trudno oczekiwać, aby lepiej to wyglądało w przypadku ich podwładnych. O co warto pytać?

Jak wyznaczać OKR-y?

Zapytaj o misję firmy, po co istnieje i jakie wartości ma dostarczać klientowi. Dowiedz się, jaka jest wizja działalności – jak biznes ma wyglądać z czasem, jakie zapewniać wartości odbiorcom. Następnie ustal, jak prowadzona przez danego lidera strategia kieruje się w stronę realizacji wizji, aby wykonać ambitne cele. Jak jego dział zmierza do osiągnięcia zakładanego planu? Oczywiście, liderzy i pracownicy powinni wiedzieć, czym organizacja kieruje się w działalności i jakie zachowania są w niej pożądane.

Uwaga: badania pokazują, że zaledwie 26% pracowników ma świadomość, jak realizowane przez nich codzienne zadania przyczyniają się do osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Jeżeli wiedzą, jak ich działania wpływają na osiągnięcie oczekiwanych wyników, ich motywacja zwiększa się dwukrotnie.

Doprowadź w organizacji do sytuacji, w której wszyscy będą świadomi fundamentów Twojego biznesu. Dzięki temu może być realizowana efektywna strategia i osiągane kluczowe rezultaty. OKR-y powinny być częścią większej całości.

Wdrożenie metody OKR nie powinno polegać na kopiowaniu innych firm, znanych brandów. Do tego trzeba podejść indywidualnie.

Przed określeniem OKR-ów, sprawdź, czy realizowane są biznesowe KPI. Jeśli nie, to w takim przypadku ten niezrealizowany KPI może się stać kluczowym rezultatem.

W wielu przypadkach pierwsze wprowadzenie OKR-ów w organizacjach okazywało się niepowodzeniem. O ile osiągnięcie określonego wyniku w ramach MBO wymaga jedynie ustalenia pewnego liczbowego celu, to już inaczej to wygląda w przypadku OKR-ów. Niełatwo znaleźć narzędzie, które spowoduje, że uda się doprowadzić do tego, że wszyscy pracownicy będą mieć taką samą misję czy strategię. W przypadku dużych organizacji może to wymagać wiele czasu. Natomiast kiedy Twoja firma ma określony cel liczbowy w ramach MBO, teoretycznie realizacja może wymagać zwiększonego zaangażowania w danym okresie i to wystarczy do osiągnięcia wyniku.

Dobry OKR, czyli jaki?

Jak już wiesz, do opracowania masz dwie składowe, mianowicie Objective i Key Results. Ten pierwszy element powinien być jasny, krótki i określony tak, że wystarczy jedno zerknięcie, aby wiedzieć, o co chodzi. Jak to wygląda w przypadku Key Results? Kluczowe rezultaty powinny być ambitne. Wcale nie jest powiedziane, że muszą być zrealizowane w 100%. Znakomitym wynikiem może być uzyskanie określonego procentu zakładanego rezultatu. Nie ustalaj wyzwania, które da się łatwo zrealizować bez dużego zaangażowania.

Kluczowe rezultaty nie mają mieć formy listy zadań, które musisz zrealizować i będziesz tylko przekreślać kolejne pozycje. Określ liczbowo/wartościowo, do jakiego wyniku dążysz.

OKR-y a strategia biznesowa

OKR-y zostały spopularyzowane przez duże firmy technologiczne, ale to nie oznacza, że nie mogą być przyjęte i wykorzystywane przez małe podmioty. W praktyce są nawet ważniejsze dla małych firm, ponieważ mniejsze zespoły są elastyczniejsze i mogą szybko się dostosowywać, co jest trudniejsze w przypadku małego teamu. Metoda OKR pozwala im skupić się na określonych zadaniach. Kluczem jest dostosowanie celów tak, aby były osiągalne i odpowiednie do wielkości przedsiębiorstwa.

Jak dobrze dopasować OKR-y do strategii biznesowej? Przede wszystkim pamiętać o zgodności z misją firmy, wartościami i wizją. Ta wizja ma wskazywać, w jakim celu zespół podejmuje dane działania, natomiast OKR-y – cel i sposób jego realizacji. Określone cele mają pomagać w wykonywaniu misji przedsiębiorstwa.

Pamiętaj, że metoda OKR nie musi się odnosić wyłącznie do pracy czy działalności gospodarczej. Cele i kluczowe rezultaty możesz określać także prywatnie, w życiu osobistym. John Doerr (legendarny inwestor) korzystał z nich, aby maksymalizować czas, który poświęca bliskim. W takim przypadku za cel można określić po prostu spędzanie większej ilości czasu z rodziną. Natomiast kluczowymi rezultatami za pomocą których będzie to mierzone, są np. powrót do domu 15 razy w miesiącu do godziny 18 i niekorzystanie w tym czasie z telefonu, aby móc skupić się na najbliższych.

Sposoby oceny realizowanych OKR-ów

Metoda OKR to nie tylko ustalenie celów i kluczowego rezultatu. Warto regularnie weryfikować postęp prac. Czy zakładany wynik w ogóle jest możliwy do realizacji? Jak często przeprowadzać taką kontrolę? To zależy od organizacji, planu obowiązków i nie tylko. Jeśli pracownicy odbywają regularne spotkania związane z obowiązkami zawodowymi, to wtedy można poświęcić dodatkowy czas na weryfikację aktualnych postępów. Oceń jednak, jak często ma to sens w danym przypadku. OKR-y nie są wszystkim, czym muszą się zajmować pracownicy. Zapewne mają ustalony czas do wykorzystania na określone zadania. Możecie określić np. cotygodniowe przeglądy Waszych OKR-ów. Wtedy weryfikujecie, czy doszło do znaczących zmian, czy ustalone cele i rezultaty mają na tym etapie jeszcze sens. Po pierwszych tygodniach możecie ocenić, czy taka częstotliwość jest odpowiednia. Być może warto robić to częściej lub rzadziej.

Do monitorowania pracy warto używać arkusza kalkulacyjnego lub oprogramowania przygotowanego specjalnie do realizacji takich zadań. Rozwiązania, które warto przetestować to m.in. Perdoo, Atiim, 7Greese, Gtmhub. Są też dostępne arkusze OKR, np. arkusz Google i arkusz Perdoo.

Jak oceniać realizację celu? W zależności od narzędzia, oprogramowania i przyjętych zasad można to robić różnie. Jedną z opcji jest ocena procentowa od 0 do 100%. Inne rozwiązanie to ocena od 0,1 do 1. Wyniki można aktualizować codziennie lub rzadziej – częstotliwość trzeba dopasować do organizacji (i nie tylko).

Zanim przejdziecie do oceniania wyników, warto wprowadzić w firmie okres próbny. Niech każdy pozna metodę OKR w praktyce, a dopiero po tym czasie przejdziesz do jej docelowego wdrożenia. Na początek możesz wyznaczyć kilka celów do realizacji przez cały rok. Część organizacji następnie ustala cele powiązane na poszczególne kwartały, przy czym wynik nie powinien dać się zmierzyć tylko raz, bo wtedy nie da się śledzić postępów.

Przykłady metody OKR

Jak już wiesz, metoda OKR cieszy się dużym zainteresowaniem. Zarządzanie celami i praca nad ich realizacją mogą przynieść profity nie tylko organizacji, ale również prywatne korzyści, niezwiązane z pracą.

  1. Załóżmy, że Twoim celem jest doskonała kondycja fizyczna. Kluczowe rezultaty, którymi będziesz ją mierzyć są waga poniżej 80 kg i przebiegnięcie 3 km w mniej niż 10 minut. A jakie mogą być OKR-y w przypadku organizacji?
  2. Innym celem może być sprawna rekrutacja pracowników, a kluczowym rezultatem znajdowanie specjalisty na każde stanowisko w 14 dni i ocena procesu rekrutacyjnego przez kandydatów w 90% przypadków na co najmniej 9 na 10.
  3. Kolejnym celem organizacji może być większa rozpoznawalność marki, a kluczowym rezultatem zwiększenie dwudziestokrotnie liczby obserwujących profile w social media i 100 tys. odwiedzin firmowej strony WWW miesięcznie.
  4. Celem sprzedażowym jest natomiast zwiększenie cyklicznych dochodów ze sprzedaży subskrypcji, natomiast kluczowym rezultatem – zmniejszenie wskaźnika rezygnacji o 15%, zwiększenie liczby odnowień o 10% czy cykliczne dochody na poziomie miliona złotych miesięcznie.

OKR – wdrożenia zakończone sukcesem

Doskonałej jakości wdrożeniami może pochwalić się wiele znanych marek, w tym Adobe, LinkedIn, a także Google. Po tym jak John Doerr wprowadził to rozwiązanie w Google, liczba pracowników firmy zwiększyła się z 40 do ponad 140 000. Każdy zatrudniony może zobaczyć OKR-y swoich kolegów – to jeden z czynników sukcesu w tej organizacji. Google wyznacza ambitne cele i ocenia kluczowe rezultaty od 0,0 do 1.0. Robi to co kwartał. Za dobre uznawane są wyniki od 0,6 do 0,7. Jeśli rezultat jest niższy, identyfikuje się to jako obszar z możliwością osiągnięcia sukcesu w kolejnym kwartale. Google podzieliło się tym, jak ustala OKR. Zastosowana struktura cieszy się dużą popularnością – coraz więcej firm osiąga sukces, którym się chwalą. Przekłada się to na lepsze zarządzanie celami i ogólnie – oczekiwane wyniki.

Translate

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?