Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Crawl budget – budżet indeksowania
    Crawl budget – sposoby na sprawdzenie i poprawę indeksowania
    21 lutego 2024
    Smart bidding – czy warto ustalać inteligentne stawki?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dedykowane aplikacje internetowe
    Dedykowane aplikacje internetowe – co powinieneś o nich wiedzieć?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    sklep internetowy czy allegro
    Sklep internetowy czy Allegro – co się bardziej opłaca?
    5 maja 2023
    Czym jest omnichannel?
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    KPI w e-commerce
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    edukacja-klienta
    Czy warto edukować klientów?
    5 maja 2023
    Koszt wysyłki za pobraniem
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Czym jest omnichannel?
Responsywnie.pl > E-commerce > Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
E-commerce

Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/02 o 12:26
Aleksandra Stala Opublikowano 2 czerwca 2023
10 min
Udostępnij

Klienci mają coraz wyższe wymagania wobec sklepów. Dotyczy to zarówno handlujących w sieci, jak i stacjonarnie. Odbiorcy są przyzwyczajeni do proponowania coraz lepiej dopasowanych rozwiązań, zapewniania pozytywnych doświadczeń oraz dążenia do perfekcji w obsłudze klienta. Konsumenci oczekują sprawnej komunikacji na różnych poziomach. Jedną z najpopularniejszych strategii jest omnichannel. Na czym polega i czy warto postawić na takie działania?

Spis treści
Omnichannel – co to? DefinicjaCzym jest omnichannel marketing?Dlaczego omnichannel jest istotny w obecnym marketingu?Klient i jego potrzeby na pierwszym planie – strategia omnichannelCo wchodzi w skład tych działań?System lojalnościowyZwroty i reklamacje – szybko i wygodnieMagazyn – porządek na pierwszym miejscuAplikacja mobilnaSpójna polityka cenowa i rabatowa między zakupami online i offlinePopularność omnichannel wśród przedsiębiorcówDla kogo omnichannel jest idealnym rozwiązaniem?

Omnichannel – co to? Definicja

Strategia omnichannel jest wielokanałowa. Zgodnie z jej założeniami wszystkie kanały dotarcia do klienta i jego obsługi powinny współpracować, aby zapewnić odbiorcy wygodę i pozytywne doświadczenia. W ramach strategii omnichannel wykorzystuje się możliwości, jakie niosą różne metody komunikacji z odbiorcą, co ma spowodować, że konsument wybierze właśnie Twoją ofertę. To optymalizuje doświadczenia klientów.

Omnichannel to zarówno sprzedaż stacjonarna, jak i internetowa czy telefoniczna. Firmy, które angażują się w taką strategię, utrzymują do 89% klientów. W przypadku podmiotów, które przywiązują do tego mniejszą uwagę, wynik jest zdecydowanie niższy – średnio 33%.

Ile firm korzysta z omnichannel?
Źródło: invesp

Czym jest omnichannel marketing?

Wiesz już, co to jest omnichannel. A co oznacza omnichannel marketing? To powiązanie kanałów marketingowych online i stacjonarnych. Wszystkie powinny być integrowane i mają tworzyć spójny wizerunek marki. Każdy z tych kanałów ma powodować podobne doświadczenia związane z odbiorem marki. Efektem ma być zaangażowanie klientów i zapewnienie im lepszych warunków do robienia zakupów dzięki sprzedaży wielokanałowej.

Jak wynika z analizy Omnisend, marketerzy wykorzystujący w kampanii trzy lub więcej kanałów osiągnęli o 494% wyższy współczynnik zamówień niż ci, którzy stosowali akcję jednokanałową.

Strategia sprzedaży - omnichannel
Źródło: omnisend

Dlaczego omnichannel jest istotny w obecnym marketingu?

Wdrożenie strategii omnichannel przynosi wiele korzyści, co potwierdzają wyniki osiągane przez firmy. Dzięki niej zaciera się granica między zakupami online i offline. Współpracować mogą ze sobą sklep stacjonarny, internetowy oraz mobilne aplikacje sprzedażowe. Dzięki temu zbudujesz mocną relację z klientem – wzajemne zaufanie i lojalność – oraz zapewniasz najwyższej jakości obsługę. Wdrożenie strategii omnichannel powoduje, że rośnie przywiązanie do brandu. Firma musi jednak pracować nad rozwijaniem oferowanych kanałów sprzedażowych. Warto wprowadzić takie rozwiązania, dzięki którym usprawniona zostanie gospodarka magazynowa, a także dojdzie do wdrożenia spójnej polityki cenowej i rabatowej.

Ta strategia marketingowa jest coraz powszechniej wykorzystywana i pozwala uzyskać wspomniane, lepsze doświadczenia klientów. Przykładem jest oferowanie w aplikacji mobilnej opcji zamówienia produktu, a następnie odbioru stacjonarnie. Dla klienta ma to kilka zalet. Po pierwsze zamawia bez wychodzenia z domu – nie idzie do stacjonarnego oddziału, żeby sprawdzić, czy dana rzecz jest dostępna. Musi tylko odwiedzić sklep stacjonarny i odebrać swój zakup. To doskonale sprawdza się, kiedy np. chcesz szybko kupić prezent i nie możesz czekać dzień czy dwa na dostawę.

Strategia omnichannel
Źródło: Media Expert

Klient i jego potrzeby na pierwszym planie – strategia omnichannel

Omnichannel jest rozwiązaniem nie tylko dla dużych sieci handlowych, ale także mniejszych podmiotów. W centrum zainteresowania znajduje się zrozumienie potrzeb klienta i odpowiadanie na nie we wszystkich kanałach. Oferty online i offline powinny być zintegrowane – każda musi budować pozytywne doświadczenia klientów. Rozwijane są liczne kanały sprzedażowe, a wykorzystanie wielu usprawnia budowanie świadomości marki.

Dzięki omnichannel zapewnisz odbiorcy rozwiązania, które będą budować przywiązanie klienta. Czy wiesz, że ponad połowa internautów ogląda produkt online, ale kupuje w sklepie stacjonarnym? Sprzedawcy, którzy nie wykorzystują wielu kanałów, tracą nawet 30% na wartości sprzedaży.

Korzyści ze wdrożenia omnichannel

Źródło: Fit Small Business

Co wchodzi w skład tych działań?

Wiesz, co to omnichannel. Zatem jakie elementy wchodzą w skład tej strategii? Mogą obejmować wiele form komunikacji i różne działania. W każdym przypadku kluczowa jest jednak spójność, zapewnienie rozwiązań oczekiwanych przez klientów. Co powinno wchodzić w skład tych działań?

System lojalnościowy

Klienci uwielbiają programy lojalnościowe. Podoba im się, kiedy są nagradzani za swoją aktywność i kolejne zamówienia. Integracja musi obejmować takie systemy. Sieć handlowa powinna uwzględniać pełną historię zakupów klienta – nie tylko te, których dokona stacjonarnie, po okazaniu karty lojalnościowej, ale również zamówienia online. Historia e-konsumenta pozwala również wyciągnąć wnioski, które można wykorzystać w sklepie stacjonarnym. Jakie produkty oglądał, ale ich nie kupił? Które dobra komplementarne go interesowały? Te dane pozwalają na zwiększenie sprzedaży i osiągnięcie wyższej konwersji.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Yotpo, 83% respondentów uważa, że przynależność do programu lojalnościowego wpływa na ich decyzję o ponownym zakupie od danej marki.

Wdrożenie strategii omnichannel
Źródło: yotpo.

Zwroty i reklamacje – szybko i wygodnie

Kwestie związane z zasadami zwrotów i reklamacji mają dla klientów bardzo duże znaczenie, a często wręcz – kluczowy wpływ na decyzje. Jak to powinno wyglądać? Klient kupuje online, a produkt może oddać stacjonarnie. Wybiera również, gdzie złoży reklamację – czy w sieci, czy w tradycyjnym sklepie.

Magazyn – porządek na pierwszym miejscu

Optymalizacja gospodarki magazynowej jest niezbędna. Nie może dojść do sytuacji, w której klient zamawia online dany produkt, a później dowiaduje się o niedostępności tej rzeczy. Jeszcze jakiś czas temu część sklepów oferowała artykuły, których nie miała na stanie. Obecnie konsumenci czegoś takiego nie zaakceptują.

Oczekują, że np. za pośrednictwem poczty elektronicznej dowiedzą się, gdzie mogą odebrać produkt stacjonarnie, tzn. w którym sklepie dana rzecz jest na stanie. Jeśli artykułu nie da się zamówić, bo nie ma go w magazynie, klient powinien mieć możliwość skorzystania z opcji otrzymania wiadomości, kiedy towar będzie na stanie. Należy wdrożyć wspólną politykę magazynową dla sklepów online i offline.

Aplikacja mobilna

Użytkownik smartfona przeciętnie korzysta z 9 aplikacji dziennie i 30 miesięcznie. To standard, że oferują je klientom wszystkie popularne sieci sklepów. Zapewniają wiele wygodnych rozwiązań, które ułatwiają robienie zakupów i pozwalają korzystać z promocji. Ponadto, umożliwiają komunikację ze sklepem.

Jednym z ciekawych rozwiązań, jakie zapewniają aplikacje, jest czytnik kodów kreskowych. Klient może sprawdzić stacjonarnie, ile kosztuje produkt, korzystając z aplikacji. Nie musi szukać czytnika. Z drugiej strony aplikacje umożliwiają sklepom zbieranie danych na temat zakupów danej osoby. Wiedzą, jakie promocje skusiły ich do skorzystania z oferty, co kupowali przy okazji. Na tej podstawie mogą przygotowywać dla nich specjalne propozycje, które mają ich zachęcić do odwiedzenia sklepu. Dlatego w wielu działalnościach dopracowana aplikacja mobilna jest niezbędna.

Dopracowana aplikacja mobilna

Źródło: techjury

Spójna polityka cenowa i rabatowa między zakupami online i offline

Oznacza to, że klienci mogą skorzystać z promocyjnych ofert za pośrednictwem różnych kanałów. Nie jest tak, że inne ceny obowiązują online i stacjonarnie.

Popularność omnichannel wśród przedsiębiorców

Jak uważa dyrektor naczelny Brightpearl Derek O’Carroll:

„Umiejętność skutecznego działania we wszystkich możliwych kanałach sprzedaży detalicznej jest trudna. Dodaje: branża detaliczna przechodzi metamorfozę niepodobną do niczego, czego doświadczyła przez dziesięciolecia. Klienci są wymagający, konkurencja jest nieugięta w dążeniu do pozyskania zamówień, a wyzwania operacyjne zwiększają się w miarę, jak handel detaliczny rozszerza się poza cegłę i zaprawę, obejmując sprzedaż online napędzaną przez handel mobilny”.

Popularność omnichannel rośnie, natomiast firmy zmagają się z pewnymi barierami, które powodują, że taka działalność jest utrudniona. Platformy sprzedażowe nie są dostatecznie rozwinięte pod względem informatycznym. Przygotowanie rozwiązania, które perfekcyjnie integruje różne kanały, wymaga czasu i sporej inwestycji. Często sprzedaż online i stacjonarna są obsługiwane przez różne systemy. Problemem jest również konflikt kanałów. Osoby odpowiedzialne za handel stacjonarny mogą traktować sprzedaż online jako przyczynę zmniejszenia obrotu sklepu tradycyjnego.

Z drugiej strony pracujący przy e-commerce mogą nie chcieć tracić czasu na obsługę klientów sklepu stacjonarnego. Tymczasem łączenie tych kanałów może przynosić wyższą wartość zamówienia klienta.

Dla kogo omnichannel jest idealnym rozwiązaniem?

Wiesz już, jakie są przykłady omnichannel w firmach, jak można wykorzystać tę strategię. Może Ci się wydawać, że to rozwiązanie wyłącznie dla dużych sieci, ale to nie jest prawda. W przypadku małej działalności wdrożenie omnichannel może być łatwiejsze – systemy informatyczne nie są bardzo rozbudowane i szybciej można w nich wprowadzić zmiany. Nie ma też wielu działów, które trudno zintegrować. Omnichannel pomoże Ci usprawnić obsługę klienta, zwiększyć przychody. Wykorzystasz media społecznościowe, sklep WWW, sprzedaż stacjonarną i inne kanały, aby osiągnąć lepsze wyniki.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?