Launch produktu czy nowej marki to często trudny moment dla firmy czy przedsiębiorcy. Zawsze istnieje ryzyko klęski finansowej czy też wizerunkowej. Co trzeba zrobić, by plan marketingowy finalnie okazał się sukcesem i w jaki sposób zminimalizować ryzyko ewentualnej porażki?
Zanim opracujesz plan marketingowy produktu
Przemyśl jeszcze raz wszystko, co wiąże się z marką/produktem. Nie zaszkodzi, jeśli zrobisz to ponownie! Tak naprawdę przy launchu czy re-launchu kluczowa jest strategia i konkretne przemyślenie wszystkich kolejnych ruchów. Każdy krok powinien być ściśle zaplanowany. Im więcej razy przeanalizujesz wszystkie posunięcia, tym większe szanse, że wyłapiesz ewentualnie niedoskonałości czy przeszkody na swojej drodze.
Warto ponownie przeanalizować wszystkie kwestie takie jak cena czy dystrybucja. Zrobić pierwsze finansowe założenia – jakie musi być ROI, kiedy to rzeczywiście się zwróci i w jakim stopniu. Wszelkie założenia powinny być modyfikowane wraz z biegiem czasu, ale zakładanie pewnych celów powinno być standardem jeszcze przed startem promocji i działań marketingowych. Warto mieć cel, do którego się dąży i który widzi się na horyzoncie.
Przemyśl swój produkt i jego promocję. Rynek jest nasycony, a często wręcz przesycony. Dlatego bez niekonwencjonalnego podejścia ciężko się przebić. Sama jakość i cena to za mało, trzeba wyróżniać się na tle konkurencji i dać odbiorcy coś extra, by jak najszybciej przebić się do jego świadomości jako numer jeden w branży.
Odbiorcy i konkurencja a plan marketingowy produktu
Nie ma produktu, który dałoby się skierować do wszystkich. Każda marka czy podmarka powinna mieć własną grupę docelową, dla której produkt będzie szczególnie użyteczny. Dlatego trzeba dokładnie określić preferowaną grupą, która będzie docelowym odbiorca usług. Zaczynając od określenia, czy chodzi o b2b czy b2c, aż po takie cechy jak status związku czy poziom wykształcenia. Im dokładniej określisz grupę docelowa, tym łatwiej będzie Ci do niej dotrzeć – poświęć na badanie trochę czasu i środków finansowych.
Warto dokonać także segmentacji grup odbiorców i podzielić stworzone grupy na mniejsze części. Dzięki temu marketingowa strategia będzie lepiej spersonalizowana oraz dostosowana do poszczególnych segmentów.
Dokładnie zbadaj także konkurencję. Sprawdź, jakie marketingowe działania wykorzystuje i w czym możesz być od nich lepszy. Poszukaj nisz, które jesteś w stanie od razu i to małym kosztem wypełnić. Zaproponuj coś, czego nie mają inni, by zyskać wiernych konsumentów o wysokim lifetime value.
Identyfikacja wizualna produktu
Identyfikacja wizualna to jeden z kluczowych elementów nowej marki. To wszelkie znaki graficzne i kolorystyka, które mają być kojarzone z marką. Powinien to być jeden z pierwszych elementów przy kreowaniu mocnego brandu czy produktu.
Sama decyzja o tym, czy zdecydujesz się na sygnet, czy zależy Ci też na konkretnym znaku graficznym, jest bardzo ważna. Logotyp przewija się przez cały czas – w social media, na opakowaniach, na stronie internetowej, a przede wszystkim w głowach odbiorców. Konsumenci powinni jednoznacznie kojarzyć dane logo z marką i wysokiej jakości produktami.
Logotyp to w zasadzie element rozpoznawczy marki i powinien jej służyć przez wiele lat. O tym jak ważny to krok, niech świadczy redesign logotypów wielkich marek i nieustanne odświeżanie wizerunku. Ostatnio takie zmiany dotyczyły chociażby Juventusu czy Mozilli, czyli potentatów na rynku. Mimo to szukali odświeżenia, by jeszcze lepiej odpowiedzieć na realia rynkowe i dostosować się do trendów.
Nie można nie docenić także wpływu kolorów na odbiór marki. Przyjęło się, że zupełnie inne kolory powinny wykorzystywać marki luksusowe, a inne takie, które stawiają na zaufanie klienta i oferują profesjonalne usługi. To element, który trzeba przemyśleć na początku i do niego dostosować logotyp czy kolory w layoucie strony internetowej. Kolory mogą być widoczne także w logotypie.
Wybór kanałów do planu marketingowego produktów
Gdy wiesz już co i do kogo chcesz kierować, to przemyśl także, jak to zrobić. Nie każdy kanał komunikacji jest Ci potrzebny, a na wykorzystanie wszystkich mogą pozwolić sobie tylko duże marki, z ogromnym budżetem.
Pomyśl, jak najłatwiej i najtaniej dotrzesz do klientów. Czy lepiej sprawdzi się kampania reklamowa na Facebooku czy może wykorzystanie siły influencerów i ich wpływu? Nie trzeba być wszędzie, by działać skutecznie. Lepiej postawić na te kanały, które mają największą szansę na konwersje niż szukać na siłę obecności we wszystkich.
Be patient!
Piąty krok to cierpliwość. Nie od razu Rzym zbudowano, co widać na dłoni także w biznesie. Czasami na efekty trzeba czekać długo, cały czas obracając się na poziomie minimalnej rentowności. Dopiero po przełomowym momencie przychodzi progres i znaczący wzrost zysków czy też świadomości marki.
Mało jest firm, którym od razu udało się podbić rynek. Zazwyczaj to bardzo pracochłonny proces, wymagający poświęcenia czasu, jaki i nakładów finansowych. Nie można zakładać natychmiastowego sukcesu, bez rezerwy finansowej, bo to nie skończy się dobrze.
5 kroków do skutecznego planu marketingowego produktu
Postępując zgodnie z tymi pięcioma krokami znacząco zwiększasz szanse na sukces Twój i Twojej nowej marki. Marketing jest już nieodłącznie kojarzony także z finansowymi aspektami biznesu, dlatego wszystko powinno spinać się w całość, by przyszły oczekiwane rezultaty!