Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kod HTML strony www
    Kod HTML strony internetowej – wszystko, co powinieneś wiedzieć
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Zapytania ofertowe
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
q-commerce
Responsywnie.pl > E-commerce > Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
E-commerce

Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/02 o 15:50
Paulina Szewczyk Opublikowano 8 maja 2023
10 min
Udostępnij

Jednym z kluczowych czynników, które wpływają na decyzje zakupowe klientów, są warunki dostawy. Kiedy kupujesz w sieci, zapewne chciałbyś mieć możliwość wyboru preferowanej formy zamówienia. Zakupy online kojarzą Ci się z długim oczekiwaniem na dostawę? Nie, jeśli korzystasz z q-commerce. Sprawdź, na czym polega szybki handel i jakie są perspektywy dla takiej działalności w najbliższych latach.

Spis treści
Czym jest Q-commerce – definicjaDark storesQuick commerce – zasady działaniaQ-commerce na świecie i w PolsceQ-commerce – korzyści i wady dla klientówQ-commerce – zalety i wady dla przedsiębiorstwSzybki handel – przyszłość zakupów czy chwilowy trend?

Czym jest Q-commerce – definicja

Polacy przekonali się do zakupów w sieci. Z raportu „E-commerce w Polsce 2022”, przygotowanego przez Gemius, wynika, że 77% internautów dokonuje transakcji online. Część użytkowników wciąż ma jednak wątpliwości, nawet gdy uda im się znaleźć dany produkt w atrakcyjnej cenie. Chodzi o kwestię dostawy. Klienci potrzebują produktu ekspresowo – nie mogą na niego czekać kilka dni. Rynek zareagował na tę potrzebę, która zauważalnie nasiliła się w okresie pandemii, wprowadzając szybkie dostawy.

W ostatnim czasie q-commerce zaczęło cieszyć się dużą popularnością. Dzięki tej usłudze możesz zamówić produkt, który trafi do Ciebie w kilkadziesiąt minut. Nie musisz wychodzić do sklepu, kiedy zabraknie Ci kilku produktów do przygotowania obiadu – prawdopodobnie szybciej złożysz zamówienia przez kuriera. W Polsce nadal jednak króluje w e-commerce model Next Day Delivery, czyli dostawy następnego dnia. Oczekiwania klientów wymuszają jednak szybszą realizację dostaw.

Jak wygląda kwestia dostarczania zamówień w branży e-commerce w Polsce? Okazuje się, że całkiem nieźle. Średni czas do pierwszego doręczenia przesyłki wynosi według poniższej analizy 1,4 dnia i jest lepszy niż średnia europejska. Autorzy zwracają również uwagę, że 56% paczek, które trafiają do punktów odbioru, jest podejmowanych w ciągu 24h. Paczkomaty cieszą się w Polsce ogromną popularnością – nie zawsze dostawa do pracy czy firmy pod wskazany adres jest optymalna. Wielu klientów interesuje złożenia zamówienia z odbiorem w paczkomacie.

Szybki handel
Źródło: Parcel Monitor

Analizując rynek q-commerce, trzeba wspomnieć o dark stores.

Dark stores

Dark store, czyli „ciemny sklep”, może na pierwszy rzut oka kojarzyć się z nielegalną działalnością. W praktyce to punkty przeznaczone do obsługi zamówień internetowych. Ciemne sklepy charakteryzują się tym, że nie ma w nich klientów. Konsument zamawia za pośrednictwem aplikacji produkty, które – dzięki rozwiązaniom wykorzystywanym w dark stores – są szybko odnajdywane i mogą trafić do kurierów, do których należy dostawa zamówienia. To inaczej centra dystrybucyjne, które są wypełnione towarami. Dzięki dark stores możliwe jest bardzo szybkie realizowanie zamówień.

Ile trwa dostawa z takich centrów? Przykładowo, dark store znajdujący się w londyńskiej dzielnicy St. John’s Wood realizuje zamówienie w 20 minut, czyli…trochę dłużej niż konkurencja. Jak twierdzi Steve O’Hear, wiceprezes Zapp ds. strategii, czyli wspomnianej firmy: Nie obiecujemy więcej niż inni, mimo to większość dostaw realizujemy w mniej niż 20 min.

Quick commerce – zasady działania

Model quick commerce często nazywany jest dostawą na żądanie. Niektóre firmy potrafią na takich zasadach dostarczyć produkty w ciągu nawet 10 minut od złożenia zamówienia. Wielu klientom ten model biznesowy kojarzy się głównie z dostawami jedzenia, szczególnie fast foodów. Tymczasem obejmuje nie tylko żywność, ale także drobne produkty gospodarstwa domowego i chemię. Wejście w quick commerce w wielu branżach staje się niezbędne, gdyż coraz częściej rywalizację o klienta wygrywa ten, kto działa najszybciej.

Elementem niezbędnym w q-commerce są wspomniane dark stores, dzięki którym możliwa jest szybka realizacja zamówień. Ciemne sklepy są w Polsce zaopatrywane przez popularne sieci, takie jak Auchan, Biedronka czy Empik. Firmy budują coraz więcej minimagazynów, aby móc dotrzeć maksymalnie szybko do klientów.

Przemysław Guzik, head of shopper marketing w V&P, zwraca uwagę: W dużym mieście zakupy często dojadą szybciej do shoppera niż ten do sklepu.

Q-commerce na świecie i w Polsce

Model q-commerce nie jest nowością. Jednym z pierwszych sklepów tego typu był amerykański Gopuff. Założono go w 2013 roku. W 2021 roku jego wartość wyceniana była na 5 mld dolarów.

Jaka jest wartość tego rynku? Ten model biznesowy ma cieszyć się coraz większym zainteresowaniem. Natomiast, jak wynika z raportu The Brainy Insights z 2022 roku, był wart 11 mld dolarów, przy czym w 2032 roku ma to być nawet 271.5 miliardów dolarów.

Quick commerce
Źródło: The Brainy Insights

Jak ma się quick commerce w Polsce? Gwałtowny rozwój tego rynku nastąpił w okresie pandemii – klienci zamawiali wówczas głównie żywność. Widoczne jest szybkie tempo rozwoju branży e-grocery, czyli zakupów spożywczych online. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, że w Polsce quick commerce dopiero raczkuje. Firm, które zajmują się ekspresowymi dostawami produktów, jest niewiele, a po takie usługi mogą sięgnąć głównie mieszkańcy dużych miast. Trudno oczekiwać, aby jej wdrożenie mogło być opłacalne w mało zaludnionych obszarach. Tak więc raczej model q-commerce nie będzie dostępny wszędzie.

Jak quick commerce rozwija się w Polsce? Poniższy wykres dotyczy wyłącznie kanału sprzedaży gastronomii online. To na tym polu są głównie rozwijane ekspresowe dostawy w Polsce. Jak widzisz, q-commerce w takim wydaniu ma się dalej rozwijać – sprzedaż ma rosnąć.

Rynek q-commerce w Polsce

Źródło: inquiry market research

Jeśli chodzi o podmioty pracujące w Polsce na tym rynku, to zaliczamy do nich następujące marki:

Szybkie dostawy
Źródło: inquiry market research

Jeśli chodzi o asortyment oferowany w ramach szybkich dostaw, to w 2021 roku Biedronka na takiej zasadzie pozwalała zamówić ponad 2 tys. produktów. Quick commerce pozwala zatem zrobić duże zakupy. Wśród nich znajdziesz najczęściej poszukiwane produkty, potrzebne na co dzień.

Q-commerce – korzyści i wady dla klientów

Szybkie dostawy w e-commerce to nie usługa premium, tylko coś, co z biegiem czasu powinno być powszechnie dostępne w dużych i średniej wielkości miastach. Q-commerce z punktu widzenia klienta ma następujące zalety:

  • Szybkość – konsument może ekspresowo otrzymać zamówione produkty. Jednocześnie widzi, co jest dostępne. Nie dochodzi do sytuacji, że idzie do sklepu, a tam nie ma tego, czego potrzebuje.
  • Wygoda – zamówienie można złożyć z pracy, domu, pociągu czy czekając w kolejce na wizytę u lekarza.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy – nie trzeba korzystać z samochodu czy komunikacji miejskiej. Zakupy są dostarczane do domu.
  • Śledzenie zamówień – w ramach q-commerce klient może obserwować, na jakim etapie realizacji znajdują się jego zakupy.

Natomiast do wad z punku widzenia konsumenta należą:

  • Dostęp do internetu – jeśli znajdziesz się akurat w miejscu, gdzie go nie masz, to nie zrobisz zakupów.
  • Ryzyko usterki – produkt może zostać uszkodzony w trakcie transportu i wtedy pozostaje Ci reklamacja.
  • Niekompletne zamówienie – istnieje ryzyko, że nie dostaniesz wszystkiego, co zamówisz.
  • Nie widzisz produktu na żywo – nie wiesz, czy spełni on Twoje oczekiwania.

Q-commerce – zalety i wady dla przedsiębiorstw

Dla firm q-commerce wiąże się ze sporymi korzyściami. Zaletami tego rozwiązania są:

  • szansa na dotarcie do nowej grupy klientów,
  • odpowiedź na potrzeby konsumentów,
  • osiągnięcie wyższej konwersji,
  • poprawa wizerunek marki poprzez nadążanie za trendami w e-commerce.

Do wad q-commerce, z punktu widzenia przedsiębiorcy, należą:

  • konieczność inwestycji w rozwiązania, które umożliwią ekspresowe kompletowanie zamówień,
  • ryzyko błędów i negatywnych opinii – szybka realizacja sprzyja popełnianiu błędów, co wiąże się z nieprzychylnymi recenzjami,
  • konieczność przeorganizowania dotychczasowych rozwiązań funkcjonujących w firmie,
  • potrzeba ciągłego inwestowania w rozwiązania q-commerce, aby nadążyć za konkurencją lub ją prześcigać.

Ten model w e-commerce niesie wiele szans, ale też wiąże się z ryzykiem. Zainteresowanie takimi zakupami będzie stale rosło. Trudno przewidzieć, dla jakiej części podmiotów inwestycja w q-commerce okaże się sposobem na osiągnięcie znakomitych wyników.

Szybki handel – przyszłość zakupów czy chwilowy trend?

Trudno nazwać q-commerce chwilowym trendem, gdyż na świecie popularność takich zakupów rośnie od lat. W Polsce to w dalszym ciągu nowość, która w dużej mierze rozwinęła się ze względu na ograniczenia w czasie pandemii. Ten model w e-commerce będzie osiągać coraz wyższe wyniki w ogólnych zakupach detalicznych, ale trudno ocenić, czy może zdominować rynek. Szybka dostawa oznacza dla klienta wyższy koszt. W przypadku wielu produktów odbiorca woli dłużej poczekać, a dostawę mieć taniej lub za darmo.

Q-commerce nie zdominuje sprzedaży online, a przynajmniej trudno się spodziewać, aby mogło to nastąpić w najbliższych latach. Jeśli jednak oferujesz produkty, które miałyby odbiorców w takim modelu, to weź pod uwagę umożliwienie szybkich dostaw. Ustal koszty i oceń rentowność w przypadku danej działalności. Być może dla Ciebie e-commerce będzie strzałem w dziesiątkę.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?