Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    5 maja 2023
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    drupal-sklep-internetowy
    Drupal a sklep internetowy? Poznaj Drupal Commerce!
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    lojalność klientów
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
q-commerce
Responsywnie.pl > Blog > E-commerce > Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
E-commerce

Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/02 o 15:50
Paulina Szewczyk Opublikowano 8 maja 2023
10 min
Udostępnij

Jednym z kluczowych czynników, które wpływają na decyzje zakupowe klientów, są warunki dostawy. Kiedy kupujesz w sieci, zapewne chciałbyś mieć możliwość wyboru preferowanej formy zamówienia. Zakupy online kojarzą Ci się z długim oczekiwaniem na dostawę? Nie, jeśli korzystasz z q-commerce. Sprawdź, na czym polega szybki handel i jakie są perspektywy dla takiej działalności w najbliższych latach.

Spis treści
Czym jest Q-commerce – definicjaDark storesQuick commerce – zasady działaniaQ-commerce na świecie i w PolsceQ-commerce – korzyści i wady dla klientówQ-commerce – zalety i wady dla przedsiębiorstwSzybki handel – przyszłość zakupów czy chwilowy trend?

Czym jest Q-commerce – definicja

Polacy przekonali się do zakupów w sieci. Z raportu „E-commerce w Polsce 2022”, przygotowanego przez Gemius, wynika, że 77% internautów dokonuje transakcji online. Część użytkowników wciąż ma jednak wątpliwości, nawet gdy uda im się znaleźć dany produkt w atrakcyjnej cenie. Chodzi o kwestię dostawy. Klienci potrzebują produktu ekspresowo – nie mogą na niego czekać kilka dni. Rynek zareagował na tę potrzebę, która zauważalnie nasiliła się w okresie pandemii, wprowadzając szybkie dostawy.

W ostatnim czasie q-commerce zaczęło cieszyć się dużą popularnością. Dzięki tej usłudze możesz zamówić produkt, który trafi do Ciebie w kilkadziesiąt minut. Nie musisz wychodzić do sklepu, kiedy zabraknie Ci kilku produktów do przygotowania obiadu – prawdopodobnie szybciej złożysz zamówienia przez kuriera. W Polsce nadal jednak króluje w e-commerce model Next Day Delivery, czyli dostawy następnego dnia. Oczekiwania klientów wymuszają jednak szybszą realizację dostaw.

Jak wygląda kwestia dostarczania zamówień w branży e-commerce w Polsce? Okazuje się, że całkiem nieźle. Średni czas do pierwszego doręczenia przesyłki wynosi według poniższej analizy 1,4 dnia i jest lepszy niż średnia europejska. Autorzy zwracają również uwagę, że 56% paczek, które trafiają do punktów odbioru, jest podejmowanych w ciągu 24h. Paczkomaty cieszą się w Polsce ogromną popularnością – nie zawsze dostawa do pracy czy firmy pod wskazany adres jest optymalna. Wielu klientów interesuje złożenia zamówienia z odbiorem w paczkomacie.

Szybki handel
Źródło: Parcel Monitor

Analizując rynek q-commerce, trzeba wspomnieć o dark stores.

Dark stores

Dark store, czyli „ciemny sklep”, może na pierwszy rzut oka kojarzyć się z nielegalną działalnością. W praktyce to punkty przeznaczone do obsługi zamówień internetowych. Ciemne sklepy charakteryzują się tym, że nie ma w nich klientów. Konsument zamawia za pośrednictwem aplikacji produkty, które – dzięki rozwiązaniom wykorzystywanym w dark stores – są szybko odnajdywane i mogą trafić do kurierów, do których należy dostawa zamówienia. To inaczej centra dystrybucyjne, które są wypełnione towarami. Dzięki dark stores możliwe jest bardzo szybkie realizowanie zamówień.

Ile trwa dostawa z takich centrów? Przykładowo, dark store znajdujący się w londyńskiej dzielnicy St. John’s Wood realizuje zamówienie w 20 minut, czyli…trochę dłużej niż konkurencja. Jak twierdzi Steve O’Hear, wiceprezes Zapp ds. strategii, czyli wspomnianej firmy: Nie obiecujemy więcej niż inni, mimo to większość dostaw realizujemy w mniej niż 20 min.

Quick commerce – zasady działania

Model quick commerce często nazywany jest dostawą na żądanie. Niektóre firmy potrafią na takich zasadach dostarczyć produkty w ciągu nawet 10 minut od złożenia zamówienia. Wielu klientom ten model biznesowy kojarzy się głównie z dostawami jedzenia, szczególnie fast foodów. Tymczasem obejmuje nie tylko żywność, ale także drobne produkty gospodarstwa domowego i chemię. Wejście w quick commerce w wielu branżach staje się niezbędne, gdyż coraz częściej rywalizację o klienta wygrywa ten, kto działa najszybciej.

Elementem niezbędnym w q-commerce są wspomniane dark stores, dzięki którym możliwa jest szybka realizacja zamówień. Ciemne sklepy są w Polsce zaopatrywane przez popularne sieci, takie jak Auchan, Biedronka czy Empik. Firmy budują coraz więcej minimagazynów, aby móc dotrzeć maksymalnie szybko do klientów.

Przemysław Guzik, head of shopper marketing w V&P, zwraca uwagę: W dużym mieście zakupy często dojadą szybciej do shoppera niż ten do sklepu.

Q-commerce na świecie i w Polsce

Model q-commerce nie jest nowością. Jednym z pierwszych sklepów tego typu był amerykański Gopuff. Założono go w 2013 roku. W 2021 roku jego wartość wyceniana była na 5 mld dolarów.

Jaka jest wartość tego rynku? Ten model biznesowy ma cieszyć się coraz większym zainteresowaniem. Natomiast, jak wynika z raportu The Brainy Insights z 2022 roku, był wart 11 mld dolarów, przy czym w 2032 roku ma to być nawet 271.5 miliardów dolarów.

Quick commerce
Źródło: The Brainy Insights

Jak ma się quick commerce w Polsce? Gwałtowny rozwój tego rynku nastąpił w okresie pandemii – klienci zamawiali wówczas głównie żywność. Widoczne jest szybkie tempo rozwoju branży e-grocery, czyli zakupów spożywczych online. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, że w Polsce quick commerce dopiero raczkuje. Firm, które zajmują się ekspresowymi dostawami produktów, jest niewiele, a po takie usługi mogą sięgnąć głównie mieszkańcy dużych miast. Trudno oczekiwać, aby jej wdrożenie mogło być opłacalne w mało zaludnionych obszarach. Tak więc raczej model q-commerce nie będzie dostępny wszędzie.

Jak quick commerce rozwija się w Polsce? Poniższy wykres dotyczy wyłącznie kanału sprzedaży gastronomii online. To na tym polu są głównie rozwijane ekspresowe dostawy w Polsce. Jak widzisz, q-commerce w takim wydaniu ma się dalej rozwijać – sprzedaż ma rosnąć.

Rynek q-commerce w Polsce

Źródło: inquiry market research

Jeśli chodzi o podmioty pracujące w Polsce na tym rynku, to zaliczamy do nich następujące marki:

Szybkie dostawy
Źródło: inquiry market research

Jeśli chodzi o asortyment oferowany w ramach szybkich dostaw, to w 2021 roku Biedronka na takiej zasadzie pozwalała zamówić ponad 2 tys. produktów. Quick commerce pozwala zatem zrobić duże zakupy. Wśród nich znajdziesz najczęściej poszukiwane produkty, potrzebne na co dzień.

Q-commerce – korzyści i wady dla klientów

Szybkie dostawy w e-commerce to nie usługa premium, tylko coś, co z biegiem czasu powinno być powszechnie dostępne w dużych i średniej wielkości miastach. Q-commerce z punktu widzenia klienta ma następujące zalety:

  • Szybkość – konsument może ekspresowo otrzymać zamówione produkty. Jednocześnie widzi, co jest dostępne. Nie dochodzi do sytuacji, że idzie do sklepu, a tam nie ma tego, czego potrzebuje.
  • Wygoda – zamówienie można złożyć z pracy, domu, pociągu czy czekając w kolejce na wizytę u lekarza.
  • Oszczędność czasu i pieniędzy – nie trzeba korzystać z samochodu czy komunikacji miejskiej. Zakupy są dostarczane do domu.
  • Śledzenie zamówień – w ramach q-commerce klient może obserwować, na jakim etapie realizacji znajdują się jego zakupy.

Natomiast do wad z punku widzenia konsumenta należą:

  • Dostęp do internetu – jeśli znajdziesz się akurat w miejscu, gdzie go nie masz, to nie zrobisz zakupów.
  • Ryzyko usterki – produkt może zostać uszkodzony w trakcie transportu i wtedy pozostaje Ci reklamacja.
  • Niekompletne zamówienie – istnieje ryzyko, że nie dostaniesz wszystkiego, co zamówisz.
  • Nie widzisz produktu na żywo – nie wiesz, czy spełni on Twoje oczekiwania.

Q-commerce – zalety i wady dla przedsiębiorstw

Dla firm q-commerce wiąże się ze sporymi korzyściami. Zaletami tego rozwiązania są:

  • szansa na dotarcie do nowej grupy klientów,
  • odpowiedź na potrzeby konsumentów,
  • osiągnięcie wyższej konwersji,
  • poprawa wizerunek marki poprzez nadążanie za trendami w e-commerce.

Do wad q-commerce, z punktu widzenia przedsiębiorcy, należą:

  • konieczność inwestycji w rozwiązania, które umożliwią ekspresowe kompletowanie zamówień,
  • ryzyko błędów i negatywnych opinii – szybka realizacja sprzyja popełnianiu błędów, co wiąże się z nieprzychylnymi recenzjami,
  • konieczność przeorganizowania dotychczasowych rozwiązań funkcjonujących w firmie,
  • potrzeba ciągłego inwestowania w rozwiązania q-commerce, aby nadążyć za konkurencją lub ją prześcigać.

Ten model w e-commerce niesie wiele szans, ale też wiąże się z ryzykiem. Zainteresowanie takimi zakupami będzie stale rosło. Trudno przewidzieć, dla jakiej części podmiotów inwestycja w q-commerce okaże się sposobem na osiągnięcie znakomitych wyników.

Szybki handel – przyszłość zakupów czy chwilowy trend?

Trudno nazwać q-commerce chwilowym trendem, gdyż na świecie popularność takich zakupów rośnie od lat. W Polsce to w dalszym ciągu nowość, która w dużej mierze rozwinęła się ze względu na ograniczenia w czasie pandemii. Ten model w e-commerce będzie osiągać coraz wyższe wyniki w ogólnych zakupach detalicznych, ale trudno ocenić, czy może zdominować rynek. Szybka dostawa oznacza dla klienta wyższy koszt. W przypadku wielu produktów odbiorca woli dłużej poczekać, a dostawę mieć taniej lub za darmo.

Q-commerce nie zdominuje sprzedaży online, a przynajmniej trudno się spodziewać, aby mogło to nastąpić w najbliższych latach. Jeśli jednak oferujesz produkty, które miałyby odbiorców w takim modelu, to weź pod uwagę umożliwienie szybkich dostaw. Ustal koszty i oceń rentowność w przypadku danej działalności. Być może dla Ciebie e-commerce będzie strzałem w dziesiątkę.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Czym jest i do czego służy Google Shopping?
Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
Paulina Szewczyk 2 czerwca 2023 8 maja 2023
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?