Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dlaczego warto korzystać z plików webp?
    Pliki WebP – dlaczego warto je mieć na stronie internetowej?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    pomysł na biznes
    Skąd wziąć pomysł na biznes?
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
rozszerzona rzeczywistość
Responsywnie.pl > E-commerce > Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
E-commerce

Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2024/04/04 o 9:59
Natalia Szczur Opublikowano 2 kwietnia 2024
10 min
Udostępnij

Według najnowszego raportu Gemius już 79% internautów w Polsce robi zakupy w sieci. Dla wielu użytkowników zamówienia online mają jednak dużą wadę – brak możliwości przymierzenia produktu, obejrzenia czy dotknięcia. Z tego powodu coraz większe zainteresowanie w e-commerce w ostatnich latach zyskuje rozszerzona rzeczywistość (AR). Na czym to polega? Jakie korzyści niesie technologia AR?

Spis treści
Czym jest rozszerzona rzeczywistość?Zalety wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w e-commercePoprawa doświadczenia użytkownikaWiększe zaangażowanie klientówPrzewaga konkurencyjnaMniejszy odsetek zwrotówPrzybliżysz sklep do klientaTreści AR mają potencjał wirusowyOdwiedzający stają się klientamiRozszerzona rzeczywistość w prezentacji produktówPersonalizacja zakupówWirtualne przymierzalnieWizualne rozmieszczenie produktówInteraktywna instrukcja obsługiPrzykłady zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w e-commerceAmazonSephoraPodsumowanie

Czym jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality), czyli w skrócie AR, to technologia, dzięki której możesz umieszczać wygenerowane przez komputer elementy w obrazie rejestrowanym przez kamerę, np. w smartfonie. Nie jest tym samym co rzeczywistość wirtualna, choć pojęcia te są często używane zamiennie. AR nie tworzy nowego świata, tylko w pewnym sensie wypełnia lukę między ekranem urządzenia a światem realnym. Poszerza świat rzeczywisty o nowe elementy. Do nakładania dźwięku, grafiki, wideo czy danych GPS używa się m.in. okularów AR.
Pierwszy wyświetlacz montowany na głowie

Źródło

Historię rozszerzonej rzeczywistości obrazuje poniższa grafika. Dużą rolę w budowaniu popularności AR odegrały aplikacje Snapchat i Instagram. Być może zdarzyło Ci się korzystać z takich funkcji jak nakładanie obiektów na zdjęcia i filmy czy filtrów na twarz, co zresztą z biegiem czasu zaczęło należeć do codziennych aktywności użytkowników social media.

Według informacji od Facebooka i Instagrama ponad 600 milionów osób skorzystało z co najmniej jednego z efektów AR związanych z produktami tych serwisów. Rzecznik prasowy powiedział, że filtry upiększające są popularną kategorią efektów. Obecnie, według Bloomberga, prawie jedna piąta pracowników Facebooka, około 10 000 osób, pracuje nad projektowaniem tego typu rozwiązań.

Historia rozszerzonej rzeczywistości

Źródło

Zalety wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce

Rzeczywistość rozszerzona może być prezentowana m.in. za pomocą smartfona, tabletu i okularów. Opracowywana jest również AR przez soczewki kontaktowe. Technologia ta wymaga odpowiednich rozwiązań, a wymienione urządzenia mobilne zazwyczaj już nimi dysponują – łącznie z czujnikami, kamerami czy GPS. Korzystanie z augmented reality w e-commerce ma wiele zalet – trudno doszukać się w tym wad.

Poprawa doświadczenia użytkownika

13% klientów opowie co najmniej 15 osobom o swoich złych doświadczeniach z danym produktem czy marką. PWC odkryło, że 32% klientów rezygnuje z oferty, którą pozytywnie oceniali po jednym złym doświadczeniu. Z tego względu cały proces zakupowy powinien być doprowadzony do perfekcji. Tym, co ma znaczenie, jest oczywiście rozszerzona rzeczywistość. Dzięki AR internauci mogą obejrzeć produkt, zmienić jego kolor, pozycję czy rozmiar. Szybko są w stanie stwierdzić, czy znaleźli to, czego szukali.

Większe zaangażowanie klientów

AR umożliwia integrację z produktem, co zwiększa zaangażowanie kupujących, pozwala budować z nimi relację i wzmacniać przywiązanie do marki. Docelowo może to oznaczać uzyskiwanie lepszych opinii i rekomendacji.

Przewaga konkurencyjna

Twoi konkurenci nie wdrożyli jeszcze AR? Nie czekaj, aż to zrobią. Rozszerzona rzeczywistość to rozwiązanie, które już teraz jest wykorzystywane przez wiele e-commerców. Wyprzedź konkurencję – wdroż innowacje, dzięki którym poprawisz wyniki finansowe Twojego biznesu.

Mniejszy odsetek zwrotów

W niektórych branżach skala zwrotu zamówień jest bardzo duża – szczególnie dotyczy to sektora modowego. W 2022 roku udział odsyłanej odzieży, obuwia i akcesoriów – w Europie Zachodniej i Środkowej – wyniósł prawie 22%. Rozszerzona rzeczywistość pomoże Ci zredukować odsetek takich przypadków. Klient może się dokładniej zapoznać z produktem, co ogranicza ryzyko niezadowolenia, nieodpowiedniego dopasowania rozmiaru czy koloru.

Przybliżysz sklep do klienta

Rozszerzona rzeczywistość to rozwiązanie, które pozwala przedstawić ofertę konsumentom, udostępniając wirtualne przymierzanie czy wizualizację produktów. Jest to szczególnie przydatne dla osób, które nie chcą często odwiedzać sklepu lub mają problem z wyborem najlepszego produktu podczas zakupów online.

Treści AR mają potencjał wirusowy

Prawdopodobieństwo, że dobre doświadczenie stanie się wirusowe rośnie, jeśli chodzi o coś tak intrygującego jak AR. Dzieje się tak dlatego, że rozszerzona rzeczywistość oferuje wciągający content, z którym internauci zazwyczaj się nie spotykają na co dzień. Każde doświadczenie AR jest naprawdę łatwe do udostępnienia innym – wystarczy przekazać link do danej treści.

Odwiedzający stają się klientami

Według ustaleń Vossle dzięki doświadczeniom związanym z rozszerzoną rzeczywistością współczynnik konwersji rośnie – średnio o 94%. Przyciągnięcie odwiedzających do witryny jest kluczowe, ale główna praca zaczyna się później. Trzeba ich zachęcić do zapoznania się z produktami i dopiero nastawić się zakup. AR zwiększa szansę, że internauta pozostanie na stronie – zapewnia wciągające i angażujące doświadczenie produktowe, które daje użytkownikom lepsze wyobrażenie o tym, co oglądają. Dzięki AR internauci są bardziej skłonni do konwersji.

Rozszerzona rzeczywistość w prezentacji produktów

Rozszerzona rzeczywistość jest wykorzystywana w różnych branżach, nie tylko jeśli chodzi o e-handel. Najczęściej ma zastosowanie w gamingu. Pozwala wprowadzać wirtualne obiekty, które zwiększają atrakcyjność i użyteczność. AR odgrywa szczególną rolę w e-commerce przy prezentacji produktów.
Używanie AR

Źródło

To dzięki AR można tworzyć świat wirtualny, który umożliwia lepsze poznanie produktów. Poprzez augmented reality zapewnisz klientom rozwiązania, które ułatwiają im podejmowanie decyzji. Przykładowo, aż 91,75% pokolenia Z wykazuje duże zainteresowanie zakupami opartymi na AR. Jakie zastosowanie ma ta technologia przy prezentacji produktów?

Personalizacja zakupów

Klient chce móc dostosować produkt do swoich oczekiwań. Rozszerzona rzeczywistość pozwala go spersonalizować – dopasować najlepszy rozmiar czy całą stylizację na bazie dotychczasowych zakupów klienta, czy też uwzględniając przeglądane przez niego produkty. Może również na tej podstawie uzyskiwać rekomendacje. System uwzględnia kryteria, które były brane pod uwagę przez klienta przy poprzednich zakupach i na tej podstawie wyświetla wyłącznie takie oferty, które powinny mu odpowiadać.

Wirtualne przymierzalnie

AR zapewnia pozytywne doświadczenia klientom, a jednym ze sposobów na to są wirtualne przymierzalnie. Dzięki nim internauta może zobaczyć, jak będą wyglądać na nim okulary, ubrania czy też sprawdzić efekt użycia kosmetyku bez konieczności pójścia do sklepu. Zatem Twój e-commerce daje mu opcję dokładniejszego poznania produktu przed zakupem i tym samym zmniejsza ryzyko, że klient będzie niezadowolony i go zwróci.

Wirtualne przymierzalnie AR

Źródło

Wizualne rozmieszczenie produktów

Poprzez wirtualny obraz możesz sprawdzić np. jak dany element wyposażenia będzie wyglądać w pomieszczeniu. Chcesz zamówić fotel, ale interesuje Cię, jak będzie się prezentować w salonie? AR pomoże Ci podjąć decyzję i zwiększyć zadowolenie z wyboru. Rozszerzona rzeczywistość ma tutaj zastosowanie od dawna, czego doskonałym przykładem jest aplikacja IKEA Place. Po jej włączeniu musisz jedynie skierować kamerę urządzenia na miejsce, gdzie ma stanąć mebel. Następnie wybierasz element, który ma się tam znaleźć i gotowe. Możesz nim m.in. obracać.

Wirtualne ukazanie produktów

Źródło

Interaktywna instrukcja obsługi

Mało kto lubi czytać instrukcje korzystania. Rozszerzona rzeczywistość może to jednak zmienić. Zaproponuj wirtualne kompendium w postaci aplikacji AR. Pokaż, jak zamontować dany produkt i zacząć z niego korzystać. Zademonstruj, jak rozwiązywać problemy, które mogą wyniknąć podczas użytkowania. Dzięki takiej instrukcji możesz wywrzeć bardzo pozytywne wrażenie na kliencie, wzmocnić jego lojalność i zadowolenie z zakupu. Obsługa posprzedażowa ma ogromny wpływ na ewentualne kolejne zamówienia.

Instrukcja obsługi AR

Źródło

Przykłady zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce

AR jest już tym, czym firmy budują przewagę konkurencyjną. Klienci przepadają za narzędziami online, które ułatwiają im zakupy i powodują, że robią je szybciej, łatwiej i nie muszą korzystać ze zwrotów. Twój e-commerce ich najprawdopodobniej potrzebuje – odpowiednie rozwiązania da się dopasować do niemal każdej działalności. Zobacz, jak AR wykorzystywane jest w sklepach.

Amazon

Marka wdrożyła rozbudowane funkcje AR do swojej kluczowej aplikacji zakupowej. Dzięki Amazon AR View wiele pozycji z dostępnych produktów można już wyświetlać na żywo w Twoim domu lub w innym miejscu. Jest to szczególnie przydatne w przypadku większych urządzeń i przedmiotów designerskich, takich jak meble. Możesz wybrać daną rzecz z oferty, a następnie kliknąć przycisk aparatu w prawym górnym rogu aplikacji Amazon. Wtedy dany element będzie widoczny w pokoju – możesz sprawdzić, czy pasuje do aranżacji.
Rozszerzona rzeczywistość - Amazon

Źródło

Sephora

Dzięki Sephora Virtual Artist możesz przetestować kosmetyki bez konieczności wizyty w sklepie i fizycznego korzystania z nich. Zeskanuj twarz, a następnie wybierz odcień szminki, bazy, podkładu, cieni do powiek czy kredki do brwi. Sprawdź, który odcień Ci najlepiej pasuje. Jeśli go znajdziesz, dodaj produkt do koszyka, zamów dostawę albo skorzystaj z opcji „kliknij i odbierz”.

Wirtualna rzeczywistość - Sephora

Źródło

Podsumowanie

Czy w Twoim e-commerce istnieje pole do wdrożenia AR? Z pewnością tak. Musisz się tylko zastanowić, gdzie sprawdziłoby się najlepiej. Sprawdź, jakie rozwiązania oferuje konkurencja. Nie pozostawaj w tyle – zapewnij klientom nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im zakupy.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?