Według najnowszego raportu Gemius już 79% internautów w Polsce robi zakupy w sieci. Dla wielu użytkowników zamówienia online mają jednak dużą wadę – brak możliwości przymierzenia produktu, obejrzenia czy dotknięcia. Z tego powodu coraz większe zainteresowanie w e-commerce w ostatnich latach zyskuje rozszerzona rzeczywistość (AR). Na czym to polega? Jakie korzyści niesie technologia AR?
Czym jest rozszerzona rzeczywistość?
Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality), czyli w skrócie AR, to technologia, dzięki której możesz umieszczać wygenerowane przez komputer elementy w obrazie rejestrowanym przez kamerę, np. w smartfonie. Nie jest tym samym co rzeczywistość wirtualna, choć pojęcia te są często używane zamiennie. AR nie tworzy nowego świata, tylko w pewnym sensie wypełnia lukę między ekranem urządzenia a światem realnym. Poszerza świat rzeczywisty o nowe elementy. Do nakładania dźwięku, grafiki, wideo czy danych GPS używa się m.in. okularów AR.
Historię rozszerzonej rzeczywistości obrazuje poniższa grafika. Dużą rolę w budowaniu popularności AR odegrały aplikacje Snapchat i Instagram. Być może zdarzyło Ci się korzystać z takich funkcji jak nakładanie obiektów na zdjęcia i filmy czy filtrów na twarz, co zresztą z biegiem czasu zaczęło należeć do codziennych aktywności użytkowników social media.
Według informacji od Facebooka i Instagrama ponad 600 milionów osób skorzystało z co najmniej jednego z efektów AR związanych z produktami tych serwisów. Rzecznik prasowy powiedział, że filtry upiększające są popularną kategorią efektów. Obecnie, według Bloomberga, prawie jedna piąta pracowników Facebooka, około 10 000 osób, pracuje nad projektowaniem tego typu rozwiązań.
Zalety wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce
Rzeczywistość rozszerzona może być prezentowana m.in. za pomocą smartfona, tabletu i okularów. Opracowywana jest również AR przez soczewki kontaktowe. Technologia ta wymaga odpowiednich rozwiązań, a wymienione urządzenia mobilne zazwyczaj już nimi dysponują – łącznie z czujnikami, kamerami czy GPS. Korzystanie z augmented reality w e-commerce ma wiele zalet – trudno doszukać się w tym wad.
Poprawa doświadczenia użytkownika
13% klientów opowie co najmniej 15 osobom o swoich złych doświadczeniach z danym produktem czy marką. PWC odkryło, że 32% klientów rezygnuje z oferty, którą pozytywnie oceniali po jednym złym doświadczeniu. Z tego względu cały proces zakupowy powinien być doprowadzony do perfekcji. Tym, co ma znaczenie, jest oczywiście rozszerzona rzeczywistość. Dzięki AR internauci mogą obejrzeć produkt, zmienić jego kolor, pozycję czy rozmiar. Szybko są w stanie stwierdzić, czy znaleźli to, czego szukali.
Większe zaangażowanie klientów
AR umożliwia integrację z produktem, co zwiększa zaangażowanie kupujących, pozwala budować z nimi relację i wzmacniać przywiązanie do marki. Docelowo może to oznaczać uzyskiwanie lepszych opinii i rekomendacji.
Przewaga konkurencyjna
Twoi konkurenci nie wdrożyli jeszcze AR? Nie czekaj, aż to zrobią. Rozszerzona rzeczywistość to rozwiązanie, które już teraz jest wykorzystywane przez wiele e-commerców. Wyprzedź konkurencję – wdroż innowacje, dzięki którym poprawisz wyniki finansowe Twojego biznesu.
Mniejszy odsetek zwrotów
W niektórych branżach skala zwrotu zamówień jest bardzo duża – szczególnie dotyczy to sektora modowego. W 2022 roku udział odsyłanej odzieży, obuwia i akcesoriów – w Europie Zachodniej i Środkowej – wyniósł prawie 22%. Rozszerzona rzeczywistość pomoże Ci zredukować odsetek takich przypadków. Klient może się dokładniej zapoznać z produktem, co ogranicza ryzyko niezadowolenia, nieodpowiedniego dopasowania rozmiaru czy koloru.
Przybliżysz sklep do klienta
Rozszerzona rzeczywistość to rozwiązanie, które pozwala przedstawić ofertę konsumentom, udostępniając wirtualne przymierzanie czy wizualizację produktów. Jest to szczególnie przydatne dla osób, które nie chcą często odwiedzać sklepu lub mają problem z wyborem najlepszego produktu podczas zakupów online.
Treści AR mają potencjał wirusowy
Prawdopodobieństwo, że dobre doświadczenie stanie się wirusowe rośnie, jeśli chodzi o coś tak intrygującego jak AR. Dzieje się tak dlatego, że rozszerzona rzeczywistość oferuje wciągający content, z którym internauci zazwyczaj się nie spotykają na co dzień. Każde doświadczenie AR jest naprawdę łatwe do udostępnienia innym – wystarczy przekazać link do danej treści.
Odwiedzający stają się klientami
Według ustaleń Vossle dzięki doświadczeniom związanym z rozszerzoną rzeczywistością współczynnik konwersji rośnie – średnio o 94%. Przyciągnięcie odwiedzających do witryny jest kluczowe, ale główna praca zaczyna się później. Trzeba ich zachęcić do zapoznania się z produktami i dopiero nastawić się zakup. AR zwiększa szansę, że internauta pozostanie na stronie – zapewnia wciągające i angażujące doświadczenie produktowe, które daje użytkownikom lepsze wyobrażenie o tym, co oglądają. Dzięki AR internauci są bardziej skłonni do konwersji.
Rozszerzona rzeczywistość w prezentacji produktów
Rozszerzona rzeczywistość jest wykorzystywana w różnych branżach, nie tylko jeśli chodzi o e-handel. Najczęściej ma zastosowanie w gamingu. Pozwala wprowadzać wirtualne obiekty, które zwiększają atrakcyjność i użyteczność. AR odgrywa szczególną rolę w e-commerce przy prezentacji produktów.
To dzięki AR można tworzyć świat wirtualny, który umożliwia lepsze poznanie produktów. Poprzez augmented reality zapewnisz klientom rozwiązania, które ułatwiają im podejmowanie decyzji. Przykładowo, aż 91,75% pokolenia Z wykazuje duże zainteresowanie zakupami opartymi na AR. Jakie zastosowanie ma ta technologia przy prezentacji produktów?
Personalizacja zakupów
Klient chce móc dostosować produkt do swoich oczekiwań. Rozszerzona rzeczywistość pozwala go spersonalizować – dopasować najlepszy rozmiar czy całą stylizację na bazie dotychczasowych zakupów klienta, czy też uwzględniając przeglądane przez niego produkty. Może również na tej podstawie uzyskiwać rekomendacje. System uwzględnia kryteria, które były brane pod uwagę przez klienta przy poprzednich zakupach i na tej podstawie wyświetla wyłącznie takie oferty, które powinny mu odpowiadać.
Wirtualne przymierzalnie
AR zapewnia pozytywne doświadczenia klientom, a jednym ze sposobów na to są wirtualne przymierzalnie. Dzięki nim internauta może zobaczyć, jak będą wyglądać na nim okulary, ubrania czy też sprawdzić efekt użycia kosmetyku bez konieczności pójścia do sklepu. Zatem Twój e-commerce daje mu opcję dokładniejszego poznania produktu przed zakupem i tym samym zmniejsza ryzyko, że klient będzie niezadowolony i go zwróci.
Wizualne rozmieszczenie produktów
Poprzez wirtualny obraz możesz sprawdzić np. jak dany element wyposażenia będzie wyglądać w pomieszczeniu. Chcesz zamówić fotel, ale interesuje Cię, jak będzie się prezentować w salonie? AR pomoże Ci podjąć decyzję i zwiększyć zadowolenie z wyboru. Rozszerzona rzeczywistość ma tutaj zastosowanie od dawna, czego doskonałym przykładem jest aplikacja IKEA Place. Po jej włączeniu musisz jedynie skierować kamerę urządzenia na miejsce, gdzie ma stanąć mebel. Następnie wybierasz element, który ma się tam znaleźć i gotowe. Możesz nim m.in. obracać.
Interaktywna instrukcja obsługi
Mało kto lubi czytać instrukcje korzystania. Rozszerzona rzeczywistość może to jednak zmienić. Zaproponuj wirtualne kompendium w postaci aplikacji AR. Pokaż, jak zamontować dany produkt i zacząć z niego korzystać. Zademonstruj, jak rozwiązywać problemy, które mogą wyniknąć podczas użytkowania. Dzięki takiej instrukcji możesz wywrzeć bardzo pozytywne wrażenie na kliencie, wzmocnić jego lojalność i zadowolenie z zakupu. Obsługa posprzedażowa ma ogromny wpływ na ewentualne kolejne zamówienia.
Przykłady zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce
AR jest już tym, czym firmy budują przewagę konkurencyjną. Klienci przepadają za narzędziami online, które ułatwiają im zakupy i powodują, że robią je szybciej, łatwiej i nie muszą korzystać ze zwrotów. Twój e-commerce ich najprawdopodobniej potrzebuje – odpowiednie rozwiązania da się dopasować do niemal każdej działalności. Zobacz, jak AR wykorzystywane jest w sklepach.
Amazon
Marka wdrożyła rozbudowane funkcje AR do swojej kluczowej aplikacji zakupowej. Dzięki Amazon AR View wiele pozycji z dostępnych produktów można już wyświetlać na żywo w Twoim domu lub w innym miejscu. Jest to szczególnie przydatne w przypadku większych urządzeń i przedmiotów designerskich, takich jak meble. Możesz wybrać daną rzecz z oferty, a następnie kliknąć przycisk aparatu w prawym górnym rogu aplikacji Amazon. Wtedy dany element będzie widoczny w pokoju – możesz sprawdzić, czy pasuje do aranżacji.
Sephora
Dzięki Sephora Virtual Artist możesz przetestować kosmetyki bez konieczności wizyty w sklepie i fizycznego korzystania z nich. Zeskanuj twarz, a następnie wybierz odcień szminki, bazy, podkładu, cieni do powiek czy kredki do brwi. Sprawdź, który odcień Ci najlepiej pasuje. Jeśli go znajdziesz, dodaj produkt do koszyka, zamów dostawę albo skorzystaj z opcji „kliknij i odbierz”.
Podsumowanie
Czy w Twoim e-commerce istnieje pole do wdrożenia AR? Z pewnością tak. Musisz się tylko zastanowić, gdzie sprawdziłoby się najlepiej. Sprawdź, jakie rozwiązania oferuje konkurencja. Nie pozostawaj w tyle – zapewnij klientom nowoczesne narzędzia, które ułatwiają im zakupy.