Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
    19 stycznia 2025
    Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
    6 stycznia 2025
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dlaczego warto korzystać z plików webp?
    Pliki WebP – dlaczego warto je mieć na stronie internetowej?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    pomysł na biznes
    Skąd wziąć pomysł na biznes?
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Sortowanie kart (card sorting) – czym jest grupowanie informacji?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Card sorting
Responsywnie.pl > Marketing > Sortowanie kart (card sorting) – czym jest grupowanie informacji?
Marketing

Sortowanie kart (card sorting) – czym jest grupowanie informacji?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/07/06 o 11:41
Aleksandra Stala Opublikowano 6 lipca 2023
8 min
Udostępnij

Użytkownicy powinni poruszać się intuicyjnie po stronie. Ułatwiają to dobrze pogrupowane kategorie. Aby ustalić nawigację produktu cyfrowego, wykorzystuje się m.in. wyniki badań jakościowych, w tym card sorting. Na czym to polega i dlaczego warto postawić na tę metodę?

Spis treści
Sortowanie kart – czym jest?Typy card sortinguZamknięty card sortingOtwarty card sortingHybrydowy card sortingWolna listaTree testingBezpośredni i zdalny card sortingJak wziąć się za sortowanie kart? WskazówkiAnaliza card sortinguPodsumowanie

Sortowanie kart – czym jest?

Często przy powstawaniu danego produktu cyfrowego, jego nawigacja budowana jest na podstawie doświadczeń zespołu projektowego. Może też opierać się na wspomnianych badaniach jakościowych, a jednym z nich jest card sorting, czyli po prostu sortowanie kart. Pozwala ono zrozumieć sposób myślenia użytkowników, tzn. jak sami pogrupowaliby informacje i jak chcieliby widzieć treści w serwisie. Metoda ta pomaga w tworzeniu nazw kategorii i ich struktury, a także jest wsparciem w identyfikacji trendów.

Choć card sorting może Ci się kojarzyć z koniecznością zastosowania nowych technologii, to w praktyce badanie da się przeprowadzić w różny sposób, np. używając karteczek. Poniżej możesz zobaczyć przykład takiej realizacji:

Proces sortowania kart

Źródło: flickr

Przez długi czas card sorting wykonywano za pomocą zwykłych karteczek. W dalszym ciągu wielu korzysta z tej metody.

Card sorting ma zastosowanie nie tylko w przypadku produktów cyfrowych. Dobrym przykładem są markety. Chodzisz zazwyczaj do danego sklepu, ale tym razem zdarzyło Ci się pójść do innego? Szukasz bułki tartej, która znajdowała się zawsze koło pieczywa. W tym sklepie jednak okazało się, że została ustawiona koło mąki, czyli nie tam, gdzie tego oczekujesz. Dlaczego? Prawdopodobnie to efekt wniosków z badania przeprowadzonego przez zarządzających sklepami danej marki.

Typy card sortingu

Możesz wykorzystać różne metody sortowania kart. Podział wynika przede wszystkim z dwóch czynników – opcji, jakie mają do wyboru użytkownicy, oraz sposobu przeprowadzenia badania – za pomocą narzędzi online czy offline.

Zamknięty card sorting

Zespół badawczy przygotowuje nazwy i kategorie, a użytkownicy mają je połączyć. Sortowanie zamknięte daje ograniczone pole wyboru dla uczestników. Mają zdecydować, do jakiej kategorii przyporządkowaliby poszczególne opcje.

Otwarty card sorting

Użytkownik może przypisać dowolne nazwy do grup. Na tej podstawie możesz się dowiedzieć, jak nazwaliby kategorie, biorąc pod uwagę to, co ma przekazywać interfejs. Sortowanie otwarte pozwala dokładniej ustalić, jakie są odczucia użytkownika. Być może zupełnie inne niż zespołu projektowego?

Hybrydowy card sorting

Ta metoda sortowania kart polega na tym, że użytkownik otrzymuje gotowe karteczki, a także dodatkowe, puste, na których może wprowadzić nazwy według własnego uznania. Taka strategia pozwala z jednej strony dowiedzieć się, jak odbiorcy zapatrują się na Twoje propozycje, a z drugiej – poznać ich odczucia.

Wolna lista

W tym przypadku każdy użytkownik przeprowadza sortowanie kart na swoim komputerze. Karty te otrzymuje online i wszystko odbywa się zdalnie – prowadzący badanie nie mają bezpośredniego kontaktu z użytkownikami. W tej metodzie card sortingu wykorzystuje się przeważnie gotowe narzędzia.

Tree testing

W tym przypadku nie prezentuje się kart, tylko drzewo kategorii. Uczestnicy mają dotrzeć do określonego produktu czy artykułu. Na tej podstawie możesz zbierać dane o ścieżce do poszczególnych elementów w strukturze, jaką przebyli. Ta metoda jest często stosowana do ewentualnego potwierdzenia wyników innych badań.

Bezpośredni i zdalny card sorting

Sortowanie kart może się odbywać z udziałem obserwatora. Uczestnik otrzymuje karteczki, a po dokonaniu kategoryzacji – uzasadnia swoje decyzje. Taka metoda umożliwia wyjaśnienie użytkownikowi kwestii, które są dla niego niejasne. Badanie możesz także przeprowadzić zdalnie. To wiele ułatwia, gdyż oprogramowanie dokonuje za Ciebie analizy wyników. Dzięki temu w badaniu może uczestniczyć bardzo duża liczba odbiorców.

Istnieją także dwa rodzaje sortowania kart – moderowane i niemoderowane. W pierwszym przypadku badanie odbywa się pod okiem moderatora, a w drugim użytkownicy pracują samodzielnie. Wyróżniamy także sortowanie papierowe i cyfrowe. W papierowym chodzi o używanie standardowych kartek papieru, a w cyfrowym – realizację badania online.

Jak wziąć się za sortowanie kart? Wskazówki

Sortowanie nie wymaga specjalnego programu. W dalszym ciągu możesz używać do tego zwykłych kartek papieru. Wtedy jednak stawiasz sobie ograniczenia, a przeprowadzenie badania na dużej liczbie użytkowników staje się problematyczne. Z tego względu metodę sortowania kart coraz częściej przeprowadza się za pomocą narzędzi, które działają na zasadzie przeciągnij i upuść (drag and drop). Nie musisz sięgać po specjalnie przygotowane rozwiązanie – możesz wykorzystać arkusz kalkulacyjny. Jednak to właśnie odpowiednie narzędzia online będą wygodniejsze dla użytkowników, ułatwią badanie, a także dadzą większe możliwości pod względem analizy wyników.

W przypadku metody sortowania kart nie warto przesadzać z liczbą uczestników badania. Przeważnie bierze w niej udział od kilkunastu do kilkudziesięciu osób. Ułatwia to znalezienie spójnego wzoru sortowania kategorii. Duża liczba uczestników może spowodować, że analiza nie pozwoli na uzyskanie realistycznych wniosków. Pojawi się wiele propozycji nazw kategorii z podobną liczbą wskazań.

Jakie narzędzia online możesz wykorzystać przy metodzie sortowania kart?

  • Optimal Workshop,
  • UXTweak,
  • Userlytics,
  • UserBit,
  • UserZoom.

Ze wszystkich korzysta się na zasadzie „przeciągnij i upuść”. W zależności od rodzaju badania przebieg może się różnić – tak samo jak analiza wyników.

Program do sortowania kart

Źródło: userlytics

Jeśli chodzi o zasady, których warto się trzymać:

  • Przeprowadź sortowanie próbne, np. w gronie pracowników lub znajomych. To umożliwi Ci znalezienie ewentualnych błędów, które mogą zakłócić docelowe badanie. Chodzi np. o literówki w nazwach.
  • Nie przesadź z liczbą kart, gdyż może to oznaczać dla użytkownika natłok informacji. Niech będzie ich nie więcej niż ok. 60.
  • Na karteczkach powinny być zapisane np. nazwy kategorii w przypadku sklepu WWW.
  • Warto ponumerować karty, co ułatwi późniejszą analizę.
  • Kolejność kart powinna być losowa.
  • Poproś o nadanie nazw poszczególnym kategoriom przez użytkowników.
  • Zadaniem uczestników badania powinno być posegregowanie kategorii w najlogiczniejszy sposób. Oczywiście karty te nie mogą się powtarzać. Warto chociaż w niektórych przypadkach zapytać o uzasadnienie decyzji.
  • Rozwiej wątpliwości. Czy były grupy kart, w przypadku których uczestnicy mieli wątpliwości lub problemy? Przy których nie potrafili nadać nazwy kategorii?

W praktyce w każdym przypadku badanie może przebiegać inaczej, a wpływa na to wiele czynników.

Analiza card sortingu

Zdecydowanie najłatwiej, jeśli korzystasz z narzędzi. Wtedy analiza przebiega automatycznie. Po zakończeniu badania otrzymujesz wyniki na podstawie zebranych danych. Jeśli jednak stosujesz tradycyjne karteczki, będziesz mieć więcej pracy. Musisz samodzielnie zliczyć wyniki – zrób to najlepiej 2 razy, aby uniknąć popełnienia błędu. Na tej podstawie ma powstać architektura informacji, np. strony WWW.

Każda pomyłka może spowodować wystąpienie błędów pod względem UX, które przełożą się na gorsze wyniki osiągane przez witrynę. Kolejną kwestią jest prezentacja wyników. Jeśli respondentów było wielu, warto postawić na diagramy w kształcie drzewa, które ułatwią przejrzystą prezentację. Możesz też analizować dane w arkuszu kalkulacyjnym i przygotować w nim wykresy.

Podsumowanie

Sortowanie kart to metoda badawcza, która może Ci przynieść wiele przydatnych wniosków. Dzięki niej architektura informacji w sklepie WWW czy w innym produkcie cyfrowym będzie dopracowana, z nastawieniem na UX. To oznacza lepsze doświadczenia użytkownika i bardzo prawdopodobne, że także większą sprzedaż. Doświadczenia zespołu projektowego są ważne, ale warto też prowadzić badania wśród potencjalnych odbiorców danego produktu.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Google Gemini AI
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Marketing 19 stycznia 2025
Wprowadzenie produktu
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Marketing 2 stycznia 2025
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?