Strony internetowe one page to nic innego jak witryny, które nie mają żadnych podstron. Wszystko, co w sobie zawierają – zarówno treści, jak i obrazki, filmy, formularze – znajduje się wyłącznie na jednej stronie. To bardzo łatwe w nawigacji rozwiązanie – aby znaleźć to, co nas interesuje, nie musimy przechodzić pomiędzy różnymi podstronami. To z pewnością wygodny i minimalistyczny wybór. Podpowiadamy, gdzie będzie on korzystny, jakie wiążą się z nim korzyści oraz jakie są minusy single page.
Jak wygląda strona one page?
Strony typu one page, choć poniekąd przeczą temu, czego nas uczą w kontekście tworzenia witryn, cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem. Nie ma w tym nic dziwnego. Prosta strona internetowa jest łatwa w zaprojektowaniu, ale także poruszaniu się po niej. Single page nie zawiera żadnych dodatkowych podstron. Wszystko, co chcemy przekazać odbiorcom, znajduje się na jednej karcie. Taka strona najczęściej ma przygotowane menu, które pomaga w szybkim przemieszczaniu się pomiędzy wydzielonymi segmentami. Dzięki temu w kilka chwil jest się przekierowanym do konkretnego miejsca – takiego, w którym znajduje się rzeczywiście interesująca nas treść. Można pokusić się o porównanie, że strona one page to nic innego jak strona główna, w której podstrony są ze sobą zintegrowane w pionowy sposób – jedna pod drugą.
W jakich branżach sprawdzi się prosta strona internetowa?
Strona one page to bardzo dobre rozwiązanie w przypadku małych biznesów czy witryn skierowanych konkretnie na urządzenia mobilne. Niewątpliwie w takich sytuacjach sprawdzą się one doskonale. Nie będą w żaden sposób ograniczały swobody w poruszaniu się – użytkownik będzie w stanie szybko i wygodnie odszukać na stronie to, co go interesuje, czy przescrollować ją bez konieczności powolnego przechodzenia między podstronami. Strony typu one page z pewnością doceni każdy użytkownik tabletu czy smartfona. Szczególnie mając na uwadze, że bardzo często strony nie są dostosowane do urządzeń mobilnych, przez co korzystanie z nich jest bardzo uciążliwe czy powolne.
Mimo to nie ma jednej odpowiedzi, w jakiej branży sprawdzi się strona one page, ponieważ niektórzy specjaliści w ogóle nie uznają jej słuszności. Należy mieć na względzie, jakie funkcje powinna spełniać witryna naszej firmy. Jeśli chcemy przekazywać dużo informacji, umieszczać rozbudowane treści, galerie pełne zdjęć czy wideo, wtedy single page nie będzie praktycznym wyborem. Stronę one page mogą śmiało wybierać osoby, dla których strona firmowa będzie niczym wizytówka przedsiębiorstwa – krótka, prosta, z niezbędnymi informacjami. Poza tym warto rozważyć taką witrynę pod kątem tworzonych kampanii reklamowych Facebook czy Google Ads.
Strony one page – zalety
Strona typu one page wiąże się z wieloma ciekawymi korzyściami, które doceni zarówno przedsiębiorca, jak i użytkownik – potencjalny klient. Pośród głównych zalet możemy znaleźć m.in.:
- Wygodę użytkowania strony przez osoby korzystające z urządzeń mobilnych. To niewątpliwie przyjazny wybór pod kątem takiego środowiska. Architektura strony jest prostsza i wygodniejsza dla użytkowników smartfonów czy tabletów. A nie od dziś wiemy, że to właśnie oni są zdecydowaną większością pod względem generowanego ruchu internetowego.
- Idealne rozwiązanie dla niewielkiej treści na stronie. Jeśli nie chcemy publikować rozbudowanych tekstów, a zależy nam na krótkiej, zwięzłej komunikacji, to zdecydowanie takie rozwiązanie powinno odpowiedzieć na nasze potrzeby. Zamiast na siłę zapełniać luki w segmentach i pisać o tych samych rzeczach kolejny raz, lepiej wybrać stronę one page i skupić się na tym, co dla nas ważne.
- Wygodna optymalizacja skierowana na klienta. Niewątpliwie krótka, pojedyncza strona internetowa sprawia, że zwiększamy szansę na konwersję. W końcu łatwiej jest nam dotrzeć do interesujących treści czy podjąć decyzje zakupowe. Kliknięcie, skorzystanie z formularza kontaktowego czy wybranie koszyka – te procesy będą zdecydowanie szybsze, wybierając single page.
- Niewielki wydatek związany z budową i utrzymaniem strony. One page to wybór bez dwóch zdań ekonomiczny. Nawet jeśli decydujesz się na korzystanie z usług specjalisty, koszt stworzenia witryny będzie bardziej budżetowy. Ponadto same koszty związane z utrzymaniem strony na serwerze czy przeniesieniem jej również nie będą wysokie.
Strony one page – wady
Jak już wspomnieliśmy, strony typu one page są niewątpliwie bardzo korzystnym i wygodnym wyborem, ale nie można ich uznać za idealne. Wielu marketingowców podaje ich tworzenie w wątpliwość. Chodzi o kilka wad, które się z nimi wiążą.
- Brak możliwości rozbudowy strony. Niekiedy rozbudowa witryny one page okazuje się nierealna do wykonania, ponieważ nadmierna ilość treści czy elementów na niej, wpływa w znaczący sposób na prędkość działania. Zbyt duża strona będzie wolna, co negatywnie wpłynie na jej postrzeganie przez algorytmy Google. To niestety negatywne doświadczenie zarówno z uwagi na UX, jak i optymalizację SEO.
- Niemożność wykorzystywania technik SEO. To jedna z podstawowych wad związanych z single page. Niestety, ale taka budowa stron nie pozwala na mapy witryny, linkowanie wewnętrzne czy budowanie content marketingu np. o bloga.
- Skomplikowana analityka ruchu. Przez to, że wszystkie informacje znajdują się na jednej stronie, nie mamy możliwości przekonać się, jakie jej sekcje cieszą się tak naprawdę największym zainteresowaniem ze strony odbiorców.