Prace nad sztuczną inteligencją rozpoczęły się już w latach 50. XX wieku. Ostatnimi czasy tempo jej rozwoju wyraźnie przybrało na sile, a to nie koniec! W niedalekiej przyszłości zostaną wdrożone kolejne rozwiązania, które spowodują uproszczenie wykonywania wielu prac. Czy AI pomoże Ci rozwijać sklep internetowy? Czy sztuczna inteligencja spowoduje, że osiągniesz lepsze wyniki i zoptymalizujesz działalność? Sprawdź jej zastosowanie w e-commerce.
Co to jest sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja (z ang. artificial intelligence) to termin, który nie ma jednej definicji. Możesz się spotkać z różną interpretacją AI. Często określana jest jako dziedzina wiedzy, która obejmuje robotykę, tworzenie modeli zachowań inteligentnych, a także programów komputerowych. Włącza się w to uczenie maszynowe – wzmocnione i głębokie. Sztuczna inteligencja obejmuje m.in. sieci neuronowe (system przeznaczony do przetwarzania informacji).
Obecnie AI umożliwia uzyskanie zautomatyzowanego systemu pozyskiwania, przetwarzania i analizowania danych. Pozwala przewidywać zachowania i działać na podstawie danych.
Rynek sztucznej inteligencji ma się rozwijać w imponującym tempie. Jego wartość regularnie rośnie i ma rosnąć. Na poniższej grafice widać, jaką zmianę tej wartości prognozuje na najbliższe lata Statista.
Zastosowanie AI w e-commerce
Sztuczna inteligencja powoduje, że działania, które dotąd wymagały wiele czasu, obecnie możesz wykonać szybciej i lepiej. Właściciele sklepów internetowych już wykorzystują jej możliwości. Z badania EY z 2023 roku wynika, że 20% przedsiębiorstw w Polsce wprowadziło do organizacji narzędzia oparte na AI, a 42% jest w trakcie. Wdrażane są przede wszystkim rozwiązania związane z obsługą klienta (50%), sprzedażą (40%) oraz IT (37%).
Jakie są możliwe zastosowania AI w e-commerce?
Rekomendacje produktowe
Oczywiście od lat branża e-commerce wykorzystuje różne mechanizmy, aby podpowiadać klientom produkty, których potrzebują. Dzięki AI możliwe stało się jeszcze lepsze dopasowanie propozycji do oczekiwań. Sztuczna inteligencja uwzględnia dotychczasowe zakupy klienta, bierze pod uwagę, czego poszukiwał. Podpowiada produkty podobne do tych, które oglądał. Jedna z firm, dostarczająca takie rozwiązania wyliczyła, że dzięki rekomendacjom AI w sklepach internetowych sprzedaż może wzrosnąć o nawet 10%.
Personalizacja doświadczeń użytkowników
O zakupie decyduje wiele czynników. Na doświadczenie użytkownika wpływa mnóstwo elementów, które da się poprawić dzięki AI. Dla przykładu Twój sklep internetowy może zapewniać lepiej dopasowane rekomendacje produktów. Na podstawie zachowań użytkownika możesz także personalizować interfejs, aby ułatwić proces zakupowy, zwiększając tym samym szansę na złożenie zamówienia. Kolejną opcją jest personalizowanie cen, przy czym w takim przypadku musisz powiadomić klienta, że została ona ustalona indywidualnie i specjalnie dla niego. Sztuczna inteligencja umożliwia Ci również dostosowanie wyników wyszukiwania do danego użytkownika na podstawie jego dotychczasowych zakupów i historii poszukiwań.
Pozyskiwanie leadów
Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możesz zdobywać ich więcej i różnymi metodami. Uczenie maszynowe pomoże Ci w pozyskiwaniu większej liczby leadów. Na podstawie danych demograficznych czy historii zakupów, AI wytypuje klientów, którzy najczęściej reagowali na oferty w oczekiwany sposób – decydowali się na kontakt lub zamówienie. To właśnie do nich warto skierować propozycje promocji. Poza tym algorytm uczenia maszynowego potrafi przewidywać zachowania klientów, co umożliwia dostosowanie strategii pozyskiwania leadów do określonej grupy. Możesz również wykorzystać sztuczną inteligencję do wdrożenia chatbotów w e-commerce. Ułatwiają one proces obsługi klienta – wtedy konsultanci mają mniej pracy, nie muszą odpowiadać na wciąż powtarzające się pytania. Poza tym chatbot może przekierować lead do odpowiedniego działu w firmie, gdzie dalej będzie on obsługiwany.
Retargeting
Użytkownik, który odwiedził Twoją stronę, ale nie dokonał zakupu, może już więcej nie wrócić do sklepu. Sztuczna inteligencja przypomina mu o tym produkcie poprzez systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads. Załóżmy, że internauta dodał dany artykuł do koszyka, ale go porzucił. Poprzez retargeting możesz mu przypomnieć o produkcie – wyświetlić jego reklamę. To bardzo skuteczny sposób na wzrost sprzedaży.
Według SharpSpring 88% marketerów obecnie wykorzystuje lub planuje zastosować sztuczną inteligencję do optymalizacji swoich kampanii retargetingowych. Do prowadzenia takich działań używają głównie systemów reklamowych Google i Facebooka. Trzecim pod względem popularności jest w tym przypadku serwis LinkedIn.
Visual Search
Klienta może interesować konkretny produkt, ale nie wie, jak go nazwać i znaleźć. Wprawdzie wyszukiwanie wizualne nie jest nowością, ale sztuczna inteligencja spowodowała, że stało się ono trafniejsze. To rozwiązanie, które pozwala zapewnić pozytywne doświadczenia określonej grupie użytkowników. Mają zdjęcie produktu, ale nie wiedzą, jak wyszukać dany artykuł za pomocą treści. Wyszukiwanie wizualne sprawdza się w wielu branżach, m.in. modowej, aranżacji wnętrz czy RTV/AGD. Oto rezultaty, jakie odniósł pewien sklep internetowy dzięki wdrożeniu wyszukiwania obrazem:
Zarządzanie zapasami
Poprzez uczenie maszynowe sztuczna inteligencja może pomóc w optymalizowaniu liczby zapasów. Algorytm uwzględni historyczną sprzedaż, czas realizacji zamówień przez dostawców, zapotrzebowanie klientów i na tej podstawie określi odpowiedni stan magazynowy poszczególnych artykułów. Według badania przeprowadzonego przez Accenture, zarządzanie zapasami oparte na sztucznej inteligencji może obniżyć koszty tych działań o 10-15%.
Przykłady sztucznej inteligencji w e-commerce
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są już powszechnie wykorzystywane w e-commerce, chociaż może to się nie rzucać tak bardzo w oczy. Kiedy jednak sklep internetowy rekomenduje produkty idealnie dopasowane do Twoich oczekiwań, wiedz, że może stać za tym AI. Poprzez sztuczną inteligencję, możliwa jest automatyzacja procesów i lepsze dopasowanie oferty do potencjalnych klientów. Jakie konkretnie rozwiązania oferują sklepy internetowe? Oto przykładowe marki, które postawiły na AI.
RTV Euro AGD
Jeśli zadasz pytanie przez opcję Wyślij wiadomość do fanpage tej marki, to w wielu przypadkach odpowie Ci chatbot. Ma go nie tylko RTV Euro AGD – innym przykładem jest strona internetowa Airbnb, na której bot może pomóc rozwiązać przeróżne problemy.
Przykładowo, jeden ze znanych chatbotów – Ada (ada.cx) – tworzy spersonalizowane doświadczenia dla klientów, ucząc się danych dotyczących firmy i generując komunikaty na podstawie wcześniejszych zapytań.
Alibaba
Alibaba stworzyła system sztucznej inteligencji o nazwie Recommendation System Framework (RSF) w celu optymalizacji przepływu ruchu i polecania odpowiednich produktów kupującym. System analizuje zachowanie w czasie rzeczywistym i oferuje rekomendacje w ciągu kilku sekund, proponując najlepiej dopasowane artykuły.
Walmart
Walmart wykorzystuje sztuczną inteligencję do eksperymentowania z nowymi koncepcjami w sklepach internetowych, czego przykładem jest Intelligent Retail Lab (IRL). Używa tego rozwiązania do analizy zapasów w czasie rzeczywistym, aby określić, jakie produkty znajdują się obecnie na półkach i zdecydować, które wymagają uzupełnienia.
eBay
Ebay, poprzez sztuczną inteligencję, pomaga kupującym i sprzedającym w bardziej efektywnym korzystaniu z platformy. Wykorzystuje AI, aby pomóc w klasyfikacji produktów. Funkcje te pomagają sprzedawcom szybko wyświetlać artykuły we właściwej sekcji, aby klienci mogli znaleźć to, czego potrzebują.
Poprzez uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję możesz zapewnić w e-commerce lub na Twojej stronie internetowej, rozwiązania idealnie dopasowane do użytkowników. Co zrobić, aby wprowadzić AI? Możesz skorzystać z wielu narzędzi.
Jak wprowadzić sztuczną inteligencję do swojego sklepu internetowego?
W e-commerce możesz wykorzystać liczne rozwiązania AI. Część z nich wdraża się w witrynie, a inne pomagają w tworzeniu materiałów, które zastosujesz na stronie internetowej. Dzięki jakim narzędziom możesz wykorzystać sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe?
Browse AI
To rozwiązanie umożliwia Ci:
- monitorowanie konkurencji;
- dowiedzenie się o zmianach na stronie internetowej innych marek;
- sprawdzenie obecności konkurencji w różnych kanałach sprzedażowych;
- monitorowanie, gdy dojdzie do zmiany cen konkurencyjnych produktów.
Jedyne, co musisz zrobić, to stworzyć zadanie, które ma wykonywać robot, np. eksportowanie ze strony internetowej określonych danych do arkusza kalkulacyjnego. Później będzie to wykonywać automatycznie za Ciebie.
Hoppycopy
Wykorzystaj sztuczną inteligencję do przygotowania kampanii mailingowych, treści newslettera czy e-maili transakcyjnych. Dzięki zastosowaniu tego narzędzia możesz zwiększyć konwersję. Narzędzie wyklucza z wiadomości słowa, przez które może być ona uznana za spam. Oprócz tego rozwiązanie może analizować strategię mailingową konkurencji.
Dature E-com
Zarządzanie stanami magazynowymi odgrywa kluczową rolę w e-commerce. Dzięki Dature E-com możesz lepiej prognozować sprzedaż i planować stan magazynowy, unikając tym samym znacznego nadmiaru towarów lub braków w asortymencie.
ChatGPT
To jedno z najbardziej znanych narzędzi AI ma wiele zastosowań w e-commerce. Pomoże Ci w przygotowaniu treści opisów produktów, wpisów blogowych czy tekstów na strony kategorii. Poza tym możesz wykorzystać je do analizy słów kluczowych, filtrowania danych w narzędziach analitycznych, przy optymalizacji technicznej pod SEO i w wielu innych przypadkach. Pamiętaj jednak, że informacje wygenerowane przez czat zawsze wymagają weryfikacji poprawności merytorycznej i językowej.