Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dlaczego warto korzystać z plików webp?
    Pliki WebP – dlaczego warto je mieć na stronie internetowej?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    pomysł na biznes
    Skąd wziąć pomysł na biznes?
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce
Responsywnie.pl > E-commerce > Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
E-commerce

Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady

Piotr Sztuka
Data ostatniej aktualizacji: 2024/02/08 o 13:25
Piotr Sztuka Opublikowano 7 lutego 2024
10 min
Udostępnij

Prace nad sztuczną inteligencją rozpoczęły się już w latach 50. XX wieku. Ostatnimi czasy tempo jej rozwoju wyraźnie przybrało na sile, a to nie koniec! W niedalekiej przyszłości zostaną wdrożone kolejne rozwiązania, które spowodują uproszczenie wykonywania wielu prac. Czy AI pomoże Ci rozwijać sklep internetowy? Czy sztuczna inteligencja spowoduje, że osiągniesz lepsze wyniki i zoptymalizujesz działalność? Sprawdź jej zastosowanie w e-commerce.

Spis treści
Co to jest sztuczna inteligencja?Zastosowanie AI w e-commerceRekomendacje produktowePersonalizacja doświadczeń użytkownikówPozyskiwanie leadówRetargetingVisual SearchZarządzanie zapasamiPrzykłady sztucznej inteligencji w e-commerceRTV Euro AGDAlibabaWalmarteBayJak wprowadzić sztuczną inteligencję do swojego sklepu internetowego?Browse AIHoppycopyDature E-comChatGPT

Co to jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja (z ang. artificial intelligence) to termin, który nie ma jednej definicji. Możesz się spotkać z różną interpretacją AI. Często określana jest jako dziedzina wiedzy, która obejmuje robotykę, tworzenie modeli zachowań inteligentnych, a także programów komputerowych. Włącza się w to uczenie maszynowe – wzmocnione i głębokie. Sztuczna inteligencja obejmuje m.in. sieci neuronowe (system przeznaczony do przetwarzania informacji).

Obecnie AI umożliwia uzyskanie zautomatyzowanego systemu pozyskiwania, przetwarzania i analizowania danych. Pozwala przewidywać zachowania i działać na podstawie danych.

Schemat przedstawiający tematykę sztucznej inteligencji

Źródło

Rynek sztucznej inteligencji ma się rozwijać w imponującym tempie. Jego wartość regularnie rośnie i ma rosnąć. Na poniższej grafice widać, jaką zmianę tej wartości prognozuje na najbliższe lata Statista.

Rozwój rynku sztucznej inteligencji - wykres

Źródło

Zastosowanie AI w e-commerce

Sztuczna inteligencja powoduje, że działania, które dotąd wymagały wiele czasu, obecnie możesz wykonać szybciej i lepiej. Właściciele sklepów internetowych już wykorzystują jej możliwości. Z badania EY z 2023 roku wynika, że 20% przedsiębiorstw w Polsce wprowadziło do organizacji narzędzia oparte na AI, a 42% jest w trakcie. Wdrażane są przede wszystkim rozwiązania związane z obsługą klienta (50%), sprzedażą (40%) oraz IT (37%).

AI w e-commerce - zastosowania

Źródło

Jakie są możliwe zastosowania AI w e-commerce?

Rekomendacje produktowe

Oczywiście od lat branża e-commerce wykorzystuje różne mechanizmy, aby podpowiadać klientom produkty, których potrzebują. Dzięki AI możliwe stało się jeszcze lepsze dopasowanie propozycji do oczekiwań. Sztuczna inteligencja uwzględnia dotychczasowe zakupy klienta, bierze pod uwagę, czego poszukiwał. Podpowiada produkty podobne do tych, które oglądał. Jedna z firm, dostarczająca takie rozwiązania wyliczyła, że dzięki rekomendacjom AI w sklepach internetowych sprzedaż może wzrosnąć o nawet 10%.

Statystyki dotyczące wzrostu sprzedaży dzięki AI

Źródło

Personalizacja doświadczeń użytkowników

O zakupie decyduje wiele czynników. Na doświadczenie użytkownika wpływa mnóstwo elementów, które da się poprawić dzięki AI. Dla przykładu Twój sklep internetowy może zapewniać lepiej dopasowane rekomendacje produktów. Na podstawie zachowań użytkownika możesz także personalizować interfejs, aby ułatwić proces zakupowy, zwiększając tym samym szansę na złożenie zamówienia. Kolejną opcją jest personalizowanie cen, przy czym w takim przypadku musisz powiadomić klienta, że została ona ustalona indywidualnie i specjalnie dla niego. Sztuczna inteligencja umożliwia Ci również dostosowanie wyników wyszukiwania do danego użytkownika na podstawie jego dotychczasowych zakupów i historii poszukiwań.

Pozyskiwanie leadów

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możesz zdobywać ich więcej i różnymi metodami. Uczenie maszynowe pomoże Ci w pozyskiwaniu większej liczby leadów. Na podstawie danych demograficznych czy historii zakupów, AI wytypuje klientów, którzy najczęściej reagowali na oferty w oczekiwany sposób – decydowali się na kontakt lub zamówienie. To właśnie do nich warto skierować propozycje promocji. Poza tym algorytm uczenia maszynowego potrafi przewidywać zachowania klientów, co umożliwia dostosowanie strategii pozyskiwania leadów do określonej grupy. Możesz również wykorzystać sztuczną inteligencję do wdrożenia chatbotów w e-commerce. Ułatwiają one proces obsługi klienta – wtedy konsultanci mają mniej pracy, nie muszą odpowiadać na wciąż powtarzające się pytania. Poza tym chatbot może przekierować lead do odpowiedniego działu w firmie, gdzie dalej będzie on obsługiwany.

Retargeting

Użytkownik, który odwiedził Twoją stronę, ale nie dokonał zakupu, może już więcej nie wrócić do sklepu. Sztuczna inteligencja przypomina mu o tym produkcie poprzez systemy reklamowe Google Ads i Facebook Ads. Załóżmy, że internauta dodał dany artykuł do koszyka, ale go porzucił. Poprzez retargeting możesz mu przypomnieć o produkcie – wyświetlić jego reklamę. To bardzo skuteczny sposób na wzrost sprzedaży.

Według SharpSpring 88% marketerów obecnie wykorzystuje lub planuje zastosować sztuczną inteligencję do optymalizacji swoich kampanii retargetingowych. Do prowadzenia takich działań używają głównie systemów reklamowych Google i Facebooka. Trzecim pod względem popularności jest w tym przypadku serwis LinkedIn.

Sztuczna inteligencja w strategiach marketingowych

Źródło

Visual Search

Klienta może interesować konkretny produkt, ale nie wie, jak go nazwać i znaleźć. Wprawdzie wyszukiwanie wizualne nie jest nowością, ale sztuczna inteligencja spowodowała, że stało się ono trafniejsze. To rozwiązanie, które pozwala zapewnić pozytywne doświadczenia określonej grupie użytkowników. Mają zdjęcie produktu, ale nie wiedzą, jak wyszukać dany artykuł za pomocą treści. Wyszukiwanie wizualne sprawdza się w wielu branżach, m.in. modowej, aranżacji wnętrz czy RTV/AGD. Oto rezultaty, jakie odniósł pewien sklep internetowy dzięki wdrożeniu wyszukiwania obrazem:

Rezultaty po wdrożeniu Visual Search w e-commerce

Źródło

Zarządzanie zapasami

Poprzez uczenie maszynowe sztuczna inteligencja może pomóc w optymalizowaniu liczby zapasów. Algorytm uwzględni historyczną sprzedaż, czas realizacji zamówień przez dostawców, zapotrzebowanie klientów i na tej podstawie określi odpowiedni stan magazynowy poszczególnych artykułów. Według badania przeprowadzonego przez Accenture, zarządzanie zapasami oparte na sztucznej inteligencji może obniżyć koszty tych działań o 10-15%.

Przykłady sztucznej inteligencji w e-commerce

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są już powszechnie wykorzystywane w e-commerce, chociaż może to się nie rzucać tak bardzo w oczy. Kiedy jednak sklep internetowy rekomenduje produkty idealnie dopasowane do Twoich oczekiwań, wiedz, że może stać za tym AI. Poprzez sztuczną inteligencję, możliwa jest automatyzacja procesów i lepsze dopasowanie oferty do potencjalnych klientów. Jakie konkretnie rozwiązania oferują sklepy internetowe? Oto przykładowe marki, które postawiły na AI.

RTV Euro AGD

Jeśli zadasz pytanie przez opcję Wyślij wiadomość do fanpage tej marki, to w wielu przypadkach odpowie Ci chatbot. Ma go nie tylko RTV Euro AGD – innym przykładem jest strona internetowa Airbnb, na której bot może pomóc rozwiązać przeróżne problemy.
Przykładowo, jeden ze znanych chatbotów – Ada (ada.cx) – tworzy spersonalizowane doświadczenia dla klientów, ucząc się danych dotyczących firmy i generując komunikaty na podstawie wcześniejszych zapytań.

Przykładowy Chatbot

Alibaba

Alibaba stworzyła system sztucznej inteligencji o nazwie Recommendation System Framework (RSF) w celu optymalizacji przepływu ruchu i polecania odpowiednich produktów kupującym. System analizuje zachowanie w czasie rzeczywistym i oferuje rekomendacje w ciągu kilku sekund, proponując najlepiej dopasowane artykuły.

Personalizowane rekomendacje produktów

Źródło

Walmart

Walmart wykorzystuje sztuczną inteligencję do eksperymentowania z nowymi koncepcjami w sklepach internetowych, czego przykładem jest Intelligent Retail Lab (IRL). Używa tego rozwiązania do analizy zapasów w czasie rzeczywistym, aby określić, jakie produkty znajdują się obecnie na półkach i zdecydować, które wymagają uzupełnienia.

eBay

Ebay, poprzez sztuczną inteligencję, pomaga kupującym i sprzedającym w bardziej efektywnym korzystaniu z platformy. Wykorzystuje AI, aby pomóc w klasyfikacji produktów. Funkcje te pomagają sprzedawcom szybko wyświetlać artykuły we właściwej sekcji, aby klienci mogli znaleźć to, czego potrzebują.
Poprzez uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję możesz zapewnić w e-commerce lub na Twojej stronie internetowej, rozwiązania idealnie dopasowane do użytkowników. Co zrobić, aby wprowadzić AI? Możesz skorzystać z wielu narzędzi.

Jak wprowadzić sztuczną inteligencję do swojego sklepu internetowego?

W e-commerce możesz wykorzystać liczne rozwiązania AI. Część z nich wdraża się w witrynie, a inne pomagają w tworzeniu materiałów, które zastosujesz na stronie internetowej. Dzięki jakim narzędziom możesz wykorzystać sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe?

Browse AI

To rozwiązanie umożliwia Ci:

  • monitorowanie konkurencji;
  • dowiedzenie się o zmianach na stronie internetowej innych marek;
  • sprawdzenie obecności konkurencji w różnych kanałach sprzedażowych;
  • monitorowanie, gdy dojdzie do zmiany cen konkurencyjnych produktów.

Jedyne, co musisz zrobić, to stworzyć zadanie, które ma wykonywać robot, np. eksportowanie ze strony internetowej określonych danych do arkusza kalkulacyjnego. Później będzie to wykonywać automatycznie za Ciebie.

Quickstart narzędzia Browse AI

Źródło

Hoppycopy

Wykorzystaj sztuczną inteligencję do przygotowania kampanii mailingowych, treści newslettera czy e-maili transakcyjnych. Dzięki zastosowaniu tego narzędzia możesz zwiększyć konwersję. Narzędzie wyklucza z wiadomości słowa, przez które może być ona uznana za spam. Oprócz tego rozwiązanie może analizować strategię mailingową konkurencji.

Quickstart narzędzia hoppycopy

Źródło

Dature E-com

Zarządzanie stanami magazynowymi odgrywa kluczową rolę w e-commerce. Dzięki Dature E-com możesz lepiej prognozować sprzedaż i planować stan magazynowy, unikając tym samym znacznego nadmiaru towarów lub braków w asortymencie.

Firma Dature

Źródło

ChatGPT

To jedno z najbardziej znanych narzędzi AI ma wiele zastosowań w e-commerce. Pomoże Ci w przygotowaniu treści opisów produktów, wpisów blogowych czy tekstów na strony kategorii. Poza tym możesz wykorzystać je do analizy słów kluczowych, filtrowania danych w narzędziach analitycznych, przy optymalizacji technicznej pod SEO i w wielu innych przypadkach. Pamiętaj jednak, że informacje wygenerowane przez czat zawsze wymagają weryfikacji poprawności merytorycznej i językowej.

ChatGPT

Źródło

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Piotr Sztuka
Piotr Sztuka
Z SEO i content marketingiem związany od 2012 roku. Pasjonat marketingu internetowego, sportu i prostych podróży.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?