Content w sieci tworzą nie tylko prowadzący strony WWW, ale także ich użytkownicy. W przypadku wielu serwisów to wręcz internauci odpowiadają za zdecydowaną większość materiałów dostępnych w witrynach. To content, który zwiększa zaangażowanie, stanowi źródło cennych danych i ma znaczenia dla SEO. Dowiedz się, czym jest User Generated Content (UGC) i dlaczego warto mieć go na stronie.
Co to jest User Generated Content?
Jaka jest definicja User Generated Content? To po prostu różne treści tworzone przez użytkowników. Jeśli korzystasz np. z Facebooka, możesz dodawać komentarze, zdjęcia, filmy czy opinie. Przeważnie serwisy informacyjne umożliwiają dyskusję pod artykułami. To tylko przykłady witryn, gdzie możesz dodawać swój content. Oczywiście, nie wszystkie strony udostępniają taką opcję. Rzadko zapewniają to witryny firmowe – chyba że na blogu. Natomiast wszelkie serwisy społecznościowe bazują oczywiście na contencie generowanym przez internautów.
UGC może Ci się kojarzyć głównie z internetem, ale w praktyce jest wykorzystywany od dziesięcioleci. Przykładem są choćby listy od czytelników publikowane w prasie. Oczywiście, to sieć spowodowała, że możliwości tworzenia contentu przez użytkowników zdecydowanie się zwiększyły. Według Oberlo liczba użytkowników social mediów wynosi blisko 5 mld. Jeśli również używasz serwisów społecznościowych, z pewnością tworzysz UGC.
Zastanawiasz się, czy umożliwić dodawanie UGC na Twojej stronie? W tym artykule pokażemy wyniki wielu badań, które mogą Cię do tego przekonać.
Dlaczego User Generated Content jest tak skuteczny?
W 2021 roku na TikToku pojawił się film nagrany przez jedną z użytkowniczek. Pokazywała, jak działa krem pod oczy marki Peter Thomas Roth. Okazało się, że materiał dotarł do ogromnej liczby odbiorców nie tylko na TikToku, ale i Twitterze (obecnie – X). W efekcie produkt został wyprzedany. Według sprzedawcy kupiono go tyle, ile przeciętnie w 6 miesięcy. Ten sukces nie wynikał z ogromnej kwoty wydanej na reklamę, tylko materiału bezpłatnie przygotowanego przez użytkownika serwisu społecznościowego. Ten film możesz obejrzeć tutaj.
Skąd taka skuteczność User Generated Content? Internauci przywiązują mniejszą wagę do reklamy, a większą do treści generowanych przez użytkowników, dzięki którym uzyskują bezstronną opinię. Ich wartość leży w autentyczności.
Z raportu State of UGC 2021, przygotowanego przez Tintup, wynika, że według 93% marketerów, konsumenci ufają treściom tworzonym przez internautów bardziej niż pochodzącym od poszczególnych brandów. Natomiast z opracowania Nosto dowiadujemy się, że według 79% respondentów UGC ma duży wpływ na decyzje zakupowe. Wykazano, że 9,8 razy większy niż treści influencerów.
To UGC jest contentem najbardziej angażującym w serwisach social media. Zdecydowanie bardziej niż pochodzący od brandów i wspomnianych influencerów. Zerknij na poniższą grafikę.
Oto kilka istotnych statystyk związanych z UGC:
- 95% kupujących czyta opinie online przed skorzystaniem z oferty;
- 76% szuka interesujących ich produktów w serwisach społecznościowych;
- 80% konsumentów woli oglądać realne zdjęcia niż pochodzące z banków zdjęć;
- 35% – o tyle wyższe jest średnie zaangażowanie użytkowników w przypadku treści UGC w stosunku do contentu brandowego.
Więcej ciekawych statystyk znajdziesz na poniższej grafice.
Internautów ciekawią opinie innych, chcą się dowiadywać o ich doświadczeniach, sprawdzić, jak korzystają z produktów, zobaczyć efekt skorzystania z usługi. Traktują ten content jako autentyczny i stąd bierze się jego skuteczność.
Jakie są rodzaje User Generated Content?
UGC może się głównie kojarzyć z tekstami – opiniami, komentarzami czy wpisami na forach, ale jak już wiesz, to także zdjęcia, wideo czy muzyka.
Zdjęcia
Głównymi platformami, na których internauci dodają różne grafiki, są Instagram, Facebook, Pinterest i LinkedIn. Użytkownicy udostępniają obrazy związane z doświadczeniami, produktami lub usługami, umożliwiając markom wykorzystanie tych wizualizacji do celów marketingowych. Próbujesz wzmacniać sprzedaż poprzez zastosowanie serwisów społecznościowych? Jeśli wykorzystasz własne zdjęcia, masz 5 razy większe szanse na konwersję niż w przypadku gotowych zdjęć od producentów czy z innych źródeł.
Materiały wideo
Platformy takie jak Instagram, TikTok i YouTube, zawierają niezliczone filmy generowane przez użytkowników – od samouczków i recenzji, po zabawne klipy. Teraz przypomnij sobie, jaki efekt przyniosło wideo dotyczące kremu marki Peter Thomas Roth. Możesz wykorzystać ten format na wiele sposobów – pokazać zastosowanie produktu, jak działa firma od środka, zespół, proces powstawania artykułu i wiele więcej. Znakomite efekty przynoszą materiały typu before i after– zdecydowanie zwiększają zaangażowanie.
Recenzje i oceny
Opinie użytkowników dostarczają cennych informacji potencjalnym klientom. Wpływają na decyzje zakupowe i budują zaufanie do marki lub produktu. Jak podaje Bazaarvoice, konsumenci biorą pod uwagę:
- wysokiej jakości recenzje (21%),
- średnie oceny (19%),
- liczbę recenzji (13%).
Referencje od użytkowników
Opinie mogą mieć różną formę. Przykładem są wspomniane już filmy, na których internauta pokazuje, jak korzysta z danego artykułu. Kolejnymi są case study i komentarze. To wszystko autentyczne dane, które mogą znacząco wpłynąć na wiarygodność marki.
Rozmowy na forach i w serwisach społecznościowych
Internauci, dzięki tym kanałom, mogą się z Tobą kontaktować bez długiego oczekiwania na odpowiedź. W ten sposób możesz budować zaufanie i lojalność.
Konkursy
Konkursy zachęcają użytkowników do tworzenia treści – pobudzają ich kreatywność i zwiększają zasięgi. Znana z organizowania takich konkursów jest sieć kawiarni Starbucks. Jednym z nich była akcja #RedCupContest, w której klienci mieli udostępniać zdjęcia swoich kubków Starbucks i mogli wygrać 500 dolarów. Efekt? Setki tysięcy polubień, tysiące postów i komentarzy. To pozwoliło zwiększyć zasięg i utrzymać markę w pamięci odbiorców w czasie wakacji. Konkurs prosty, a mimo wszystko dał znakomite rezultaty.
Podcasty
Gospodarze i goście podcastów mogą omawiać doświadczenia z markami i produktami. W ten sposób zwiększają świadomość marki, budują wizerunek eksperta i zaufanie klientów.
Jakie korzyści przynosi wykorzystanie UGC w marketingu?
Aż 93% klientów uważa, że treści generowane przez użytkowników są bardzo pomocne przy podejmowaniu decyzji o zakupie. To kluczowa korzyść, która powinna Cię przekonać do wartości takiego contentu.
To jednak nie wszystko. Przyjrzyj się innym korzyściom.
Budujesz autentyczność i zaufanie
Internauci sceptycznie podchodzą do tradycyjnego przekazu marketingowego. Oczekują autentyczności i marek, którym mogą zaufać. To właśnie zapewniasz im poprzez UGC. Budujesz trwałe relacje z odbiorcami.
Dostarczasz zróżnicowane treści
Dzięki takiemu contentowi jesteś w stanie zaspokoić preferencje różnych odbiorców. Możliwe, że internauci obserwują Twój profil na różnych platformach i nie chcą za każdym razem zapoznawać się z tym samym przekazem. Poprzez UGC pokazujesz różne przypadki użycia produktów.
Social proof
Dowód społeczny odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu zachowań konsumentów. UGC może być potwierdzeniem, że dokonują mądrego wyboru. Mogą się zaangażować w content i zadawać pytania, dzięki czemu recenzja staje się jeszcze bardziej wartościowa. Materiały UGC warto łączyć z zasięgami influencerów. To przepis na bardzo skuteczne kampanie marketingowe.
Darmowy content na stronie i większa widoczność w Google
Internauci w swoich komentarzach mogą używać słów kluczowych, których nie znajdziesz za pomocą narzędzi SEO. Dzięki temu witryna może być widoczna w wynikach na dodatkowe frazy. Jednocześnie treść podstrony jest regularnie odświeżana – pojawia się na niej nowy content w postaci komentarzy. Algorytmy Google to doceni.
Większe zaangażowanie
Jeśli użytkownik tworzy content związany z Twoją marką, staje się emocjonalnie z nią związany. Może go to motywować do większej interakcji z brandem, uczestnictwa w rozmowach dotyczących produktów i usług. To sposób na budowanie wspólnoty między użytkownikami, którzy rozmawiają o Twojej marce. Internauci uwielbiają dzielić się doświadczeniami i opiniami.
Wartościowe opinie i spostrzeżenia
Dzięki tym opiniom, uzyskujesz cenne spostrzeżenia klienta. Możesz na tej podstawie ulepszyć swoje produkty lub usługi. Dowiesz się, co ma znaczenie dla odbiorców. Jeśli reagujesz na te opinie i pokażesz, że wyciągasz na ich podstawie wnioski, możesz zbudować pozytywny wizerunek.
Darmowe angażujące treści
UGC pozwala tworzyć content bezpłatnie. Te treści mogą być regularnie udostępniane przez internautów. Jak wynika z badania wykonanego przez Ipsos Mori, internauci chętniej angażują się w UGC niż w treści brandowe udostępniane, np. przez media społecznościowe.
Jak zbudować zaufanie klientów dzięki UGC?
Z badania przeprowadzonego przez Nosto wynika, że jeśli chodzi o wizualne typy contentu, największe zaufanie uzyskują treści UGC z wynikiem 33%. Tylko co zrobić, żeby uzyskać to zaufanie? Metod jest wiele:
- udostępnij komentowanie artykułów blogowych na stronie firmowej i odpowiadaj na ewentualne pytania, rozwiewaj wątpliwości. Nie kasuj negatywnych wypowiedzi – reaguj na nie, ale zachowując spokój i merytorykę;
- załóż Profil Firmy w Google i odpowiadaj na wszystkie pojawiające się na nim opinie. Według BrightLocal 88% osób chętniej skorzysta z usług firmy, która reaguje na wszystkie recenzje niż ignorującej część z nich;
- aktywnie komunikuj się w social mediach – odpowiadaj na komentarze użytkowników;
- udostępniaj materiały klientów – internauta dodał zdjęcie albo film, na którym pokazuje Twój produkt? Podziel się tym materiałem;
- pokaż osobowość firmy w social media – dodawaj zdjęcia prezentujące, jak działacie od kuchni. Nie zapominaj dobrym humorze w tych wpisach.
W jaki sposób UGC wpływa na wskaźniki konwersji?
Mnóstwo badań potwierdza, że UGC wpływa pozytywnie na wskaźnik konwersji. Według Adweek strony internetowe, które zawierają content internautów, osiągają średnio o 29% wyższą konwersję niż witryny bez niego. Natomiast według Salesforce, UGC zwiększa konwersję o 10%, gdy jest włączone do ścieżki zakupu online.
Jakie są przykłady skutecznych kampanii UGC?
Z możliwości, jakie daje wykorzystanie w kampaniach UGC, korzysta mnóstwo marek. Oto kilka przykładów.
Coca cola
Firma zdecydowała się wydrukować około 150 najpopularniejszych imion męskich i żeńskich, a następnie umieścić je na butelkach. Pomysł miał zachęcić do dzielenia się colą z bliskimi. Efekt? W social media pojawiły się tysiące zdjęć użytkowników, którzy dzielili się zdjęciem napoju z własnym imieniem.
Lay’s
Firma ogłosiła konkurs na pomysły na nowe smaki chipsów. Najbardziej atrakcyjne propozycje były produkowane w limitowanych partiach i poddawane głosowaniu klientów. Smak z największą liczbą głosów wygrywa, a zwycięzca otrzymuje nagrodę. Efekty? Mnóstwo zgłoszeń smaków i zwycięski „Cheesy Garlic Bread” autorstwa Karen Weber-Mendham. Konkurs był organizowany wielokrotnie.
Jakie narzędzia wspomagają wykorzystanie UGC w marketingu?
Na pewno weź pod uwagę rozwiązania do monitorowania wzmianek dotyczących marki, takie jak Brand24. Narzędziami do zbierania danych z różnych kanałów i ich wyświetlania są również Taggbox, Olapic i Stackla. Korzystaj także z rozwiązań, które ułatwiają zarządzanie komentarzami na stronie – ich moderowanie, filtrowanie i powiadamianie o ich dodaniu.