Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Dobry tytuł SEO
    Znaczenie tytułu a SEO strony internetowej
    20 marca 2024
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Atak hakera na stronę
    Atak hakerów. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Research and development
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Optymalny wskaźnik GPR
Responsywnie.pl > Marketing > Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
Marketing

Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu

Piotr Sztuka
Data ostatniej aktualizacji: 2023/09/05 o 13:07
Piotr Sztuka Opublikowano 5 września 2023
11 min
Udostępnij

Jeśli inwestujesz w reklamę, interesuje Cię przede wszystkim realizacja celów. Najczęściej chodzi o wzrost świadomości istnienia marki i większą sprzedaż. Jednak warto mierzyć nie tylko te kwestie. W przypadku reklamy w sieci zazwyczaj bez większych problemów możesz ustalić, do ilu osób dotarła. A co, jeśli chcesz się dowiedzieć, jak wypadła emisja w telewizji? Do tego służy wskaźnik GRP. Co dokładnie oznacza?

Spis treści
Czym jest wskaźnik GRP?Kto wymyślił wskaźnik GRP?Na jakie pytania odpowiada GRP?Jak obliczyć wskaźnik GRP?Rodzaje wskaźnika GRPIle wynosi optymalny wskaźnik GRP?Przykłady wskaźnika GRPWskaźnik GRP dla reklamy w sieciWskaźnik GRP dla reklamy zewnętrznejWady i zalety wskaźnika GRPJak wybrać platformę do reklamy na podstawie GRP?Era cyfrowa a wskaźnik GRPPodsumowanie

Czym jest wskaźnik GRP?

GRP (skrótowiec od gross rating point) odzwierciedla natężenie kampanii reklamowej. Możesz się spotkać z różnymi definicjami. Ogólnie oznacza miarę osobokontaktów z reklamą, ale przy obliczeniach nie podaje się liczby osób, tylko określa się ją w procentach. To całkowita liczba takich kontaktów z reklamą w przeliczeniu na jeden procent odbiorców. Możesz dowiedzieć się, do jakiej części grupy docelowej dotarł dany komunikat.

Wskaźnik ten wyznacza się nie tylko w przypadku kampanii telewizyjnych, ale również radiowych, internetowych czy zewnętrznych. Wyliczając GRP, możesz ustalić, jaki nośnik reklamy okazał się najefektywniejszy i warto w niego inwestować więcej.

Kto wymyślił wskaźnik GRP?

Oficjalnie nie wiadomo, kto wymyślił wskaźnik GPR, ale istnieje od lat 50. XX wieku. W tamtym czasie była tylko garstka sieci telewizyjnych, a reklamodawców interesowało głównie to, czy odbiorcy widzieli reklamę. Jak stwierdził Alan Wolk, analityk telewizyjny i konsultant w Toad Stool Consultants:

„W erze telewizji przedinternetowej to był to sposób na sprawdzenie, do ilu osób faktycznie się dotarło (…). Jeśli marka Chrysler była wystarczająco widoczna dla odbiorców, to kiedy będą decydować się na zakup nowego samochodu, mogą wybrać Chryslera, ponieważ widzieli reklamy”.

Na jakie pytania odpowiada GRP?

GRP pomoże Ci ustalić, które media są najbardziej perspektywiczne, jeżeli chodzi o działania reklamowe. Załóżmy, że emitujesz 20 spotów reklamowych w telewizji X i kosztuje Cię to 100 tys. zł, a także 20 w stacji Y za 300 tys. zł. Jak widzisz, ceny za jedną emisję są różne, ale koszt nie mówi wszystkiego. Różnicę robi grupa docelowa, do której docierasz z przekazem. Wskaźnik GRP pomoże Ci wytypować, w którym przypadku udało się dotrzeć do większej liczby osób, które należą do Twojej grupy docelowej.

Jak obliczyć wskaźnik GRP?

Wskaźnik GRP określa się nie w procentach, tylko w punktach. Natomiast sam wzór na GRP jest dosyć prosty. Trzeba zsumować oceny poszczególnych materiałów reklamowych:

GRP = wynik emisji reklamy 1 + wynik emisji 2 itd.

Najpierw musisz jednak ustalić, jaki procent grupy docelowej zobaczył daną emisję. Jeśli w danym przypadku było to 23%, a w kolejnym – 17%, to wtedy sumujesz je i podajesz wynik w punktach, czyli w tym przypadku wynosi 40. Wspomniane procenty określają, jaka część grupy docelowej, do której teoretycznie mogła dotrzeć reklama, rzeczywiście ją zobaczyła. Jeśli ocena wynosi 15, to oznacza, że reklama dotarła do 15% osób z tych, do których mogła. Sumować można wyłącznie wyniki osiągnięte dla jednej grupy docelowej. Jeśli w trakcie kampanii chcesz dotrzeć wyłącznie do mężczyzn powyżej 40 roku życia, tylko ich uwzględniasz przy obliczeniach.

Drugim sposobem na wyliczenie wskaźnika jest pomnożenie zasięgu wyrażonego w procentach przez częstotliwość. W tym przypadku wynik również podawany jest liczbowo. Wzór jest następujący:

GRP = zasięg wyrażony w procentach × średnia liczba ekspozycji na reklamę

Załóżmy, że kampania dotarła do 20% grupy docelowej, a średnia liczba ekspozycji wyniosła 4. W takim przypadku GRP jest równe 80.

Co oznacza wynik powyżej 100 lub wyższy? Nie to, że każdy z docelowych odbiorców zobaczył reklamę. Możliwe, że jedna osoba widziała ją wielokrotnie, a inna w ogóle. Po prostu bierze się tutaj pod uwagę nie tylko pierwszy kontakt, ale również powtórzenia. Pamiętaj, że w praktyce GRP nie informuje, ile osób faktycznie obejrzało reklamę. Może być przecież tak, że kolejne emisje zobaczyły te same osoby, a nie inne za każdym razem.

Rodzaje wskaźnika GRP

Jeśli chodzi o rodzaje Gross Rating Point, to istnieją dwa główne. Mianowicie:

  1. Programowy GRP – za jego pomocą możesz ocenić efektywność w konkretnym programie TV lub stacji radiowej.
  2. Zakupowy GRP – w tym przypadku oceniasz kampanię w określonym medium, np. telewizji lub radiu.

Ile wynosi optymalny wskaźnik GRP?

Ustalając cele, reklamodawcy muszą ocenić, do jakiej części rynku chcą dotrzeć i ile razy muszą to zrobić w przypadku tych odbiorców, aby osiągnąć cele. GRP są obliczane nieco inaczej w zależności od medium, a cele różnią się w zależności od branży. Co oznacza optymalny wskaźnik GRP? Reklamodawcy powinni próbować dotrzeć do 50-90% swojego rynku docelowego i zakładać, że widz będzie musiał zobaczyć reklamę minimum trzy razy, aby zainteresować się ofertą. Jeśli kampania dotyczy nowego produktu, wymaga większej częstotliwości emisji niż w przypadku artykułu, który ma ugruntowaną pozycję. Dotyczy to również rzeczy, które mają dużą konkurencję.

Inną kwestią pozostaje typ celów określonych przez firmę. Może zależeć jej na maksymalnym zasięgu, czyli aby jak najwięcej odbiorców zobaczyło reklamę przynajmniej raz. Innym celem może być maksymalizacja częstości wyświetlania. Wtedy jednak kampania może odbywać się kosztem dotarcia do mniejszej liczby odbiorców.

Przykłady wskaźnika GRP

Wiesz już, co to jest optymalny wskaźnik GRP i jak go wyliczyć. Zróbmy to dla różnych mediów. Najczęściej GRP jest miarą intensywności kampanii w telewizji. Jak go ustalić? Dla określonego okresu. Załóżmy, że reklama telewizyjna była emitowana przez 4 dni. Odbiorcami są wszyscy posiadacze odbiorników TV i korzystający z innych sprzętów do oglądania programów telewizyjnych.

Załóżmy, że pierwszego dnia reklama dotarła do 20% odbiorców, w kolejnym – 15%, następnym – 10% i ostatnim – 5%. W takim razie wskaźnik GRP wynosi 20 + 15 + 10 + 5 = 50.

Wskaźnik GRP dla reklamy w sieci

Online wykorzystuje się głównie takie wskaźniki jak CTR (współczynnik klikalności), CPM (koszt za tysiąc wyświetleń) i CPV (koszt za wyświetlenie). Wielu reklamodawców zwróciło się do firm zajmujących się mediami cyfrowymi o oferowanie GRP. Twierdzili, że ułatwiłoby to porównanie reklamy telewizyjnej i cyfrowej. Do pewnego stopnia media ugięły się, ponieważ chciały przejąć nawet niewielką część budżetów na reklamę w telewizji. I tak Facebook wprowadził produkt o nazwie TRP (Total Rating Point) Buying, który wykorzystuje dane Nielsen Digital Ad Ratings do pomiaru skuteczności reklam w porównaniu ze spotami telewizyjnymi. Snapchat również współpracuje z Nielsen.

GRP możesz wyliczyć dla kampanii online, np. reklamy wideo, chociaż to nie jest często praktykowane. Zasada wyliczania w zasadzie wygląda identycznie jak powyżej. Bierzesz pod uwagę zasięg w każdym dniu emisji. Załóżmy, że były 3 pokazy reklamy i za każdym razem osiągnięto 25% zasięgu. Wtedy GRP wynosi 75.

Wskaźnik GRP dla reklamy zewnętrznej

W tym przypadku kalkulacja wygląda nieco inaczej, mianowicie:

GRP = OTS ÷ liczba mieszkańców miasta × 100

OTS (Opportunity to See) oznacza średnią liczbę kontaktów z reklamą w grupie docelowej, do której dotarła kampania. Załóżmy, że w danym mieście mieszka 1,2 mln osób, a OTS dla reklamy zewnętrznej wynosi 30 tys. Zatem rachunek jest następujący:

30 tys. ÷ 1,2 mln × 100 = 2,5

Wskaźnik możesz wyliczyć tylko dla jednej reklamy, ale też jednocześnie dla wszystkich, które masz w danym mieście.

Wady i zalety wskaźnika GRP

Oczywiście GRP nie jest idealny. Do jego plusów należy to, że pomaga Ci podjąć decyzje o wykorzystaniu budżetu. Umożliwia stosunkowo łatwe porównywanie kampanii, a także określenie zasięgu.

Natomiast korzystanie z GRP ma również wady. Nie bierze pod uwagę konwersji ani efektów sprzedażowych. Nie uwzględnia także preferencji klientów (jakie mają pozytywne skojarzenia) i specyfiki produktu.

Jak wybrać platformę do reklamy na podstawie GRP?

Im wskaźnik jest wyższy, tym lepiej, bo oznacza, że większy odsetek grupy docelowej zobaczył reklamę. Problem w tym, że mało prawdopodobne, aby emisja w różnych platformach kosztowała tyle samo.

W takim przypadku warto wziąć pod uwagę koszt jednego punktu ratingowego CPR (Cost Per Reach). Wylicza się go następująco:

CPR = cena reklamy ÷ GRP

Załóżmy, że w przypadku jednego billboardu cena wynosi 2000 zł, a drugiego – 1500 zł. GRP wynoszą odpowiednio 300 i 200. Zatem CPR w pierwszym przypadku wynosi 6,67, a w drugim – 7,5. Z kalkulacji wynika, że niższy będzie koszt dotarcia do 1% odbiorców w przypadku droższego billboardu. Nie bazuj jednak wyłącznie na tych wskaźnikach. Bardzo ważne są choćby konwersje.

Era cyfrowa a wskaźnik GRP

Choć o wskaźniku GRP mówi się głównie w przypadku tradycyjnych mediów, to w praktyce ma zastosowanie również w reklamie cyfrowej. Charakterystyczna dla internetu jest możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej, do której trafia reklama. Skoro jesteś w stanie ustalić, kto ją zobaczy, to czy czasami zasięg nie wynosi wówczas 100%, a obliczanie wskaźnika mija się z celem? Wcale nie jest tak, że cyfrowe targetowanie reklam jest idealne. Nieścisłości wynikają z plików cookie. Są usuwane, nieaktualne lub błędne. Dlatego rzeczywisty zasięg może się znacznie różnić. Bazowanie na danych z serwera reklam nie jest uzasadnione. Warto wówczas obliczyć wskaźnik GRP. Nie jest też tak, że trzeba się koncentrować wyłącznie na nim. Należy traktować go jako wskazówkę, ale na pewno nie warto go pomijać.

Podsumowanie

GRP gross rating point nie jest idealnym wskaźnikiem. Dzięki niemu możesz mierzyć intensywność kampanii, dowiedzieć się, do jakiej części grupy docelowej dotarł dany przekaz reklamowy. Ułatwi Ci on wybór platform reklamowych, ale bierz pod uwagę również inne czynniki. GRP nie uwzględnia wielu istotnych, takich jak konwersja. Możliwe, że w danej akcji będzie Cię interesować zasięg kampanii, a w innej – sprzedaż. Uwzględnij cele w podejmowanych decyzjach.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Piotr Sztuka
Piotr Sztuka
Z SEO i content marketingiem związany od 2012 roku. Pasjonat marketingu internetowego, sportu i prostych podróży.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?