Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    5 maja 2023
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Pliki htaccess
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    drupal-sklep-internetowy
    Drupal a sklep internetowy? Poznaj Drupal Commerce!
    5 maja 2023
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    linkedin-marketing
    LinkedIn – dlaczego warto z niego korzystać?
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Księga znaku – czym jest i jak ją zrobić?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Księga logotypu
Responsywnie.pl > Marketing > Księga znaku – czym jest i jak ją zrobić?
Marketing

Księga znaku – czym jest i jak ją zrobić?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:24
Aleksandra Stala Opublikowano 1 lutego 2023
9 min
Udostępnij

Każde logo jest – a przynajmniej powinno być – unikalne. Kiedy już otrzymasz opracowany znak firmowy, musisz wiedzieć, jak z niego korzystać. Czy sposób użytkowania symbolu niesie za sobą pytania i wątpliwości? Zdecydowanie tak! Właśnie dlatego autor grafiki powinien przygotować księgę znaku i Ci ją przekazać. Sprawdź, co to jest i dlaczego warto ją mieć.

Spis treści
Księga znaku – co to?Czy każda firma powinna mieć księgę znaku?Adobe Creative CloudAmazonSpotifyMicrosoftNetflixJakie elementy powinna zawierać księga znaku?Spis treściLogoPozioma i pionowa wersja znakuSygnetUproszczona wersja znakuPole ochronne znakuDozwolone i zakazane wersje znakuTypografiaKolorystykaRozszerzona księga znakuKsięga znaku – podsumowanie

Księga znaku – co to?

Brand book, czyli księga znaku to zbiór zasad i wytycznych dotyczących stosowania elementu graficznego. Taka instrukcja powinna występować w wersji elektronicznej oraz drukowanej. Te informacje są szczególnie przydatne drukarniom, grafikom oraz innym specjalistom odpowiedzialnym za wykorzystanie logo na różnych materiałach. Dzięki brand bookowi przyspieszysz realizację zamówienia i zmniejszysz ryzyko popełnienia błędów, takich jak umieszczenie logo na nieodpowiednim tle.

Czy każda firma powinna mieć księgę znaku?

Księga logotypu to rozwiązanie, z którego korzystają przede wszystkim duże firmy oraz część średnich. Dokument przyda się jednak każdemu przedsiębiorstwu, które ma własny znak graficzny.

Księga znaku jest zbiorem informacji, które ułatwiają współpracę w firmie oraz komunikację z klientami. Dzięki niej osoby odpowiedzialne za wykonanie nowych materiałów graficznych będą wiedziały, co mogą robić ze znakiem, a czego nie. Księga znaku chroni firmę przed wpadkami, np. zastosowaniem nieodpowiedniego fontu.
Wiele znanych marek przygotowuje księgi znaku, które są w całości publikowane w sieci.

Adobe Creative Cloud

Księga znaku Adobe Creative Cloud zawiera przegląd znaków graficznych, takich jak logo, ikony oraz odznaki. Znajdują się w niej kluczowe zasady dotyczące korzystania z tych elementów, a także sugestie, jak angażować się w social media (tworzenie prawidłowej nazwy profilu i inne zalecenia). Księgę znaków firmy możesz sprawdzić tutaj.

Brand book adobe

Źródło: Partners Adobe

Amazon

Wytyczne dotyczące korzystania z brandu przygotowała również firma Amazon. Wszystkie informacje znajdziesz tutaj. Dowiesz się, jaki jest prawidłowy rozmiar logo i jak go stosować. Znajdziesz również przykłady znaków graficznych, z których nie wolno korzystać.

Brand book Amazon

Źródło: Advertasing Amazon

Spotify

Księga znaku tej marki skupia się na odpowiednim wykorzystaniu wzorów i kolorów użytych przy projektowaniu logo. Na końcu znajdują się również przykładowe zwroty, które można stosować w komunikatach związanych z marką. Z brand bookiem Spotify możesz zapoznać się tutaj.

Brand book Spotify

Źródło: Developer Spotify

Microsoft

Jedna z najbardziej znanych marek na świecie ma rygorystyczne zasady dotyczące używania jej logo. Na swojej stronie umieściła wytyczne wraz z dokładnym opisem rozmiaru, kształtu i kolorów symboli. Microsoft wymienia również przykłady znaków graficznych, które są dozwolone.

Z tymi informacjami możesz zapoznać się tutaj.

Brand book Microsoft

Netflix

Marka stworzyła stronę, z której każdy może pobrać znak graficzny firmy. Sugeruje odpowiednie zastosowanie logo, a także kolory tła i warianty znaku, których należy unikać. Te informacje nie są dostępne dla wszystkich – musisz się zalogować.

Jakie elementy powinna zawierać księga znaku?

Brand book to sposób na zaoszczędzenie czasu. Nie musisz zastanawiać się, czy przy danym użyciu logo możliwe jest zachowanie czytelności znaku lub jak symbol będzie prezentował się na danym tle. Stosując go zgodnie z zasadami ujętymi w księdze, zyskujesz pewność, że będzie spójny na wszystkich materiałach graficznych. Dowiesz się, jaki powinien być minimalny rozmiar logo i jakie są alternatywne wersje znaku.

Co zawiera księga znaku? To zależy, o którą chodzi, ponieważ wyróżniamy dwie. Podstawowa księga znaku jest prostszym wariantem, ale zawierającym wiele informacji. Dokument w wersji rozszerzonej jest z kolei kompletnym przewodnikiem, w którym znajdziesz m.in. gotowe projekty i szablony.
Sprawdźmy, co obejmuje podstawowa księga znaku.

Spis treści

Chodzi oczywiście o wykaz kwestii zawartych w brand booku. Spis treści ułatwia poruszanie się po kolejnych stronach księgi, tym bardziej, jeśli jest obszerna. Jeżeli księga znaku jest dostępna online, kliknięcie poszczególnych opcji w spisie może prowadzić do konkretnych nagłówków, co jest bardzo dużym udogodnieniem.

Logo

Podstawowa wersja powinna prezentować znak na jasnym i ciemnym tle. Może to być również sam logotyp, czyli przykładowa wersja znaku oparta wyłącznie na typografii lub element graficzny i nazwa firmy, czyli zestawienie sygnetu. Zazwyczaj księga znaku w tej części zawiera logo na białym tle.

Pozioma i pionowa wersja znaku

Podstawowa wersja znaku to kluczowy element identyfikacji wizualnej. Często pojawia się w odmianie poziomej i pionowej. W wersji pionowej sygnet jest umieszczony nad nazwą, zaś w poziomej – na wysokości tej nazwy. Dzięki temu możesz dobierać wersję logo w zależności od tego, jakie wymagania stawiają dane materiały.

Sygnet

Sygnet to logo w księdze znaku, które składa się wyłącznie z elementu graficznego. Nie ma na nim nazwy marki. Ta wersja jest wykorzystywana w przypadku, gdy logo nie mieści się na danym materiale.

Sygnety znanych marek są utrwalone w pamięci internautów. Doskonałym tego przykładem jest nadgryzione jabłko będące wyróżnikiem marki Apple. Równie charakterystyczne są znaki Nike czy Pepsi – nie potrzebujemy nazwy, aby wiedzieć, o jaką firmę chodzi.

Uproszczona wersja znaku

W tej części księga znaku zawiera wytyczne dotyczące wykorzystania logo w pełnej kolorystyce oraz wskazania odnośnie do stosowania wersji monochromatycznej oraz achromatycznej. Zasady te mają zapewnić zachowanie czytelności logo w zależności od tego, jak zostanie użyte. Bardzo istotnym elementem opisu są wytyczne co do nasycenia tła. Kolorystyka znaku powinna być dostosowana do materiałów, w których logo będzie wykorzystane.

Pole ochronne znaku

Ten element określa przestrzeń wokół logo, która nie może zostać naruszona. Podstawowym celem jest zachowanie czytelności znaku we wszystkich materiałach, w których będzie wykorzystane. W polu ochronnym nie mogą się znaleźć żadne obiekty graficzne ani tekst.

Warto też wspomnieć o innej ważnej kwestii, którą może poruszać nawet prosta księga znaku, czyli o polu minimalnego znaku, które określa odległość logo od krawędzi dokumentów i nośników.

Dozwolone i zakazane wersje znaku

To zbiór informacji dotyczących zasad modyfikowania znaku, czyli wskazówki, co możesz zrobić z logo, a czego nie. W tej części znajdziesz instrukcje związane ze zmianą kolorów cieniowania, umieszczania znaku na niewłaściwym tle czy też zmiany proporcji.

Typografia

Księga znaku powinna zawierać część poświęconą typografii. Mogą się w niej znaleźć informacje dotyczące fontów użytych w nazwie w logo oraz haśle firmowym. W tym miejscu należy również uwzględnić zastosowanie pogrubień oraz kursywy. To szczególnie ważne dla późniejszej, spójnej identyfikacji wizualnej. Na tej podstawie można budować kolejne materiały związane z brandem.

Kolorystyka

Ważnym elementem księgi znaku jest rozdział dotyczący opisu kolorów, które znajdują się na sygnecie, a także kolorów czcionek. Graficy zazwyczaj używają symboliki właściwej dla Pantone, CMYK, RGB i folii ORACAL. Dlaczego? Po to, aby kolory na materiale reklamowym wyglądały tak samo, jak online.

Uwaga! Projektując logo, trzeba brać pod uwagę, w jakich warunkach będzie stosowane. Przy samym tworzeniu znaku bardzo ważne jest zwracanie uwagi na psychologiczne znaczenie poszczególnych kolorów, tzn. jakie wrażenie wywołują na odbiorcy.

Zaprezentowany przykład księgi znaku zawiera najważniejsze elementy opisu logo, ale nie jest jedyną możliwą formą uporządkowania informacji. Zaznaczmy, że nie wszystkie punkty muszą znaleźć się w każdej księdze. Osoby odpowiedzialne za realizacje prac graficznych różnie podchodzą do tych kwestii. Niekiedy, uwzględniając indywidualne preferencje klienta, usuwają niektóre informacje, oceniając je jako nieprzydatne dla odbiorcy. Jeśli zlecasz wykonanie logo, zwróć uwagę, jakie elementy zawiera księga znaku, a dokładnie – będzie zawierać. Czy pojawi się tam wszystko, czego oczekujesz? Ustal to z wykonawcą. Nie musisz się zastanawiać, jak zrobić księgę znaku – to zadanie dla osoby lub firmy odpowiedzialnej za projekt logo.

Rozszerzona księga znaku

Jak wspomnieliśmy, możesz otrzymać rozszerzoną księgę znaków z przykładami wykorzystania logo. Zobaczysz ich zastosowanie na ubraniach pracowniczych, samochodach, budynkach, gadżetach reklamowych i nie tylko. Zawartość brand booku jest zazwyczaj dostosowana do realizowanego projektu, a wszelkie detale są ustalane między zlecającym a wykonawcą.

Księga znaku – podsumowanie

Jeśli masz księgę znaku, to zmniejszasz ryzyko błędów przy wykorzystaniu logo i projektowaniu materiałów, na których będzie umieszczone. Pamiętaj, że możesz zastrzec znak w urzędzie patentowym, dzięki czemu logo będzie chronione, a Ty zyskasz narzędzie do walki z konkurencją, która korzysta z bardzo podobnego znaku.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?