Serwis aukcyjny Allegro odniósł jeden z największych sukcesów w polskim internecie. Dla wielu stanowi on synonim zakupów, a dla przedsiębiorców – ważny kanał zbytu. Zamierzasz sprzedawać online? Od czego zacząć? Lepszym wyborem jest własny sklep internetowy czy jednak sprzedaż na Allegro? A może optymalnie postawić na oba kanały docierania do klientów?
Allegro – specyfika platformy
Ten serwis aukcyjny cieszy się w Polsce ogromnym zainteresowaniem. Jak wynika z badania Mediapanel za marzec 2023 roku, grupa Allegro osiągnęła blisko 20,5 miliona użytkowników, co oznacza, że korzystało z jej oferty blisko 69% internautów w Polsce. Średnio spędzali na stronie ponad 2 godziny miesięcznie. Platforma jest liderem serwisów aukcyjnych w naszym kraju.
Źródło: Polskie Badania Internetu
Mogłoby się wydawać, że Allegro osiągnęło szczyt, ale dalej się rozwija. Z raportu dotyczącego IV kwartału 2022 wynika, że w ciągu 6 miesięcy serwis zyskał ponad pół miliona kupujących. Łączna wartość sprzedaży w 2022 roku wyniosła na platformie 49,4 mld, co oznacza wzrost o prawie 16% rok do roku. Poniżej znajdują się szczegóły wyników:
Źródło: Allegro.eu
Dla wielu przedsiębiorców Allegro jest głównym kanałem zbytu, ale to nie oznacza, że idealnym. Ma wiele wad. Należą do nich wysokie opłaty – prowizja od sprzedaży, koszty wystawiania aukcji, promowania i przedłużania oferty. Wspomniana prowizja zależy od kategorii produktu. Dla handlujących problemem są również liczne udogodnienia dla kupujących, które nie ułatwiają im działalności. Sprzedaż na Allegro nie jest rozwiązaniem idealnym, ale ma wiele zalet. Jak wygląda na tym tle własny sklep internetowy?
Własny sklep internetowy – specyfika biznesu
Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez Dun & Bradstreet w 2022 roku liczba sklepów WWW w Polsce przekroczyła 54 tys. Szacowano, że do końca roku miało ich być już 55 tys. Ile kosztuje rozpoczęcie sprzedaży na takiej zasadzie? Ile wymaga czasu? Wydatki związane z uruchomieniem witryny e‑commerce zazwyczaj nie są wysokie. Możesz skorzystać z darmowego oprogramowania open source i otworzyć własny sklep internetowy, bazując na takich rozwiązaniach jak np. WooCommerce (plugin do systemu WordPress). To nie oznacza, że rozpoczniesz sprzedaż bez kosztów. Działanie to przeważnie wymaga pomocy specjalistów.
Innym modelem jest SaaS. W tym przypadku otrzymujesz zainstalowany sklep, który wymaga tylko personalizacji. Płacisz abonament i korzystasz z rozwiązania, do kiedy chcesz. W taki sposób sprzedaż możesz rozpocząć nawet taniej, ale niesie to liczne ograniczenia pod względem rozbudowy. Twój sklep internetowy może również zostać przygotowany wedle indywidualnego projektu, ale wykonanie takiej witryny wymaga sporo czasu i wyższych kosztów niż w pozostałych opcjach.
Który model działań w e-commerce wydaje się najlepszy? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jeśli chodzi o rozbudowaną witrynę, to często wybieranym jest tworzony za zlecenie sklep internetowy. Dla mniejszych realizacji z reguły wystarczy witryna w modelu SaaS lub bazująca na oprogramowaniu open source.
Własny sklep internetowy wymaga poświecenia wiele czasu na przygotowanie witryny, wypromowanie i rozpoczęcie sprzedaży. E-sklep musi być dopracowany. Możesz zbudować witrynę, która wydaje się idealna, a mimo to nie będzie sprzedawać. To przeważnie wymaga czasu.
Sklep na Allegro – dlaczego warto?
Sprzedaż na Allegro ma tę zaletę, że automatycznie możesz korzystać z dostępu do ogromnej liczby potencjalnych odbiorców. Niemal na pewno platforma jest miejscem, w którym Twoja konkurencja sprzedaje swoje produkty i usługi. Jesteś w stanie tak dotrzeć do potencjalnych klientów.
Niewiele potrzebujesz, żeby rozpocząć sprzedaż na Allegro. Masz produkt? Wystaw aukcję, skorzystaj z opcji promocji oferty i czekaj na zamówienia. Marka Allegro jest kojarzona przez zdecydowaną większość Polaków. Z badania przeprowadzonego przez Gemius w 2022 roku wynika, że spontaniczną znajomość tego serwisu e-handlu potwierdziło 85% respondentów1. To powoduje, że nie obawiają się zakupów w tym serwisie.
Źródło: Gemius
Wystawianie ofert na Allegro nie powinno Ci sprawić większych problemów, a w razie czego możesz skorzystać z pomocy doradców. Organizowane są webinary i szkolenia dla sprzedających. Możesz też zdecydować się na reklamę w ramach Allegro Ads, aby promować ofertę.
Uruchomienie własnego sklepu internetowego – dlaczego warto?
Własny sklep internetowy w dużej mierze oznacza niezależność. Budujesz markę i rozwijasz ją. Twój e-commerce wygląda dokładnie tak, jak chcesz. Sklep internetowy może sprzedawać dowolną liczbę produktów – poza modelem SaaS, gdzie przeważnie obowiązują ograniczenia. Nie płacisz prowizji od sprzedaży, możesz promować produkty w różnych częściach witryny – masz pod tym względem w zasadzie dowolność. Stale rozwijasz sklep internetowy, optymalizujesz go, korzystasz z wielu kanałów pozyskiwania ruchu.
Twój e-commerce umożliwia Ci gromadzenie danych klientów i prowadzenie z nimi komunikacji. Kiedy zamówią jeden produkt, mogą do Ciebie wielokrotnie wracać, wystarczy, że ich do tego zachęcisz. W przypadku sprzedaży przez Allegro nie masz aż takich możliwości. Platforma gromadzi wielu sprzedających z prawie każdej branży. Możliwe, że konkurencja zaproponuje atrakcyjniejszą cenę danego produktu i kolejnym razem kupujący postawi na jej ofertę. Sklep internetowy pozwala Ci utrzymywać relacje z klientami, a środki, które zainwestujesz w swój e-commerce, wpłyną na wielkość sprzedaży i znajomość marki.
Warto też wspomnieć o wielu korzyściach własnego sklepu WWW w stosunku do sprzedaży stacjonarnej. Klient ma możliwość robienia zakupów o dowolnej godzinie. Coraz częściej może też łączyć zalety zamawiania w sieci i odbioru stacjonarnego – kupi produkt przed ekranem komputera, ale już za godzinę odbierze go sam stacjonarnie. Nie musi szukać – idzie do sklepu, kiedy już wie, że na pewno dostanie dany artykuł. Oczywiście podobne możliwości daje również sprzedaż na Allegro.
Allegro a sklep w internecie – porównanie
Sklep internetowy i handel na Allegro mają wady i zalety. Żadne z tych rozwiązań nie jest idealne. Które będzie dla Ciebie optymalne? Zerknij na poniższe porównanie.
Allegro | Sklep internetowy | |
Klienci na start | Platforma Allegro ma miliony użytkowników. Na pewno wśród nich są zainteresowani Twoją ofertą. Sprzedaż możesz rozpocząć ekspresowo. | Sklep internetowy początkowo jest anonimowy. Żeby trafił na niego klient, musisz zainwestować w działania marketingowe. |
Budowanie i kontrola wizerunku | Klient przeważnie zamawia produkty u tego sprzedawcy, u którego najbardziej mu się to opłaca. Trudno tutaj mówić o budowaniu wizerunku marki. | Masz pełną kontrolę. Inwestycjami rozwijasz markę i docierasz do odbiorców. |
Możliwości zatrzymania klienta | W przypadku Allegro trudno o powtórne zakupy tego samego klienta. | Sklep internetowy daje Ci pod tym względem mnóstwo możliwości. |
Prostota rozpoczęcia biznesu | Możesz rozpocząć ekspresowo – wystarczy, że masz produkt i przygotujesz ofertę. | Zainicjowanie sprzedaży wymaga dłuższych przygotowań. |
Konkurencja | Na Allegro sprzedaje mnóstwo firm i zapewne wiele z Twojej branży. | Spotkasz ją w przypadku każdych działań marketingowych, z których będziesz korzystać. |
Ograniczenia pod względem funkcjonalności | Korzystasz z tego, co udostępnia Allegro. | Sklep internetowy daje Ci dowolność – poza modelem SaaS. |
Koszty sprzedaży | Wtedy, kiedy sprzedajesz, płacisz prowizję. Możesz się nie obyć bez reklamy. | Musisz inwestować w działania marketingowe, ale wraz z budowaniem stałej grupy odbiorców koszty promocji też mogą być coraz niższe. |
Zwiększanie znajomości marki | Nabywcy przeważnie mówią, że kupili produkt na Allegro. | Z czasem Twój sklep internetowy będzie coraz bardziej znany. |
Co jest zatem lepsze? Sklep internetowy czy Allegro? Gdzie skuteczniej możesz sprzedawać produkty?
Podsumowanie: Allegro czy sklep online – na co się zdecydować?
Część sprzedających w sieci uważa, że Allegro jest optymalnym rozwiązaniem na początek działalności, bo teoretycznie pozwala szybko sprzedawać, natomiast z czasem należy rozwijać własny sklep internetowy i budować swoją markę. To nie do końca prawda. Jeśli sprzedaż na Allegro przynosi Twojemu biznesowi dobre wyniki, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby ją kontynuować. Nie musisz wybierać – platforma aukcyjna albo własny e-commerce. Produkty możesz sprzedawać różnymi kanałami – analizuj, które przynoszą Ci najlepsze wyniki.