LinkedIn, choć regularnie rośnie w siłę, to wciąż jest w Polsce niedoceniany. Tymczasem dla profesjonalisty czy specjalisty może być to doskonały kanał do budowania wizerunku eksperta. Dlaczego zatem warto wykorzystać LinkedIn?
Przyjmuje się, że LinkedIn to narzędzie do poszukiwania pracy. To jednak nic bardziej mylnego. Dzięki zastosowaniu poszczególnych narzędzi można korzystać z tego niedocenianego kanału social media znacznie szerzej. Można tutaj budować wizerunek eksperta nie tylko jako firma, ale także, a może przede wszystkim, jako osoba fizyczna.
Dlaczego warto korzystać z LinkedIn?
Załóżmy, że pracujesz w obszarze social media. Na Facebooku wiele jest fanpage agencyjnych czy profili osobistych, które traktują o temacie. Odbiorcy są jednak bardzo zróżnicowani – zaczynając od tych bardziej świadomych, pracujących w innych agencjach czy działach marketingu, aż po kilkunastolatków szukających wiedzy o danym kanale komunikacji. Na LinkedIn zdecydowanie łatwiej jest znaleźć tę pierwsza grupę, czyli odbiorców docelowych.
Mało tego, wszystkich tych odbiorców znasz z imienia i nazwiska. Możesz sprawdzić, gdzie pracują i czym się zajmują. Niewiele jest fejkowych czy anonimowych kont – działają tutaj prawdziwi ludzie, także działający na korzyść własnej marki osobistej. Dzięki temu komunikacja jest bardziej przejrzysta, a i wszelkie konwersacje w komentarzach zazwyczaj znacznie bardziej kulturalne i merytoryczne. Jeśli ktoś pisze pod swoim nazwiskiem, to zazwyczaj myśli o tym, co pisze i w jaki sposób. Szczególnie, gdy ma na profilu podanego pracodawcę i wszystkie jego dane można błyskawicznie sprawdzić.
LinkedIn i jego opcje
Przede wszystkim LinkedIn ma kilka opcji, których jeszcze nie przejął w pełni Facebook i nie zaadaptował u siebie. Dla przykładu – w ubiegłym tygodniu byłeś prelegentem na dużej konferencji z zakresu marketingu. Twoja prelekcja spotkała się z ciepłym odbiorem, a wśród widowni było wiele pochwał za merytorykę i oprawę graficzną. Chcesz podzielić się swoją prezentacją z innymi, by pochwalić się swoimi godzinami pracy, a nie masz jeszcze dostępu do materiału wideo. Jak to zrobić?
Wykorzystać slideshare.net czyli narzędzie LinkedIn do zamieszczania prezentacji. Narzędzie to pozwala w bardzo wygodny sposób uploadować wszystkie/poszczególne slajdy i dzielić się z nimi ze społecznością LinkedIn. W ten sposób, nawet jeśli ktoś nie był na prelekcji, może poznać Twoją prezentację i wyrobić sobie zdanie na temat Twoich umiejętności oraz wiedzy, a tym samym np. zakwalifikować Cię jako eksperta!
Oczywiście, wszystkie te działania mają także duży wpływ na budowanie wizerunku u pracodawców czy zleceniodawców. Doceniany freelancer swoimi działaniami na LinkedIn może zyskać nowe zlecenia od większych firm, które dostrzegły i doceniły jego komunikację na tym kanale. Dzięki publikacji wartościowych treści łatwo „spotkać w sieci” osoby zainteresowane podobnym tematem i gotowe do współpracy.
Dlaczego warto robić networking?
Networking to ogromna zaleta LinkedIn. Wiele osób, które obecnie prowadzi razem interesy czy tworzyło wspólnie projekty, zaczęło swoją znajomość właśnie poprzez ten kanał social media. Tutaj łatwo sprawdzić rekomendacje czy konkretne umiejętności wymagane dla projektu, a tym samym znaleźć ludzi do współpracy. Szczególnie, że łatwiej tutaj o przyjęcie zaproszenia niż na Facebooku – nawet do nieznajomych osób można wysłać zaproszenie z wiadomością powitalną, aby od razu, choć pokrótce, przedstawić temat. Wyświetlająca się liczba wspólnych kontaktów często także działa na korzyść budowania relacji biznesowo-zawodowych.
Dla wielu freelancerów profil na LinkedIn może być wręcz ich portfolio. Najlepsze teksty i projekty, potwierdzone umiejętności czy rekomendacje od zleceniodawców – to wszystko w połączeniu może stworzyć podstawę do wygrywania mini przetargów o dane zlecenie.
Dlaczego warto korzystać z LinkedIn promując firmę
Jedna rzecz to silna marka osobista, a druga sprawa to LinkedIn w wykorzystaniu firm. Przecież one też mogą tutaj wiele ugrać, chociażby w przypadku employer brandingu. Na pewno zupełnie inna powinna być strategia działań dla Facebooka i inna dla LinkedIn. To jak już pisaliśmy, dwa zupełnie inne portale, które wymagają różnego podejścia.
Dla przykładu – na LinkedIn lepiej postować rzadziej, ale konkretniej. Inny będzie także rodzaj contentu, który sprawdzi się w tym medium. Różnego rodzaju statystyki, zestawienia finansowe czy rankingi ze względu na konkretne kryterium, to wszystko lepiej publikować na LinkedIn.
Dobrze sprawdzą się tutaj także treści związane z życiem firmy. Relacje z konferencji, sukcesy poszczególnych pracowników, przedstawienie nowych członków załogi. To wszystko wpływa jednocześnie na budowanie wizerunku „przyjaznego pracodawcy” i zwiększa szanse na efektywną rekrutację. Ludzie, którzy obserwują Twoją markę na LinkedIn, znacznie szybciej odpowiedzą na ogłoszenie o pracę.
A czy Ty korzystasz z LinkedIn? Bez względu na to, czy prowadzisz firmę czy jesteś częścią większego zespołu, to bez wątpienia jest kanał social media, który może Ci się przydać. Wykorzystaj powyższe rady, by korzystać z niego i osiągnąć w ten sposób także biznesowe profity!