Odpowiednia struktura witryny wpływa na konwersję, czas przebywania internauty na stronie, a także zadowolenie użytkownika. Jeśli bez trudu odnajduje to, czego szuka, istnieje większa szansa, że skorzysta z Twojej oferty i wróci na stronę. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne pomaga dotrzeć do podstron serwisu nie tylko internaucie, ale również robotowi wyszukiwarki Google, a to z kolei zwiększa szansę na indeksację podstrony. Sprawdź, dlaczego jeszcze tak ważne jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne i jaką rolę odgrywa w pozycjonowaniu.
Czym są i jak wyglądają linki wewnętrzne?
Kiedy pozyskujesz odnośniki zewnętrzne, to prowadzą one ze strony X do witryny Y. Jeśli chodzi o linki wewnętrzne, to kierują z serwisu X do X czy Y do Y. Chodzi po prostu o odsyłacze w obrębie tej samej witryny. Dzięki nim użytkownicy szybciej poruszają się po serwisie i docierają do szukanych materiałów. Robot wyszukiwarki wykorzystuje linki wewnętrzne, aby dotrzeć do poszczególnych treści. Jeśli na Twojej stronie znajduje się jakiś URL, do którego nie dociera żaden inny odnośnik, ma utrudnione znalezienie go. Oczywiście, może trafić na materiał nie tylko na podstawie linkowania wewnętrznego, ale także odnośników zewnętrznych czy też odwiedzić go, gdyż znajduje się na mapie witryny.
Poprzez odpowiednie linkowanie wewnętrzne możesz określić, które odnośniki w witrynie są powiązane. URL-e, do których nie prowadzą żadne linki, to strony osierocone, tzw. orphan pages (lub rzadziej orphaned pages). Możesz ustalić, które takimi są za pomocą różnych narzędzi, np. Ahrefs. Jest ono płatne, ale własne serwisy możesz sprawdzić bez opłat. Sprawdź audyt, który dotyczy danej witryny. W raporcie znajdziesz opcję Orphan page. Pod nią ukrywa się lista adresów URL, do których nie prowadzą linki wewnętrzne.
Czym jest linkowanie wewnętrzne w SEO?
Takie odnośniki są jednym z podstawowych elementów optymalizacji witryny pod wymagania wyszukiwarki Google. Jeszcze przed publikacją serwisu warto opracować przemyślaną strukturę strony internetowej. Oczywiście, działania można wdrażać również w przypadku witryny, która już znajduje się w wynikach wyszukiwania. Dopracowane linkowanie wewnętrzne powinno pozytywnie wpłynąć na widoczność serwisu w Google. Dzięki niemu wskazujesz, do jakich podstron ma się kierować robot. Pokazujesz, które adresy URL są powiązane tematycznie.
Linki wewnętrzne są zazwyczaj ukryte pod anchor tekstem, którym jest przeważnie określone słowa kluczowe i to najlepsza praktyka. Możesz umieścić je w postaci adresów URL, linkować nazwę firmy, wykorzystywać generyczne teksty, np. kliknij tutaj, ale z punktu widzenia SEO Twojej strony sens ma wyłącznie umieszczanie odnośników pod frazami. Jeśli zdobywasz linki zewnętrzne, to wtedy musisz dbać o odpowiedni rozkład anchor tekstów. W linkowaniu wewnętrznym nie trzeba o tym pamiętać.
Jak linkowanie wewnętrzne wpływa na SEO?
Linki wewnętrzne powodują, że rośnie szansa na indeksację poszczególnych materiałów na stronie przez wyszukiwarkę. Internauci będą do nich docierać, o ile wyświetlą się na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania Google na zapytania związane z danym zagadnieniem. Jeśli będziesz linkować ze słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować dany materiał, możesz poprawić jego widoczność. Liczba linków wewnętrznych wpływa na pozycje zajmowane przez URL, ale to nie oznacza, że samo to zapewni Twojej stropie top 1 w Google.
Za pomocą przemyślanego linkowania wewnętrznego optymalnie wykorzystasz crawl budget, czyli zasoby, jakie robot Google przeznacza na sprawdzanie i indeksowanie poszczególnych adresów URL. Spowodujesz, że zostanie on użyty optymalnie.
Poprzez dobre linkowanie wewnętrzne możesz również wykluczyć kanibalizację. Oznacza to, że będzie dochodzić do sytuacji, w której na te same słowa kluczowe będą się wyświetlać w Google różne podstrony np. Twojego sklepu internetowego. Poprzez internal linking przyporządkujesz odpowiednie frazy poszczególnym adresom URL. Komunikujesz robotom Google, że odpowiednia dla danej frazy jest właśnie ta podstrona. Jak to robisz? Poprawne linkowanie wewnętrzne polega na tym, że, np. w poradniku dotyczącym zasad wyboru telewizora umieszczasz odnośnik do powiązanego URL-a w strukturze witryny, którym jest podstrona kategorii z takimi produktami.
Poniższa grafika pokazuje, dlaczego linki wewnętrzne są tak ważne dla Google. Widać, jak robot odnajduje kolejne adresy URL, przemieszcza się między poszczególnymi.
Poprzez linkowanie wewnętrzne przekazujesz autorytet do innych adresów URL, np. wpisów blogowych czy stron kategorii.
Co jest celem linkowania wewnętrznego?
Dobrze opracowane linkowanie wewnętrzne poprawia użyteczność witryny. Powoduje, że internauta łatwiej może dotrzeć do poszukiwanych adresów URL. Zagląda do menu i widzi tam logicznie podzielone kategorie i podkategorie, które prowadzą do takich treści strony, jakich się spodziewa po poszczególnych nazwach. Celem linkowania wewnętrznego jest także przekazywanie mocy istotnym adresom URL w witrynie. Jeśli dodajesz treści artykułów blogowych, od razu umieść linki wewnętrzne do nich w istniejących wpisach. To może pozytywnie wpłynąć na ich widoczność w wynikach wyszukiwania.
Odpowiednie linkowanie wewnętrzne wyklucza istnienie adresów URL, do których nie prowadzą żadne odnośniki. Dzięki niemu robot dociera do wszystkich miejsc w witrynie. Pozwala to także uniknąć kanibalizacji słów kluczowych. Warto budować linkowanie wewnętrzne w przemyślany sposób, gdyż to przynosi wyłącznie profity.
Tworzenie treści a linkowanie wewnętrzne
Prawie każdy content na stronie może być dobrym miejscem do umieszczenia takich odnośników. Dodawanie linków wewnętrznych stanowi jedyny dobry kierunek. Tworzysz wpis blogowy? Zadbaj, aby linkowane podstrony prowadziły do produktów powiązanych z daną tematyką. Jeśli dodajesz poradnik dotyczący telewizorów, umieść link wewnętrzny do kategorii z takimi produktami lub konkretnego modelu urządzenia.
Tworzysz opis kategorii lub podkategorii? To również dobre miejsce do linkowania wewnętrznego. Możesz umieścić odnośniki prowadzące do powiązanych kategorii. Przykładowo, pisząc o telewizorach, wspomnij o soundbarach czy uchwytach ściennych, o ile masz je w ofercie. A linkowanie wewnętrzne na stronach produktowych?
Tutaj zachowaj szczególną ostrożność. Skieruj uwagę internauty na to, co jest dla Ciebie w danym miejscu kluczowe, czyli konkretny produkt. Na takich podstronach często umieszcza się linki wewnętrzne do innych artykułów na zasadzie ich porównania, np. w formie tabeli. Wtedy internauta może zmienić decyzję i wybrać, np. droższy produkt o lepszych parametrach. Typowym rozwiązaniem jest także umieszczanie linków wewnętrznych prowadzących do artykułów powiązanych. W przypadku wspomnianego telewizora umieść w treści odnośnik do uchwytu na to urządzenie albo zestawu do czyszczenia ekranów. Takie logiczne linkowanie wewnętrzne nie tylko wspiera pozycjonowanie stron, ale także wpływa na średnią wartość zamówienia.
Gdzie umieszczać linki wewnętrzne?
Odnośniki znajdują się na wszystkich podstronach serwisu. W zasadzie pod każdym adresem znajdzie się miejsce na linki wewnętrzne. Strona 404? Zamiast komunikować wyłącznie błąd, można ją spersonalizować i umieścić link wewnętrzny do wartościowych podstron, które mogą zainteresować użytkownika. Zobacz, jakie odnośniki składają się na linkowanie wewnętrzne. Gdzie warto je dodawać?
Menu nawigacyjne
Linki wewnętrzne znajdują się często w menu strony, które może być bardzo rozbudowane. Na poniższej grafice widzisz przykład takiego linkowania w jednym z popularnych sklepów. To tylko wybrana kategoria i jej podkategorie. W tej witrynie ilość linków wewnętrznych w menu jest bardzo duża, ale to sklep z ogromnym zakresem oferty i zdecydowanie trafione rozwiązanie.
Stopka witryny
To miejsce na dodawanie linków wewnętrznych do regulaminu, polityki prywatności, strony o nas, formularza kontaktowego, oferty reklamy, pomocy czy archiwum. Zdarza się również, że w stopce witryny pojawiają się inne odnośniki. Wiele znanych serwisów wykorzystuje tę część strony do umieszczenia linków wewnętrznych prowadzących do najważniejszych podstron.
Wpisy blogowe
Dodajesz poradniki, przewodniki lub inne treści? To rewelacyjne miejsce do umieszczenia linków wewnętrznych. Warto, aby odnośniki wyróżniały się na tle pozostałej treści – zwiększa to szansę na kliknięcie danego odsyłacza. Pamiętaj, że dodawanie linków wewnętrznych ma znaczenie nie tylko pod kątem SEO. Jeśli użytkownik dotrze po kliknięciu takiego odnośnika na stronę produktową, może stać się Twoim klientem. Poza tym w takim wydaniu linkowanie wewnętrzne wpływa bardzo dobrze na widoczność URL-a, do którego prowadzi.
Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa
Linkowanie wewnętrzne w takiej formie pozwala sprawdzić, na jakiej stronie w strukturze witryny znajduje się użytkownik, a także łatwo przenieść o poziom lub kilka poziomów wyżej. To typowe rozwiązanie w sklepach WWW, ale nie tylko. Takie linkowanie wewnętrzne wpływa znacząco na indeksację, dzięki niemu robot Google może znaleźć każdy element struktury witryny.
Linki w panelu bocznym
Tutaj mogą pojawiać się, np. odnośniki do najczęściej czytanych artykułów. Takie linkowanie wewnętrzne nie tylko wpływa na widoczność tych treści w Google, ale także pozwala zwiększyć liczbę odsłon tych podstron.
Lista treści danego autora
Wiele serwisów pod artykułami umieszcza link wewnętrzny do podstrony z informacjami o autorze, a także listą przygotowanych przez niego materiałów.
Zalety linkowania wewnętrznego
Odpowiednie linkowanie wewnętrzne ma wiele plusów. Do najważniejszych z nich należą:
- lepsza indeksacja – linkowanie wewnętrzne w SEO służy przyspieszeniu tego procesu. Robot ma łatwo docierać do każdego adresu URL w serwisie;
- poprawa użyteczności witryny – możliwe jest ustalenie hierarchii informacji oraz ułatwienie poruszania się po stronie WWW;
- przekazanie mocy SEO na podstrony serwisu – dodawanie linków wewnętrznych do danego adresu URL może pozytywnie wpłynąć na jego widoczność;
- niższy współczynnik odrzuceń – dobre wdrożenie linków wewnętrznych powoduje, że internauta łatwiej znajdzie na stronie to, czego szuka. Dzięki temu nie opuści od razu witryny;
- zwalczanie kanibalizacji – twórz linki wewnętrzne z przypisanymi poszczególnym podstronom słowami kluczowymi, aby zmniejszyć ryzyko wyświetlania w wynikach Google różnych URL-i na te same zapytania;
- wyeliminowanie orphan pages – wykluczysz podstrony, do których nie prowadzą żadne odnośniki wewnętrzne.
Błędy popełniane podczas tworzenia linków wewnętrznych
Przy opracowywaniu strategii linkowania wewnętrznego należy brać pod uwagę ważne zasady. Oto najczęściej popełniane błędy, które mogą minimalizować efekt osiągnięty dzięki wdrożeniu, a nawet powodować negatywne skutki:
- Zbyt duża liczba linków wewnętrznych – podczas wdrażania odnośników pamiętaj o zachowaniu umiaru. Przekazywana moc SEO jest dzielona między wszystkie docelowe adresy URL. Im jest ich więcej, tym mniej otrzyma dana podstrona. Linkowanie wewnętrzne wpływa na widoczność docelowych URL-i w Google, ale trudno o jakikolwiek efekt, jeśli jest ich bardzo dużo. Ile zatem powinno ich być? Nie ma ustalonej liczby, ale 5-10 na każde 2000 słów to dobra praktyka. MOZ sugeruje, aby nie było to więcej niż 150 odnośników wewnętrznych na jednej podstronie.
- Linki z atrybutem nofollow – nie ma żadnych podstaw do stosowania tego tagu. Warto sprawdzić linkowanie wewnętrzne pod tym kątem. Powinny to być standardowe odnośniki follow.
- Przekierowania w linkach wewnętrznych – odnośnik powinien kierować do strony docelowej, a nie przekierowanej, gdyż prowadzi to do pętli przekierowań. Linkowanie wewnętrzne w SEO powinno się opierać na bezpośrednich odsyłaczach do danego URL-a.
- Linki nie są widoczne dla internautów – to nie ma sensu. Jeśli chcesz optymalnie wykorzystać linkowanie wewnętrzne, wyróżnij odnośniki, np. kolorową czcionką.
- Losowe umieszczanie linków bez analizy – nie używaj przypadkowych fraz. Przeanalizuj słowa kluczowe i na tej podstawie wybierz odpowiednie anchory. Linkowanie wewnętrzne wpływa na widoczność pozytywnie i może podwyższyć zajmowaną pozycję, jeśli dobrze dobierzesz frazy do linkowania.
- Odnośniki nie działają – linkowanie wewnętrzne w SEO jest ważne, przenosi moc, ale powinno prowadzić do istniejących podstron. Często po zmianie systemu CMS-a zdarza się, że w witrynie występuje wiele błędów 404, brakuje przekierowań 301. To irytujące dla użytkownika i złe z biznesowego punktu widzenia. Co więcej, nie wpływa pozytywnie na widoczność strony. Błędy indeksowania możesz sprawdzić w Google Search Console.
Przykłady linkowania wewnętrznego
Wiesz już, czym jest linkowanie wewnętrzne. Na jakiej zasadzie je wdrożyć na stronach różnego typu? W zależności od typu witryny, możliwości są inne. Jeśli zależy Ci na SEO, linkowanie wewnętrzne musi być dopracowane. Nie zapominaj również o innych korzyściach, które przynosi dobre wdrożenie. Zobacz, jak wyglądają przykładowe linki wewnętrzne.
Linkowanie wewnętrzne na blogu
Zwróć uwagę na odnośniki we wpisach blogowych. Na poniższej grafice autorzy linkują do kategorii w sklepie. Dodali również zdjęcie, a pod nim link do pokazanego produktu. Nie zabrakło także odnośników do innych wpisów. W przypadku tego typu serwisów warto dodać także strony autorów, na których znajduje się lista ich wpisów. W sidebarze możesz umieścić linki do nowych treści albo najpopularniejszych. Kolejne ważne elementy to menu z podziałem na kategorie wpisów i stopka.
Linkowanie wewnętrzne w małej firmie
Zazwyczaj takie serwisy nie składają się z dużej liczby podstron. Ważną rolę odgrywa menu nawigacyjne. Powinny się w nim znajdować odnośniki do opisów oferowanych usług. Warto prowadzić blog związany z tematyką działalności. Dodawaj na nim treści i odpowiednio dobieraj linki wewnętrzne w zależności od tego, czego dotyczy dany content. Warto umieścić w nim zdjęcia związane z ofertą. Jak już wiesz, linkowanie wewnętrzne wpływa nie tylko na widoczność w Google, ale także może przyczyniać się do zdobywania klientów. Odnośniki warto także dodać m.in. na stronie o nas i o firmie.
Linkowanie wewnętrzne sklepu internetowego
W przypadku takich stron masz duże pole do popisu. Kluczowym elementem jest oczywiście menu nawigacyjne, w którym linkujesz do kategorii i podkategorii. Projektując je, bazuj na danych z narzędzi do analizowania słów kluczowych. Kolejnym ważnym elementem linkowania wewnętrznego w sklepie jest wspomniane menu okruszkowe (breadcrumps). Dzięki niemu internauci szybciej dotrą do kategorii czy podkategorii wyższego rzędu. Odnośniki umieść także w stopce, we wpisach blogowych i opisach na stronach kategorii. Odpowiednio wykorzystaj strony produktowe. Warto umieścić na nich linki do artykułów uzupełniających (komplementarnych), a także dodać porównanie parametrów różnych produktów ze strony. Dzięki temu pozyskujesz linki wewnętrzne ważne dla SEO, a przy okazji możesz zwiększyć wartość koszyka zakupowego.