Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Crawl budget – budżet indeksowania
    Crawl budget – sposoby na sprawdzenie i poprawę indeksowania
    21 lutego 2024
    Smart bidding – czy warto ustalać inteligentne stawki?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dedykowane aplikacje internetowe
    Dedykowane aplikacje internetowe – co powinieneś o nich wiedzieć?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    sklep internetowy czy allegro
    Sklep internetowy czy Allegro – co się bardziej opłaca?
    5 maja 2023
    Czym jest omnichannel?
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    KPI w e-commerce
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    edukacja-klienta
    Czy warto edukować klientów?
    5 maja 2023
    Koszt wysyłki za pobraniem
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Marketing zapachowy
Responsywnie.pl > Marketing > Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Marketing

Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2023/11/20 o 10:41
Natalia Szczur Opublikowano 20 listopada 2023
8 min
Udostępnij

Zdarzyło Ci się kupić produkt tylko dlatego, że skusił Cię jego zapach? Np. zapach pieczonego ciastka? Tymczasem w ogóle nie było tego w planach? Tak działa aromamarketing – wpływa na Twoją podświadomość, tworzy wspomnienia i emocje, zachęca do podejmowania impulsywnych decyzji zakupowych. Ma wywołać pozytywne skojarzenia. Co jeszcze warto wiedzieć o aromamarketingu? Gdzie się go stosuje i czy jest skuteczny?

Spis treści
Aromamarketing – definicja i badaniaNa czym polega marketing sensoryczny?Gdzie najczęściej stosuje się aromamarketing? PrzykładyRolls RoyceDunkin DonutsTrident w metrze w MadrycieSingapore AirlinesMcDonald’sAromamarketing – jaki zapach jest idealny dla Twojej marki?Czy aromamarketing się opłaca? KorzyściAromamarketing – podsumowanie

Aromamarketing – definicja i badania

Marketing zapachowy definiuje się jako wykorzystanie aromatu do tworzenia nastroju, promocji produktów lub lokowania marki. Sprzedawcy stosują perfumy lub inne substancje zapachowe, aby stworzyć przyjemną atmosferę i zapewnić wysoki poziom satysfakcji z zakupów. Niektóre aromaty i zapachy poprawiają nastrój, sprawiają, że klient jest bardziej zrelaksowany, nawet gdy się spieszy lub się stresuje. Skuteczność aromamarketingu została potwierdzona wieloma badaniami.

„Przyjemny zapach może dość skutecznie poprawić stosunkowo zły nastrój spieszących się klientów” (couponsinthenews.com 2016). Z ankiety wynika, że klienci, którzy mają zły nastrój, są skłonniejsi do odwrócenia się i opuszczenia sklepu. Na rynku działają specjalistyczne firmy, które zajmują się produkcją aromatów. Przeprowadzają analizę i znajdą idealny zapach pasujący do towaru i różnych grup klientów (Cachero-Martínez-Vázques-Casielles 2017; Gottschalk 2018; Leenders et al. 2016; Orvis 2016). Ustalą, który aromat w oczekiwany sposób podziała na zmysł węchu. Według różnych badań, 75% emocji opiera się na rzeczach, których zapach czujemy wokół siebie.

Zapach - badanie

Źródło

Zapach buduje prestiż danego miejsca. Pobudza, a nawet zwalcza stres. Oczywiście musi dostarczać pozytywne emocje, być odpowiednio dobrany do grupy docelowej i asortymentu. W przeciwnym wypadku będzie stanowić tylko dodatek, który niekoniecznie przyniesie jakiekolwiek profity. Przyjemny zapach to nie wszystko – musi oddziaływać na zmysły.

Na czym polega marketing sensoryczny?

Aromamarketing zalicza się do marketingu sensorycznego. Chodzi o działania marketingowe, które wpływają na podświadomość, zapewniają pozytywne doświadczenia, wywołują określone skojarzenia. Mają przyciągnąć klientów na głębszym, emocjonalnym poziomie – oddziaływać za pomocą różnych zmysłów, nie tylko poprzez węch.

Pięć zmysłów

Źródło

Gdzie najczęściej stosuje się aromamarketing? Przykłady

Aromamarketing jest wykorzystywany przez wiele cenionych marek. Zapach oddziałuje na zmysły klientów. Zapamiętując go, częściej robią zakupy w danej firmie. Sprawdź przykłady zastosowań marketingu zapachowego.

Rolls Royce

Jedna z najsłynniejszych marek na rynku samochodowym jest przykładem do naśladowania, jeśli chodzi o marketing zapachowy. Jej kampania polegała na dodawaniu tego samego aromatu za każdym razem, gdy pojazd klienta opuszczał warsztat. Dzięki temu odczuwał ten sam aromat, co przy pierwszym kontakcie z nowym autem.

Przykład aromamarketingu - rolls royce

Źródło

Dunkin Donuts

Kampania tej marki przyniosła znakomite efekty. W autobusach w Korei zaprogramowano kilka nebulizatorów z aromatem kawy. Przy wejściu do pojazdu pasażerowie trafiali na plakat reklamowy marki Dunkin Donuts. Efekt? Sprzedaż kawy wzrosła do 29%. Więcej o akcji możesz się dowiedzieć z filmu.

Trident w metrze w Madrycie

Tamtejsze metro było miejscem realizacji wielu kampanii aromamarketingu. Akcja marki Trident miała pobudzić zmysły wzroku, słuchu i węchu. Zaprezentowano w niej gumy do żucia Trident pod hasłem: „Odkryj nową falę świeżości”. Fale zdobiły ściany, odtwarzano dźwięk morza, a wokół roztaczał się zapach mięty.

Przykład aromamarketingu - trident

Źródło

Singapore Airlines

Marka od wielu lat ma swój zapach – połączenie róży, lawendy i cytryny. Personel pokładowy używa go jako perfum, dodaje do ręczników oferowanych pasażerom. Aromat unosi się w kabinie podczas lotu. Linie United Airlines stosują podobne podejście, perfumując swoje saloniki lotniskowe mieszanką skórki pomarańczowej i fig.

Przykład aromamarketingu - Singapore Airlines

Źródło

McDonald’s

Kiedy jesteś w restauracji tej marki, możesz czuć niepowtarzalny zapach – ciepły, pocieszający i nieco słodki. Nie pochodzi z jedzenia, tylko powietrza. McDonald’s stworzył własną unikalną mieszankę zapachów w ramach strategii marketingowej.

Przykład aromamarketingu - McDonald's

Źródło

Aromamarketing – jaki zapach jest idealny dla Twojej marki?

Zapachy powinny być dopasowane do marki i jej produktów. Co zrobić, aby przyciągnąć klientów w różnych branżach? Oto kompozycje zapachowe, które mogą zwrócić uwagę:

  • aromaty kojarzące się z jedzeniem, np. cynamon, kawa – działają pobudzająco i znakomicie sprawdzą się w sklepach z żywnością i restauracjach;
  • świeże aromaty, np. prania, to dobry wybór do sklepu z tekstyliami;
  • zapachy kojarzące się z naturą, roślinne aromaty i olejki eteryczne, np. lawendowy – działają relaksująco, sprawdzają się m.in. w salonach kosmetycznych.

Poprzez aromamarketing możesz zyskać przewagę nad konkurencją. Kompozycje zapachowe będą oddziaływać na zmysły i powodować, że klient zapamięta Twoją markę, produkty i do nich wróci.

Jakie branże powinny stawiać na aromamarketing? Hotele, butiki, salony kosmetyczne. Zapach może pozytywnie oddziaływać na decyzje zakupowe klientów.

Czy aromamarketing się opłaca? Korzyści

Marketing zapachowy ma oddziaływać na zmysł węchu i tym samym wpływać na decyzje klientów. Odpowiednio dobrany aromat wywołuje pozytywne emocje, pozwala stworzyć przyjemną atmosferę, wzbudza chęć do zakupów impulsywnych.

Odpowiedni zapach, który jest doskonale dopasowany i spójny z komunikacją danej marki, sprzyja budowaniu jej silnej pozycji i pożądanego wizerunku, wyróżnia na tle konkurencji. Wpływa na decyzje zakupowe klientów.

Korzyści z aromamarketingu

Źródło

Aromamarketing poprawia ogólne wrażenia związane z kontaktem z daną marką lub jej produktami. Wywołuje pozytywne skojarzenia; dzięki niemu łatwiej można zapamiętać dany artykuł i ewentualnie przypomnieć sobie o nim w przyszłości. Daje poczucie korzystania z luksusowych i prestiżowych produktów. Marketing zapachowy może zachęcić klientów do spędzenia większej ilości czasu w sklepie i angażowania się w kontakt z personelem.

Podsumowując, największe korzyści, które niesie zastosowanie aromarketingu to:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • pozytywne doświadczenia klientów,
  • uczynienie Twojej marki niezapomnianą,
  • wydłużenie czasu spędzanego przez klientów w sklepie czy salonie,
  • przyciągniecie klientów,
  • lepsza rozpoznawalność marki,
  • zachęcenie do kolejnych zakupów,
  • budowanie lojalności,
  • większa wydajność w miejscu pracy,
  • wykluczanie nieprzyjemnych zapachów.

Odpowiedni zapach w miejscu pracy może mieć ogromny wpływ także na pracowników. Według Harvard Business Review szczęśliwi pracownicy przekładają się na wyższą o 31% produktywność, a także o 37% wyższą sprzedaż i 31% wyższą kreatywność.

Przeprowadzono wiele badań związanych z wpływem aromamarketingu na wyniki sklepów. Według jednego, te placówki, które wykorzystywały marketing zapachowy, odnotowały wzrost liczby osób przebywających w nich średnio o 20% dłużej i 300% wzrost sprzedaży konkretnych produktów.

Aromamarketing – podsumowanie

Zapach pobudza zmysły, powoduje, że klienci chętniej podejmują decyzje zakupowe. Spędzają więcej czasu w sklepach, rozmawiają z personelem. Wydaje Ci się, że to nie dla Ciebie? Aromamarketing sprawdza się z wielu branżach – poszukaj inspiracji związanych z Twoją działalnością. Zapewne i Ty lepiej się czujesz w miejscach, w których zapach jest atrakcyjny i przyciągający. Zainwestuj w aromamarketing i sprawdź, jakie odniesiesz korzyści.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?