Zdarzyło Ci się kupić produkt tylko dlatego, że skusił Cię jego zapach? Np. zapach pieczonego ciastka? Tymczasem w ogóle nie było tego w planach? Tak działa aromamarketing – wpływa na Twoją podświadomość, tworzy wspomnienia i emocje, zachęca do podejmowania impulsywnych decyzji zakupowych. Ma wywołać pozytywne skojarzenia. Co jeszcze warto wiedzieć o aromamarketingu? Gdzie się go stosuje i czy jest skuteczny?
Aromamarketing – definicja i badania
Marketing zapachowy definiuje się jako wykorzystanie aromatu do tworzenia nastroju, promocji produktów lub lokowania marki. Sprzedawcy stosują perfumy lub inne substancje zapachowe, aby stworzyć przyjemną atmosferę i zapewnić wysoki poziom satysfakcji z zakupów. Niektóre aromaty i zapachy poprawiają nastrój, sprawiają, że klient jest bardziej zrelaksowany, nawet gdy się spieszy lub się stresuje. Skuteczność aromamarketingu została potwierdzona wieloma badaniami.
„Przyjemny zapach może dość skutecznie poprawić stosunkowo zły nastrój spieszących się klientów” (couponsinthenews.com 2016). Z ankiety wynika, że klienci, którzy mają zły nastrój, są skłonniejsi do odwrócenia się i opuszczenia sklepu. Na rynku działają specjalistyczne firmy, które zajmują się produkcją aromatów. Przeprowadzają analizę i znajdą idealny zapach pasujący do towaru i różnych grup klientów (Cachero-Martínez-Vázques-Casielles 2017; Gottschalk 2018; Leenders et al. 2016; Orvis 2016). Ustalą, który aromat w oczekiwany sposób podziała na zmysł węchu. Według różnych badań, 75% emocji opiera się na rzeczach, których zapach czujemy wokół siebie.
Zapach buduje prestiż danego miejsca. Pobudza, a nawet zwalcza stres. Oczywiście musi dostarczać pozytywne emocje, być odpowiednio dobrany do grupy docelowej i asortymentu. W przeciwnym wypadku będzie stanowić tylko dodatek, który niekoniecznie przyniesie jakiekolwiek profity. Przyjemny zapach to nie wszystko – musi oddziaływać na zmysły.
Na czym polega marketing sensoryczny?
Aromamarketing zalicza się do marketingu sensorycznego. Chodzi o działania marketingowe, które wpływają na podświadomość, zapewniają pozytywne doświadczenia, wywołują określone skojarzenia. Mają przyciągnąć klientów na głębszym, emocjonalnym poziomie – oddziaływać za pomocą różnych zmysłów, nie tylko poprzez węch.
Gdzie najczęściej stosuje się aromamarketing? Przykłady
Aromamarketing jest wykorzystywany przez wiele cenionych marek. Zapach oddziałuje na zmysły klientów. Zapamiętując go, częściej robią zakupy w danej firmie. Sprawdź przykłady zastosowań marketingu zapachowego.
Rolls Royce
Jedna z najsłynniejszych marek na rynku samochodowym jest przykładem do naśladowania, jeśli chodzi o marketing zapachowy. Jej kampania polegała na dodawaniu tego samego aromatu za każdym razem, gdy pojazd klienta opuszczał warsztat. Dzięki temu odczuwał ten sam aromat, co przy pierwszym kontakcie z nowym autem.
Dunkin Donuts
Kampania tej marki przyniosła znakomite efekty. W autobusach w Korei zaprogramowano kilka nebulizatorów z aromatem kawy. Przy wejściu do pojazdu pasażerowie trafiali na plakat reklamowy marki Dunkin Donuts. Efekt? Sprzedaż kawy wzrosła do 29%. Więcej o akcji możesz się dowiedzieć z filmu.
Trident w metrze w Madrycie
Tamtejsze metro było miejscem realizacji wielu kampanii aromamarketingu. Akcja marki Trident miała pobudzić zmysły wzroku, słuchu i węchu. Zaprezentowano w niej gumy do żucia Trident pod hasłem: „Odkryj nową falę świeżości”. Fale zdobiły ściany, odtwarzano dźwięk morza, a wokół roztaczał się zapach mięty.
Singapore Airlines
Marka od wielu lat ma swój zapach – połączenie róży, lawendy i cytryny. Personel pokładowy używa go jako perfum, dodaje do ręczników oferowanych pasażerom. Aromat unosi się w kabinie podczas lotu. Linie United Airlines stosują podobne podejście, perfumując swoje saloniki lotniskowe mieszanką skórki pomarańczowej i fig.
McDonald’s
Kiedy jesteś w restauracji tej marki, możesz czuć niepowtarzalny zapach – ciepły, pocieszający i nieco słodki. Nie pochodzi z jedzenia, tylko powietrza. McDonald’s stworzył własną unikalną mieszankę zapachów w ramach strategii marketingowej.
Aromamarketing – jaki zapach jest idealny dla Twojej marki?
Zapachy powinny być dopasowane do marki i jej produktów. Co zrobić, aby przyciągnąć klientów w różnych branżach? Oto kompozycje zapachowe, które mogą zwrócić uwagę:
- aromaty kojarzące się z jedzeniem, np. cynamon, kawa – działają pobudzająco i znakomicie sprawdzą się w sklepach z żywnością i restauracjach;
- świeże aromaty, np. prania, to dobry wybór do sklepu z tekstyliami;
- zapachy kojarzące się z naturą, roślinne aromaty i olejki eteryczne, np. lawendowy – działają relaksująco, sprawdzają się m.in. w salonach kosmetycznych.
Poprzez aromamarketing możesz zyskać przewagę nad konkurencją. Kompozycje zapachowe będą oddziaływać na zmysły i powodować, że klient zapamięta Twoją markę, produkty i do nich wróci.
Jakie branże powinny stawiać na aromamarketing? Hotele, butiki, salony kosmetyczne. Zapach może pozytywnie oddziaływać na decyzje zakupowe klientów.
Czy aromamarketing się opłaca? Korzyści
Marketing zapachowy ma oddziaływać na zmysł węchu i tym samym wpływać na decyzje klientów. Odpowiednio dobrany aromat wywołuje pozytywne emocje, pozwala stworzyć przyjemną atmosferę, wzbudza chęć do zakupów impulsywnych.
Odpowiedni zapach, który jest doskonale dopasowany i spójny z komunikacją danej marki, sprzyja budowaniu jej silnej pozycji i pożądanego wizerunku, wyróżnia na tle konkurencji. Wpływa na decyzje zakupowe klientów.
Aromamarketing poprawia ogólne wrażenia związane z kontaktem z daną marką lub jej produktami. Wywołuje pozytywne skojarzenia; dzięki niemu łatwiej można zapamiętać dany artykuł i ewentualnie przypomnieć sobie o nim w przyszłości. Daje poczucie korzystania z luksusowych i prestiżowych produktów. Marketing zapachowy może zachęcić klientów do spędzenia większej ilości czasu w sklepie i angażowania się w kontakt z personelem.
Podsumowując, największe korzyści, które niesie zastosowanie aromarketingu to:
- zwiększenie sprzedaży,
- pozytywne doświadczenia klientów,
- uczynienie Twojej marki niezapomnianą,
- wydłużenie czasu spędzanego przez klientów w sklepie czy salonie,
- przyciągniecie klientów,
- lepsza rozpoznawalność marki,
- zachęcenie do kolejnych zakupów,
- budowanie lojalności,
- większa wydajność w miejscu pracy,
- wykluczanie nieprzyjemnych zapachów.
Odpowiedni zapach w miejscu pracy może mieć ogromny wpływ także na pracowników. Według Harvard Business Review szczęśliwi pracownicy przekładają się na wyższą o 31% produktywność, a także o 37% wyższą sprzedaż i 31% wyższą kreatywność.
Przeprowadzono wiele badań związanych z wpływem aromamarketingu na wyniki sklepów. Według jednego, te placówki, które wykorzystywały marketing zapachowy, odnotowały wzrost liczby osób przebywających w nich średnio o 20% dłużej i 300% wzrost sprzedaży konkretnych produktów.
Aromamarketing – podsumowanie
Zapach pobudza zmysły, powoduje, że klienci chętniej podejmują decyzje zakupowe. Spędzają więcej czasu w sklepach, rozmawiają z personelem. Wydaje Ci się, że to nie dla Ciebie? Aromamarketing sprawdza się z wielu branżach – poszukaj inspiracji związanych z Twoją działalnością. Zapewne i Ty lepiej się czujesz w miejscach, w których zapach jest atrakcyjny i przyciągający. Zainwestuj w aromamarketing i sprawdź, jakie odniesiesz korzyści.