W marketingu ważna jest precyzja – kierowanie przekazu do osób zainteresowanych danym zagadnieniem. Pomagają w tym dark posty*, czyli wpisy, które nie są widoczne dla wszystkich fanów na Twoim fanpage’u. Jak je wykorzystać? Jak stworzyć dark post?
Czy warto tworzyć dark posty?
Dark posty są kierowane do określonej grupy odbiorców. Pojawiają się na tablicy konkretnych użytkowników. Dzięki temu możesz kierować przekaz wyłącznie do tych, którzy są nim potencjalnie zainteresowani. Dzięki dark postom możesz prowadzić precyzyjne działania reklamowe i poprzez Facebook Ads wyświetlać treści tylko konkretnej grupie odbiorców, np. tym, którzy oglądają dany produkt w sklepie internetowym. Skutecznym sposobem na doprowadzenie do sprzedaży może być wyświetlenie kodu rabatowego osobom, które dodały artykuły do koszyka, ale nie doszło do finalizacji zamówienia. Oczywiście w przypadku takich dark postów możliwe jest pokazanie reklamy wyłącznie użytkownikom Facebooka.
Jakie korzyści płyną z tworzenia dark postów?
Ukryty post jest dobrym rozwiązaniem w wielu przypadkach. Ma wiele zalet, do których należą:
- precyzyjne targetowanie – reklama trafia do tych użytkowników, którzy są zainteresowani konkretnym produktem lub kategorią artykułów,
- ukrycie działań przed konkurencją – inne firmy nie będą bazować na Twoich pomysłach,
- pozytywny odbiór przez użytkowników – internauta zobaczy reklamę czegoś, co go interesuje.
Czym się różni zwykły post reklamowy, stworzony z istniejącego wpisu, od dark posta? Ten pierwszy powstaje jako wpis organiczny, jest łatwy do utworzenia i zarządzania, a przy tym odpowiedni w przypadku niższych budżetów. Dark post startuje jako reklama albo wpis nieopublikowany na fanpage’u. Daje zaawansowane opcje targetowania i zarządzania opcjami kampanii. To dobry pomysł w przypadku wyższych budżetów.
Wady tworzenia dark postów
Takie posty mają przede wszystkim zalety. A czy da się w ich przypadku wskazać także wady? Część odbiorców może podejść do takich wpisów jak do manipulacji. Ponadto trudno ocenić ogólną skuteczność danej kreacji, jeśli kierowana jest wyłącznie do konkretnej grupy docelowej. Nie widzisz, jak wpływa na odbiorców, którzy nie zostali wybrani do tej grupy.
Poza tym trudno doszukać się minusów dark postów. Raczej stanowią one szansę na zdobycie klientów działaniami reklamowymi, które możesz ukryć przed konkurencją.
Jak wykorzystać dark posty w działaniach marketingowych?
Kierowanie reklamy do wybranej grupy odbiorców pozytywnie wpływa na jej skuteczność. Możesz stworzyć dark post promujący różne elementy asortymentu i trafiający do różnych użytkowników. Ma to zastosowanie w wielu branżach.
Prowadzisz restaurację? Dark posty możesz kierować np. do osób, których interesują wyłącznie określone potrawy z menu albo konkretna kuchnia, np. wegetariańska. Masz sklep sportowy z wieloma kategoriami? Odbiorcom, którzy przeglądali wyłącznie akcesoria do biegania, wyświetl dark posty, które promują te produkty. Takie działania znakomicie sprawdzają się w przypadku remarketingu, czyli przypominaniu o Twojej ofercie internautom, którzy odwiedzili stronę, ale nie skorzystali z oferty.
Kiedy poprzez black post uda Ci się zdobyć dowody społeczne – komentarze i reakcje, możesz później pokazać go szerszemu gronu odbiorców i zastosować w kampaniach reklamowych kierowanych do internautów zainteresowanych różnymi rozwiązaniami z oferty Twojego sklepu.
Dark post możesz także wykorzystać do prowadzenia testów A/B. Część określonej grupy odbiorców zobaczy na Facebooku dany nagłówek linku, a druga – inny. Na tej podstawie możesz ustalić, która kreacja jest skuteczniejsza, a następnie skierować ją do całej grupy docelowej.
Pamiętaj, że takie działania reklamowe są możliwe nie tylko na tej platformie społecznościowej. Poza tym możesz je tworzyć m.in. na Twitterze czy LinkedIn.
Gdzie mają zastosowanie dark posty?
Black post w social mediach to dobre rozwiązanie, jeśli chcesz przekazać komunikat, który nie pasuje do ogólnej strategii marketingowej firmy, ale wydaje Ci się, że warto go zaprezentować określonej grupie odbiorców. Zdecyduj się na dark post, jeśli zależy Ci na poprawieniu konwersji.
Dark posty wykorzystują bardzo specyficzne targetowanie, obejmujące m.in. wiek, płeć, lokalizację, zawód, zainteresowania, zachowania i nie tylko, co wpływa na ich skuteczność. Poza tym to także sztuka ukrywania swojego biznesu. Dark post to przecież forma reklamy widoczna tylko dla określonych osób.
Jak utworzyć dark post?
Jak zrobić dark post na Facebooku? Wykonasz to w Menedżerze Reklam. Wejdź na https://adsmanager.facebook.com/. Wybierz „Posty strony”, a następnie „Utwórz post”. Dalej możesz zdecydować, jaki to będzie rodzaj reklamy – grafika, karuzela, film czy inny? W kolejnym kroku należy wybrać „Użyj tego posta tylko w reklamie”. Następnie określ docelową grupę odbiorców i budżet. W ten sposób utworzysz dark post, który nie będzie widoczny, jeśli ktoś sprawdzi posty strony na fanpage’u.
Podsumowanie
Czy dark post to dobry wybór? Zdecydowanie warto sprawdzić, jakie efekty przyniesie kampania. Jest kierowana do konkretnej grupy odbiorców i może podwyższyć ogólną konwersję. Dzięki niej zdobędziesz dowody społeczne – komentarze czy lajki. Internauci mogą się bliżej zainteresować Twoim profilem, dodać opinię do istniejącego posta, polajkować go lub udostępnić. Dark post będzie się wyświetlać tym, których interesuje dana kategoria produktów czy usług. Nie będzie dochodzić do prezentowania reklam osobom, które ocenią je jako spam. Możesz przetestować to rozwiązanie bez bardzo wysokiego budżetu.
* Tego typu działanie ma kilka nazw, np. dark post, black post lub ukryty post. W tym artykule używamy tych terminów zamiennie.