Agencje często snują przed Tobą wielkie plany i sukcesy, obiecując doskonałe rezultaty. Najczęściej proponują to poprzez obecność we wszystkich możliwych kanałach social media. Czy to na pewno dobre rozwiązanie dla Ciebie i Twojej firmy?
Przyjęło się, że jeśli kogoś nie ma na Facebooku, to nie istnieje. W przypadku firmy to jednak nie zawsze ma odniesienie w rzeczywistości, a szczególnie w kwestii innych kanałów social media. Dlatego warto zadać sobie pytanie – czy Twoja firma na pewno musi mieć konto we wszystkich kanałach social media?
Facebook czy Twitter. A może wszystko?
Zdecydowanie nie. Każdy kanał social media to inna grupa docelowa. Inni ludzie używają codziennie Snapchata, a inni postują na Twitterze. Sęk w tym, żeby działać właśnie w tych kanałach, w których znajduje się Twoja grupa docelowa i gdzie możesz skutecznie sprzedawać swoje usługi oraz budować wizerunek.
Po co działać w kanałach, w których i tak nie możemy dotrzeć do swojej grupy docelowej? Wiąże się to tylko z nakładami finansowymi, czasowymi, a często i z potencjalnymi kryzysami wizerunkowymi. Lepiej je sobie odpuścić i skupić się tylko na tych, które rzeczywiście mogą przynieść wymierne korzyści.
Facebook najprostszym wyborem
To najpopularniejszy kanał social media, więc nic dziwnego, że to w jego kierunku patrzy większość firm. Znajdzie się tutaj w zasadzie każda grupa docelowa, bez względu na to, czy chodzi o nastolatków, rodziców dorosłych dzieci czy osób po 60 roku życia. Oni wszyscy nie tylko korzystają z Facebooka, ale też robią to bardzo regularnie.
Dlatego też większość firm kieruje wzrok właśnie w tym kierunku, przygotowując strategię swoich działań w social media. W zasadzie co kilka minut nowa marka tworzy swój profil i próbuje mniej lub bardziej szablonowymi działaniami zdobyć rzesze fanów, a jednocześnie wypromować swój biznes.
Ogromną zaletą jest także przejrzysty i funkcjonalny panel reklamowy, które pozwala na targetowanie z ogromną dokładnością. W połączeniu z remarketingiem reklamy Facebooka mają ogromną moc i są ważnym elementem internetowego lejka sprzedażowego czy też procesu pozyskiwania leadów. To także bardzo ważny czynnik działający na korzyść profilu facebookowego firmy.
Jest tutaj jednak jeden haczyk, a mianowicie – siła konkurencji. Im więcej jest firm, tym trudniej się wyróżnić, a na Facebooku niezwykle ciężko znaleźć nisze. Jednocześnie im więcej firm korzysta z Facebookowych reklam, tym są one droższe, a cena za kliknięcie rośnie. Dlatego trzeba mieć naprawdę dobry pomysł i świetny content, by bez dużych nakładów finansowych poradzić sobie biznesowo na Facebooku.
Instagram, czyli siła obrazu
Jeśli siłę swojej firmy opierasz na ładnych obrazach i zdjęciach, masz realne produkty w świetnych krajobrazach, to może powinieneś zainteresować się Instagramem? Tutaj to właśnie efektowne grafiki zyskują najwięcej fanów. Jeśli tylko dysponujesz tego typu materiałem, to na pewno zbierzesz szerokie grono obserwujących i to z różnego zakresu wiekowego. Wszystko można wesprzeć działaniami reklamowymi opartymi o panel Facebooka.
Warto korzystać tutaj z mocy hashtagów, które dodatkowo ułatwiają sortowanie czy przeszukiwanie treści. Korzystając z tematycznych hashtagów można łatwo zwiększyć popularność zdjęcia i dotrzeć do zainteresowanych osób. A to wszystko za darmo!
Twitter czyli marketing czasu rzeczywistego
Nie ma innego kanału social media, który tak bardzo opierałby się na real-time marketingu jak Twitter. To mikro blog, gdzie kluczowe jest postowanie w czasie rzeczywistym i o aktualnych tematach, dlatego wiele osób łatwo się zniechęca i rezygnuje z takiego działania. By skutecznie prowadzić Twittera, należy trzymać rękę na pulsie w zasadzie 24 godziny na dobę, co wiąże się z dużymi kosztami i trudnością w planowaniu contentu.
Nie zmienia to jednak faktu, że profil na Twitterze może być bardzo skuteczny. Tutaj też są hashtagi, które pomagają grupować treści i znajdować interesujące nas tematy. Efektywną strategię można wprowadzić nawet w oparciu o monitoring i odpowiadanie na komentarze w tematycznych tweetach. Grupa docelowa jest zazwyczaj starsza niż w przypadku Facebooka czy Instagrama.
Kampania reklamowa na Facebooku lub Instagramie
Innym ciekawym rozwiązaniem jest tylko emitowanie kampanii reklamowej, bez przygotowywania spójnej strategii komunikacji w social media. Samo stworzenie kanału jest relatywnie proste i nie wymaga zbyt dużych nakładów pracy. Prowadzenie czystej kampanii jest z kolei znacznie tańsze i może być taktowane jako test przydatności Instagrama czy Twittera. Dlaczego z niego nie skorzystać? Przygotowanie kreacji graficznej, tekstowej i obsługa kampanii to znacznie mniejsze koszty niż przygotowywanie strategii social media. Dlatego wiele firm emituje tego typu reklamy, nie prowadząc regularnej komunikacji.
Facebook czy Instagram? Facebook czy Twitter?
Odpowiedni dobór kanałów social media to podstawa pracy z agencją. Mało tego, dobra agencja na podstawie znajomości Twojej branży i grupy odbiorców powinna podpowiedzieć w kwestii ostatecznego wyboru. Nie zawsze im więcej, tym lepiej – w tej sytuacji to raczej jakość, a nie ilość, ma kluczowe znaczenie.