Kupujesz w sieci? Prawdopodobnie zdarzyło Ci się trafić do Google Shopping, czyli Google Zakupy. Usługa powstała z myślą o osobach kupujących przez internet i ma ułatwić zamawianie produktów online. Dzięki niej możesz łatwo porównać oferty i ograniczyć wyświetlane wyniki według podanych kryteriów. Jeśli sprzedajesz w sieci, możesz wykorzystać tę usługę do promowania oferty. Co warto o niej wiedzieć?
Jak działa Google Shopping?
Czym jest Google Shopping?
Zakupy Google zostały początkowo uruchomione pod nazwą Froogle. Platformę założył Craig Nevill-Manning, a doszło do tego w 2002 roku. Froogle zaczynało jako usługa, która pomagała wyszukiwać produkty online, oraz porównywać ich parametry i ceny. Wystawianie artykułów było wówczas bezpłatne. Sprzedawcy musieli płacić jedynie za wyświetlanie linków sponsorowanych.
Od 2007 roku Froogle przestało być porównywarką i pozwalało dokonywać zakupów. Doszło także do zmiany nazwy na Google Product Searches, a ostatecznie – Google Products. W tym samym roku witryna została zintegrowana z wyszukiwarką Google. Wtedy produkty mogły już pojawiać się w wynikach wyszukiwania. W 2012 roku przestała to być darmowa usługa i przekształciła się w Google Shopping. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem internautów.
Zatem platforma Google Shopping z jednej strony zapewnia udogodnienia dla klientów, a z drugiej pozwala zdobywać zamówienia przez sprzedających.
Czy rzeczywiście użytkownicy z tego korzystają? Jak wygląda przeciętna klikalność takich wyników (CTR)? Jak widzisz, w większości pokazanych kategorii w Polsce jest wyższa niż w USA i Wielkiej Brytanii:
Jak zacząć korzystać z kampanii reklamowych – wymagania techniczne
W ramach usługi Google Shopping, jako sprzedawca, możesz zdobywać zamówienia. Żeby jednak produkty były widoczne w Google Zakupy, najpierw musisz je tam dodać. Samo ich umieszczenie nie wiąże się z opłatami – koszty pojawiają się dopiero wtedy, gdy ktoś kliknie Twój produkt. W Google Shopping do każdego artykułu przyporządkowane jest zdjęcie, nazwa i cena, a odbiorca ma wiele możliwości filtrowania wyników. Jeśli chcesz sprzedawać w Google Zakupy, poznaj kilka pojęć:
- Google Merchant Center – za pośrednictwem tej usługi dodajesz produkty, które następnie mogą trafić do Google Zakupy. Nie oznacza to, że setki czy tysiące produktów musisz dodawać ręcznie. W dużej mierze możesz to zautomatyzować. Na stronie usługi Google Merchant Center znajdują się historie sukcesów różnych marek, które zaczęły korzystać z tego rozwiązania. Efektem była m.in. dwukrotnie większa sprzedaż. Tak więc warto z tego korzystać.
- Google Ads – czyli największy system reklamowy. To za jego pomocą możesz promować sklep internetowy w Google Zakupy.
- Google Shopping Campaign – to rodzaj kampanii w Google Ads dla właścicieli sklepów WWW. W ramach tych kampanii tworzone są reklamy produktowe.
Interesujesz się usługą Google Shopping? Jakie wymagania techniczne musisz spełnić, aby zacząć korzystać z kampanii reklamowych? Oto co musisz zrobić:
1. Załóż konto Google Merchant Center – ewentualnie możesz skorzystać z już istniejącego konta Google. To pozwoli Ci przesyłać pliki produktowe.
2. Skonfiguruj konto. Musisz odpowiedzieć na pytania, które wyświetli narzędzie. Podaj adres sklepu WWW, nazwę firmy i kraju. Musisz zweryfikować witrynę.
3. Przygotuj pliki produktowe. Większość platform sklepowych umożliwia ich wygenerowanie automatycznie, dzięki czemu zrobisz to ekspresowo. Plik możesz dodać m.in. przez arkusze Google. Kolejną opcją jest zaplanowane pobieranie, co wymaga przygotowania harmonogramu przesyłania. Następnie lista produktów będzie zgodnie z tym automatycznie aktualizowana. W kolejnym kroku GMC zweryfikuje poprawność plików. Dozwolone formaty to bz2, gz, xml, txt i zip.
4. Włącz szyfrowane połączenie w sklepie. Jeśli nie masz wdrożonego certyfikatu SSL, nie możesz prowadzić kampanii produktowej.
5. Połącz konto Google Merchant Center z Google Ads. W tym celu aktywuj w GMC sekcję połączone konta.
6. Przygotuj kampanię produktową. Zrobisz to w Google Ads. Wybierz kampanię Google Shopping Ads. W jednym z kroków musisz wskazać konto Merchant Center. Tak możesz uruchomić product listing Ads.
Dane o produktach są przekazywane za pomocą atrybutów we wspomnianym pliku. Do wymaganych należą:
- Identyfikator [id] – może zajmować maksymalnie 50 znaków. Każdy musi mieć unikatową wartość. Przykład: A724.
- Tytuł [title] – do 150 znaków. Opisz produkt zgodnie z tytułem na stronie WWW. Nie używaj haseł promocyjnych, wielkich liter ani znaków obcych. Przykład: Damskie spodnie jeans.
- Opis [description] – na ten element masz do 5 tys. znaków. Powinien być spójny z informacjami na stronie. Pamiętaj o formatowaniu treści – podziale na akapity, wypunktowaniach czy kursywie.
- Link [link] – podaj odnośnik do zweryfikowanej domeny.
- Link do zdjęcia [image_link] – podaj odnośnik do głównego obrazu. Użyj akceptowanego formatu: .jpg, .jpeg, .webp, .png, .gif (nieanimowany), .bmp, .tif lub .tiff.
Jak działa Google Shopping?
Jeśli chcesz zwiększyć przychody sklepu, zakupy Google są dla Ciebie optymalnym rozwiązaniem. Usługa pokazuje wyłącznie produkty reklamodawców i sprzedawców, którzy zdecydowali się wyświetlać je w Google Shopping. Pozycje zajmowane przez artykuły w wynikach zależą od stawek reklamodawcy, a także trafności w stosunku do wyszukiwanych słów i aktywności użytkownika. Przy personalizowaniu reklam system bierze pod uwagę dane z ich kont Google m.in. dotyczące płci i wieku. Wykorzystuje również informacje o aktywnościach na innych witrynach, z którymi współpracuje Google. Znaczenie mają także filmy obejrzane na YouTube czy wcześniej wyszukiwane zapytania. Wyniki oznaczone jako Sponsorowane oznaczają oczywiście, że ich pozycja wynika z płatności na rzecz Google.
Jeśli chodzi o oferty z opcją Kup teraz przez Google, pobierana jest prowizja za każdą sprzedaż. Zwróć uwagę, że Google Zakupy daje Ci opcję sortowania wyników według różnych kryteriów. Może wyświetlać je np. od najniższej ceny.
W którym miejscu wyświetlają się reklamy?
Reklamy produktowe wyświetlane są w różnych miejscach, dzięki czemu potencjał takich kampanii jest jeszcze większy. Możesz dotrzeć do dużej liczby odbiorców. Internauci są świadomi istnienia usługi Google Zakupy. Jest popularna i chętnie z niej korzystają. Zerknij na poniższe dane, które dotyczą rynku USA. Jak widzisz, ponad 80% internautów wie o istnieniu tej usługi.
Gdzie konkretnie pojawiają się reklamy produktowe? Na górze standardowych wyników wyszukiwania, a co istotne – nad standardowymi kreacjami Google Ads.
Kolejnym miejscem, w którym wyświetlają się kampanie produktowe, jest oczywiście zakładka Google Zakupy.
Wyświetlają się także w zakładce Google Grafika.
Pojawiają się również na stronach, które należą do sieci reklamowej Google.
Koszty korzystania z Google Shopping
Opłata za kliknięcie Google Shopping może być znacznie wyższa niż w przypadku standardowej reklamy w wyszukiwarce. Natomiast możesz się spodziewać, że osiągniesz znacznie wyższy współczynnik konwersji, gdyż internauta klika produkt, który go interesuje – wybrany z wielu propozycji. Dodatkowo zna jego cenę.
Ile kosztuje reklama w Google Zakupy w Polsce? Na poniższym screenie znajdują się średnie stawki CPC (Cost Per Click) w Polsce w najważniejszych kategoriach reklam Google Shopping, a także te same na rynkach Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Jak widzisz, w Polsce obowiązują zdecydowanie niższe stawki. Na kolejnym screenie pokazane są dane na temat przeciętnego kosztu w zależności od branży. Przeciętny wydatek, biorąc pod uwagę wszystkie działalności, wynosi według tej analizy 0,66 USD.
Reklamy Google Shopping – dla kogo?
Kampanie w sieci dążą do coraz lepszego dopasowania do odbiorców. Efekty wyświetlania spersonalizowanych reklam mogą być znakomite. Kto powinien postawić na kampanie Google Shopping? Sprawdzą się w konkurencyjnych niszach, w których współczynnik klikalności jest wysoki. To, że w reklamie wyświetla się cena, robi dużą różnicę. Jeśli podana kwota nie odpowiada internaucie, to raczej nie kliknie tego produktu.
Przede wszystkim z tego wynika skuteczność reklam w Google Shopping. Zapłacisz za kliknięcia użytkowników, którzy są rzeczywiście zainteresowani produktem. Znają cenę, więc nie będzie tak, że porzucą produkt ze względu na zbyt wysoką kwotę.
Reklamy produktowe to także znakomite rozwiązanie, jeśli masz duży asortyment i chcesz go promować. Często zmieniasz cenę produktu? To nie problem, gdyż system automatycznie ją zaktualizuje.
To nie oznacza, że Google Shopping znakomicie sprawdzi się w każdej branży. Są takie, gdzie mniejsze znaczenie ma cena produktu, a większe jego wygląd i parametry, np. dotyczy to odzieży. Niektóre artykuły wymagają przed zakupem zwrócenia uwagi na szereg parametrów. W takim przypadku trudno oczekiwać, że klient podejmie szybką decyzję zakupową i zwróci uwagę głównie na cenę.
Czy zatem Google Shopping się opłaca? Kampania może przynieść znakomite wyniki. Lepsze niż standardowa reklama w sieci wyszukiwania Google, ale nie traktuj tego jak regułę. Efekt zależy od wielu czynników. Jeśli Twój produkt nie jest konkurencyjny, a sklep internetowy daleki od dopracowanego, o satysfakcjonujące rezultaty może być ciężko.
Podsumowanie
Google Shopping to znakomity pomysł, jeśli sprzedajesz produkty. Przetestuj, jakie osiągniesz wyniki i udoskonalaj ofertę oraz kampanię, aby były jeszcze lepsze. Dzięki możliwości wyświetlania spersonalizowanych treści, konwersja osiągnięta w kampanii powinna być wysoka, wpływając tym samym na wyniki osiągane przez sklep. Oczywiście, kampania daje możliwość generowania statystyk dotyczących stron i reklam, więc wiesz, jaką osiągasz skuteczność.