Internauci mają do czynienia z ogromną liczbą treści każdego dnia. Przeglądają wpisy w serwisach społecznościowych, teksty na stronach WWW, blogi oraz inne materiały. Tylko nieliczne zapadają w pamięć. Niektórym uda się osiągnąć sukces i duże zainteresowanie – zostaną udostępnione przez internautów, dotrą do ogromnej liczby odbiorców. Takie materiały to virale. Czym są i jak je tworzyć?
Czym jest viral – definicja
Viral marketing, czy po prostu viral, to sposób dotarcia niewielkim kosztem do dużej grupy użytkowników. Forma materiału, jego oryginalność czy przekaz, powodują, że jest chętnie udostępniany. Przeważnie internauci dzielą się nim w mediach społecznościowych, gdzie może być szybko rozpowszechniany. Szczególnie dobre efekty przynoszą zabawne oraz wzruszające materiały – zdjęcia i wideo. Świetne rezultaty dają też kontrowersyjne treści, ale nie zawsze efekt musi być zgodny z oczekiwaniami twórców kampanii. Nie muszą przecież wywoływać jedynie pozytywnych skojarzeń. Niemniej, niektóre kampanie przynosiły efekt przerastający najśmielsze oczekiwania. Viral marketing bywa określany jako content marketing wirusowy.
Czy kojarzysz wyzwanie Ice Bucket Challenge, inaczej ALS Ice Bucket Challenge? Kampania została rozpoczęta w celu promowania świadomości na temat choroby stwardnienia zanikowego bocznego i zachęcania do przekazywania darowizn na badania. Bill Gates, Oprah Winfrey, Justin Bieber i wielu innych celebrytów, wylewało wiadro lodowatej wody na głowę, sami lub z pomocą kogoś innego. Kampania pomogła zebrać ponad 220 milionów dolarów. W tym artykule zobaczysz też inne virale, które osiągnęły sukces.
Viral w marketingu – marketing wirusowy
Wiesz już, co to znaczy viral. To inaczej marketing wirusowy. Celem takich działań jest osiągnięcie efektu dotarcia materiału do ogromnej liczby odbiorców. Wideo czy zdjęcie ma być masowo udostępniane, komentowane, lajkowane i linkowane. W krótkim czasie może doprowadzić do wielotysięcznych lub nawet milionowych odwiedzin na stronie. Co więcej – powoduje szum informacyjny.
Viral a media społecznościowe
Viral jest nieodłącznym elementem mediów społecznościowych. Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się trafić na materiał, który ekspresowo rozprzestrzeniał się w sieci. Jak podaje DATAREPORTAL, liczba użytkowników serwisów społecznościowych w Polsce w styczniu 2023 roku wynosiła 27,5 mln. Nic zatem dziwnego, że dzięki nim duża liczba internautów może szybko dotrzeć do materiału. Jeśli uda Ci się stworzyć viral, to przez social media jesteś w stanie przyciągnąć wielu odbiorców.
Viral na Tik Toku
Nie ma jednej, prostej recepty, jak zrealizować taki materiał. Co to jest viral na Tik Toku? I w tym przypadku chodzi o content, który będzie masowo udostępniany. Żeby ułatwić jego stworzenie, śledź trendy w zakładce Dla Ciebie. Jeśli w danym trendzie dopiero zaczynają pojawiać się materiały i szybko zaproponujesz coś ciekawego, możesz osiągnąć oczekiwany wynik. Postaw na real time marketing, czyli materiały odnoszące się do aktualnych wydarzeń.
Ponoć 1-2% filmów dziennie jest wybieranych ręcznie przez pracowników TikToka jako materiały, które mają osiągnąć daną liczbę wyświetleń. Portal wykorzystuje tak popularność celebrytów, sportowców i nie tylko. Jednak ten wybór nie zależy od Ciebie.
Viral na Instagramie
Różnymi metodami możesz zwiększyć szanse na stworzenie virala. Po pierwsze, przygotuj świetny materiał – może to być coś śmiesznego, z przymrużeniem oka. Po drugie, używaj hashtagów, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Zachęcaj obserwujących do udostępniania materiału i ogólnie – aktywności. Postaw na zdjęcia. Może Ci się wydawać, na podstawie innych platform, że wideo jest skuteczniejsze, ale nie na Instagramie. Zdjęcia budują o 36% większe zaangażowanie niż wideo.
Viral na YouTube
Przede wszystkim przygotuj oryginalny materiał – śmieszny, kontrowersyjny, wzbudzający emocje. Dodaj opis filmu, wykorzystaj często wyszukiwane przez internautów frazy. Skorzystaj z narzędzi do analizy słów kluczowych, aby dobrać popularne słowa. Materiał udostępnij w innych serwisach społecznościowych. Kluczowe jest kilka pierwszych sekund. Zastanów się, czy film wciągnie internautów.
Jak stworzyć epicki viral?
Nie istnieje uniwersalny sposób, aby utworzyć materiał, który na pewno odniesie sukces. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach, dzięki którym zwiększysz szansę na oczekiwany efekt.
Odwołanie do aktualnych wydarzeń
Odwołując się do tematów, które są na czasie (real time marketing), zwiększasz szansę na zainteresowanie materiałem. Firmy chętnie tworzą takie treści. Przykładowo, Castorama nawiązała do strzelenia przez Roberta Lewandowskiego pięciu bramek w ciągu 9 minut. Mówił o tym cały świat, a odbiorcy rozumieli, o co chodzi.
Odpowiednia forma przekazu
Dopasuj formę do serwisu, w którym pojawi się materiał. Jak wspomnieliśmy, na Instagramie lepiej sprawdzą się zdjęcia, a na TikToku – filmy.
Odwołanie się do emocji odbiorców
Przekazuj prawdziwe emocje. Materiały, które śmieszą, wzruszają, często osiągają efekt wirusowy.
Korzyści płynące z marketingu wirusowego
Marketing wirusowy ma wiele plusów, do których można zaliczyć:
- Zwiększenie świadomości marki – zaangażowanie w Twoich publikacjach może się zwiększyć nawet tysiąc razy. Potencjalne można tak pozyskać setki fanów i obserwujących, ale też klientów.
- Większa liczba odbiorców – więcej wyświetleń Twoich materiałów prowadzi do zwiększenia liczby obserwujących. Przykładowo, kampania Shedd Aquarium doprowadziła do pozyskania tysięcy nowych obserwujących w ciągu kilku dni. Materiał możesz zobaczyć tutaj.
- Większa sprzedaż – dotarcie do większej liczby odbiorców może się przełożyć na zamówienia produktów i usług.
- Wyznaczasz trendy w branży – o Twojej kampanii się mówi. Nie tylko jest udostępniana przez potencjalnych klientów, ale również komunikują na jej temat portale branżowe, związane z marketingiem. Dobre viral video może dotrzeć nawet na wszystkie kontynenty.
Przykłady viral marketingu
Nike – Just Do It
Słynny slogan marki został po raz pierwszy użyty w 1987 roku. Kampania, która towarzyszyła promocji tego hasła, przyniosła wiele materiałów, które stały się viralami. Przykład poniżej:
Snickers – kiedy jesteś głodny, nie jest sobą
Promocji hasła towarzyszyło wiele znakomitych filmików, a sam slogan zaczął być używany na całym świecie podczas prywatnych rozmów. Poniżej jeden z virali:
L’Oréal – ponieważ jesteś tego warta
Historia tego sloganu jest długa. Opracowano go w 1971 roku. Towarzyszyło mu wiele reklam, które stały się viralami:
McDonald’s – I’m Lovin’ It
Ten jeden z najbardziej znanych sloganów na świecie powstał w 2003 roku. Jego popularność wynika m.in. z produkcji znakomitych materiałów reklamowych.