Konkursy na Facebooku są jedną z wielu metod, jakie marki wykorzystują przy działaniach promocyjnych w social media. Zapewne sam widzisz kilka lub nawet kilkanaście z nich tygodniowo. Jednakże organizacja takiego przedsięwzięcia to nie tak zwana bułka z masłem. Dowiedz się, jak zorganizować efektywny, a co ważniejsze, w pełni legalny konkurs na Facebooku dla firmy.
Po pierwsze – pomysł na konkurs na Facebooku
Liczba marek, które podejmują się zorganizowana konkursu w social media, jest ogromna. Żeby to właśnie twój konkurs został dostrzeżony przez użytkowników, powinieneś postawić na niebanalny pomysł, dzięki któremu wyróżnisz się na tle konkurencji. Twoją przewagą może być chwytliwa nazwa, zachęcająca nagroda czy angażujące użytkowników zadanie konkursowe. Planując dobry konkurs na Facebooku, pamiętaj, żeby był on możliwie prosty do zrozumienia i realizacji. Nawet najbardziej oryginalny pomysł może okazać się fiaskiem, jeżeli nie będzie dostosowany do konkretnej grupy docelowej.
Cel konkursu na Facebooku, czyli co chcesz dzięki niemu osiągnąć
Konkursy facebookowe tak, jak każde działania promocyjne marki, powinny mieć jasno określone cele, które chcesz osiągnąć. Sprecyzowanie oczekiwanych rezultatów na wstępnym etapie prac znacznie ułatwi kolejne procesy, takie jak określanie zasad czy nagród.
Co zatem może być celem dobrego konkursu na Facebooku? Oto kilka przykładów:
- pozyskanie nowych Klientów dla twojej marki,
- zwiększenie lojalności obecnych Klientów,
- wzmocnienie zaangażowania użytkowników w social media,
- zwiększenie sprzedaży poszczególnych produktów czy całych kategorii asortymentu,
- budowanie brand recognition w social media.
Takich propozycji jest naprawdę wiele, ale właściwy cel konkursu na Facebooku musisz ustalić indywidualnie dla swojego przedsięwzięcia. Wtedy będzie on idealnie sprecyzowany. Nie zapomnij także o określeniu konkretnych metod i narzędzi, dzięki którym będziesz w stanie mierzyć realizację określonego celu, a co za tymi idzie, skuteczność konkursu.
4 zasady organizowania skutecznych konkursów na Fb
Jak zrobić konkurs na Facebooku, który nie tylko przyciągnie uwagę użytkowników, ale przede wszystkim nie przysporzy Ci problemów prawnych? Wystarczy dostosować się do kilku niezwykle ważnych zasad, które pomogą w zaplanowaniu i przeprowadzeniu w pełni legalnego konkursu na Fb.
#1 Konkurs to nie loteria
Złota zasada, o której wielu zapomina, a może być tragiczna w skutkach. W przypadku jakiegokolwiek konkursu o wyniku nie może decydować losowanie. Jeżeli doszłoby do takiej sytuacji, wtedy mamy do czynienia z loterią, a nie konkursem. I w tym momencie pojawiają się problemy. Dlaczego? Ponieważ w świetle polskiego prawa loterie podlegają pod ustawę o grach hazardowych.
Aby móc organizować gry hazardowe, należy uzyskać specjalne pozwolenie – w innym przypadku grożą ci nawet wielomilionowe kary. Zalegalizowanie loterii wymaga spełnienia formalności takich jak:
- złożenie wniosku do Izby Administracji Skarbowej o możliwość organizacji loterii,
- wpłacenie 10% wartości nagród brutto,
- nadzorowanie loterii przez wyznaczoną z góry osobę z Ministerstwa Finansów.
Chcąc uniknąć takiej sytuacji, wystrzegaj się w konkursach sformułowań takich jak ,,losowanie nagród’’ czy ,,o wynikach zdecyduje losowanie’’.
#2 Udostępnianie i tagowanie = czynności zabronione
Pewnie nie raz spotkałeś się z konkursem na Facebooku, którego zasady opierały się na udostępnianiu postu na osi czasu czy oznaczaniu profilów znajomych. Czy wiesz, że większość z tych konkursów była niezgodna z prawem? Regulamin Facebooka stanowczo zabrania organizacji konkursów, których warunkiem jest udostępnianie postów czy tagowanie profilów. Tworzenie akcji niezgodnych z tymi zasadami może skończyć się zablokowaniem konkursu przez administratorów platformy.
#3 Regulamin konkursu na Facebooku – czy na pewno jest mi potrzebny?
Załóżmy, że organizujesz prosty konkurs, z nieskomplikowanymi zasadami, które jesteś w stanie przekazać w treści posta. Czy w takiej sytuacji potrzebujesz osobnego regulaminu? Oczywiście, że tak! Każdy konkurs na Fb, nawet ten najprostszy z możliwych, musi obowiązkowo posiadać regulamin. Poprawnie skonstruowany regulamin konkursu na Facebooku powinien zawierać informacje takie jak:
- kim jest organizator konkursu – w tym punkcie warto wspomnieć o tym, że Facebook nie jest organizatorem bądź współorganizatorem konkursu; platforma nie odpowiada za konkursy na niej prowadzone i nie rozpatruje roszczeń uczestników.
- jakie są ramy czasowe konkursu.
- kto może wziąć udział w konkursie – tutaj należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór sformułowań, aby nie naruszyć zasad dotyczących dyskryminacji poszczególnych grup ze względu na płeć, wiek, wyznanie czy narodowość.
- szczegóły dotyczące zadania konkursowego – dokładny i możliwe prosty do zrozumienia opis warunków przystąpienia do konkursu.
kategorie według których zadania będą oceniane i na których podstawie zostaną przyznane nagrody. - kompletny spis nagród, które można wygrać w konkursie facebookowym, a także instrukcje dotyczące procesu przyznawania i dostarczania nagród do zwycięzców oraz szczegóły dotyczące ogłaszania wyników konkursu (data, sposób itd.).
- wytyczne dotyczące przetwarzania danych osobowych uczestników konkursu, w szczególności tego, w jaki sposób i do jakich celów mogą one zostać wykorzystane przez organizatora.
- szczegóły wykorzystania zadań i prac konkursowych przez organizatora konkursu po jego zakończeniu, w tym określenie, do jakich celów mogą one zostać wykorzystane i przez jak długi czas.
Regulamin konkursu na Fb nie musi być opublikowany w całości w promowanym poście na Fb. Można zamieścić w nim np. link do landing page’a, na którym użytkownik znajdzie pełną wersję dokumentu.
#4 Nagrody i związane z nimi koszty
Nagrody, czyli to, co zazwyczaj najbardziej interesuje uczestników. Także w ich przypadku sytuacja nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Konkursy na Facebooku z nagrodami podlegają pod ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że należy zapłacić podatek od wygranej w postaci 10% jej wartości. Organizując konkurs na Facebooku, należy określić w jego regulaminie, kto jest odpowiedzialny za wniesienie wspomnianej opłaty – uczestnik czy organizator konkursu – Urząd Skarbowy nie narzuca, która ze stron jest odpowiedzialna za tę część.
Czy można uniknąć zapłaty wspomnianego podatku? Tak, jednakże dzieje się tak tylko w dwóch przypadkach:
- gdy wartość nagrody głównej oferowanej w konkursie nie przekracza 760 zł,
- kiedy konkurs dotyczy tematyki naukowej, kulturalnej, sportowej, artystycznej bądź dziennikarskiej.
Zalety organizacji konkursu na Fb – czy to się opłaca?
Skoro organizacja konkursu wymaga takiej dokładności pod kątem formalnym, to zapewne zastanawiasz się, czy warto poświęcać swój czas na tę formę promocji. Oczywiście istnieje wiele zalet organizacji konkursu na Fb. Poniżej znajdziesz kilka z nich.
- Pozyskanie user generated content – organizując konkurs, pozyskujesz dziesiątki, setki czy nawet tysiące zgłoszeń od kandydatów, którzy tym samym generują wartościowy content dla twojej firmy. Następnie możesz wykorzystywać go w swojej komunikacji.
- Zasięg – konkursy na Fb mają wielką moc, głównie dzięki swojemu zasięgowi. Wyobraź sobie, jak trudno byłoby dotrzeć do tak licznej grupy w świecie offline i jak duże koszty by to wygenerowało.
- Wzbudzenie zaangażowania – lajki, komentarze, udostępnienia – konkursy bezsprzecznie angażują użytkowników, co w rezultacie może wpływać na wizerunek marki czy lojalności klientów.
- Inwestycja w przyszłość – raz przygotowany konkurs wraz z regulaminem jest świetną bazą do organizacji kolejnych konkursów, przy których z pewnością będziesz mieć mniej pracy pod kątem formalnym.
Jak organizować konkursy na Facebooku – podsumowanie
Konkursy facebookowe to bardzo dobre narzędzia promocji online, o ile zostaną poprawnie przygotowane od strony technicznej i formalnej. Oprócz pomysłu i jasno określonego celu liczą się m.in. kwestie związane z przygotowaniem regulaminu czy określeniem wysokości nagród. Dlatego szykując swój pierwszy konkurs na Facebooku, miej oczy szeroko otwarte i dopracuj go w jak najmniejszych detalach.
Proponuję tworzyć konkursy we współpracy z innymi fanpage, gdzie to oni są organizatorem konkursu i biorą na siebie kwestie regulaminu i zgodności z wytycznymi facebooka. Nie dość, że stworzenie takiego konkursu kosztuje nas tylko nagrodę to jeszcze korzystamy z zasięgów tego fanpage/influencera!
No tak, wtedy legalność konkursu na Facebooku Cię nie interesuje. Ale musisz mieć świadomość, że może ucierpieć Twoja reputacja jeśli ten drugi fanpage nie wywiąże się z umowy. Mając konkurs u siebie masz pełną kontrolę, a znowu stworzenie takiego regulaminu dla FB nie jest trudne. Można kupić wzory i łatwo przerobić.