Każde logo jest – a przynajmniej powinno być – unikalne. Kiedy już otrzymasz opracowany znak firmowy, musisz wiedzieć, jak z niego korzystać. Czy sposób użytkowania symbolu niesie za sobą pytania i wątpliwości? Zdecydowanie tak! Właśnie dlatego autor grafiki powinien przygotować księgę znaku i Ci ją przekazać. Sprawdź, co to jest i dlaczego warto ją mieć.
Księga znaku – co to?
Brand book, czyli księga znaku to zbiór zasad i wytycznych dotyczących stosowania elementu graficznego. Taka instrukcja powinna występować w wersji elektronicznej oraz drukowanej. Te informacje są szczególnie przydatne drukarniom, grafikom oraz innym specjalistom odpowiedzialnym za wykorzystanie logo na różnych materiałach. Dzięki brand bookowi przyspieszysz realizację zamówienia i zmniejszysz ryzyko popełnienia błędów, takich jak umieszczenie logo na nieodpowiednim tle.
Czy każda firma powinna mieć księgę znaku?
Księga logotypu to rozwiązanie, z którego korzystają przede wszystkim duże firmy oraz część średnich. Dokument przyda się jednak każdemu przedsiębiorstwu, które ma własny znak graficzny.
Księga znaku jest zbiorem informacji, które ułatwiają współpracę w firmie oraz komunikację z klientami. Dzięki niej osoby odpowiedzialne za wykonanie nowych materiałów graficznych będą wiedziały, co mogą robić ze znakiem, a czego nie. Księga znaku chroni firmę przed wpadkami, np. zastosowaniem nieodpowiedniego fontu.
Wiele znanych marek przygotowuje księgi znaku, które są w całości publikowane w sieci.
Adobe Creative Cloud
Księga znaku Adobe Creative Cloud zawiera przegląd znaków graficznych, takich jak logo, ikony oraz odznaki. Znajdują się w niej kluczowe zasady dotyczące korzystania z tych elementów, a także sugestie, jak angażować się w social media (tworzenie prawidłowej nazwy profilu i inne zalecenia). Księgę znaków firmy możesz sprawdzić tutaj.
Źródło: Partners Adobe
Amazon
Wytyczne dotyczące korzystania z brandu przygotowała również firma Amazon. Wszystkie informacje znajdziesz tutaj. Dowiesz się, jaki jest prawidłowy rozmiar logo i jak go stosować. Znajdziesz również przykłady znaków graficznych, z których nie wolno korzystać.
Źródło: Advertasing Amazon
Spotify
Księga znaku tej marki skupia się na odpowiednim wykorzystaniu wzorów i kolorów użytych przy projektowaniu logo. Na końcu znajdują się również przykładowe zwroty, które można stosować w komunikatach związanych z marką. Z brand bookiem Spotify możesz zapoznać się tutaj.
Źródło: Developer Spotify
Microsoft
Jedna z najbardziej znanych marek na świecie ma rygorystyczne zasady dotyczące używania jej logo. Na swojej stronie umieściła wytyczne wraz z dokładnym opisem rozmiaru, kształtu i kolorów symboli. Microsoft wymienia również przykłady znaków graficznych, które są dozwolone.
Z tymi informacjami możesz zapoznać się tutaj.
Netflix
Marka stworzyła stronę, z której każdy może pobrać znak graficzny firmy. Sugeruje odpowiednie zastosowanie logo, a także kolory tła i warianty znaku, których należy unikać. Te informacje nie są dostępne dla wszystkich – musisz się zalogować.
Jakie elementy powinna zawierać księga znaku?
Brand book to sposób na zaoszczędzenie czasu. Nie musisz zastanawiać się, czy przy danym użyciu logo możliwe jest zachowanie czytelności znaku lub jak symbol będzie prezentował się na danym tle. Stosując go zgodnie z zasadami ujętymi w księdze, zyskujesz pewność, że będzie spójny na wszystkich materiałach graficznych. Dowiesz się, jaki powinien być minimalny rozmiar logo i jakie są alternatywne wersje znaku.
Co zawiera księga znaku? To zależy, o którą chodzi, ponieważ wyróżniamy dwie. Podstawowa księga znaku jest prostszym wariantem, ale zawierającym wiele informacji. Dokument w wersji rozszerzonej jest z kolei kompletnym przewodnikiem, w którym znajdziesz m.in. gotowe projekty i szablony.
Sprawdźmy, co obejmuje podstawowa księga znaku.
Spis treści
Chodzi oczywiście o wykaz kwestii zawartych w brand booku. Spis treści ułatwia poruszanie się po kolejnych stronach księgi, tym bardziej, jeśli jest obszerna. Jeżeli księga znaku jest dostępna online, kliknięcie poszczególnych opcji w spisie może prowadzić do konkretnych nagłówków, co jest bardzo dużym udogodnieniem.
Logo
Podstawowa wersja powinna prezentować znak na jasnym i ciemnym tle. Może to być również sam logotyp, czyli przykładowa wersja znaku oparta wyłącznie na typografii lub element graficzny i nazwa firmy, czyli zestawienie sygnetu. Zazwyczaj księga znaku w tej części zawiera logo na białym tle.
Pozioma i pionowa wersja znaku
Podstawowa wersja znaku to kluczowy element identyfikacji wizualnej. Często pojawia się w odmianie poziomej i pionowej. W wersji pionowej sygnet jest umieszczony nad nazwą, zaś w poziomej – na wysokości tej nazwy. Dzięki temu możesz dobierać wersję logo w zależności od tego, jakie wymagania stawiają dane materiały.
Sygnet
Sygnet to logo w księdze znaku, które składa się wyłącznie z elementu graficznego. Nie ma na nim nazwy marki. Ta wersja jest wykorzystywana w przypadku, gdy logo nie mieści się na danym materiale.
Sygnety znanych marek są utrwalone w pamięci internautów. Doskonałym tego przykładem jest nadgryzione jabłko będące wyróżnikiem marki Apple. Równie charakterystyczne są znaki Nike czy Pepsi – nie potrzebujemy nazwy, aby wiedzieć, o jaką firmę chodzi.
Uproszczona wersja znaku
W tej części księga znaku zawiera wytyczne dotyczące wykorzystania logo w pełnej kolorystyce oraz wskazania odnośnie do stosowania wersji monochromatycznej oraz achromatycznej. Zasady te mają zapewnić zachowanie czytelności logo w zależności od tego, jak zostanie użyte. Bardzo istotnym elementem opisu są wytyczne co do nasycenia tła. Kolorystyka znaku powinna być dostosowana do materiałów, w których logo będzie wykorzystane.
Pole ochronne znaku
Ten element określa przestrzeń wokół logo, która nie może zostać naruszona. Podstawowym celem jest zachowanie czytelności znaku we wszystkich materiałach, w których będzie wykorzystane. W polu ochronnym nie mogą się znaleźć żadne obiekty graficzne ani tekst.
Warto też wspomnieć o innej ważnej kwestii, którą może poruszać nawet prosta księga znaku, czyli o polu minimalnego znaku, które określa odległość logo od krawędzi dokumentów i nośników.
Dozwolone i zakazane wersje znaku
To zbiór informacji dotyczących zasad modyfikowania znaku, czyli wskazówki, co możesz zrobić z logo, a czego nie. W tej części znajdziesz instrukcje związane ze zmianą kolorów cieniowania, umieszczania znaku na niewłaściwym tle czy też zmiany proporcji.
Typografia
Księga znaku powinna zawierać część poświęconą typografii. Mogą się w niej znaleźć informacje dotyczące fontów użytych w nazwie w logo oraz haśle firmowym. W tym miejscu należy również uwzględnić zastosowanie pogrubień oraz kursywy. To szczególnie ważne dla późniejszej, spójnej identyfikacji wizualnej. Na tej podstawie można budować kolejne materiały związane z brandem.
Kolorystyka
Ważnym elementem księgi znaku jest rozdział dotyczący opisu kolorów, które znajdują się na sygnecie, a także kolorów czcionek. Graficy zazwyczaj używają symboliki właściwej dla Pantone, CMYK, RGB i folii ORACAL. Dlaczego? Po to, aby kolory na materiale reklamowym wyglądały tak samo, jak online.
Uwaga! Projektując logo, trzeba brać pod uwagę, w jakich warunkach będzie stosowane. Przy samym tworzeniu znaku bardzo ważne jest zwracanie uwagi na psychologiczne znaczenie poszczególnych kolorów, tzn. jakie wrażenie wywołują na odbiorcy.
Zaprezentowany przykład księgi znaku zawiera najważniejsze elementy opisu logo, ale nie jest jedyną możliwą formą uporządkowania informacji. Zaznaczmy, że nie wszystkie punkty muszą znaleźć się w każdej księdze. Osoby odpowiedzialne za realizacje prac graficznych różnie podchodzą do tych kwestii. Niekiedy, uwzględniając indywidualne preferencje klienta, usuwają niektóre informacje, oceniając je jako nieprzydatne dla odbiorcy. Jeśli zlecasz wykonanie logo, zwróć uwagę, jakie elementy zawiera księga znaku, a dokładnie – będzie zawierać. Czy pojawi się tam wszystko, czego oczekujesz? Ustal to z wykonawcą. Nie musisz się zastanawiać, jak zrobić księgę znaku – to zadanie dla osoby lub firmy odpowiedzialnej za projekt logo.
Rozszerzona księga znaku
Jak wspomnieliśmy, możesz otrzymać rozszerzoną księgę znaków z przykładami wykorzystania logo. Zobaczysz ich zastosowanie na ubraniach pracowniczych, samochodach, budynkach, gadżetach reklamowych i nie tylko. Zawartość brand booku jest zazwyczaj dostosowana do realizowanego projektu, a wszelkie detale są ustalane między zlecającym a wykonawcą.
Księga znaku – podsumowanie
Jeśli masz księgę znaku, to zmniejszasz ryzyko błędów przy wykorzystaniu logo i projektowaniu materiałów, na których będzie umieszczone. Pamiętaj, że możesz zastrzec znak w urzędzie patentowym, dzięki czemu logo będzie chronione, a Ty zyskasz narzędzie do walki z konkurencją, która korzysta z bardzo podobnego znaku.