Znaczenie kolorów w reklamie – które wzbudzają zaufanie?

205

Gdy tworzysz reklamy dla swojej marki, zapewne zwracasz uwagę na takie elementy jak odpowiednie ułożenie elementów, chwytliwe copy czy dobrej jakości grafiki. Często dobór kolorystyki materiału jest traktowany drugorzędnie lub ustala się go na podstawie osobistych preferencji i hasła „dobrze to wygląda”. Błąd! Kolory w marketingu odgrywają ogromną rolę, dlatego powinieneś je odpowiednio dobrać w zależności od tonalności Twojej marki czy celów, które chcesz osiągnąć. Dowiedz się więcej o znaczeniu kolorów w reklamie i wykorzystaj tę wiedzę w praktyce.

Koło kolorów – kilka słów teorii

Aby lepiej zrozumieć zasady i znaczenie kolorów w reklamie, musimy zacząć od wyjaśnienia podstawowych mechanizmów rządzących światem kolorów. Pomaga w tym tzw. koło kolorów. W obrazowy sposób pokazuje ono zasady powstawania poszczególnych barw poprzez łączenie różnych kolorów.

Koło kolorów

Źródło: color.adobe.com

Bazę koła kolorów stanowią kolory podstawowe – żółty, czerwony i niebieski. Są one punktem wyjścia do tworzenia kolejnych kolorów, np. czerwony z niebieskim tworzą kolor fioletowy, żółty z czerwonym – pomarańczowy, a żółty z niebieskim – zielony. Te trzy barwy umieszczone są pomiędzy barwami podstawowymi na kole kolorów.

Dzięki temu modelowi graficznemu możemy również wyróżnić:

  • analogiczne kolory – te, które znajdują się obok siebie na kole kolorów,
  • dopełniające kolory – leżą naprzeciwko siebie na kole kolorów, są kontrastami np. żółty i fioletowy,
  • monochromatyczne kolory – są to odcienie danego koloru ułożone wzdłuż promienia koła kolorów. Im bliżej środka koła patrzysz, tym jaśniejszy odcień danego koloru widzisz,
  • ciepłe kolory – przeważa w nich kolor czerwony. Kojarzą się z wysoką temperaturą, np. żółty, pomarańczowy.
  • zimne kolory – przeważa w nich kolor niebieski. Kojarzą się z chłodem np. fioletowy, błękitny.

Psychologia kolorów – co to jest?

Psychologia kolorów to dziedzina psychologii, która zajmuje się wpływem barw na ludzkie zachowania. Analizuje ona m.in. to, jak poszczególne kolory oddziałują na nas – jakie emocje czy reakcje wywołują, jakie skojarzenia budzą. Ma ona szerokie zastosowanie również z perspektywy biznesowej. Psychologia kolorów w biznesie pozwala m. in. zrozumieć, jaki wpływ na zachowania konsumentów mają poszczególne barwy używane w komunikacji marki, np. na stronie internetowej, opakowaniach produktów czy materiałach marketingowych. Nie bez powodu światła mają kolor zielony i czerwony, a logotypy poszczególnych marek zdominowane są przez niebieskie lub zielone barwy. Znaczenie kolorów w marketingu firm jest ogromne, co postaramy się udowodnić poniżej.

Znaczenie kolorów w reklamie – dlaczego jest ważne?

93% konsumentów skupia się na wyglądzie produktu podczas zakupów. Natomiast 84,7% kupujących uważa, że kolor jest najważniejszym kryterium wyboru produktu (źródło: digitalsynopsis.com). Liczby mówią same za siebie – kolory w marketingu mają ogromne znaczenie. Dlaczego? Oto kilka argumentów.

  • kolorystyka musi pasować do Twojej marki – 80% konsumentów twierdzi, że kolorystyka odpowiada za rozpoznawalność marki (źródło: digitalsynopsis.com). Dlatego zastanawiając się nad wyborem przewodnich barw dla swojej firmy, zadaj sobie pytania: „Z jakim kolorem powinien być kojarzony mój biznes?” lub „Czy ten kolor pasuje do mojej marki?”. Pamiętaj – nie każdy kolor będzie odpowiedni dla każdego biznesu. Na przykład, wypożyczalnia żaglówek o nazwie „Błękitna laguna”, której kolorem przewodnim jest zieleń. Coś tutaj poszło nie tak, prawda?
  • kolory świadczą o osobowości marki – odpowiednia kolorystyka w reklamie wspiera komunikację tonalności marki. Na pewno Twój biznes ma swoje założenia dotyczące tego, jak chce być odbierany przez klientów np. „chcę, aby klienci postrzegali moją firmę jako godną zaufania” lub „oferujemy ekskluzywne produkty – klienci mają nas z tym kojarzyć”. Kolory wpływają na to, jak postrzegana i zapamiętywana jest Twoja marka. Znaczenie kolorów w marketingu jest odmienne, a co sugerują niektóre z nich i z czym są kojarzone, będziemy omawiać w dalszej części artykułu.
  • kolory muszą pasować do grupy docelowej – postrzeganie kolorów różni się w zależności od odbiorców – inne kolory preferują mężczyźni, a inne kobiety. Dlatego dobierając kolorystykę w swoich działaniach marketingowych, dowiedz się, jakie barwy odpowiadają preferencjom Twoich potencjalnych klientów – chłodne barwy, a może jaskrawe kolory?
  • kolorystyka pozwala się wyróżnić – zastanawiając się nad wyborem kolorów dla marki, przeanalizuj swoją konkurencję – jakich kolorów używa, czy klienci identyfikują tę firmę z danym kolorem. Decydując się na inną kolorystykę niż konkurenci, możesz wyróżnić się z tłumu i spowodować, że to właśnie Ty będziesz kojarzony z konkretną barwą w Twojej branży. Tak jak Coca-Cola nieodłącznie kojarzona jest z czerwienią, a Pepsi z kolorem granatowym.

Jaki kolor wzbudza zaufanie?

Jeżeli zależy Ci, aby Twoja marka była kojarzona ze stabilnością, wiarygodnością i bezpieczeństwem, postaw na kolory wzbudzające zaufanie. Należą do nich różne odcienie niebieskiego. Niebieski to kolor kojarzony ze spokojem, ale też rzetelnością i produktywnością. Dlatego na jego wykorzystanie w komunikacji bardzo często decydują się np. instytucje finansowe jak banki, dla których wiarygodność i stabilizacja są kluczowymi wartościami wartymi podkreślenia w komunikacji. Kolor niebieski w reklamie wykorzystują także konserwatywne biznesy, którym zależy na zaznaczeniu swojej pozycji w branży czy długoletniej historii. Niebieska kolorystyka w reklamie pojawia się m. in. w przypadku firm IBM – światowego lidera branży informatycznej czy PKO Banku Polskiego.

Kolor, który wzbudza zaufanie
Źródło: ibm.com

Znaczenie kolorów w reklamie- przykład
Źródło: media.pkobp.pl

Kolory w marketingu – przegląd

Znaczenie kolorów w biznesie jest ogromne. To, na jakie barwy postawisz w materiałach marketingowych, może zaważyć o tym, jak będą Cię postrzegać klienci. Sprawdź, co oznaczają poszczególne kolory, aby dowiedzieć się, jakie barwy będą współgrać z Twoją marką, a z których powinieneś zrezygnować w komunikacji.

Kolor żółty w marketingu

Żółty to kolor, który wielu osobom kojarzy się z optymizmem, radością, ciepłem. Jednakże jest to również barwa używana w przypadku znaków ostrzegawczych, przez co bardzo często wskazuje się na jego powiązania z niebezpieczeństwem. Z tego powodu niektórzy mogą postrzegać ten kolor negatywnie. Dlatego ważne jest, aby żółty stosować w reklamie umiejętnie. Świetnie sprawdzi się szczególnie na stronach internetowych jak kolor akcji np. na przyciskach CTA lub w przypadku komunikowania akcji promocyjnych – regularnie korzysta z niego np. Media Expert. W tych przypadkach żółty podkreśla ważne elementy na stronie i wzbudza zainteresowanie użytkowników. Żółty w swojej komunikacji wykorzystują także takie marki jak McDonald czy InPost.

Kolor żółty w marketingu
źródło: facebook.com/Mediaexpert

Kolor pomarańczowy w biznesie

Pomarańczowy, podobnie jak żółty, zaliczany jest do intensywnych kolorów. Kojarzony jest z pozytywną energią, młodością, witalnością. Zachęca do działania, dlatego świetnie sprawdzi się w przypadku reklam i elementów nakłaniających do wykonania konkretnej aktywności np. zapisu do newslettera czy dodania produktu do koszyka. Pomarańczowy to kolor, który stosują m. in. Allegro, Pyszne czy Fanta.

Kolor pomarańczowy - przykład
Źródło: allegro.pl

Znaczenie koloru czerwonego

Czerwony, podobnie jak żółty, może budzić skrajne wrażenia. Kojarzony jest zarówno z silnymi emocjami – miłością, namiętnością, ekscytacją, jak i niebezpieczeństwem. Czerwona kolorystyka w reklamie musi być stosowana z rozsądkiem. Zbyt duża ilość tego koloru może przytłoczyć użytkownika. Zazwyczaj czerwony wykorzystywany jest w reklamach do komunikacji promocji, wyprzedaży lub podkreślania kluczowych komunikatów. W takiej formie wykorzystuje go m.in. Agata Meble. Wśród innych firm używających odcieni czerwonego możemy także wymienić Coca Colę czy DPD.

Kolor czerwony w marketingu

Źródło: agatameble.pl

Kolor zielony w reklamie

Zielony nieodłącznie wiąże się z naturą, ziemią, ekologią. Oznacza bezpieczeństwo, harmonię, spokój. Jest to również barwa kojarzona z kreatywnością. Na zielony kolor w reklamie najczęściej stawiają firmy związane ze zdrowym trybem życia, medycyną lub te, chcące podkreślić ekologiczną stronę swojej działalności. Jeżeli chcesz, aby Twoje materiały reklamowe były subtelne, wprowadzały spokój i harmonię – zielony będzie strzałem w dziesiątkę. W swojej komunikacji zielony wykorzystują np. Spotify, Żabka, Starbucks czy Eobuwie.

Kolor zielony - znaczenie

źródło: eobuwie.pl

Psychologia koloru czarnego

Wydawać by się mogło, że czerń to uniwersalna barwa. Nie w reklamie. W marketingu kolor czarny utożsamiany jest z elegancją, ekskluzywnością, luksusem, ale też profesjonalizmem. Bardzo często korzystają z niego marki oferujące produkty premium – drogie zegarki, samochody czy perfumy. Są to np. Lexus czy Chanel. Czarny warto też wykorzystać w reklamie, gdy zależy Ci na uzyskaniu efektu kontrastu.

Psychologia koloru czarnego
Źródło: lexus-polska.pl

Postrzeganie koloru fioletowego w marketingu

Fioletowy kojarzony jest z magią, tajemnicą, kreatywnością, ale też luksusem, bogactwem oraz mądrością – w końcu to kolor królewski. Z tego powodu na odcienie fioletu często stawiają marki, które chcą podkreślić swoją specjalizację w branży, jakość usług, ale też nieszablonowe podejście biznesowe. Na taki krok zdecydowały się m.in. Play czy Yahoo.

Znaczenie koloru fioletowego w marketingu
Źródło: play.pl

Kolorystyka w reklamie – podsumowanie

Znaczenie kolorów w marketingu jest niepodważalne. Stanowią one integralny element komunikacji marki, bezpośrednio wpływają na reakcje klientów i ich zachowania zakupowe. Właśnie dlatego odpowiedni dobór kolorystyki do logo, na stronę internetową czy oficjalne materiały reklamowe jest kluczową decyzją, którą należy dobrze przemyśleć. Dzięki trafionej kolorystyce Twoja firma może wyróżnić się na tle konkurencji lub dopasować do grupy odbiorców. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, przemyśl, czy wybrane kolory współgrają z osobowością Twojej marki – tym jak chcesz, żeby była postrzegana. Jeżeli czujesz chemię, a klienci rozpoznają Cię po kolorystyce – słusznie wybrałeś.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuj Więcej informacji