Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
    20 listopada 2023
    Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
    13 listopada 2023
    Marketing relacji – czym jest i jak działa?
    27 października 2023
    OKR – czym są i jak na nich pracować?
    27 października 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak prowadzić konto firmowe na Instagramie? Porady i przykłady
    18 października 2023
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Najnowsze
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    8 listopada 2023
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dlaczego warto korzystać z plików webp?
    Pliki WebP – dlaczego warto je mieć na stronie internetowej?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    pomysł na biznes
    Skąd wziąć pomysł na biznes?
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
Szukaj
  • Newsy
  • Baza wiedzy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Znaczenie kolorów w reklamie – które wzbudzają zaufanie?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
  • Baza wiedzy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Responsywnie.pl > Blog > Marketing > Znaczenie kolorów w reklamie – które wzbudzają zaufanie?
Marketing

Znaczenie kolorów w reklamie – które wzbudzają zaufanie?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:26
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 4 lutego 2022
11 min
Udostępnij

Gdy tworzysz reklamy dla swojej marki, zapewne zwracasz uwagę na takie elementy jak odpowiednie ułożenie elementów, chwytliwe copy czy dobrej jakości grafiki. Często dobór kolorystyki materiału jest traktowany drugorzędnie lub ustala się go na podstawie osobistych preferencji i hasła „dobrze to wygląda”. Błąd! Kolory w marketingu odgrywają ogromną rolę, dlatego powinieneś je odpowiednio dobrać w zależności od tonalności Twojej marki czy celów, które chcesz osiągnąć. Dowiedz się więcej o znaczeniu kolorów w reklamie i wykorzystaj tę wiedzę w praktyce.

Spis treści
Koło kolorów – kilka słów teoriiPsychologia kolorów – co to jest?Znaczenie kolorów w reklamie – dlaczego jest ważne?Jaki kolor wzbudza zaufanie?Kolory w marketingu – przeglądKolor żółty w marketinguKolor pomarańczowy w biznesieZnaczenie koloru czerwonegoKolor zielony w reklamiePsychologia koloru czarnegoPostrzeganie koloru fioletowego w marketinguKolorystyka w reklamie – podsumowanie

Koło kolorów – kilka słów teorii

Aby lepiej zrozumieć zasady i znaczenie kolorów w reklamie, musimy zacząć od wyjaśnienia podstawowych mechanizmów rządzących światem kolorów. Pomaga w tym tzw. koło kolorów. W obrazowy sposób pokazuje ono zasady powstawania poszczególnych barw poprzez łączenie różnych kolorów.

Koło kolorów

Źródło: color.adobe.com

Bazę koła kolorów stanowią kolory podstawowe – żółty, czerwony i niebieski. Są one punktem wyjścia do tworzenia kolejnych kolorów, np. czerwony z niebieskim tworzą kolor fioletowy, żółty z czerwonym – pomarańczowy, a żółty z niebieskim – zielony. Te trzy barwy umieszczone są pomiędzy barwami podstawowymi na kole kolorów.

Dzięki temu modelowi graficznemu możemy również wyróżnić:

  • analogiczne kolory – te, które znajdują się obok siebie na kole kolorów,
  • dopełniające kolory – leżą naprzeciwko siebie na kole kolorów, są kontrastami np. żółty i fioletowy,
  • monochromatyczne kolory – są to odcienie danego koloru ułożone wzdłuż promienia koła kolorów. Im bliżej środka koła patrzysz, tym jaśniejszy odcień danego koloru widzisz,
  • ciepłe kolory – przeważa w nich kolor czerwony. Kojarzą się z wysoką temperaturą, np. żółty, pomarańczowy.
  • zimne kolory – przeważa w nich kolor niebieski. Kojarzą się z chłodem np. fioletowy, błękitny.

Psychologia kolorów – co to jest?

Psychologia kolorów to dziedzina psychologii, która zajmuje się wpływem barw na ludzkie zachowania. Analizuje ona m.in. to, jak poszczególne kolory oddziałują na nas – jakie emocje czy reakcje wywołują, jakie skojarzenia budzą. Ma ona szerokie zastosowanie również z perspektywy biznesowej. Psychologia kolorów w biznesie pozwala m. in. zrozumieć, jaki wpływ na zachowania konsumentów mają poszczególne barwy używane w komunikacji marki, np. na stronie internetowej, opakowaniach produktów czy materiałach marketingowych. Nie bez powodu światła mają kolor zielony i czerwony, a logotypy poszczególnych marek zdominowane są przez niebieskie lub zielone barwy. Znaczenie kolorów w marketingu firm jest ogromne, co postaramy się udowodnić poniżej.

Znaczenie kolorów w reklamie – dlaczego jest ważne?

93% konsumentów skupia się na wyglądzie produktu podczas zakupów. Natomiast 84,7% kupujących uważa, że kolor jest najważniejszym kryterium wyboru produktu (źródło: digitalsynopsis.com). Liczby mówią same za siebie – kolory w marketingu mają ogromne znaczenie. Dlaczego? Oto kilka argumentów.

  • kolorystyka musi pasować do Twojej marki – 80% konsumentów twierdzi, że kolorystyka odpowiada za rozpoznawalność marki (źródło: digitalsynopsis.com). Dlatego zastanawiając się nad wyborem przewodnich barw dla swojej firmy, zadaj sobie pytania: „Z jakim kolorem powinien być kojarzony mój biznes?” lub „Czy ten kolor pasuje do mojej marki?”. Pamiętaj – nie każdy kolor będzie odpowiedni dla każdego biznesu. Na przykład, wypożyczalnia żaglówek o nazwie „Błękitna laguna”, której kolorem przewodnim jest zieleń. Coś tutaj poszło nie tak, prawda?
  • kolory świadczą o osobowości marki – odpowiednia kolorystyka w reklamie wspiera komunikację tonalności marki. Na pewno Twój biznes ma swoje założenia dotyczące tego, jak chce być odbierany przez klientów np. „chcę, aby klienci postrzegali moją firmę jako godną zaufania” lub „oferujemy ekskluzywne produkty – klienci mają nas z tym kojarzyć”. Kolory wpływają na to, jak postrzegana i zapamiętywana jest Twoja marka. Znaczenie kolorów w marketingu jest odmienne, a co sugerują niektóre z nich i z czym są kojarzone, będziemy omawiać w dalszej części artykułu.
  • kolory muszą pasować do grupy docelowej – postrzeganie kolorów różni się w zależności od odbiorców – inne kolory preferują mężczyźni, a inne kobiety. Dlatego dobierając kolorystykę w swoich działaniach marketingowych, dowiedz się, jakie barwy odpowiadają preferencjom Twoich potencjalnych klientów – chłodne barwy, a może jaskrawe kolory?
  • kolorystyka pozwala się wyróżnić – zastanawiając się nad wyborem kolorów dla marki, przeanalizuj swoją konkurencję – jakich kolorów używa, czy klienci identyfikują tę firmę z danym kolorem. Decydując się na inną kolorystykę niż konkurenci, możesz wyróżnić się z tłumu i spowodować, że to właśnie Ty będziesz kojarzony z konkretną barwą w Twojej branży. Tak jak Coca-Cola nieodłącznie kojarzona jest z czerwienią, a Pepsi z kolorem granatowym.

Jaki kolor wzbudza zaufanie?

Jeżeli zależy Ci, aby Twoja marka była kojarzona ze stabilnością, wiarygodnością i bezpieczeństwem, postaw na kolory wzbudzające zaufanie. Należą do nich różne odcienie niebieskiego. Niebieski to kolor kojarzony ze spokojem, ale też rzetelnością i produktywnością. Dlatego na jego wykorzystanie w komunikacji bardzo często decydują się np. instytucje finansowe jak banki, dla których wiarygodność i stabilizacja są kluczowymi wartościami wartymi podkreślenia w komunikacji. Kolor niebieski w reklamie wykorzystują także konserwatywne biznesy, którym zależy na zaznaczeniu swojej pozycji w branży czy długoletniej historii. Niebieska kolorystyka w reklamie pojawia się m. in. w przypadku firm IBM – światowego lidera branży informatycznej czy PKO Banku Polskiego.

Kolor, który wzbudza zaufanie
Źródło: ibm.com

Znaczenie kolorów w reklamie- przykład
Źródło: media.pkobp.pl

Kolory w marketingu – przegląd

Znaczenie kolorów w biznesie jest ogromne. To, na jakie barwy postawisz w materiałach marketingowych, może zaważyć o tym, jak będą Cię postrzegać klienci. Sprawdź, co oznaczają poszczególne kolory, aby dowiedzieć się, jakie barwy będą współgrać z Twoją marką, a z których powinieneś zrezygnować w komunikacji.

Kolor żółty w marketingu

Żółty to kolor, który wielu osobom kojarzy się z optymizmem, radością, ciepłem. Jednakże jest to również barwa używana w przypadku znaków ostrzegawczych, przez co bardzo często wskazuje się na jego powiązania z niebezpieczeństwem. Z tego powodu niektórzy mogą postrzegać ten kolor negatywnie. Dlatego ważne jest, aby żółty stosować w reklamie umiejętnie. Świetnie sprawdzi się szczególnie na stronach internetowych jak kolor akcji np. na przyciskach CTA lub w przypadku komunikowania akcji promocyjnych – regularnie korzysta z niego np. Media Expert. W tych przypadkach żółty podkreśla ważne elementy na stronie i wzbudza zainteresowanie użytkowników. Żółty w swojej komunikacji wykorzystują także takie marki jak McDonald czy InPost.

Kolor żółty w marketingu
źródło: facebook.com/Mediaexpert

Kolor pomarańczowy w biznesie

Pomarańczowy, podobnie jak żółty, zaliczany jest do intensywnych kolorów. Kojarzony jest z pozytywną energią, młodością, witalnością. Zachęca do działania, dlatego świetnie sprawdzi się w przypadku reklam i elementów nakłaniających do wykonania konkretnej aktywności np. zapisu do newslettera czy dodania produktu do koszyka. Pomarańczowy to kolor, który stosują m. in. Allegro, Pyszne czy Fanta.

Kolor pomarańczowy - przykład
Źródło: allegro.pl

Znaczenie koloru czerwonego

Czerwony, podobnie jak żółty, może budzić skrajne wrażenia. Kojarzony jest zarówno z silnymi emocjami – miłością, namiętnością, ekscytacją, jak i niebezpieczeństwem. Czerwona kolorystyka w reklamie musi być stosowana z rozsądkiem. Zbyt duża ilość tego koloru może przytłoczyć użytkownika. Zazwyczaj czerwony wykorzystywany jest w reklamach do komunikacji promocji, wyprzedaży lub podkreślania kluczowych komunikatów. W takiej formie wykorzystuje go m.in. Agata Meble. Wśród innych firm używających odcieni czerwonego możemy także wymienić Coca Colę czy DPD.

Kolor czerwony w marketingu

Źródło: agatameble.pl

Kolor zielony w reklamie

Zielony nieodłącznie wiąże się z naturą, ziemią, ekologią. Oznacza bezpieczeństwo, harmonię, spokój. Jest to również barwa kojarzona z kreatywnością. Na zielony kolor w reklamie najczęściej stawiają firmy związane ze zdrowym trybem życia, medycyną lub te, chcące podkreślić ekologiczną stronę swojej działalności. Jeżeli chcesz, aby Twoje materiały reklamowe były subtelne, wprowadzały spokój i harmonię – zielony będzie strzałem w dziesiątkę. W swojej komunikacji zielony wykorzystują np. Spotify, Żabka, Starbucks czy Eobuwie.

Kolor zielony - znaczenie

źródło: eobuwie.pl

Psychologia koloru czarnego

Wydawać by się mogło, że czerń to uniwersalna barwa. Nie w reklamie. W marketingu kolor czarny utożsamiany jest z elegancją, ekskluzywnością, luksusem, ale też profesjonalizmem. Bardzo często korzystają z niego marki oferujące produkty premium – drogie zegarki, samochody czy perfumy. Są to np. Lexus czy Chanel. Czarny warto też wykorzystać w reklamie, gdy zależy Ci na uzyskaniu efektu kontrastu.

Psychologia koloru czarnego
Źródło: lexus-polska.pl

Postrzeganie koloru fioletowego w marketingu

Fioletowy kojarzony jest z magią, tajemnicą, kreatywnością, ale też luksusem, bogactwem oraz mądrością – w końcu to kolor królewski. Z tego powodu na odcienie fioletu często stawiają marki, które chcą podkreślić swoją specjalizację w branży, jakość usług, ale też nieszablonowe podejście biznesowe. Na taki krok zdecydowały się m.in. Play czy Yahoo.

Znaczenie koloru fioletowego w marketingu
Źródło: play.pl

Kolorystyka w reklamie – podsumowanie

Znaczenie kolorów w marketingu jest niepodważalne. Stanowią one integralny element komunikacji marki, bezpośrednio wpływają na reakcje klientów i ich zachowania zakupowe. Właśnie dlatego odpowiedni dobór kolorystyki do logo, na stronę internetową czy oficjalne materiały reklamowe jest kluczową decyzją, którą należy dobrze przemyśleć. Dzięki trafionej kolorystyce Twoja firma może wyróżnić się na tle konkurencji lub dopasować do grupy odbiorców. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, przemyśl, czy wybrane kolory współgrają z osobowością Twojej marki – tym jak chcesz, żeby była postrzegana. Jeżeli czujesz chemię, a klienci rozpoznają Cię po kolorystyce – słusznie wybrałeś.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
Marketing relacji – czym jest i jak działa?
OKR – czym są i jak na nich pracować?
Google Street View – czym jest, jak często jest aktualizowane?
Paweł Czarnuszewicz 5 maja 2023 4 lutego 2022
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Społeczny dowód słuszności w internecie
Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
E-commerce 1 grudnia 2023
Marketing zapachowy
Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Marketing 20 listopada 2023
Research and development
Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Biznes 17 listopada 2023
Jak pozyskiwać pozytywne opinie w Google?
Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
Marketing 13 listopada 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?