Nawiązywanie interakcji z odbiorcami to jeden ze skuteczniejszych sposobów budowania zaufania marki i pozyskiwania nowych klientów. Wykorzystuje się do tego przeróżne narzędzia, usprawniające komunikację i pozwalające dostosować przekaz do potrzeb konkretnych grup odbiorców. Których warto używać, aby usprawnić komunikację? Co sprawi, że Twoja marka stanie się bardziej rozpoznawalna?
Czym jest komunikacja marketingowa?
Taka komunikacja ma miejsce przy okazji każdej wymiany informacji z otoczeniem rynkowym. Wykorzystuje się w niej różne narzędzia, dzięki którym jest skuteczniejsza i pomaga realizować określone cele. Komunikacja marketingowa odgrywa bardzo istotną rolę. Jej podstawowymi celami są:
- budowanie świadomości marki – komunikacja marketingowa powoduje, że odbiorcy wiedzą o istnieniu firmy i jej ofercie;
- utrzymanie lojalności klientów – komunikacja marketingowa ma pomóc zbudować silne więzi z odbiorcami;
- tworzenie popytu na produkty i usługi – nie wystarczy mieć świetny nowy produkt lub usługę. Odbiorcy muszą wiedzieć, że one istnieją;
- skrócenie cyklu sprzedaży – poprzez lepsze zrozumienie potrzeb klientów, a także ich motywacji zakupowych;
- podkreślanie przewagi konkurencyjnej – specjaliści ds. komunikacji marketingowej dbają, aby wszelkie punkty wyróżniające, czyli cechy, które sprawiają, że ich produkty i usługi są wyjątkowe, były znane potencjalnym odbiorcom;
- zrozumienie i dotarcie do właściwych osób – kluczowym zadaniem zespołów ds. komunikacji marketingowej jest wiedza o tym, kim są ich odbiorcy, by najlepiej się z nimi komunikować.
Jakie są najważniejsze narzędzia komunikacji marki?
Narzędzia komunikacji marketingowej to różne techniki wykorzystywane do komunikowania się z odbiorcami. Mają znaczący wpływ na zachowania konsumentów i obejmują: reklamę, public relations, sprzedaż osobistą, marketing bezpośredni, promocję sprzedaży, branding, kampanie w mediach społecznościowych i inne tego typu działania. Jeśli chodzi o narzędzia komunikacji, to jest ich wiele. Zaliczamy do nich m.in.:
- Reklamę – ma szeroki zasięg i świetnie sprawdza się praktycznie przy każdej skali działalności.
- Promocję sprzedaży – np. bezpłatne próbki, bony upominkowe, rabaty i oferty.
- Marketing bezpośredni – zaliczamy do niego np. marketing telefoniczny.
- Kampanie e-mailowe – umożliwiają dotarcie do potencjalnych klientów i kierowanie ruchu na oficjalną stronę internetową.
- Newsletter – czyli spersonalizowane treści wysyłane e-mailem.
- Sprzedaż osobistą – sprzedawca sam udaje się do potencjalnych klientów i promuje produkt.
- Public relations – dzięki temu narzędziu można poprawić wizerunek marki i jej miejsce na rynku.
- Media społecznościowe – pozwalają dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, jednocześnie promując swoje produkty i wartości firmy.
- Katalogi – podstawowym ich zastosowaniem jest ogłoszenie wprowadzenia na rynek nowego produktu.
- Targi branżowe – wiele marek uczestniczy w targach w celu wprowadzenia nowego produktu/usługi.
Jak skutecznie wykorzystać media w komunikacji marki?
Proces przekazywania informacji może być realizowany za pośrednictwem różnych narzędzi i rozwiązań. W każdym przypadku mogą się sprawdzić inne kanały komunikacji. Dlatego też tę całą komunikację projektuje się indywidualnie dla odbiorców różnych marek. Jeśli ma być skuteczna, musisz uwzględnić oczekiwania odbiorców. Ważny jest wybór odpowiednich narzędzi – inaczej trudno o efekty.
Narzędzia offline
Tradycyjne formy przekazu, po odpowiednim zastosowaniu, w dalszym ciągu mogą być bardzo skuteczne. Sprawdź przykładowe rozwiązania.
Flagi i banery
Jeśli w okolicy odbywają się wydarzenia, w których uczestniczą potencjalni klienci, umieść w pobliżu banery lub flagi. Niech przyciągają wzrok tak bardzo jak to tylko możliwe.
Broszury
Broszura powinna zachęcać czytelników do sprawdzenia, co znajduje się w środku, a każdy szczegół musi być wymieniony w łatwy do odczytania sposób.
Katalogi
Katalog powinien być na tyle przyjazny, aby czytelnicy poznali każdy ważny szczegół produktu.
Ogłoszenia drobne
Odbiorcy mogą przeglądać ogłoszenia w prasie. Oceń, czy ma to zastosowanie w przypadku Twojego targetu.
Inne narzędzia, które umożliwiają budowanie świadomości marki, to m.in. plakaty, reklama prasowa, radiowa, telewizyjna, udział w konferencjach czy targach.
Narzędzia online
Z badania Mediapanel za czerwiec 2024 roku wynika, że liczba internautów w Polsce wynosi 29,7 mln. Online możesz dotrzeć do prawie każdego, kto jest zainteresowany Twoją ofertą. Do budowania świadomości marki przez internet wykorzystasz wiele różnych narzędzi.
Firmowa strona WWW
To na niej możesz prezentować ofertę i docierać z nią do użytkowników wyszukiwarki czy serwisu społecznościowego.
Social media
Zerknij na poniższą grafikę. Zwróć uwagę, ile aplikacji serwisów społecznościowych znajduje się wśród najpopularniejszych w Polsce. Twoi odbiorcy z pewnością również z nich korzystają, a przynajmniej z części.
E-mail marketing
Czy wiesz, że 64% małych firm korzysta z e-mail marketingu, aby dotrzeć do klientów? Kampanie mogą przynosić znakomite efekty. Świetnie sprawdzają się, jeśli chodzi o działania promocyjne.
Reklama Google Ads
Dzięki niej możesz dotrzeć do użytkowników wyszukiwarki Google i tysięcy stron należących do sieci Google. Według Global Search Network 63% osób kliknęło kiedykolwiek taką reklamę.
Inne narzędzia komunikacji online to influencer marketing, content marketing, wideo marketing i nie tylko.
Dlaczego reklama zewnętrzna wciąż jest ważna?
Ta forma pozwala dotrzeć do odbiorców, którzy nie korzystają z kanałów online albo po prostu nie robią tego w przypadku takich produktów jak Twoje. Reklama zewnętrzna jest częścią publicznego krajobrazu od tak dawna, że większość konsumentów akceptuje ją jako coś oczywistego, a nawet woli ją od reklamy cyfrowej. A ROI? Według raportu Out of Home Advertising Association of America (OOOA) każdy dolar wydany na marketing OOH w przyniósł 5,97 USD sprzedaży netto. To pięciokrotny zwrot z inwestycji.
Jakie korzyści przynosi event marketing?
To działania, które mogą przynosić znakomite efekty. Poprzez event marketing zwiększysz świadomość marki i ekspozycję produktu. Dotrzesz do grupy docelowej, rozwiniesz relacje z klientami, zwiększysz konwersję i wiarygodność, a także uzyskasz cenne informacje zwrotne od klientów. Dzięki tym działaniom wymiana informacji z odbiorcami może przynieść wiele cennych danych. Ile wynosi ROI takich działań? 75% firm z budżetami eventowymi od 50 do 100 milionów dolarów spodziewa się odzyskać ponad 5-krotność tego, co zainwestowały.
Dlaczego content marketing jest kluczowy?
Treść jest fundamentalną częścią wszystkich form marketingu. 93% firm priorytetowo traktuje dostarczanie odpowiedniego contentu w czasie i miejscu, w którym dana osoba najprawdopodobniej je zobaczy. Może być wykorzystywany do przyciągania, angażowania i edukowania potencjalnych klientów. Treści mogą być dostarczane za pośrednictwem kanałów organicznych i płatnych. Celem content marketingu jest przygotowanie takiego materiału, który aktywizuje odbiorców. Dzięki niemu możliwe jest skuteczniejsze budowanie relacji i powiększanie zasięgu marki.
Jakie modele komunikacji marketingowej warto znać?
Wykorzystaj modele, które pomogą Ci planować i realizować działania reklamowe. Dzięki nim zintegrowana komunikacja marketingowa stanie się łatwiejsza i możesz działać według określonego planu.
Model AIDA
AIDA (Attention, Interest, Desire i Action) obejmuje etapy, przez które przechodzi nabywca, zanim podejmie decyzje zakupowe. Najpierw musisz przyciągnąć uwagę odbiorcy (Attention), następnie zainteresować ofertą (Interest), wywołać efekt pożądania produktu (Desire) i ostatecznie doprowadzić do zakupu (Action). Każdy z tych etapów wymaga podjęcia innych działań.
Model 4C
4C marketingu to Conversation (rozmowa), Collaboration (współpraca), Community (społeczność) i Content (treść). Te 4C decydują o tym, czy firma odniesie sukces, czy jednak poniesie porażkę w dłuższej perspektywie. W tym modelu stawia się na interakcje i dialog przedsiębiorstwa z klientem, angażując zarówno kanały komunikacji online, jak i offline.
Model 7P
Być może znasz klasyczny model marketingu MIX – 4P. 7P jest jego rozszerzeniem. Dochodzą dodatkowe elementy – People, Process, Physical Evidence, czyli obsługa klienta, procesy biznesowe oraz dowody materialne. Według tego modelu znaczenie ma coś więcej niż tylko produkt, cena, dystrybucja i promocja.