W Google poza wynikami tekstowymi wyświetlają się m.in. zdjęcia. Użytkownik może również wybrać rezultaty, w których pojawiają się wyłącznie grafiki. Zarówno w wynikach tekstowych, jak i graficznych, pozycja zajmowana przez poszczególne strony zależy od optymalizacji. Jak osiągnąć najwyższą w przypadku obrazów? Na czym polega pozycjonowanie grafiki w Google?
Czym jest Google Grafika?
Google Images służy do wyszukiwania obrazów online. Działa podobnie do wyszukiwarki tekstowej, ale w tym przypadku widzisz inne wyniki dla tego samego zapytania. Google Grafika zwraca rezultaty w postaci obrazów. Wyświetla zdjęcia pasujące do frazy, ale przy ustalaniu kolejności grafik bierze pod uwagę wiele czynników. Znaczenie mają m.in. tytuł pliku, zawartość tagu alt czy treść samej strony, na której znajduje się dana grafika. Wynik wyszukiwania ma formę zestawu miniatur obrazów.
Nie ma oficjalnych danych na temat aktualnej popularności Google Grafika, ale jakiś czas temu Benjamin Ling, pracownik firmy Google, zdradził pewien sekret. Okazuje się, że już lata temu liczba wyszukiwań w Google Images przekraczała miliard dziennie. Z danych Quora wynika, że już dawno 10,1% całego ruchu Google przypadało na images.google.com.
Sposoby wyszukiwania obrazów w Google
Masz kilka możliwości. Opcję wyboru wyszukiwania grafiki znajdziesz pod polem zapytania o rezultaty tekstowe.
Drugą opcją jest bezpośredni wybór Google Images. Wtedy wyświetli się pole, przez które możesz wysłać zapytanie o grafikę związaną z daną tematyką.
Trzecią opcją jest wejście na google.com i wybranie w prawym górnym rogu opcji Grafika.
Wyszukiwanie tekstem, głosem lub obrazem w Google Grafika
Zapytanie możesz wysłać standardowo w postaci treści. Drugą opcją jest wyszukiwanie głosowe w Google Images, a trzecią – obrazem. W tym ostatnim przypadku możesz przeciągnąć dowolny obraz, przesłać plik lub wkleić odnośnik do niego. Efektem takiego wyszukiwania są grafiki podobne do tej z zapytania.
Wyszukiwanie na desktop i mobile
Powyżej widzisz, jak szukać grafiki w Google na desktopie. Nieco inaczej wygląda to na urządzeniach mobilnych. Odwiedź google.pl, a wtedy jedną z opcji będzie ta wskazana strzałką na poniższym screenie.
Kiedy przejdziesz do wyników tekstowych, w dalszym ciągu po prawej stronie znajdziesz ikonę, po której kliknięciu możesz wyszukać grafikę.
Zalety pozycjonowania grafik w Google
Aby Twoje obrazy wyświetlały się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, musisz je zoptymalizować. Jak wspomnieliśmy, pozycjonowanie grafik wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Jakie są największe zalety takiego działania? Otóż:
- możesz pozyskiwać ruch z Grafiki Google. Jeśli w Twojej branży wygląd produktu ma szczególne znaczenie, przełoży się to nie tylko na odwiedziny na stronie, ale również na wyższe przychody;
- optymalizacja rozmiaru plików graficznych przyczyni się do szybszego ładowania strony, a to da użytkownikom lepsze wrażenia co do witryny;
- zwrócisz większą uwagę na jakość – profesjonalne zdjęcia, dopasowane do treści, atrakcyjne i odpowiednio opisane wpływają na odbiór użytkowników, ich ocenę całej witryny i decyzje co do dalszego użytkowania strony czy zamówienia produktów.
Na czym polega pozycjonowanie grafiki? Co zrobić, aby zapewnić robotom Google obrazy, które mogą zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania?
Co wpływa na pozycję grafik w Google?
O widoczności obrazów decyduje wiele czynników. Przede wszystkim staraj się dodawać unikatowe grafiki, a nie zdjęcia z darmowych banków, które są wykorzystane na tysiącach stron WWW. Postaw na obrazy atrakcyjne, które przyciągają uwagę. Korzystaj z grafik, które są Twoje, a jeśli sięgasz po zewnętrzne źródła, to wybieraj pliki dostępne na otwartej licencji. Nie łam praw autorskich. Nie używaj zdjęć, które mogą być wykorzystane wyłącznie za opłatą. Przykładowo, firma Skechers została z tytułu naruszenia praw autorskich pozwana na kwotę 2,5 mln dolarów!
W ramach pozycjonowania grafiki zoptymalizuj rozmiar pliku, uzupełnij tag alt, zastosuj odpowiednie nazewnictwo. Co dokładnie zrobić? Jak przeprowadzić optymalizację grafik?
W jaki sposób optymalizować obrazy?
Musisz pamiętać o co najmniej kilku ważnych kwestiach. Skoro zależy Ci na pozycjonowaniu zdjęć, zwróć uwagę na wszystko, co wpływa na ich widoczność.
Uzupełnij opis alternatywny
Chodzi o tag alt, nazywany również atrybutem alt. Powinien zawierać informacje na temat tego, co znajduje się na zdjęciu. Opis alternatywny wyświetla się, w przypadku gdy grafika się nie załaduje, np. kiedy dany zasób jest niepoprawnie podlinkowany.
Tag alt powinien zawierać najważniejsze dla danej strony słowo kluczowe i opis tego, co znajduje się na zdjęciu. Popularne systemy CMS umożliwiają łatwe umieszczenie tej treści. Taką opcję masz przy dodawaniu pliku graficznego na stronę, np. w systemie WordPress.
Odpowiednie nazewnictwo plików graficznych
Nazwa pliku powinna zawierać najważniejsze słowo kluczowe i wskazywać, co znajduje się na zdjęciu. Poszczególne słowa w tytule należy oddzielać łącznikiem, a nie myślnikiem czy podkreślnikiem. Nie powinno się używać dużych liter ani polskich znaków. To oznacza, że nazwą pliku może być, np. czerwona-suknia-wieczorawa-doris.jpg. Tytuł grafiki odgrywa istotną rolę, jeśli chodzi o pozycjonowanie zdjęć. Nazwa pliku sugeruje robotom, co znajdą pod danym adresem URL. Google sugeruje korzystanie z logicznego nazewnictwa:
„Utwórz dobrą strukturę adresów URL obrazów: do rozpoznawania obrazów używamy ścieżki adresu URL i nazwy pliku. Pomyśl o uporządkowaniu treści w taki sposób, by adresy URL obrazów były skonstruowane logicznie”.
Co zrobić, jeśli masz mnóstwo plików graficznych, których nazwy chcesz zoptymalizować, a przy okazji zmniejszyć ich rozmiar? Skorzystaj z aplikacji. Sprawdzi się, np. Visual Watermark, która pozwala dodawać znaki wodne, zmniejszać rozmiar plików i nadawać im nazwy zgodnie z ustalonymi regułami.
Format grafiki
Plik powinien zajmować jak najmniej miejsca, ale kluczową rolę odgrywa też jego jakość. Warto pójść na kompromis. Zanim zaczniesz dodawać pliki graficzne na stronę, upewnij się, że wybierasz odpowiedni format. Używa się następujących:
- PNG – zapewnia dobrą jakość obrazu, ale wiąże się z większym rozmiarem pliku;
- JPEG – oznacza większą utratę jakości obrazu, ale można dostosować jej poziom tak, aby znaleźć dobrą równowagę;
- WebP – format opracowany przez Google, którego celem jest zmniejszenie rozmiarów plików w sieci przy zachowaniu jak najlepszej jakości. Zastępuje starsze formaty.
Coraz częstszą praktyką jest sięganie po WebP, aby zachować jak najwięcej z jakości pliku PNG, ale jednocześnie znacznie zmniejszyć jego rozmiar.
Kompresja zdjęć
Wyszukiwarka Google Grafika nie lubi plików, które zajmują dużą powierzchnię. Wpływają one negatywnie na szybkość ładowania stron internetowych. Kompresja obrazów, przed przesłaniem plików do sieci, to jedyny słuszny wybór. Możesz do tego wykorzystać różne narzędzia. Przykładem jest TinyPNG. Istnieje wtyczka WordPress o takiej samej nazwie, która ułatwi Ci dodawanie skompresowanych plików na stronę.
Kompresję zdjęć bez utraty jakości zapewnia inny plugin do systemu WordPress – WP Smush. Warto, aby plik graficzny nie zajmował więcej niż 150-200 KB.
Lokalizacja grafiki
Kiedy dodajesz najważniejsze zdjęcie na stronę internetową, kluczowe dla konkretnej treści, umieść je jak najwyżej. Otocz grafikę powiązanym tematycznie tekstem, skorzystaj z najważniejszych fraz kluczowych. Dzięki temu robotowi wyszukiwarki łatwiej będzie zrozumieć, co znajduje się na zdjęciu. Google nie bierze pod uwagę wyłącznie grafiki, ale również treść, która znajduje się w witrynie. To istotnie wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.
Obrazy dostosowane do urządzeń mobilnych
Jeśli grafiki nie wyświetlają się prawidłowo, powodują wysoki współczynnik odrzuceń i niską konwersję. W przypadku gdy zapewnisz responsywne obrazy, może się to przełożyć na wyższą widoczność w Google i zwiększenie zaangażowania użytkowników. Obraz ma się zmieniać wraz z rozmiarem witryny, niezależnie od tego, czy użytkownik korzysta z komputera stacjonarnego, czy telefonu komórkowego.
Jeśli na Twojej stronie występują błędy związane z obsługą witryny na urządzeniach mobilnych, dowiesz się o tym z Google Search Console. Wejdź na search.google.com i w menu Eksperymenty i personalizacja wybierz opcję Obsługa na urządzeniach mobilnych.
Dodaj mapę zdjęć w Google Search Console
Masz już mapę adresów URL witryny? Jeśli nie, to dodaj ją i przygotuj również dla zdjęć. Dzięki temu roboty wyszukiwarki będą mogły łatwiej dotrzeć do plików na stronie. Mapa witryny to w dużej mierze ściągawka, dzięki której zasoby witryny będą szybciej zindeksowane i wyświetlane w Grafika Google. Nie oznacza to jednak, że od razu dojdzie do indeksacji wszystkich plików. Natomiast możesz weryfikować, jaka część adresów z mapy została zindeksowana.
Opisz grafikę za pomocą danych strukturalnych
Poprzez dane strukturalne możesz tak opisać dany element, aby robot Google mógł łatwiej zrozumieć, z jakim materiałem ma do czynienia. Jeśli dodasz dane strukturalne, Google może wyświetlać obrazy jako wyniki rozszerzone.
Jak i gdzie sprawdzić efekty pozycjonowania zdjęć?
Google Search Console pozwala Ci zweryfikować ruch pozyskiwany przez słowa kluczowe, jaki daje Ci wyszukiwanie graficzne w Google Images. Zaloguj się na search.google.com. Z menu Skuteczność wybierz Wyniki wyszukiwania. W drugim kroku kliknij ołówek obok opcji Typ wyszukiwania, a następnie zaznacz Grafika, a na koniec wybierz Zastosuj.
Dzięki temu widzisz, jaki ruch generują poszczególne grafiki w wyszukiwarce Google. Możesz wytypować, w przypadku których liczba wyświetleń jest największa, ale odległa pozycja powoduje, że odwiedzin jest mało. Być może warto pozycjonować grafikę, aby poprawić jej wyniki?
Pozycjonowanie grafik – podsumowanie
Wiesz już, jak działa wyszukiwanie obrazem i jak pozycjonować grafiki. Dzięki odpowiedniej optymalizacji możesz zdobywać z Google Grafika ruch i klientów. Warto popracować nad zdjęciami, aby osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe, pod względem widoczności i nie tylko.