Masz lokalną firmę? Możesz wykorzystać liczne możliwości wypromowania biznesu w sieci. Podstawą jest Twoja strona WWW. Jeśli jeszcze jej nie masz, nie czekaj – zleć projekt. Witryna istnieje, ale nie sprzedaje? Czas na jej dostosowanie do aktualnych wymagań internautów i wykorzystanie działań marketingowych w sieci. Co warto zrobić? Sprawdź 6 sposobów na promowanie lokalnego biznesu w Internecie.
1. Czytelna, responsywna strona internetowa
Zdarza Ci się trafić na witryny, które nie dostosowują się do wyświetlacza Twojego urządzenia przenośnego? Z pewnością coraz rzadziej. Zanim zaczniesz inwestować w działania marketingowe, zleć wykonanie responsywnej strony WWW dla lokalnego biznesu. Jeśli chcesz dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów, musisz zadbać o jej atrakcyjną prezentację. W przypadku gdy witryna będzie się źle wyświetlać na urządzeniach przenośnych, trudno oczekiwać, że strona internetowa może skutecznie sprzedawać.
Responsywny projekt zapewnia lepsze doświadczenia użytkowników. Czy Twój biznes lokalny zyska to zaufanie, jeśli witryna nie jest responsywna? Czy bierzesz pod uwagę zakupy w takich serwisach? 88% internautów nie wraca na stronę internetową po jednym negatywnym doświadczeniu! Nie dopuść do niego w Twoim serwisie lokalnej marki!
2. SEO lokalne
Ponad 95% internautów w Polsce korzysta z wyszukiwarki Google. Jeśli Twoja witryna lokalna będzie zajmować wysokie pozycje w wynikach na frazy, które są sprawdzane przez potencjalnych klientów, może pozyskać dzięki temu zapytania i zamówienia. Zwróć uwagę, że oprócz standardowych rezultatów na frazy lokalne wyświetlają się także takie, które widzisz na poniższym screenie.
To trzypak wyników z Google Maps. Żeby Twoja witryna mogła się znajdować wśród tych wizytówek, musisz założyć darmowy Profil Firmy w Google. Możesz też budować widoczność samej lokalnej strony firmowej w wynikach. Jak dotrzeć w ten sposób do potencjalnych klientów? Czy takie promowanie lokalnego biznesu w internecie przynosi efekt?
Optymalizacja witryny
Twoja strona internetowa lokalnej firmy powinna być zoptymalizowana pod oczekiwania Google. Aby uzyskać zamierzone efekty, pamiętaj o następujących kwestiach:
- Ustal najważniejsze dla Twojego biznesu frazy lokalne, na które chcesz pozycjonować witrynę. Zrobisz to za pomocą takich narzędzi jak: Semstorm, Ahrefs, Senuto czy Google Search Console. Sprawdź, jakie zapytania powodują najwięcej odwiedzin u Twojej konkurencji. Jeśli dane słowo kluczowe ma wysoki CPC (cost per click, czyli koszt kliknięcia) w Google Ads, to prawdopodobnie może skutecznie sprzedawać.
- Zoptymalizuj stronę pod frazy lokalne. Dodaj je w title (tytule strony), meta description (opisie), nagłówkach i leadzie do poszczególnych treści i pozostałym contencie. Staraj się przede wszystkim zachować naturalność. Nie dodawaj słów kluczowych na siłę.
- Zoptymalizuj zdjęcia. Niech ich opisy (tag alt) i nazwy zawierają najważniejsze słowo kluczowe. Słowa w nazwie pliku oddziel łącznikami, a nie podkreślnikami, np. skup-samochodow-czestochowa.jpg.
- Linkuj wewnętrznie. Niech do każdej podstrony prowadzi przynajmniej kilka odnośników z innych podstron serwisu. Pamiętaj o przemyśleniu nazw opcji w menu. Dodaj menu okruszkowe. Linkuj tematycznie z artykułów do opisów produktów i usług.
- Przygotuj podstrony dla różnych miast. Jeśli promocja lokalnego biznesu ma obejmować działalność prowadzoną w różnych miejscowościach, przygotuj dla każdej zoptymalizowaną podstronę. To ważne, jeśli chcesz, aby Twoja strona WWW była widoczna w Google na zapytania lokalne związane z daną lokalizacją.
Wizytówki NAP
NAP to skrót od angielskich słów Name, Address, Phone, czyli w praktyce rodzaj lokalnej wizytówki, która zawiera dane Twojej firmy. Pozyskuj je na popularnych witrynach w sieci, takich jak Panorama Firm, Targeo czy Yellowpages. Nie musisz robić tego we wszystkich miejscach, w których masz taką możliwość. Niech reklama biznesu lokalnego opiera się na jakości. Dzięki NAP strona internetowa Twojej firmy może również pozyskać linki prowadzące do witryny, które są czynnikiem rankingowym w Google.
Optymalizacja Profilu Google Moja Firma
Masz już Profil Firmy w Google? Jeśli chcesz, aby lokalna wizytówka zajmowała wysokie pozycje na istotne dla Ciebie frazy, musisz ją zoptymalizować. Profil Twojej firmy powinien być wypełniony – uzupełnij wszystkie pola, które mają zastosowanie w przypadku danej działalności. W nazwie umieść słowo kluczowe, ale w połączeniu z brandem, np. salon fryzjerski Piękne Włosy. Dodaj opis, wprowadź godziny otwarcia, systematycznie zamieszczaj zdjęcia.
Pamiętaj! Aż 64% konsumentów wykorzystuje Profile Firmy w Google, aby odnaleźć dane kontaktowe do lokalnych firm.
Źródło: Gitnux
3. Google Ads
Jak promować firmę w internecie? Reklama biznesu lokalnego powinna obejmować Google Ads, czyli największy tego typu system, jaki istnieje. Dzięki niemu możliwe jest promowanie firmy online w wynikach wyszukiwania Google, na stronach należących do sieci Google, Youtube i nie tylko. Zaletą jest to, że możesz płacić za każde przekierowanie na stronę internetową lub połączenie telefoniczne. Dzięki temu Twoja firma na rynku lokalnym może pozyskiwać zapytania od osób, które są zainteresowane tym, co oferujesz. Możesz ustalić, że reklama firmy lokalnej będzie się wyświetlać wyłącznie internautom z danej okolicy. Bardzo wygodnym sposobem dla internautów na zapoznanie się z ofertą marki jest skorzystanie z opcji bezpośredniego połączenia telefonicznego przez Google Ads. Według Google korzystało z tego ok. 60% użytkowników smartfonów.
Źródło: Think with Google
4. Media społecznościowe
Promowanie lokalnego biznesu w internecie powinno obejmować social media. Jeśli wydaje Ci się, że z takich serwisów nie korzystają Twoi klienci, prawdopodobnie jesteś w błędzie. Promowanie firmy w sieci polega na wykorzystaniu dostępnych kanałów. Najpopularniejszy w Polsce Facebook umożliwia dotarcie do odbiorców niewielkim kosztem. Niech działania online obejmują założenie fanpage’a i grupy tematycznej związanej z Twoim lokalnym biznesem. Dzięki reklamom Facebook Ads możliwa jest taka promocja małego biznesu, która będzie kierowana do mieszkańców danego miasta i okolicy.
5. Content marketing
Jak promować firmę w internecie? Poprzez tworzenie wartościowych materiałów. Twoim celem powinno być przygotowanie takiej treści, zdjęcia, infografiki czy filmu, które zainteresują odbiorców i spowodują, że będą skłonni się nimi podzielić. Czy jednak małe firmy powinny sięgać po tę metodę? Nic nie stoi na przeszkodzie. Twoja strona internetowa i ogólnie biznes lokalny mogą dzięki temu wiele zyskać. Takie promowanie firmy online może przynieść znakomity efekt niewielkim kosztem. Jakie cele osiągniesz poprzez content marketing? Zerknij na wyniki poniższej analizy. Może być ich wiele, a na pewno wśród nich jest promowanie firmy w sieci i uzyskanie określonych wyników sprzedażowych.
Źródło: Content Marketing Institute
Blog
Prowadzisz blog firmowy lokalnej marki? To może świetnie się sprawdzać, jeśli chodzi o promowanie marki w sieci. Firma na rynku lokalnym może dzięki temu budować wizerunek eksperta. Dodawaj wartościowe treści. Mogą to być poradniki związane z zakupem konkretnych produktów i usług. Kolejnym pomysłem są porady związane z zastosowaniem tych rozwiązań. Warto również dodać treści opisujące, jak radzić sobie z problemami, które mogą pojawić się w czasie użytkowania danego zakupu. Jaki ma to wpływ na promowanie lokalnego biznesu w internecie? Wartościowe treści mogą docierać do odbiorców przez Google, są udostępniane w serwisach społecznościowych, internauci przekazują je sobie przez komunikatory. Z tego powodu firma na rynku lokalnym, i nie tylko na nim, może wiele zyskać.
Wpisy sponsorowane
Promowanie firmy online może przynosić znakomite efekty również dzięki artykułom płatnym. Skorzystaj z takiej reklamy w witrynach związanych z Twoją okolicą – lokalnych serwisach informacyjnych, katalogach przedsiębiorstw czy też forach. Sięgnij po takie wpisy na stronach powiązanych tematycznie z Twoją działalnością. Firma na rynku lokalnym może pozyskiwać klientów, którzy dowiedzą się o niej z takich treści. Kolejną korzyść stanowi wsparcie w pozycjonowaniu witryny w Google. Linki, które możesz dodać do artykułów, mogą pozytywnie wpłynąć na widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Przekłada się to zatem na promowanie lokalnego biznesu w internecie pod kilkoma względami – możesz osiągnąć różne korzyści.
6. Influencer marketing
Ten typ działań od lat pozostaje modny. Tylko czy sprawdzi się, jeśli chodzi o promowanie lokalnego biznesu w internecie? Zdecydowanie tak, o ile odpowiednio przemyślisz działania. Przykładowo, możesz dotrzeć do influencera, który jest znany w lokalnej społeczności albo związany z Twoją branżą. Wykorzystaj jego markę w komunikacji – do promocji oferty. Zerknij poniżej, a dowiesz się, co ma znaczenie dla odbiorców pokolenia Z, a co dla milenialsów. Co skłania ich do zakupu produktów lub usług polecanych przez influencera?
Źródło: Morning Consult Home
Jak widzisz, jest mnóstwo sposobów na promocję lokalnego biznesu. Testuj różne metody i wytypuj te, które przynoszą Ci najlepsze wyniki. Nie wiesz, jak do tego podejść? Skorzystaj z pomocy ekspertów.