Z serwisu Allegro i aplikacji mobilnej korzysta blisko 19 mln użytkowników. Witryna jest odwiedzana przez miliony kupujących i daje możliwość sprzedaży niemal każdego produktu. Dla wielu właścicieli firm Allegro stanowi główny kanał sprzedaży, ale to nie oznacza, że zdobywanie klientów na platformie jest łatwe. Jej popularność wiąże się z dużą konkurencją. Aby zwiększyć skuteczność działań na Allegro, warto zainwestować w promowanie aukcji. Na czym to polega?
Różnorodność narzędzi promocyjnych Allegro
W listopadzie 2023 roku Grupa Allegro mogła się pochwalić wynikiem blisko 21 mln użytkowników. To rezultat lepszy od Grup Wirtualna Polska i Polsat-Interia. Należy przy tym zaznaczyć, że do Grupy Allegro zalicza się nie tylko serwis allegro.pl, ale również Ceneo i inne marki.
Na Allegro działa ponad 135 tys. sprzedających. Z punktu widzenia kupującego tak duża liczba podmiotów jest oczywiście zaletą platformy ze względu na duży wybór i konkurencyjne ceny. Jeśli jednak sprzedajesz, musisz rywalizować o klienta, aby odnalazł Twoją ofertę pośród dziesiątek czy setek podobnych.
W tym celu możesz skorzystać z narzędzi promocyjnych, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż. Platforma umożliwia promowanie oferty na różne sposoby. Jednym z nich jest Allegro Ads – system, który daje możliwość reklamowania aukcji w różnych miejscach na stronie, np. na górze listy wyników danej kategorii.
Skuteczność promocji a koszty
Liczne opcje promowania na Allegro wymagają oczywiście testów. Ustal, które formy reklamy sprawdzą się w przypadku Twojej oferty. Warto obserwować, jakie działania prowadzi konkurencja. Inspiruj się, ale nie zakładaj, że wdrożenie tych samych metod przyniesie satysfakcjonujące efekty. Być może w przypadku Twojej działalności lepszym rozwiązaniem będą inne formy promocji.
Ile kosztują reklamy Allegro Ads? To zależy od modelu rozliczeń. Popularnym jest stawka za kliknięcie, która wynosi nie mniej niż określone przez platformę minimum. Może to być 10 groszy za kliknięcie lub nawet 40 groszy. Niestety, ale ustalanie stawki na minimalnym poziomie może uniemożliwić realizowanie celów biznesowych. Po prostu konkurencja wybiera wyższe. Oczywiście, wszystko ma pewne granice i to od Ciebie zależy, na jakie koszty reklamy możesz sobie pozwolić.
Duży wpływ na osiągane wyniki mają dopracowanie treści aukcji, merytoryczne opisy, rozsądne ceny. Jeśli chodzi o opłaty dodatkowe za różne opcje promowania ofert, to stawki są widoczne na poniższej grafice (aktualne na 31.01.2024):
Zanim zdecydujesz się na daną formę reklamy Allegro, dowiedz się więcej o poszczególnych formach promocji ofert. Przeanalizuj koszty i skorzystaj z takich możliwości, w przypadku których widzisz, że mogą się sprawdzić w Twojej działalności.
Analiza opcji promowania dostępnych na Allegro
Jeśli chcesz pokonać konkurencję i osiągnąć wysoką sprzedaż na Allegro, trudno będzie Ci to uzyskać bez reklamy w serwisie. Wyróżnienie oferty jest możliwe za pomocą różnych metod. Przeanalizujemy poszczególne opcje i ich koszty.
Wyróżnienie ofert
Przy dodawaniu aukcji, masz do wyboru takie opcje jak: wyróżnienie i wyróżnienie elastyczne. Jeśli się na nie zdecydujesz, Twoja oferta będzie się znajdować na liście zawsze przed tymi, którzy nie zdecydowali się na wyróżnienie. Pojawi się wśród promowanych ofert w kategorii i w wynikach wyszukiwania.
Czym różnią się wyróżnienie i wyróżnienie elastyczne? W pierwszym przypadku płacisz stałą kwotę za 10 dni, a w drugim – zapłacisz tylko za określoną liczbę dni. Po prostu możesz lepiej dopasować czas promocji do potrzeb.
Oferty promowane w taki sposób wyglądają następująco:
Jeśli chodzi o cennik, na 31.01.2024 obowiązują stawki widoczne na poniższej grafice:
Pakiet promo Allegro
Tego rodzaju pakiet obejmuje: wyróżnienie, pogrubienie i podświetlenie. Tytuł oferty będzie wyróżniony wyboldowanym fontem i pokazany na niebieskim tle. Pakiet promo daje lepszą widoczność na liście promowanych przedmiotów danej kategorii i w wynikach wyszukiwania.
Promowanie na stronie działu
Ta forma reklamy nie jest dostępna dla wszystkich ofert. Promowanie na stronie działu nie dotyczy przedmiotów o charakterze erotycznym. Jeśli zdecydujesz się na tę formę, Twoja oferta będzie wyświetlać się w specjalnej galerii, w której internauta zobaczy miniaturę, cenę i tytuł oferty. Z tej opcji możesz skorzystać wyłącznie przy wystawianiu aukcji. Nie jest to dostępne w zakładce Mój asortyment. Ta metoda na zwiększenie sprzedaży kosztuje obecnie (na 31.01.2024) 29 zł za 10 dni.
Allegro Ads – reklamy w modelu PPC
W modelu PPC płacisz za każde kliknięcie – ustalasz maksymalną stawkę. Allegro Ads podpowiada, jaka będzie optymalna w danym przypadku. Kwota nie może być niższa od stawki minimalnej, która wynosi np.:
- dla działu nieruchomości – 10 groszy,
- dla działu moda – 20 groszy,
- dla działów elektronika – 30 groszy,
- dla działu firma i usługi – 40 groszy.
Reklamy wyświetlają się na stronie allegro.pl i w aplikacji Allegro. Jeśli chodzi o konkretne lokalizacje, to są nimi:
- wyniki wyszukiwania + lewa kolumna,
- wyniki wyszukiwania,
- strony przedmiotów.
Dużą zaletą korzystania z Allegro Ads jest opłata pobierana „z dołu”. Aby skorzystać z reklamy, nie musisz najpierw za nią zapłacić. Opłaty do uregulowania trafiają na Twój rachunek Allegro 28. dnia miesiąca. Pamiętaj, że w Allegro Ads ustalasz dwa budżety – dzienny i całkowity.
Monety Allegro jako narzędzie promocji
Monety na Allegro są wirtualnymi punktami, które klienci zbierają podczas zakupów, a następnie mogą nimi płacić za kolejne zamówienia. Jako sprzedający wybierasz, czy chcesz uczestniczyć w programie. Początkowo nic nie płacisz, ale koszt pojawi się, kiedy ktoś kupi u Ciebie produkt włączony do tego programu.
Jedna moneta to dla sprzedawcy wydatek w wysokości 1,23 zł. Wielu kupujących wybiera te aukcje, w których można je zdobyć. Jeśli dany zakup wiążę się z nagrodą w postaci 3 monet, jako sprzedający zapłacisz 3,69 zł. Aby wykorzystać monety Allegro do promocji, musisz posiadać konto firmowe, mieć średnią ocenę sprzedaży co najmniej 4,8, a w ostatnich 30 dniach kupujący musieli wystawić Ci minimum 5 opinii. Do jednej oferty możesz dodać monety o wartości maksymalnie 25% ceny produktu, ale nie więcej niż 20. Informacja o ich liczbie znajduje się m.in. w spisie produktów.
Specjalne oznaczenia i Strefa Okazji
Strefa Okazji to dział, w którym Allegro chce przedstawiać produkt w bardzo atrakcyjnej cenie. Oferty przeszły przez weryfikację i mają specjalne oznaczenia. Część wyświetla się z przekreśloną ceną. Prezentowane aukcje są dopasowywane indywidualnie na podstawie dotychczasowej aktywności danego użytkownika na Allegro. Sprzedający może zgłosić swoje propozycje do działu w zakładce Kampanie i programy.
Wysokość opłaty zależy od rodzaju oznaczenia. Obowiązujące stawki (aktualne na 31.01.2024) znajdują się na poniższej grafice:
Allegro a przyszłość sprzedaży w internecie
Zakupy za pośrednictwem serwisu aukcyjnego Allegro i jego aplikacji mobilnej to standard na polskim rynku. Mało prawdopodobne, aby w najbliższych latach coś się zmieniło. Dla wielu firm ten serwis aukcyjny jest podstawowym źródłem klientów w branży e-commerce. Pozwala dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców.
Z ESG Raport 2022 wynika, że dla 90% respondentów zakupy na tej platformie są bezpieczniejsze lub tak samo bezpieczne, jak na innych. Dochodzi do tego atrakcyjność oferty. Wpływa na nią m.in. program Allegro Smart, czyli bezpłatna dostawa do paczkomatów i punktów odbioru przy zamówieniu za minimum 45 zł, a od 65 zł – kurierem. Wprawdzie Allegro Smart jest odpłatne, ale często kupującym wydatek szybko się zwraca. To warunki, które klienci mogą uzyskać w mało którym e-sklepie. Zazwyczaj darmowa dostawa jest zapewniana od zamówień na 100-200 zł. Bezpieczeństwo, niskie koszty czy łatwość zakupów to argumenty, które przemawiają za dużą popularnością Allegro, która raczej nie zmniejszy się w najbliższych latach.
Podsumowanie
Dzięki Allegro, zastosowaniu ofert promowanych i skorzystaniu z różnych form reklamy, możesz nawet po otwarciu działalności online szybko zacząć zdobywać klientów w e-commerce. Nie ograniczaj się jednak do tego kanału. Analizuj skuteczność różnych metod docierania do odbiorców, buduj markę sklepu, aby nie bazować wyłącznie na Allegro.