Liczba reklam, które widzimy na co dzień, powoduje, że przestajemy zwracać na nie uwagę. Możliwe, że na stronie WWW znajduje się kilka informacji marketingowych, które rzucają się w oczy, ale mimo wszystko nie patrzysz na nie – skupiasz się na interesującej Cię treści. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyną jest ślepota banerowa. Co to w zasadzie oznacza?
Ślepota banerowa – definicja
Zjawisko ślepoty banerowej, z ang. banner blindness, polega na odruchowym ignorowaniu przez użytkowników strony internetowej elementów, które wyglądają jak reklama. W praktyce, w polu, w którym teoretycznie powinien znajdować się baner, może nie być takiej reklamy, a internauci i tak nie będą zwracać uwagi na to miejsce. Banner blindness wynika w dużej mierze ze specyfiki korzystania ze stron WWW.
Pierwszym banerem online w historii była reklama AT&T w 1994 roku. Wyglądał, jak poniżej:
Źródło: The Atlantic
Osiągnął znakomitą klikalność – aż 44%. Jakiego zaangażowania możesz oczekiwać obecnie? Według Wordstream dobry wynik wynosi średnio 0,46%, czyli jest blisko 100 razy mniejszy. Już na podstawie tych danych łatwo możesz ocenić, że zjawisko ślepoty banerowej stanowi duży problem dla klikalności reklam i zarobków osiąganych przez witryny internetowe. Banner blindness nie jest czymś, co możesz pominąć przy projektowaniu kampanii.
Przyczyny baner blindness
Kiedy odwiedzasz daną witrynę, szukasz przeważnie określonych informacji. Skupiasz się zatem na tym, a nie zwracasz uwagi na dodatkowe elementy, które po prostu Cię nie interesują.
Kolejnym czynnikiem, który powoduje, że prawdopodobnie zignorujesz banery reklamowe, jest ich liczba. Wprawdzie obecnie nie są aż tak nachalne i nie rzucają się tak bardzo w oczy, jak jakiś czas temu, ale mimo wszystko wyrobiony nawyk powoduje, że je ignorujesz.
Wciąż prowadzone są badania dotyczące banner blindness. Niektóre pokazują, że nawet 86% internautów nie skupia się na zawartości reklam. Zerknij na poniższy screen. Zaledwie 14% badanych zapamiętało ostatnią widzianą reklamę.
Źródło: peppercontent
Zjawisko ślepoty banerowej doprowadziło do sytuacji, że na tej samej stronie internauta częściej kliknie link tekstowy niż baner prowadzący do dokładnie tego samego materiału. Tymczasem to przecież element graficzny bardziej rzuca się w oczy.
Dlaczego komunikaty reklamowe mogą nie powodować zainteresowania internautów? Ponieważ znajdują się w typowej lokalizacji, jeśli chodzi o prezentowanie banerów w sieci. Wśród innych powodów wymienia się: natłok, nieodpowiednie ich rozmieszczenie, a także skupienie się na niewłaściwej grupie odbiorców. Być może po prostu komunikat nie interesuje Twoich czytelników. Dostosowanie treści do zainteresowań internautów może zmienić skalę banner blindness.
Reklama odporna na ślepotę banerową – nasze sposoby
Banner blindness to istotny problem w działaniach marketingowych, ale to nie oznacza, że nie da się nic zrobić, aby osiągnąć wyższą klikalność. Zjawisko ślepoty banerowej wymaga uwagi. Pewnymi działaniami możesz spowodować, że zwiększysz zainteresowanie internautów. Co możesz zrobić?
Testy A/B
W ramach takiego testu porównujesz skuteczność dwóch różnych wersji stron. Na tej podstawie możesz wybrać, która lepiej realizuje swoje zadanie. Gdzie umieścić banery reklamowe? Weź pod uwagę wyniki różnych analiz. Zerknij poniżej. Widzisz tutaj wynik badania przeprowadzonego przez Nielsen Norman Group – na jakich miejscach na stronie uwagę skupiają internauci. Taką analizę możesz przeprowadzić również na swojej witrynie za pomocą takich narzędzi jak: Crazy EGG, Smartlook oraz HotJar.
Źródło: NEILPATEL
Remarketing
Zainwestuj w remarketing. To reklama kierowana do internautów, którzy już zapoznali się z Twoją ofertą, a teraz możesz im o niej przypomnieć poprzez reklamy na stronach WWW czy w serwisach społecznościowych. Według Monetate 97% internautów, którzy odwiedzili sklep i nie dokonali zakupu, nigdy więcej nie wróci do tego serwisu. Remarketing jest sposobem na zmniejszenie skali problemu – w tym przypadku nie występuje aż taka ślepota banerowa.
Według Business2community kampanie remarketingowe osiągają 10 razy lepsze wyniki, niż możesz osiągnąć na standardowym wyświetlaniu reklam.
Reklama natywna
Jak wspomnieliśmy, ślepota banerowa powoduje, że internauci częściej klikają linki tekstowe na stronie niż rzucające się w oczy grafiki. Dlatego warto postawić na reklamę natywną, która idealnie zlewa się z otoczeniem, wygląda jak integralna część treści w witrynie. Należy się skoncentrować na idealnym dopasowaniu tego elementu do odbiorców. Według Meetanshi reklamy natywne są średnio o 53% częściej oglądane niż standardowe1. Ponadto z badania, którego wynik widzisz na poniższym screenie, wynika, że to najmniej inwazyjna forma reklamy.
Źródło: Meetanshi
Responsywność
Większość użytkowników sieci korzysta z urządzeń mobilnych. Banery powinny być dostosowane do wyświetlania na różnych ekranach tak, aby dobrze wyglądały. Jeśli tak nie będzie, nic dziwnego, że internauci nie będą klikać takiej reklamy. Jeśli na stronie wyskakuje pop-up, trzeba sprawdzić, czy nie zasłania całego ekranu i nie ma problemów z jego zamknięciem. Dostosowanie do urządzeń mobilnych to konieczność.
Zjawisko banner blindness jest potęgowane przez wyświetlanie źle dostosowanych do ekranów reklam. Natomiast zasłanianie nimi całego widoku serwisu może całkowicie zniechęcić do jego dalszego przeglądania. Zerknij poniżej. W Polsce blisko 60% internautów korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych.
Źródło: Statcounter
Estetyka
Ślepota banerowa wynika m.in. z rzucających się w oczy kreacji, zatem może lepszym krokiem będzie postawienie na estetykę? Zdecydowanie tak. Niech banery reklamowe zawierają stonowane barwy. Postaw na minimalistyczny tekst – najważniejsze treści i komunikaty, bez zbędnych dodatków.
Miejsce reklamy
Zjawisko banner blindness wymaga zwrócenia uwagi na lokalizację grafiki. Odpowiednie dostosowanie miejsca powoduje, że baner reklamowy będzie częściej klikalny. W ustaleniu takich miejsc pomogą wspomniane testy A/B.
Podsumowanie: jak zwiększyć zainteresowanie reklamą?
Zjawisko banner blindness to duży problem, ale dzięki odpowiednim działaniom możesz spowodować, że ślepota banerowa nie będzie mieć aż tak dużych konsekwencji dla Twojego biznesu i reklam. Możesz zwiększyć ich klikalność różnymi metodami. Staraj się przeprowadzać testy, analizować skuteczność różnych reklam i ich lokalizacje. Dzięki temu zjawisko banner blindness nie będzie mieć dla Ciebie tak dużych konsekwencji.