Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Dlaczego warto korzystać z plików webp?
    Pliki WebP – dlaczego warto je mieć na stronie internetowej?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    pomysł na biznes
    Skąd wziąć pomysł na biznes?
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Ślepota banerowa, czyli dlaczego ignorujemy reklamy?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
ślepota banerowa
Responsywnie.pl > Marketing > Ślepota banerowa, czyli dlaczego ignorujemy reklamy?
Marketing

Ślepota banerowa, czyli dlaczego ignorujemy reklamy?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/02 o 15:55
Paulina Szewczyk Opublikowano 2 maja 2023
7 min
Udostępnij

Liczba reklam, które widzimy na co dzień, powoduje, że przestajemy zwracać na nie uwagę. Możliwe, że na stronie WWW znajduje się kilka informacji marketingowych, które rzucają się w oczy, ale mimo wszystko nie patrzysz na nie – skupiasz się na interesującej Cię treści. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyną jest ślepota banerowa. Co to w zasadzie oznacza?

Spis treści
Ślepota banerowa – definicjaPrzyczyny baner blindnessReklama odporna na ślepotę banerową – nasze sposobyTesty A/BRemarketingReklama natywnaResponsywnośćEstetykaMiejsce reklamyPodsumowanie: jak zwiększyć zainteresowanie reklamą?

Ślepota banerowa – definicja

Zjawisko ślepoty banerowej, z ang. banner blindness, polega na odruchowym ignorowaniu przez użytkowników strony internetowej elementów, które wyglądają jak reklama. W praktyce, w polu, w którym teoretycznie powinien znajdować się baner, może nie być takiej reklamy, a internauci i tak nie będą zwracać uwagi na to miejsce. Banner blindness wynika w dużej mierze ze specyfiki korzystania ze stron WWW.

Pierwszym banerem online w historii była reklama AT&T w 1994 roku. Wyglądał, jak poniżej:
Pierwszy baner na stronie
Źródło: The Atlantic

Osiągnął znakomitą klikalność – aż 44%. Jakiego zaangażowania możesz oczekiwać obecnie? Według Wordstream dobry wynik wynosi średnio 0,46%, czyli jest blisko 100 razy mniejszy. Już na podstawie tych danych łatwo możesz ocenić, że zjawisko ślepoty banerowej stanowi duży problem dla klikalności reklam i zarobków osiąganych przez witryny internetowe. Banner blindness nie jest czymś, co możesz pominąć przy projektowaniu kampanii.

Przyczyny baner blindness

Kiedy odwiedzasz daną witrynę, szukasz przeważnie określonych informacji. Skupiasz się zatem na tym, a nie zwracasz uwagi na dodatkowe elementy, które po prostu Cię nie interesują.

Kolejnym czynnikiem, który powoduje, że prawdopodobnie zignorujesz banery reklamowe, jest ich liczba. Wprawdzie obecnie nie są aż tak nachalne i nie rzucają się tak bardzo w oczy, jak jakiś czas temu, ale mimo wszystko wyrobiony nawyk powoduje, że je ignorujesz.

Wciąż prowadzone są badania dotyczące banner blindness. Niektóre pokazują, że nawet 86% internautów nie skupia się na zawartości reklam. Zerknij na poniższy screen. Zaledwie 14% badanych zapamiętało ostatnią widzianą reklamę.

Zjawisko banner blindness
Źródło: peppercontent

Zjawisko ślepoty banerowej doprowadziło do sytuacji, że na tej samej stronie internauta częściej kliknie link tekstowy niż baner prowadzący do dokładnie tego samego materiału. Tymczasem to przecież element graficzny bardziej rzuca się w oczy.

Dlaczego komunikaty reklamowe mogą nie powodować zainteresowania internautów? Ponieważ znajdują się w typowej lokalizacji, jeśli chodzi o prezentowanie banerów w sieci. Wśród innych powodów wymienia się: natłok, nieodpowiednie ich rozmieszczenie, a także skupienie się na niewłaściwej grupie odbiorców. Być może po prostu komunikat nie interesuje Twoich czytelników. Dostosowanie treści do zainteresowań internautów może zmienić skalę banner blindness.

Reklama odporna na ślepotę banerową – nasze sposoby

Banner blindness to istotny problem w działaniach marketingowych, ale to nie oznacza, że nie da się nic zrobić, aby osiągnąć wyższą klikalność. Zjawisko ślepoty banerowej wymaga uwagi. Pewnymi działaniami możesz spowodować, że zwiększysz zainteresowanie internautów. Co możesz zrobić?

Testy A/B

W ramach takiego testu porównujesz skuteczność dwóch różnych wersji stron. Na tej podstawie możesz wybrać, która lepiej realizuje swoje zadanie. Gdzie umieścić banery reklamowe? Weź pod uwagę wyniki różnych analiz. Zerknij poniżej. Widzisz tutaj wynik badania przeprowadzonego przez Nielsen Norman Group – na jakich miejscach na stronie uwagę skupiają internauci. Taką analizę możesz przeprowadzić również na swojej witrynie za pomocą takich narzędzi jak: Crazy EGG, Smartlook oraz HotJar.

Test banerów A/B

Źródło: NEILPATEL

Remarketing

Zainwestuj w remarketing. To reklama kierowana do internautów, którzy już zapoznali się z Twoją ofertą, a teraz możesz im o niej przypomnieć poprzez reklamy na stronach WWW czy w serwisach społecznościowych. Według Monetate 97% internautów, którzy odwiedzili sklep i nie dokonali zakupu, nigdy więcej nie wróci do tego serwisu. Remarketing jest sposobem na zmniejszenie skali problemu – w tym przypadku nie występuje aż taka ślepota banerowa.
Według Business2community kampanie remarketingowe osiągają 10 razy lepsze wyniki, niż możesz osiągnąć na standardowym wyświetlaniu reklam.

Reklama natywna

Jak wspomnieliśmy, ślepota banerowa powoduje, że internauci częściej klikają linki tekstowe na stronie niż rzucające się w oczy grafiki. Dlatego warto postawić na reklamę natywną, która idealnie zlewa się z otoczeniem, wygląda jak integralna część treści w witrynie. Należy się skoncentrować na idealnym dopasowaniu tego elementu do odbiorców. Według Meetanshi reklamy natywne są średnio o 53% częściej oglądane niż standardowe1. Ponadto z badania, którego wynik widzisz na poniższym screenie, wynika, że to najmniej inwazyjna forma reklamy.
Sposób na ślepotę banerową - reklama natywna

Źródło: Meetanshi

Responsywność

Większość użytkowników sieci korzysta z urządzeń mobilnych. Banery powinny być dostosowane do wyświetlania na różnych ekranach tak, aby dobrze wyglądały. Jeśli tak nie będzie, nic dziwnego, że internauci nie będą klikać takiej reklamy. Jeśli na stronie wyskakuje pop-up, trzeba sprawdzić, czy nie zasłania całego ekranu i nie ma problemów z jego zamknięciem. Dostosowanie do urządzeń mobilnych to konieczność.

Zjawisko banner blindness jest potęgowane przez wyświetlanie źle dostosowanych do ekranów reklam. Natomiast zasłanianie nimi całego widoku serwisu może całkowicie zniechęcić do jego dalszego przeglądania. Zerknij poniżej. W Polsce blisko 60% internautów korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych.

Dostosowanie do mobile
Źródło: Statcounter

Estetyka

Ślepota banerowa wynika m.in. z rzucających się w oczy kreacji, zatem może lepszym krokiem będzie postawienie na estetykę? Zdecydowanie tak. Niech banery reklamowe zawierają stonowane barwy. Postaw na minimalistyczny tekst – najważniejsze treści i komunikaty, bez zbędnych dodatków.

Miejsce reklamy

Zjawisko banner blindness wymaga zwrócenia uwagi na lokalizację grafiki. Odpowiednie dostosowanie miejsca powoduje, że baner reklamowy będzie częściej klikalny. W ustaleniu takich miejsc pomogą wspomniane testy A/B.

Podsumowanie: jak zwiększyć zainteresowanie reklamą?

Zjawisko banner blindness to duży problem, ale dzięki odpowiednim działaniom możesz spowodować, że ślepota banerowa nie będzie mieć aż tak dużych konsekwencji dla Twojego biznesu i reklam. Możesz zwiększyć ich klikalność różnymi metodami. Staraj się przeprowadzać testy, analizować skuteczność różnych reklam i ich lokalizacje. Dzięki temu zjawisko banner blindness nie będzie mieć dla Ciebie tak dużych konsekwencji.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?