Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kod HTML strony www
    Kod HTML strony internetowej – wszystko, co powinieneś wiedzieć
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    modele rozliczeń działań reklamowych
    CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Ślepota banerowa, czyli dlaczego ignorujemy reklamy?
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
ślepota banerowa
Responsywnie.pl > Blog > Marketing > Ślepota banerowa, czyli dlaczego ignorujemy reklamy?
Marketing

Ślepota banerowa, czyli dlaczego ignorujemy reklamy?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/02 o 15:55
Paulina Szewczyk Opublikowano 2 maja 2023
7 min
Udostępnij

Liczba reklam, które widzimy na co dzień, powoduje, że przestajemy zwracać na nie uwagę. Możliwe, że na stronie WWW znajduje się kilka informacji marketingowych, które rzucają się w oczy, ale mimo wszystko nie patrzysz na nie – skupiasz się na interesującej Cię treści. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyną jest ślepota banerowa. Co to w zasadzie oznacza?

Spis treści
Ślepota banerowa – definicjaPrzyczyny baner blindnessReklama odporna na ślepotę banerową – nasze sposobyTesty A/BRemarketingReklama natywnaResponsywnośćEstetykaMiejsce reklamyPodsumowanie: jak zwiększyć zainteresowanie reklamą?

Ślepota banerowa – definicja

Zjawisko ślepoty banerowej, z ang. banner blindness, polega na odruchowym ignorowaniu przez użytkowników strony internetowej elementów, które wyglądają jak reklama. W praktyce, w polu, w którym teoretycznie powinien znajdować się baner, może nie być takiej reklamy, a internauci i tak nie będą zwracać uwagi na to miejsce. Banner blindness wynika w dużej mierze ze specyfiki korzystania ze stron WWW.

Pierwszym banerem online w historii była reklama AT&T w 1994 roku. Wyglądał, jak poniżej:
Pierwszy baner na stronie
Źródło: The Atlantic

Osiągnął znakomitą klikalność – aż 44%. Jakiego zaangażowania możesz oczekiwać obecnie? Według Wordstream dobry wynik wynosi średnio 0,46%, czyli jest blisko 100 razy mniejszy. Już na podstawie tych danych łatwo możesz ocenić, że zjawisko ślepoty banerowej stanowi duży problem dla klikalności reklam i zarobków osiąganych przez witryny internetowe. Banner blindness nie jest czymś, co możesz pominąć przy projektowaniu kampanii.

Przyczyny baner blindness

Kiedy odwiedzasz daną witrynę, szukasz przeważnie określonych informacji. Skupiasz się zatem na tym, a nie zwracasz uwagi na dodatkowe elementy, które po prostu Cię nie interesują.

Kolejnym czynnikiem, który powoduje, że prawdopodobnie zignorujesz banery reklamowe, jest ich liczba. Wprawdzie obecnie nie są aż tak nachalne i nie rzucają się tak bardzo w oczy, jak jakiś czas temu, ale mimo wszystko wyrobiony nawyk powoduje, że je ignorujesz.

Wciąż prowadzone są badania dotyczące banner blindness. Niektóre pokazują, że nawet 86% internautów nie skupia się na zawartości reklam. Zerknij na poniższy screen. Zaledwie 14% badanych zapamiętało ostatnią widzianą reklamę.

Zjawisko banner blindness
Źródło: peppercontent

Zjawisko ślepoty banerowej doprowadziło do sytuacji, że na tej samej stronie internauta częściej kliknie link tekstowy niż baner prowadzący do dokładnie tego samego materiału. Tymczasem to przecież element graficzny bardziej rzuca się w oczy.

Dlaczego komunikaty reklamowe mogą nie powodować zainteresowania internautów? Ponieważ znajdują się w typowej lokalizacji, jeśli chodzi o prezentowanie banerów w sieci. Wśród innych powodów wymienia się: natłok, nieodpowiednie ich rozmieszczenie, a także skupienie się na niewłaściwej grupie odbiorców. Być może po prostu komunikat nie interesuje Twoich czytelników. Dostosowanie treści do zainteresowań internautów może zmienić skalę banner blindness.

Reklama odporna na ślepotę banerową – nasze sposoby

Banner blindness to istotny problem w działaniach marketingowych, ale to nie oznacza, że nie da się nic zrobić, aby osiągnąć wyższą klikalność. Zjawisko ślepoty banerowej wymaga uwagi. Pewnymi działaniami możesz spowodować, że zwiększysz zainteresowanie internautów. Co możesz zrobić?

Testy A/B

W ramach takiego testu porównujesz skuteczność dwóch różnych wersji stron. Na tej podstawie możesz wybrać, która lepiej realizuje swoje zadanie. Gdzie umieścić banery reklamowe? Weź pod uwagę wyniki różnych analiz. Zerknij poniżej. Widzisz tutaj wynik badania przeprowadzonego przez Nielsen Norman Group – na jakich miejscach na stronie uwagę skupiają internauci. Taką analizę możesz przeprowadzić również na swojej witrynie za pomocą takich narzędzi jak: Crazy EGG, Smartlook oraz HotJar.

Test banerów A/B

Źródło: NEILPATEL

Remarketing

Zainwestuj w remarketing. To reklama kierowana do internautów, którzy już zapoznali się z Twoją ofertą, a teraz możesz im o niej przypomnieć poprzez reklamy na stronach WWW czy w serwisach społecznościowych. Według Monetate 97% internautów, którzy odwiedzili sklep i nie dokonali zakupu, nigdy więcej nie wróci do tego serwisu. Remarketing jest sposobem na zmniejszenie skali problemu – w tym przypadku nie występuje aż taka ślepota banerowa.
Według Business2community kampanie remarketingowe osiągają 10 razy lepsze wyniki, niż możesz osiągnąć na standardowym wyświetlaniu reklam.

Reklama natywna

Jak wspomnieliśmy, ślepota banerowa powoduje, że internauci częściej klikają linki tekstowe na stronie niż rzucające się w oczy grafiki. Dlatego warto postawić na reklamę natywną, która idealnie zlewa się z otoczeniem, wygląda jak integralna część treści w witrynie. Należy się skoncentrować na idealnym dopasowaniu tego elementu do odbiorców. Według Meetanshi reklamy natywne są średnio o 53% częściej oglądane niż standardowe1. Ponadto z badania, którego wynik widzisz na poniższym screenie, wynika, że to najmniej inwazyjna forma reklamy.
Sposób na ślepotę banerową - reklama natywna

Źródło: Meetanshi

Responsywność

Większość użytkowników sieci korzysta z urządzeń mobilnych. Banery powinny być dostosowane do wyświetlania na różnych ekranach tak, aby dobrze wyglądały. Jeśli tak nie będzie, nic dziwnego, że internauci nie będą klikać takiej reklamy. Jeśli na stronie wyskakuje pop-up, trzeba sprawdzić, czy nie zasłania całego ekranu i nie ma problemów z jego zamknięciem. Dostosowanie do urządzeń mobilnych to konieczność.

Zjawisko banner blindness jest potęgowane przez wyświetlanie źle dostosowanych do ekranów reklam. Natomiast zasłanianie nimi całego widoku serwisu może całkowicie zniechęcić do jego dalszego przeglądania. Zerknij poniżej. W Polsce blisko 60% internautów korzysta z sieci na urządzeniach mobilnych.

Dostosowanie do mobile
Źródło: Statcounter

Estetyka

Ślepota banerowa wynika m.in. z rzucających się w oczy kreacji, zatem może lepszym krokiem będzie postawienie na estetykę? Zdecydowanie tak. Niech banery reklamowe zawierają stonowane barwy. Postaw na minimalistyczny tekst – najważniejsze treści i komunikaty, bez zbędnych dodatków.

Miejsce reklamy

Zjawisko banner blindness wymaga zwrócenia uwagi na lokalizację grafiki. Odpowiednie dostosowanie miejsca powoduje, że baner reklamowy będzie częściej klikalny. W ustaleniu takich miejsc pomogą wspomniane testy A/B.

Podsumowanie: jak zwiększyć zainteresowanie reklamą?

Zjawisko banner blindness to duży problem, ale dzięki odpowiednim działaniom możesz spowodować, że ślepota banerowa nie będzie mieć aż tak dużych konsekwencji dla Twojego biznesu i reklam. Możesz zwiększyć ich klikalność różnymi metodami. Staraj się przeprowadzać testy, analizować skuteczność różnych reklam i ich lokalizacje. Dzięki temu zjawisko banner blindness nie będzie mieć dla Ciebie tak dużych konsekwencji.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
Video marketing – jak robić to skutecznie?
User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Paulina Szewczyk 2 czerwca 2023 2 maja 2023
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?