Technologia rozpoznawania głosu jest znana od lat 50. XX wieku, ale dopiero w 2011 roku zyskała bardziej praktyczne zastosowanie. Obecnie mnóstwo internautów korzysta z wyszukiwania głosowego. O czym warto pamiętać w tym kontekście, jeśli prowadzisz kampanię SEO strony?
Czym jest Google Voice Search?
Wyszukiwanie głosowe Google to sposób przeszukiwania sieci za pomocą mowy. Sztuczna inteligencja służy rozpoznaniu i wprowadzeniu zapytania do wyszukiwarki. Z voice search możesz skorzystać zarówno na urządzeniach przenośnych, jak i komputerach.
Czy wyszukiwanie głosowe cieszy się zainteresowaniem? Według UpCity z tej funkcji korzysta ok. 50% mieszkańców Stanów Zjednoczonych.
Już w 2018 roku dane PwC potwierdzały, że 71% badanych woli wyszukiwanie głosowe niż wpisywanie zapytań.
Pomimo bardziej zaawansowanych funkcji wyszukiwania głosowego, takich jak dokonywanie zakupów online czy sterowanie gadżetami domowymi, jego najpopularniejsze zastosowania ograniczają się do podstawowych zadań. Użytkownicy wykorzystują to rozwiązanie m.in. do sprawdzania pogody i odtwarzania muzyki. Biorąc pod uwagę korzyści płynące z wyszukiwania głosowego, nic dziwnego, że jego popularność rośnie. Jest to szczególnie godne uwagi dla społeczności osób niedowidzących, bo nie muszą korzystać z niewygodnego dla nich wprowadzania tekstu.
W zależności od wieku użytkowników zainteresowanie Google Voice Search jest inne. Internauci korzystają z tej funkcji na różnych urządzeniach. Część w ogóle nie używa wyszukiwania głosowego.
Według BrightLocal 58% osób korzysta z wyszukiwania głosowego, aby znaleźć informacje o lokalnych firmach.
Wyszukiwanie głosowe a wpisywanie fraz – najważniejsze różnice
Google Voice Search ma wiele zalet w stosunku to tradycyjnego wyszukiwania i jednocześnie sporo je różni. Co dokładnie?
Wyszukiwanie głosowe jest szybsze
Proces wyszukiwania jest łatwiejszy. Użytkownik szybciej uzyskuje wyniki niż w przypadku zapytania tekstowego. Według jednego z badań komenda głosowa pozwoli uzyskać wynik 3,7 razy szybciej niż w przypadku średniej prędkości pisania. To szczególnie przydatne, kiedy zależy Ci na czasie i masz do wykonania żmudne zadanie, wyszukanie wielu rzeczy czy informacji.
Nie wymaga pisania
Ma to szczególne znaczenie dla osób z niepełnosprawnościami, ale nie tylko. Niektórzy po prostu nie lubią pisać, część ma duże problemy z popełnianiem błędów ortograficznych i innego typu, ale akurat to mało istotne, gdyż Google wychwytuje takie pomyłki i wyświetla wyniki, o które – według wyszukiwarki – chodziło użytkownikowi.
Zapytania głosowe są dłuższe
Internauci mają tendencję do używania naturalnego języka podczas wyszukiwania głosowego, podczas gdy w ramach tekstowego często używają krótszych i bardziej szczegółowych słów kluczowych. Poza tym wysyłają dłuższe zapytanie.
Odczytywanie wyników
Nie tylko wyświetlą Ci się rezultaty na podstawie wyszukiwania głosowego, ale asystent Google może je również odczytać. Dzieje się tak głównie wtedy, gdy po wysłaniu zapytania o dane słowa kluczowe wyświetla się fragment z odpowiedzią, czyli informacje zaciągnięte ze strony WWW.
Voice search – kto i w jakich sytuacjach z niego korzysta?
Już w 2014 roku Google informowało, że z wyszukiwania głosowego korzysta 55% nastolatków i 41% dorosłych. W USA tego rozwiązania używa ok. 40% obywateli. Kiedy przeważnie korzystamy z Google Voice Search? Okazuje się, że przede wszystkim w czasie jazdy – taką odpowiedź wskazało blisko 53% badanych. Wtedy możesz uzyskać daną informację bez sięgania po telefon. Ponad 20% wskazało na inne aktywności niż zaproponowane w badaniu. Kolejne pozycje zajęły: oglądanie telewizji, praca i gotowanie.
Co istotne, w innych sytuacjach z Google Voice Search korzystają dorośli, a w innych – młodzież. Jedni i drudzy robią to, kiedy chcą uzyskać drogę dojazdową do danego miejsca, sprawdzić godzinę czy znaleźć dany utwór. Natomiast młodzi często korzystają z wyszukiwania głosowego, kiedy odrabiają pracę domową. Jedni i drudzy najczęściej robią to, kiedy są w towarzystwie przyjaciół.
Jak pozycjonować stronę na voice search?
Jak już wiesz, zapytania voice search są dłuższe niż wpisywane ręcznie. Poza tym często internauci korzystają z odmienionej formy słów kluczowych, zamiast podstawowej. W wyszukiwaniu głosowym zapytania są bardziej szczegółowe. Jeśli będziesz szukać tradycyjnie skupu samochodu w Toruniu, prawdopodobnie wyślesz zapytanie „skup samochodów Toruń”. Gdy jednak korzystasz z voice search, prawdopodobnie użyjesz pytania „gdzie znajduje się skup samochodów w Toruniu?”.
Czy optymalizacja strony pod wyniki voice search wymaga szczególnego podejścia? Przede wszystkim pamiętaj, że SERP-y (Search Engine Results Page) dla takich zapytań są takie same, jak na słowa kluczowe w formie tekstowej. Nie ma znaczenia, czy szukasz na urządzeniach mobilnych, czy komputerze. Wyszukiwanie głosowe przenosi do tej samej listy stron, co po ręcznym wpisaniu fraz. Optymalizacja pod voice search obejmuje identyczne działania, co w ramach standardowego pozycjonowania, ale wymaga zwrócenia większej uwagi na niektóre elementy.
Od lat zmienia się podejście internautów do korzystania z Google. Używamy coraz większej liczby słów, aby opisać, co chcemy znaleźć, a jedną z przyczyn tego jest wyszukiwanie głosowe.
Skup się na frazach z długiego ogona (long tail)
Wyszukiwanie głosowe to przede wszystkim długie zapytania, które składają się z wielu słów i wyglądają jak normalne zdania, pytania kierowane do innego człowieka. Skup się na umieszczeniu takich fraz w Twoich treściach. W poszczególnych nagłówkach H2 wstaw pytania, które zadają internauci, wyszukiwane zapytania, np. „ile kosztuje wypożyczenie samochodu w Mediolanie?”. Odpowiedź oznacz za pomocą pogrubienia treści. Oczywiście, ważne, aby ten content był adekwatny do wyszukiwania głosowego i odpowiedź asystenta Google satysfakcjonowała odbiorcę. Dobrym pomysłem jest tworzenie dla poszczególnych treści FAQ, czyli najważniejszych pytań i odpowiedzi.
Poza tym pamiętaj, że ponad 90% zapytań wysyłanych przez użytkowników Google to frazy long tail. Dlatego takie słowa kluczowe mają ogromne znaczenie.
Popraw szybkość strony na mobile
Szybkość ta ma duże znaczenie, jeśli chodzi o wyszukiwanie mobilne. Jak odbywa się większość wyszukiwań głosowych? Na urządzeniach mobilnych. Dlatego optymalizacja pod tym kątem jest kluczowa. Aby asystent Google trafił na odpowiedź z Twojej witryny, zoptymalizuj serwis pod wskaźniki Core Web Vitals, sprawdź wyniki w PageSpeed Insights i je popraw. Strona musi się bez zarzutów wyświetlać na urządzeniach mobilnych bez względu na rodzaj urządzenia.
Pamiętaj o optymalizacji Profilu Firmy w Google
Jeśli internauta wysyła zapytanie lokalne, to trzykrotnie bardziej prawdopodobne, że zrobi to głosowo niż tekstowo. Dlatego, jeśli chcesz pozyskiwać ruch z voice search, zwróć uwagę na aspekty związane z lokalnym SEO. Voice search SEO opiera się na tych samych zasadach co zwykłe pozycjonowanie. Twórz treści, które odnoszą się do danej lokalizacji, uwzględniaj w nich lokalne słowa kluczowe. Wyszukaj w Senuto czy Semstorm frazy do optymalizacji i sprawdź, czy Twoje treści wymagają zmian.
Upewnij się, że odpowiadasz na pytania lokalnych mieszkańców. Używaj fraz związanych z regionem, nazw ważnych miejsc, dzielnic, bliskich miejscowości. Korzystaj z nich w tagu title, w nagłówkach, linkach wewnętrznych. To pomoże Ci zaistnieć w wynikach wyszukiwania głosowego.
Zajmij się również optymalizacją Profilu Google Moja Firma. Na zapytania lokalne na górze wyników pojawiają się przeważnie 3 wizytówki, tzw. trzypak z Google Maps. Dlatego aktualizuj Profil Google Moja Firma, wypełnij go i zdobywaj opinie od klientów, aby zwiększyć szanse na jego zadowalającą widoczność.
Zajmij się danymi strukturalnymi
Jeśli dany element na stronie jest opisany za pomocą danych strukturalnych, robot wyszukiwarki Google wie, z jaką treścią ma do czynienia. Kiedy korzystasz z nich na stronie, zwiększasz szansę, że uzyskasz widoczność w rozszerzeniach wyników. Z nich asystent Google odczytuje odpowiedzi na wysłane zapytania. Według Backlinko ponad 40 procent wyników wyszukiwania głosowego pochodzi z polecanego fragmentu. Asystent Google odczytuje treść, która się w nim znajduje.
Zwróć uwagę na intencję i pisz naturalnym językiem
Wyszukiwarka Google coraz lepiej radzi sobie ze rozumieniem intencji i kontekstu. Jeśli uwzględniasz w kampanii SEO te intencje, to jednocześnie zoptymalizujesz witrynę pod wyszukiwanie głosowe. Zwiększysz szanse, że asystent Google udzieli internaucie odpowiedzi na podstawie treści z Twojej strony.
Jak dopasować tę odpowiedź do intencji użytkownika? Zerknij do wyników wyszukiwania i sprawdź, jaki rodzaj treści się wyświetla. Na dane zapytanie mogą pojawiać się wyłącznie kategorie w sklepie, poradnikowe treści blogowe czy wizytówki firm. Jeśli Twoja witryna ma się znaleźć na wysokiej pozycji, musisz się do tego dostosować. W treściach używaj naturalnego języka – takiego, jak użytkownicy, którzy wysyłają zapytania głosowe.
Optymalizacja pod wyszukiwania głosowe – korzyści
Dzięki tym działaniom możesz dotrzeć do większej liczby internautów, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Jednocześnie optymalizujesz stronę pod zapytania tekstowe, dopasowujesz treści do intencji użytkowników. Wersja mobilna witryny będzie działać szybko i bez zarzutów, ponieważ ma wdrożone dane strukturalne. Część zapytań ma intencję odnalezienia firmy lokalnej, więc możesz zdobyć klienta.
Wyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie – podsumowanie
Nie ma się nad czym zastanawiać. Warto optymalizować witrynę pod zapytania głosowe. Asystent Google może wykorzystać odpowiedź z Twojej strony, a internauta ostatecznie skorzysta z oferty. Warto popracować nad witryną i czerpać ruch z wyszukiwania głosowego.