Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklama w Google Ads - odrzucenie
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
    Dobry tytuł SEO
    Znaczenie tytułu a SEO strony internetowej
    20 marca 2024
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Czym jest wireframe w UX?
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    USP produktu - unikalna propozycja sprzedaży
    USP produktu – czym jest unikalna propozycja sprzedaży?
    16 sierpnia 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    rekomendacje-biznes
    Rekomendacje w biznesie – jak je wykorzystać?
    5 maja 2023
    Research and development
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Wyszukiwanie głosowe
Responsywnie.pl > SEO/SEM > Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
SEO/SEM

Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?

Łukasz Kuchta
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/09 o 11:17
Łukasz Kuchta Opublikowano 8 listopada 2023
10 min
Udostępnij

Technologia rozpoznawania głosu jest znana od lat 50. XX wieku, ale dopiero w 2011 roku zyskała bardziej praktyczne zastosowanie. Obecnie mnóstwo internautów korzysta z wyszukiwania głosowego. O czym warto pamiętać w tym kontekście, jeśli prowadzisz kampanię SEO strony?

Spis treści
Czym jest Google Voice Search?Wyszukiwanie głosowe a wpisywanie fraz – najważniejsze różniceWyszukiwanie głosowe jest szybszeNie wymaga pisaniaZapytania głosowe są dłuższeOdczytywanie wynikówVoice search – kto i w jakich sytuacjach z niego korzysta?Jak pozycjonować stronę na voice search?Skup się na frazach z długiego ogona (long tail)Popraw szybkość strony na mobilePamiętaj o optymalizacji Profilu Firmy w GoogleZajmij się danymi strukturalnymiZwróć uwagę na intencję i pisz naturalnym językiemOptymalizacja pod wyszukiwania głosowe – korzyściWyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie – podsumowanie

Czym jest Google Voice Search?

Wyszukiwanie głosowe Google to sposób przeszukiwania sieci za pomocą mowy. Sztuczna inteligencja służy rozpoznaniu i wprowadzeniu zapytania do wyszukiwarki. Z voice search możesz skorzystać zarówno na urządzeniach przenośnych, jak i komputerach.

Google wyszukiwanie głosowe

Czy wyszukiwanie głosowe cieszy się zainteresowaniem? Według UpCity z tej funkcji korzysta ok. 50% mieszkańców Stanów Zjednoczonych.

Procent wyszukiwań głosowych w Stanach Zjednoczonych

Już w 2018 roku dane PwC potwierdzały, że 71% badanych woli wyszukiwanie głosowe niż wpisywanie zapytań.

Wyszukiwanie głosowe a wpisywanie zapytań

Pomimo bardziej zaawansowanych funkcji wyszukiwania głosowego, takich jak dokonywanie zakupów online czy sterowanie gadżetami domowymi, jego najpopularniejsze zastosowania ograniczają się do podstawowych zadań. Użytkownicy wykorzystują to rozwiązanie m.in. do sprawdzania pogody i odtwarzania muzyki. Biorąc pod uwagę korzyści płynące z wyszukiwania głosowego, nic dziwnego, że jego popularność rośnie. Jest to szczególnie godne uwagi dla społeczności osób niedowidzących, bo nie muszą korzystać z niewygodnego dla nich wprowadzania tekstu.

W zależności od wieku użytkowników zainteresowanie Google Voice Search jest inne. Internauci korzystają z tej funkcji na różnych urządzeniach. Część w ogóle nie używa wyszukiwania głosowego.

Funkcja wyszukiwania głosowego na różnych urządzeniach

Źródło

Według BrightLocal 58% osób korzysta z wyszukiwania głosowego, aby znaleźć informacje o lokalnych firmach.

Wyszukiwanie głosowe a wpisywanie fraz – najważniejsze różnice

Google Voice Search ma wiele zalet w stosunku to tradycyjnego wyszukiwania i jednocześnie sporo je różni. Co dokładnie?

Wyszukiwanie głosowe jest szybsze

Proces wyszukiwania jest łatwiejszy. Użytkownik szybciej uzyskuje wyniki niż w przypadku zapytania tekstowego. Według jednego z badań komenda głosowa pozwoli uzyskać wynik 3,7 razy szybciej niż w przypadku średniej prędkości pisania. To szczególnie przydatne, kiedy zależy Ci na czasie i masz do wykonania żmudne zadanie, wyszukanie wielu rzeczy czy informacji.

Nie wymaga pisania

Ma to szczególne znaczenie dla osób z niepełnosprawnościami, ale nie tylko. Niektórzy po prostu nie lubią pisać, część ma duże problemy z popełnianiem błędów ortograficznych i innego typu, ale akurat to mało istotne, gdyż Google wychwytuje takie pomyłki i wyświetla wyniki, o które – według wyszukiwarki – chodziło użytkownikowi.

Zapytania głosowe są dłuższe

Internauci mają tendencję do używania naturalnego języka podczas wyszukiwania głosowego, podczas gdy w ramach tekstowego często używają krótszych i bardziej szczegółowych słów kluczowych. Poza tym wysyłają dłuższe zapytanie.

Odczytywanie wyników

Nie tylko wyświetlą Ci się rezultaty na podstawie wyszukiwania głosowego, ale asystent Google może je również odczytać. Dzieje się tak głównie wtedy, gdy po wysłaniu zapytania o dane słowa kluczowe wyświetla się fragment z odpowiedzią, czyli informacje zaciągnięte ze strony WWW.

Voice search – kto i w jakich sytuacjach z niego korzysta?

Już w 2014 roku Google informowało, że z wyszukiwania głosowego korzysta 55% nastolatków i 41% dorosłych. W USA tego rozwiązania używa ok. 40% obywateli. Kiedy przeważnie korzystamy z Google Voice Search? Okazuje się, że przede wszystkim w czasie jazdy – taką odpowiedź wskazało blisko 53% badanych. Wtedy możesz uzyskać daną informację bez sięgania po telefon. Ponad 20% wskazało na inne aktywności niż zaproponowane w badaniu. Kolejne pozycje zajęły: oglądanie telewizji, praca i gotowanie.Korzystanie z wyszukiwania głosowego

Co istotne, w innych sytuacjach z Google Voice Search korzystają dorośli, a w innych – młodzież. Jedni i drudzy robią to, kiedy chcą uzyskać drogę dojazdową do danego miejsca, sprawdzić godzinę czy znaleźć dany utwór. Natomiast młodzi często korzystają z wyszukiwania głosowego, kiedy odrabiają pracę domową. Jedni i drudzy najczęściej robią to, kiedy są w towarzystwie przyjaciół.

Jak pozycjonować stronę na voice search?

Jak już wiesz, zapytania voice search są dłuższe niż wpisywane ręcznie. Poza tym często internauci korzystają z odmienionej formy słów kluczowych, zamiast podstawowej. W wyszukiwaniu głosowym zapytania są bardziej szczegółowe. Jeśli będziesz szukać tradycyjnie skupu samochodu w Toruniu, prawdopodobnie wyślesz zapytanie „skup samochodów Toruń”. Gdy jednak korzystasz z voice search, prawdopodobnie użyjesz pytania „gdzie znajduje się skup samochodów w Toruniu?”.

Czy optymalizacja strony pod wyniki voice search wymaga szczególnego podejścia? Przede wszystkim pamiętaj, że SERP-y (Search Engine Results Page) dla takich zapytań są takie same, jak na słowa kluczowe w formie tekstowej. Nie ma znaczenia, czy szukasz na urządzeniach mobilnych, czy komputerze. Wyszukiwanie głosowe przenosi do tej samej listy stron, co po ręcznym wpisaniu fraz. Optymalizacja pod voice search obejmuje identyczne działania, co w ramach standardowego pozycjonowania, ale wymaga zwrócenia większej uwagi na niektóre elementy.

Od lat zmienia się podejście internautów do korzystania z Google. Używamy coraz większej liczby słów, aby opisać, co chcemy znaleźć, a jedną z przyczyn tego jest wyszukiwanie głosowe.

Skup się na frazach z długiego ogona (long tail)

Wyszukiwanie głosowe to przede wszystkim długie zapytania, które składają się z wielu słów i wyglądają jak normalne zdania, pytania kierowane do innego człowieka. Skup się na umieszczeniu takich fraz w Twoich treściach. W poszczególnych nagłówkach H2 wstaw pytania, które zadają internauci, wyszukiwane zapytania, np. „ile kosztuje wypożyczenie samochodu w Mediolanie?”. Odpowiedź oznacz za pomocą pogrubienia treści. Oczywiście, ważne, aby ten content był adekwatny do wyszukiwania głosowego i odpowiedź asystenta Google satysfakcjonowała odbiorcę. Dobrym pomysłem jest tworzenie dla poszczególnych treści FAQ, czyli najważniejszych pytań i odpowiedzi.

Poza tym pamiętaj, że ponad 90% zapytań wysyłanych przez użytkowników Google to frazy long tail. Dlatego takie słowa kluczowe mają ogromne znaczenie.

Frazy long tail

Popraw szybkość strony na mobile

Szybkość ta ma duże znaczenie, jeśli chodzi o wyszukiwanie mobilne. Jak odbywa się większość wyszukiwań głosowych? Na urządzeniach mobilnych. Dlatego optymalizacja pod tym kątem jest kluczowa. Aby asystent Google trafił na odpowiedź z Twojej witryny, zoptymalizuj serwis pod wskaźniki Core Web Vitals, sprawdź wyniki w PageSpeed Insights i je popraw. Strona musi się bez zarzutów wyświetlać na urządzeniach mobilnych bez względu na rodzaj urządzenia.

Pamiętaj o optymalizacji Profilu Firmy w Google

Jeśli internauta wysyła zapytanie lokalne, to trzykrotnie bardziej prawdopodobne, że zrobi to głosowo niż tekstowo. Dlatego, jeśli chcesz pozyskiwać ruch z voice search, zwróć uwagę na aspekty związane z lokalnym SEO. Voice search SEO opiera się na tych samych zasadach co zwykłe pozycjonowanie. Twórz treści, które odnoszą się do danej lokalizacji, uwzględniaj w nich lokalne słowa kluczowe. Wyszukaj w Senuto czy Semstorm frazy do optymalizacji i sprawdź, czy Twoje treści wymagają zmian.

Upewnij się, że odpowiadasz na pytania lokalnych mieszkańców. Używaj fraz związanych z regionem, nazw ważnych miejsc, dzielnic, bliskich miejscowości. Korzystaj z nich w tagu title, w nagłówkach, linkach wewnętrznych. To pomoże Ci zaistnieć w wynikach wyszukiwania głosowego.

Zajmij się również optymalizacją Profilu Google Moja Firma. Na zapytania lokalne na górze wyników pojawiają się przeważnie 3 wizytówki, tzw. trzypak z Google Maps. Dlatego aktualizuj Profil Google Moja Firma, wypełnij go i zdobywaj opinie od klientów, aby zwiększyć szanse na jego zadowalającą widoczność.

Zajmij się danymi strukturalnymi

Jeśli dany element na stronie jest opisany za pomocą danych strukturalnych, robot wyszukiwarki Google wie, z jaką treścią ma do czynienia. Kiedy korzystasz z nich na stronie, zwiększasz szansę, że uzyskasz widoczność w rozszerzeniach wyników. Z nich asystent Google odczytuje odpowiedzi na wysłane zapytania. Według Backlinko ponad 40 procent wyników wyszukiwania głosowego pochodzi z polecanego fragmentu. Asystent Google odczytuje treść, która się w nim znajduje.

Zwróć uwagę na intencję i pisz naturalnym językiem

Wyszukiwarka Google coraz lepiej radzi sobie ze rozumieniem intencji i kontekstu. Jeśli uwzględniasz w kampanii SEO te intencje, to jednocześnie zoptymalizujesz witrynę pod wyszukiwanie głosowe. Zwiększysz szanse, że asystent Google udzieli internaucie odpowiedzi na podstawie treści z Twojej strony.

Jak dopasować tę odpowiedź do intencji użytkownika? Zerknij do wyników wyszukiwania i sprawdź, jaki rodzaj treści się wyświetla. Na dane zapytanie mogą pojawiać się wyłącznie kategorie w sklepie, poradnikowe treści blogowe czy wizytówki firm. Jeśli Twoja witryna ma się znaleźć na wysokiej pozycji, musisz się do tego dostosować. W treściach używaj naturalnego języka – takiego, jak użytkownicy, którzy wysyłają zapytania głosowe.

Optymalizacja pod wyszukiwania głosowe – korzyści

Dzięki tym działaniom możesz dotrzeć do większej liczby internautów, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Jednocześnie optymalizujesz stronę pod zapytania tekstowe, dopasowujesz treści do intencji użytkowników. Wersja mobilna witryny będzie działać szybko i bez zarzutów, ponieważ ma wdrożone dane strukturalne. Część zapytań ma intencję odnalezienia firmy lokalnej, więc możesz zdobyć klienta.

Wyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie – podsumowanie

Nie ma się nad czym zastanawiać. Warto optymalizować witrynę pod zapytania głosowe. Asystent Google może wykorzystać odpowiedź z Twojej strony, a internauta ostatecznie skorzysta z oferty. Warto popracować nad witryną i czerpać ruch z wyszukiwania głosowego.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
Jak monitorować pozycje w Google?
Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?