Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    UTM link
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Jak uniknąć duplikacji treści?
    Czym jest duplikacja treści – czy należy z nią walczyć?
    25 marca 2024
    Rich snippets
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    skanowanie strony www pod kątem wirusów
    Skanowanie strony www pod kątem wirusów. Darmowe narzędzia
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    sklep na shopware
    Shopware – co to jest i jak zacząć?
    31 października 2023
    Karty produktów
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    lead generation - jak generować leady sprzedażowe
    Lead generation, czyli jak generować leady sprzedażowe
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    podpisanie umowy z aniołem biznesu
    Anioł biznesu – kim jest i jak go pozyskać?
    5 maja 2023
    Marka osobista
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Marketing mix 7P – czym jest?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Marketing mix 7p
Responsywnie.pl > Marketing > Marketing mix 7P – czym jest?
Marketing

Marketing mix 7P – czym jest?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:28
Paulina Szewczyk Opublikowano 2 grudnia 2021
10 min
Udostępnij

Jeżeli myślisz o stworzeniu strategii marketingowej, musisz pamiętać o spójności swoich działań. Każdy element układanki powinien pasować do drugiego, tworząc całość. Marketing mix 7P to koncepcja, która z pewnością Ci w tym pomoże. Na czym polega marketing 7P? Jak zastosować go w praktyce? Tego dowiesz się z artykułu.

Spis treści
Marketing mix 7P – na czym polega?Marketing 4P vs. 7PElementy marketingu mix 7PProduktCenaMiejscePromocjaLudzieProcesyŚwiadectwo materialneMarketing mix 7P – przykładStrategia marketingowa mix – podsumowanie

Marketing mix 7P – na czym polega?

Pojęcie „marketing mix” po raz pierwszy pojawiało się już w latach 50. XX wieku za sprawą amerykańskiego wykładowcy Neila H. Bordena. Możemy definiować go jako kompozycję lub mieszankę elementów, które dzięki wzajemnym powiązaniom, pozwalają oddziaływać na rynek. Kilka lat później Jerome McCarthy opisał tę koncepcję, wyróżniając jej cztery główne elementy – stąd też nazwa 4P od angielskich odpowiedników nazw każdego z elementów marketing mixu:

  • Product – produkt,
  • Price – cena,
  • Place – miejsce/dystrybucja,
  • Promotion – promocja.

Marketing 4P vs. 7P

Marketing mix 4P powstał w czasach, gdy większość biznesów była skupiona na sprzedaży produktów, przez co wraz z rozwojem sektora usługowego brakowało w nim elementów odpowiadających potrzebom firm oferujących właśnie usługi. Z tego powodu w późniejszych latach strategia marketingu mix ewoluowała – poszerzono ją o 3 kolejne elementy:

  • People – ludzie,
  • Processes – procesy,
  • Physical evidence – świadectwo materialne.

W taki sposób powstał marketing mix 7P, który uzupełniony o 3 nowe obszary lepiej odpowiadał realiom zmieniającego się świata nastawionego na rozwój usług i nowych technologii.

Elementy marketingu mix 7P

Zapewne zastanawiasz się, co kryje się za tajemniczymi stwierdzeniami „produkt”, „miejsce” czy „świadectwo materialne”. Po kolei omówimy każdy z elementów marketing mix 7P, który w połączeniu z pozostałą szóstką, tworzy niezawodną kompozycję, pozwalającą zbudować strategię marketingową dla biznesu.

Produkt

Pierwszym elementem koncepcji marketing mix 7P jest produkt. Najprościej mówiąc, jest to produkt fizyczny lub usługa, które można sprzedawać. Jest to kluczowy element układanki, ponieważ wpływa na każdy z pozostałych obszarów mixu. Bez produktu (w formie fizycznej czy usługowej) budowanie dalszej strategii nie ma sensu, ponieważ nie wiadomo, czego miałaby ona dotyczyć. Należy także pamiętać, że produkt musi odpowiadać określonym potrzebom konsumentów, aby był na niego popyt. Definiując produkt, który chcesz sprzedawać, zwróć uwagę na takie cechy jak: wygląd, jakość wykonania, opakowanie, parametry techniczne czy wyróżniki na tle innych produktów lub usług.

Cena

Istotnym elementem marketing mixu jest cena, po której będziesz chciał sprzedawać określony produkt. Polityka cenowa odgrywa ogromną rolę, ponieważ w momencie, gdy zostanie źle dostosowana do grupy odbiorców, może spowodować brak sprzedaży. Jak więc określić cenę produktu? Istnieje wiele podejść, które możesz zastosować, m. in.:

  • sprawdzenie cen konkurencji i ustalenie ceny na podstawie przeprowadzonego researchu na poziomie wyższym lub niższym innych firm,
  • sprawdzenie wszelkich kosztów związanych z produkcją produktu lub świadczeniem usługi i dodanie do tej kwoty nadwyżki, abyś nie był stratny na sprzedaży,
  • ustalenie ceny na podstawie oczekiwań i zachowania konsumentów. Oznacza to, że zaproponowana przez Ciebie cena odzwierciedla to, ile konsumenci są w stanie zapłacić za Twój produkt po ocenie wartości marki oraz samego produktu. Możesz zdobyć te informacje, m.in. przeprowadzając badania konsumenckie.

Miejsce

Marketing 4P 7P wymaga także określenia miejsca, w którym będziesz sprzedawać swój produkt lub usługę. „Miejsce” to ogół kanałów dystrybucji, za pomocą których konsumenci mogą nabyć produkt/usługę. Aby wybrać najlepsze metody dystrybucji, musisz najpierw dowiedzieć się, gdzie są Twoi klienci – w jakich miejscach najczęściej kupują? Za pomocą jakich kanałów sprzedają Twoi bezpośredni konkurenci? Dzięki temu dobierzesz miejsca, które z największym prawdopodobieństwem będą odpowiadać preferencjom Twoich klientów. Kanałami dystrybucji mogą być np.:

  • sklep stacjonarny,
  • sklep internetowy,
  • kanały social media,
  • marketplace’y,
  • targi.

Marketing mix 7P nie istniałby bez promocji, czyli ogółu działań, które mają na celu wypromowanie produktu lub usługi wśród grupy docelowej. Jak odpowiednio dobrać metody promocji Twojego produktu lub usługi? Przede wszystkim zacznij od charakterystyki grupy docelowej – opisz swojego potencjalnego klienta, dowiedz się, gdzie najchętniej kupuje – online czy stacjonarnie, gdzie spędza dużo czasu. Przydatna okaże się także analiza konkurencji – dzięki niej sprawdzisz nie tylko, gdzie sprzedają inne firmy, ale także, gdzie promują swoje produkty. W zależności od tego, gdzie są Twoi odbiorcy, dobierz metody promocji tak, aby na pewno Twoje komunikaty do nich dotarły. Metody promocji można najprościej podzielić na kanały tradycyjne i digitalowe.

Promocja

Marketing mix 7P nie istniałby bez promocji, czyli ogółu działań, które mają na celu wypromowanie produktu lub usługi wśród grupy docelowej. Jak odpowiednio dobrać metody promocji Twojego produktu lub usługi? Przede wszystkim zacznij od charakterystyki grupy docelowej – opisz swojego potencjalnego klienta, dowiedz się, gdzie najchętniej kupuje – online czy stacjonarnie, gdzie spędza dużo czasu. Przydatna okaże się także analiza konkurencji – dzięki niej sprawdzisz nie tylko, gdzie sprzedają inne firmy, ale także, gdzie promują swoje produkty. W zależności od tego, gdzie są Twoi odbiorcy, dobierz metody promocji tak, aby na pewno Twoje komunikaty do nich dotarły. Metody promocji można najprościej podzielić na kanały tradycyjne i digitalowe.

  • tradycyjne – ulotki, bilbordy, plakaty, sprzedaż bezpośrednia, polecenia,
  • digitalowe – SEO, content marketing, e-mail marketing, social media, płatne reklamy, artykuły sponsorowane.

Ludzie

Poszerzona strategia marketingowa mix uwzględnia czynnik ludzki. Są to wszystkie osoby, które są zaangażowane pośrednio lub bezpośrednio w proces wytworzenia, promocji czy sprzedaży produktu lub usługi (np. pracownicy produkcyjni, kadra menadżerska, marketingowcy, sprzedawcy). Rekrutacja odpowiednich pracowników, ich szkolenie i proces podnoszenia kompetencji są kluczowym czynnikiem wpływającym na dostarczenie jakościowego produktu, a także profesjonalną obsługę klienta. Pracownik powinien umieć rozwiązywać problemy klientów związane z produktem/usługą. Stąd budowanie profesjonalnych działów obsługi klienta jest kluczowe dla osiągnięcia efektywnej sprzedaży.

Procesy

Ten element marketing mix 7P dotyczy ogółu procesów związanych z dostarczeniem Klientowi produktu lub usługi. Do procesów można zaliczyć m.in. pakowanie produktu, dostarczanie go klientowi, proces zakupu w sklepie przez konsumenta. Dobrze zaplanowane i wdrożone procesy są kluczem do sukcesu wielu firm, ponieważ pozwalają zoptymalizować koszty, a co za tym idzie, zwiększać zyski i efektywność przedsiębiorstwa.

Świadectwo materialne

Marketing 4P 7P zamykamy ostatnim elementem – świadectwem materialnym. Dotyczy on wszystkich czynników, które mają wpływ na odbiór Twojej marki przez potencjalnych Klientów. Co w takim razie możemy zaliczyć do nich? Między innymi wystrój siedziby firmy, wygląd i funkcjonalność strony internetowej, komunikację w social mediach, opakowanie produktu, wygląd przesyłki, dress code pracowników. Wszystkie te elementy udowadniają konsumentowi, że Twoja firma jest godna zaufania, autentyczna i warto skorzystać z jej usług lub zakupić od niej produkty.

Marketing mix 7P – przykład

Wiesz już, co oznaczają poszczególne elementy i jak skonstruowany jest marketing mix 7P. Czas dowiedzieć się, jak wygląda jego zastosowanie w praktyce. Omówimy poszczególne elementy strategii na przykładzie damskich butów wysokiej jakości.

Produkt – produktem są damskie, luksusowe buty wykonane z drogich materiałów, bardzo wysokiej jakości. Istnieje wiele modeli obuwia – botki, kozaki, szpilki, czółenka.

Cena – ceny sprzedawanych produktów zaczynają się od ok. 700 zł, a kończą na kilku tysiącach złotych w zależności od użytych materiałów czy modelu buta. Ceny są o wiele wyższe niż w przypadku butów w sieciówkach, ponieważ ich jakość wykonania i użyte materiały są starannie wyselekcjonowane, a koszt produkcji wysoki. Cena obuwia jest podobna do cen w innych sklepach oferujących produkty o zbliżonej jakości wykonania.

Miejsce – obuwie sprzedawane jest w luksusowych butikach w kilku dużych miastach w Polsce. Sklepy znajdują się w otoczeniu innych butików oferujących produkty premium m.in. odzież, kosmetyki.

Promocja – produkty promowane są m.in. w magazynach specjalizujących się w modzie oraz gazetach dedykowanych kobietom o wysokim statusie społecznym. Dodatkowo obuwie jest promowane online w postaci płatnych reklam targetowanych na kobiety w lokalizacjach, w których działają butiki. Prowadzone są także działania promocyjne do obecnych klientów – program lojalnościowy, newsletter.

Ludzie – kluczowymi osobami zaangażowanymi w kontakt z klientem są pracownicy sklepu, którzy obsługują klientki, doradzają w zakupie, przyjmuj także zwroty oraz reklamacje.

Procesy – najważniejszymi procesami są te dotyczące sprzedaży produktu – powitanie klienta w sklepie, pomoc w doborze obuwia, finalizacja zakupu, zapakowanie produktów.

Świadectwo materialne – do świadectwa materialnego możemy zaliczyć jakość obsługi klienta w sklepie, wygląd i wystrój butiku, ubiór i zachowanie pracowników, logo zamieszczone przed sklepem, lokalizację butiku.

Strategia marketingowa mix – podsumowanie

Marketing 7P jest koncepcją, która pozwala zaprojektować i wdrożyć strategię marketingową zarówno dla biznesu działającego online, jak i offline. Dzięki niej możesz zbudować szkielet swoich działań, zebrać wszelkie informacje dotyczące produktu, kanałów dystrybucji czy metod promocji, aby udoskonalić swój biznes i zwiększać jego zyski w przyszłości. Jeżeli jesteś na etapie planowania swoich działań marketingowych, warto przyjrzeć się strategii marketingu 7P.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?