Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Crawl budget – budżet indeksowania
    Crawl budget – sposoby na sprawdzenie i poprawę indeksowania
    21 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Czym jest mapa kliknięć?
    Mapa kliknięć – czym jest i jakie ma zastosowanie?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    rozszerzona rzeczywistość
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    sklep internetowy czy allegro
    Sklep internetowy czy Allegro – co się bardziej opłaca?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    edukacja-klienta
    Czy warto edukować klientów?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Lazy loading – czym jest i jak wpłynie na Twoją stronę?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Responsywnie.pl > Web Development > Lazy loading – czym jest i jak wpłynie na Twoją stronę?
Web Development

Lazy loading – czym jest i jak wpłynie na Twoją stronę?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2023/04/06 o 10:46
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 8 lutego 2023
10 min
Udostępnij

Page speed ma znaczenie. I to ogromne. Dlatego Twoim zadaniem jest optymalizacja strony w ten sposób, aby użytkownik jak najszybciej zobaczył jej zawartość po przejściu na dany adres URL lub po kliknięciu linku. Co ma z tym wspólnego lazy loading? Tego dowiesz się z artykułu.

Spis treści
Lazy load – co to znaczy?Zalety i wady leniwego ładowaniaWpływ lazy loading na SEOLazy load – zastosowanieWtyczki dla lazy loadingJak w praktyce wygląda lazy loading?Lazyload – podsumowanie

Lazy load – co to znaczy?

Czym jest lazy loading? W dosłownym tłumaczeniu jest to tzw. leniwe ładowanie. Jak więc może ono przyspieszyć stronę internetową, skoro jest „leniwe”? 🙂 Otóż lazy loading (inaczej: on-demand loading, lazy load) to technika, która wspomaga optymalizację ładowania zasobów na stronie. Głównym założeniem lazyload jest ładowanie jedynie elementów strony (np. obrazów), które w danym momencie mają być widoczne dla użytkownika zamiast ładowania pełnej zawartości strony.

Na pewno kojarzysz portal Pinterest. Jego głównym założeniem jest dzielenie się materiałami wizualnymi. Gdyby po wpisaniu przez użytkownika zapytania w wyszukiwarce Pinterest od razu ładował się cały content odpowiadający podanej frazie, zarówno page speed, jak i user experience mocno by na tym ucierpiały. Dlatego domyślnie renderowane są jedynie zasoby, które widzisz po przejściu na stronę na swoim ekranie. Każda kolejna porcja elementów jest doładowywana wraz ze zagłębieniem się w zawartość strony.

A co w momencie, gdy zależy Ci na przyspieszonym ładowaniu zasobów na stronie internetowej lub w aplikacji? Przemyśl wtedy zastosowanie eager loading, które jest przeciwieństwem lazy loading. Oznacza to, że wszystkie zasoby są pobierane w momencie pierwszego ładowania strony. Jednakże nie o nim jest dzisiejszy tekst 😉

Zalety i wady leniwego ładowania

Jak każde rozwiązanie, lazy load ma zarówno mocne, jak i słabe strony. Jednakże w tym przypadku zdecydowanie przeważają zalety. Wśród głównych można wymienić:

  • przyspieszenie wstępnego ładowania strony,
  • mniejsze zużycie zasobów,
  • zmniejszenie liczby odpytań do bazy,
  • lepsze wrażenia użytkowników podczas przeglądania strony.

Jakie więc mogą być wady lazy loading? Tak naprawdę większość problemów związanych z leniwym ładowaniem wynika z jego nieprawidłowego wdrożenia. Na przykład, może to powodować nieumyślne ukrywanie treści na stronie. Zastosowanie lazy load wiąże się także z wdrożeniem odpowiedniego skryptu, a więc i dodaniem kolejnych linijek kodu, co może powodować zawiłości w jego strukturze. Z tego powodu implementację tego rozwiązania najlepiej powierzyć doświadczonym programistom.

Wpływ lazy loading na SEO

Wątpliwości dotyczące przyjazności lazy load względem SEO nie mogą dziwić z trzech powodów.

  1. Przede wszystkim wdrożenie lazy loading wiąże się z uruchomieniem dodatkowego skryptu podczas ładowania strony. Oznacza to możliwość obciążenia strony, zamiast jej przyspieszenia. Ale czy na pewno? W końcu jeden skrypt powoduje, że przy pierwszym załadowaniu strony nie ładują się wszystkie zasoby, np. grafiki czy video. W ostatecznym rozrachunku odpalenie jednego skryptu w porównaniu z ładowaniem dziesiątek innych zasobów nie wydaje się takie straszne 😉
  2. Drugi powód związany jest ze sczytywaniem zawartości strony przez roboty indeksujące. Przyjęło się, że im „czystszy” kod, tym lepiej dla botów, gdyż nie napotykają one w procesie crawlingu na przeszkody w postaci dodatkowych skryptów JS. Jednakże Google oficjalnie informuje, że poprawnie wdrożone leniwe ładowanie nie jest problematyczne w procesie indeksacji. Wystarczy, że skorzystasz z jednej z rekomendowanych przez Google opcji wdrożenia lazyload.
  3. Trzeci powód – źle wdrożony lazy loading może być interpretowany jako celowe ukrywanie treści przed botami. A jak wiadomo, podpada to pod techniki black hat SEO. Dlatego tak ważne jest postępowanie zgodnie z rekomendacjami Google dotyczącymi wdrożenia lazy loadingu. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy został on poprawnie dodany na Twojej stronie, jest na to kilka sposobów. Osobiście rekomendujemy skorzystanie z narzędzia Google Search Console, a konkretnie z opcji Sprawdzanie adresu URL. Dzięki niemu możesz podejrzeć zrzut ekranu i wyrenderowany kod HTML danej podstrony.

Jednoznacznym potwierdzeniem, że lazy loading nie koliduje z SEO, jest uwzględnienie leniwego ładowania w rekomendacjach przedstawianych przez oficjalne narzędzie Google do testowania szybkości strony Page Speed Insights.

Rekomendacje Google do lazy loading
Źródło: Page Speed Insights

Lazy load – zastosowanie

Najczęstszą praktyką związaną z lazy loadem jest nieskończone przewijanie (tzw. infinite scroll). Polega on na tym, że zawartość strony ładowana jest wraz z jej scrollowaniem przez użytkownika. Na takiej zasadzie działają m.in. znane portale społecznościowe jak Facebook, Twitter czy Linkedin. Takie podejście do lazy load jest szczególnie rekomendowane przy ogromnych serwisach.

Innym sposobem na wykorzystanie lazy loading jest opóźnione ładowanie obrazów i wideo. To rozwiązanie najczęściej stosują mniejsze strony lub takie, które zawierają bardzo dużą liczbę „ciężkich” elementów np. banki zdjęć.

Pamiętaj, że leniwe ładowanie nie jest funkcjonalnością „must-have” na każdej stronie. Na przykład, w przypadku prostych stron-wizytówek na WordPress, które zawierają zaledwie trochę treści i niewiele plików graficznych, dodawanie tego rozwiązania może okazać się zbędne. W takiej sytuacji wystarczy poprawna optymalizacja obrazów np. poprzez kompresję plików i używanie formatów nowej generacji jak WebP.

Wtyczki dla lazy loading

Jak wspomnieliśmy, aby mieć 100% pewność, że leniwe ładowanie zostało poprawnie wdrożone, najlepiej przekazać je w ręce doświadczonych programistów. Większość popularnych systemów zarządzania treścią (np. PrestaShop, Drupal, Magento, WordPress) oferuje gotowe pluginy, które pozwalają szybko i skutecznie wdrożyć lazy load na stronę. Co więcej, w wielu przypadkach rozszerzenie jest także całkowicie darmowe! Poniżej przedstawimy listę gotowych wtyczek do znanych CMS-ów aktualną na 30 grudnia 2022 r.:

  • Lazy Loading for Magento 2 – darmowe rozszerzenie do lazy load na Magento 2.
  • Lazy Loading / Load your images on demand lub AN Lazy Loading: delay load of images – rekomendowane wtyczki do lazy loading na PrestaShop. Oba moduły są płatne.
  • a3 Lazy Load lub Autoptimize – znane pluginy do leniwego ładowania na WordPress. Obie opcję są bezpłatne.
  • Lazy-load – bezpłatny, najczęściej stosowany moduł do lazyload na Drupalu, kompatybilny z wersjami 7-9.
  • JSLazyLoading – płatny, regularnie aktualizowany plugin do lazy load w Joomla.

Będziemy to powtarzać jak mantrę, jednakże z własnego doświadczenia wiemy, że ostateczny wybór rozwiązania powinien zapaść po konsultacji i wycenie ze strony programisty lub software house’u, który zajmuje się obsługą Twojej strony lub sklepu. Nie warto działać na własną rękę, szczególnie gdy brak Ci kompetencji w obszarze IT.

Jak w praktyce wygląda lazy loading?

Na samym początku pokazaliśmy przykład Pinteresta. Jak też wspomnieliśmy, z lazy loading korzysta również znaczna większość portali społecznościowych. Prawdopodobnie najpopularniejszym przykładem opóźnionego ładowania jest Google Grafika. Po wpisaniu w wyszukiwarkę wybranej frazy, np. „ozdoby świąteczne”, wyświetlana jest jedynie część obrazów, a właściwie te, które są widoczne dla Ciebie na ekranie urządzenia, z którego korzystasz. Wraz ze scrollowaniem ładowane są kolejne pliki graficzne, jednakże na samym początku widoczne są jedynie ich miniatury z wyszarzonym tłem. Dzięki temu proces ładowania kolejnych propozycji jest o wiele efektywniejszy. Ponadto, po przewinięciu części plików graficznych pojawia się również button „Pokaż więcej wyników”. Jest to wzorowe zastosowanie lazy loadingu.

Przykład lazy loadingu
Źródło: Google

Pamiętaj, że lazy loading to nie tylko wolniej ładowane obrazy. To także optymalizacja innych elementów mających wpływ na page speed. Należą do nich m.in.:

  • rozbicie stylów CSS i JS na renderowane komponenty, dzięki czemu ładowane są tylko najpotrzebniejsze zasoby;
  • zastosowanie zaawansowanego systemu cachowania – cachowaniu poddawane są tylko wybrane sekcje, a nie cała strona, przez co raz załadowane elementy nie muszą być ponownie renderowane;
  • optymalizacja ładowania skryptów zewnętrznych – opóźnij ładowanie skryptów, które nie muszą być aktywowane przy pierwszym załadowaniu strony. Przemyśl również, czy wszystkie skrypty są aktualne i niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony;
  • optymalizacja ładowania fontów – możesz skorzystać np. z funkcji CSS „font-display”, dzięki czemu zapewnisz użytkownikom dostęp do treści podstrony podczas ładowania czcionek.

Lazyload – podsumowanie

Jeżeli zależy Ci na osiąganiu najlepszych wyników szybkości strony, zastosowanie lazy loading jest koniecznością. Dzięki niemu znacznie wpłyniesz nie tylko na czynniki techniczne, ale także na wrażenia użytkowników, którzy wchodzą w interakcję z Twoją stroną. Leniwe ładowanie może także okazać się bardzo przydatne z perspektywy pozycjonowania strony (w końcu page speed jest jedynym z czynników rankingowych Google). Jednakże w tym przypadku konieczne jest upewnienie się, że lazy load został poprawnie wdrożony na stronę. To jak, namówiliśmy Cię do pracy nad leniwym ładowaniem zasobów?

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Czym jest wireframe w UI/UX?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?