Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Google Ads i Google AdSense
    Google Ads a AdSense – czym się różnią?
    5 maja 2023
    Smart bidding – czy warto ustalać inteligentne stawki?
    5 maja 2023
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Nawigacja strony internetowej
    Nawigacja na stronie internetowej – jak ją poprawnie zrobić?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest omnichannel?
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    sklep internetowy czy allegro
    Sklep internetowy czy Allegro – co się bardziej opłaca?
    5 maja 2023
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    edukacja-klienta
    Czy warto edukować klientów?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Mapa kliknięć – czym jest i jakie ma zastosowanie?
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Czym jest mapa kliknięć?
Responsywnie.pl > Blog > Web Development > Mapa kliknięć – czym jest i jakie ma zastosowanie?
Web Development

Mapa kliknięć – czym jest i jakie ma zastosowanie?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2023/04/06 o 10:46
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 17 sierpnia 2022
6 min
Udostępnij

Kluczem do sukcesu sprzedażowego strony WWW jest takie jej zaprojektowanie, aby spełniała ona oczekiwania odbiorców, była użyteczna, nie powodowała problemów, a ponadto, by jej układ był tak przemyślany, aby zwracała uwagę internautów na ważne dla nas elementy. Jak możemy ustalić, co na stronie jest klikane przez użytkowników? Istnieją rozwiązania, dzięki którym jest to wykonalne. Do takiej analizy służy mapa kliknięć.

Spis treści
Czym jest mapa kliknięć?Clickmapa a heatmapaAnaliza mapy kliknięć w praktyceWybór najskuteczniejszego CTAPoprawienie doświadczeń użytkownikaŚledzenie błędnych kliknięćOptymalizowanie stronyPoprawa ścieżki użytkownikaNarzędzia do generowania mapy kliknięćHotjarMicrosoft ClarityCzy warto tworzyć mapy kliknięć?

Czym jest mapa kliknięć?

Taka mapa jest ilustracją aktywności użytkowników w zakresie kliknięć w poszczególnych obszarach witryny. Dzięki temu rozwiązaniu można ustalić, które elementy graficzne, tekstowe lub inne są klikane przez internautów, a jakie są ignorowane. Na podstawie tych danych warto podejmować decyzje odnośnie do zmian na stronie, które mają spowodować, że internauci zaczną częściej wybierać tę treść, na której nam zależy. Taka mapa może pomóc nie tylko stronom sprzedażowym, ale również witrynom informacyjnym tak rozmieścić reklamy, aby uzyskać najwyższy wskaźnik klikalności.

Clickmapa a heatmapa

Poza mapami kliknięć można wygenerować również mapy cieplne. Zdarza się, że te pojęcia są używane zamiennie, natomiast nie są one tożsame. Otóż mapa cieplna jest wizualną prezentacją zachowań internautów. Pokazuje ona, które miejsca na stronie najbardziej przyciągają uwagę użytkowników sieci, a które najmniej. Jest to połączenie kilku typów danych zbieranych na różne sposoby. Dzięki heatmapie możliwa jest analiza ruchu na stronie. Z reguły wykorzystuje się je do analizy kliknięć (clicktracking), śledzenia przewijania strony (scrolltracking), śledzenia ruchów kursora (movetracking), badania elementów przyciągających uwagę (movetracking).

Można przygotować heatmapy oddzielnie dla wersji na urządzenia mobilne i komputery typu desktop. Raport może obejmować dane wyłącznie z jednej kategorii lub ze wszystkich, o których wspomnieliśmy.

Analiza mapy kliknięć w praktyce

Clickmap ma na celu dostarczenie wartościowych danych, które warto wykorzystać, decydując o rozmieszczaniu materiału na stronie. Oto, do czego można używać mapy kliknięć:

Wybór najskuteczniejszego CTA

Dzięki takim mapom można śledzić statystyki kliknięć myszką poszczególnych call to action w witrynie w zależności od tego, jaka znajdzie się treść na przyciskach lub gdzie będą one ustawione. W wielu przypadkach modyfikacja jednego słowa czy też nawet kolejności słów może mieć duży wpływ na zmianę współczynnika klikalności.

Poprawienie doświadczeń użytkownika

Mapa kliknięć pokazuje nie tylko, które hiperłącza są najczęściej klikane przez internautów, ale także miejsca, które są interpretowane przez użytkowników jako odnośniki, a nimi nie są. To może oznaczać, że warto przenieść tam CTA i przetestować, jakie wówczas będą wyniki.

Śledzenie błędnych kliknięć

Zdarzają się takie sytuacje, w których internauta nagle zaczyna wielokrotnie i szybko klikać w dane miejsce na stronie. Mapa powinna wówczas sczytać pojedyncze kliknięcia.

Takie zachowanie użytkownika najczęściej oznacza, że jest poirytowany i prawdopodobnie coś nie zadziałało tak, jak oczekiwał. Takie lokalizacje mogą być widoczne na mapie i wtedy warto przeanalizować, dlaczego do tego doszło. Czy rzeczywiście występuje tam jakiś błąd?

Optymalizowanie strony

Dane z mapy kliknięć można wykorzystać w działaniach optymalizacyjnych do dodania nowych funkcji, edycji treści, usunięcia znalezionych błędów itd.

Poprawa ścieżki użytkownika

Mapa kliknięć umożliwia analizowanie drogi, którą pokonuje internauta od momentu dotarcia na stronę do realizacji założonego przez nas celu. Możemy ustalić, gdzie pojawiają się problemy, a wnioski wykorzystać do zwiększenia współczynnika konwersji.

Narzędzia do generowania mapy kliknięć

Mapy kliknięć są ważnym elementem w analityce internetowej. Za ich pomocą można pozyskać cenne dane dotyczące użyteczności witryny czy usterek w niej występujących. Tylko jak je zgromadzić? Należy użyć do tego narzędzia do generowania mapy kliknięć.

Hotjar

To prawdopodobnie najpopularniejsze albo jedno z najbardziej znanych rozwiązań nie tylko do generowania mapy kliknięć, ale również ogólnie do tworzenia map cieplnych. Żeby to zrobić, wystarczy założyć konto na Hotjar. Trzeba wtedy podać adres strony WWW, na której będziemy monitorować kliknięcia. W kolejnym kroku wystarczy dodać kod na stronę.
Mapa kliknięć w Hotjar

Należy go umieścić w sekcji witryny. Są też inne metody – można zrobić to np. przez Google Tag Managera. Następnie w ustawieniach strony trzeba włączyć Session capture.

Zakładanie konta Hotjar

W kolejnym kroku wystarczy wybrać Heatmaps, kliknąć New heatmap i dodać adres URL, dla którego mają być zbierane dane.

Dodanie heatmapy

Następnie należy kliknąć View heatmap, aby wygenerować mapę. Korzystanie z bezpłatnej wersji tego rozwiązania wiąże się z wieloma ograniczeniami, ale istnieje też inna usługa tego typu dla twórców witryn.

Microsoft Clarity

To narzędzie dosyć nowe. Ma ono mnóstwo zalet, ale przede wszystkim można go używać za darmo i nie stawia ono ograniczeń pod względem analizowanych stron, a poza tym jego instalacja jest bardzo łatwa. Obsługa Microsoft Clarity nie powinna nikomu przysporzyć trudności, ale nie oznacza to, że propozycja ta jest idealna. Hotjar to znana marka i jej rozwiązanie jest dostępne od dawna. Narzędzie od Microsoftu to nowość, nie jest ono dopracowane i brakuje mu kilku funkcji. Jak z niego skorzystać?

Po założeniu konta należy dodać odpowiedni kod na stronie.

Mapa kliknięć w Microsoft Clarity

Po tym kroku system rozpocznie zbieranie danych, które pojawią się w ciągu 2 godzin. Jak zatem widać, narzędzie to jest bardzo proste w obsłudze i może stanowić ciekawą alternatywę dla płatnego Hotjar.

Czy warto tworzyć mapy kliknięć?

Każde działanie, które przybliża nas do poznania preferencji użytkowników, zdecydowanie się opłaci. Mapy ciepła to skarbnica wiedzy o odbiorcach stron, która pozwala m.in. na śledzenie przewijania strony. Ruchy kursora użytkowników także są ważne w kontekście sprawdzenia, które elementy na stronie najbardziej ich interesują. Dlatego warto choćby przetestować własną mapę kliknięć.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
Jak ochronić domenę przed kradzieżą?
Paweł Czarnuszewicz 6 kwietnia 2023 17 sierpnia 2022
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?