Czy firma potrzebuje bohatera marki? Maskotki, która kojarzy się z marką, pomaga promować jej produkty i usługi? Historia wielu brandów pokazuje, że zdecydowanie tak. Dzięki niej możesz poprawić rozpoznawalność swojej oferty. Dowiedz się, czym jest brand hero i dlaczego warto, aby Twoja marka miała własną maskotkę. Jakie efekty przynosi emisja reklamy z takim bohaterem?
Czym jest brand hero?
Przy tak dużej konkurencji coraz trudniej się wyróżnić. Posiadanie brand hero może spowodować, że Twoja marka stanie się bardziej rozpoznawalna. Dzięki firmowej maskotce możesz zapisać się w świadomości odbiorców. To oczywiście fikcyjna postać, która jednak powinna mieć ludzkie cechy. W pierwszym momencie może nie przychodzić Ci do głowy żaden bohater marki. Kiedy jednak przypomnisz sobie reklamy znanych firm, stwierdzisz, że było w nich mnóstwo maskotek. Tą najbardziej znaną jest ludzik Michelin. To pierwszy bohater marki, stworzony dawno temu – w 1894 roku. Skąd taki pomysł? Otóż bracia Michelin zauważyli stos opon na stanowisku w Londynie. Doszli do wniosku, że tak powinna wyglądać postać ich firmy i logo.
Jak stworzyć bohatera marki?
Brand hero stanowi ważny element komunikacji. Możesz na nim opierać strategię w social media i skuteczniej angażować odbiorców. Tworzony content będzie ciekawszy, a klienci nawiążą więź emocjonalną z Twoją marką. Maskotka wpłynie na zasięg kampanii, wywoła pozytywne skojarzenia, wzbogaci komunikację marki. Na czym powinno polegać stworzenie brand hero?
To zadanie, które wymaga kreatywności i doświadczenia, dlatego najlepiej powierzyć je specjalistom. Odpowiedni wygląd bohatera, stworzenie maskotki, która ma ludzkie cechy i powoduje pozytywne skojarzenia, nie jest łatwym zadaniem. Oto kroki, które należy podjąć, aby Twoja maskotka marki pomogła realizować cele biznesowe, wzbudzając zainteresowanie:
1. Zbadaj grupę docelową – ustal jej preferencje, oczekiwania, zdefiniuj wartości, które powinny być istotne dla Twojej marki, aby spełnić potrzeby odbiorców.
2. Ustal, jakie cechy ma mieć brand hero. Na podstawie ustaleń związanych z atrybutami marki, oczekiwaniami i skojarzeniami odbiorców określ, jak powinien wyglądać. Warto nawiązywać strojem, wybraną postacią czy kolorystyką do standardowych skojarzeń. Przykładowo, pszczoły kojarzą się z pracowitością. One również są wykorzystywane jako maskotka marki.
3. Opracowanie projektu graficznego – wiedząc już, jak ma wyglądać bohater, przejdź do realizacji pomysłu. Grafik powinien przygotować projekt w różnych formatach, ale to nie wszystko. Trzeba też opracować zbiór wytycznych dotyczących tego, jak ma się prezentować maskotka marki.
Brand hero powinien mówić językiem Twojej grupy docelowej, reprezentować Twoją działalność, tworzyć historię. Dzięki odpowiedniej strategii dany przekaz reklamowy może być skuteczniejszy. Będziesz osiągać większe zasięgi w social media. Reklama telewizyjna i inne mogą przynosić wyższy zwrot z inwestycji.
Czym/kim powinien być brand hero?
Maskotką marki bywają zwierzęta, ale bohaterem może być również człowiek. Takie rozwiązania są najczęściej praktykowane. Które z nich jest lepsze? Należy je dostosować do danej marki, wziąć pod uwagę odbiorców i skojarzenia związane z firmą, jej produktami i usługami.
Dlaczego warto postawić na postać człowieka? Łatwiej mu nadać określone cechy spójne z komunikacją marki. Przykłady można mnożyć. Stosunkowo niedawno w mediach pojawiła się maskotka Rakowa Częstochowa, mistrza Polski w piłce nożnej w 2023 roku. Rycerz ubrany w barwy klubowe wskazuje oczywiście na waleczność piłkarzy tego klubu.
Doskonale znany od lat jest brand hero piwa Harnaś, który wzbogaca m.in. reklamy wideo i symbolizuje dobrą zabawę.
A jak sprawuje się maskotka marki w postaci zwierzęcia? Korzysta z tego mnóstwo firm, więc wnioski nasuwają się same – to musi działać. Trzeba jednak to przemyśleć. Nie może być tak, że tylko niewielki odsetek grupy docelowej rozumie, o co chodzi w danym nawiązaniu. Z każdym zwierzęciem mamy pewne skojarzenia i muszą się one odnosić do prowadzonej działalności. Zupełnie oderwana kreacja, nawet jeśli jest idealnie zrealizowana, może nie przynieść efektów. Maskotka ma budować zaangażowanie, zwiększać zainteresowanie i znajomość marki.
Przykładem wykorzystania zwierzęcia jest Miś Plush. W tym przypadku dzięki tej maskotce udało się ocieplić wizerunek marki – nadać jej nieco luzu.
Brand hero – najsłynniejsze przykłady
Maskotka marki może pomóc w komunikacji z odbiorcami. Stawiając na rozwój storytellingu, teoretycznie nie jest potrzebny bohater, ale może on pomóc w utrwaleniu opowieści. Odpowiednio zaplanowana intensywność kampanii brand hero może przynieść znakomite wyniki. Dzięki emisji reklam z maskotką da się osiągać efekt wirusowy. Oto przykład brand hero, które osiągnęły taki rezultat.
Mały Głód od Danio
Doskonale rozpoznawalna maskotka marki, która wpłynęła na popularność produktów firmy. Mały Głód okazał się też hasłem, które weszło do mowy potocznej. Postać została stworzona w 2004 roku.
Fioletowa krowa Milki
Zwierzę to kojarzy się głównie ze spokojem i łagodnością. Krowa z reklam firmy Milka nie jest standardowa, tylko fioletowa. To, wraz z krajobrazem, ma się kojarzyć z Alpami i naturalnością, bazowaniem na wysokiej jakości składnikach.
Mówiące draże M&M’s
Zajęły ważne miejsce, a kampanie, w których się pojawiały, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Często nawiązywały do aktualnych wydarzeń czy premier. Wiele tekstów wypowiedzianych przez draże przeniknęło do mowy potocznej. Być może i Tobie zdarzyło się lecieć w kulki z M&M’s?