Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
    5 maja 2023
    Linkowanie wewnętrzne i - wpływ na SEO
    Linkowanie wewnętrzne a strategia pozycjonowania
    21 grudnia 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Pliki htaccess
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    drupal-sklep-internetowy
    Drupal a sklep internetowy? Poznaj Drupal Commerce!
    5 maja 2023
    allegro czy własny sklep internetowy
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    linkedin-marketing
    LinkedIn – dlaczego warto z niego korzystać?
    5 maja 2023
    Rozpatrzenie reklamacji
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
modele rozliczeń działań reklamowych
Responsywnie.pl > Biznes > CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
BiznesMarketing

CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych

Piotr Sztuka
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:29
Piotr Sztuka Opublikowano 23 listopada 2020
6 min
Udostępnij

Z roku na rok płatne reklamy w internecie cieszą się coraz większą popularnością. Wysoka dostępność i stosunkowo niski próg wejścia powodują, że duża liczba firm decyduje się na inwestycję w ten rodzaj marketingu online. Początkujący reklamodawcy internetowi zasypywani są stosem skrótów – CPC, CPM, CPA, CPV, które muszą poznać, aby wiedzieć, jak rozliczać swoje kampanie reklamowe. W prosty sposób wyjaśnimy, na czym polegają poszczególne modele rozliczeń, a także, do których rodzajów reklamy w internecie są stosowane.

Spis treści
Kampanie CPC – płać tylko za kliknięciaKampanie CPM – postaw na zasięgKampanie CPV – łatwo rozliczaj reklamy videoKampanie CPA/CPL – płać za konkretne działanieKampanie CPC, CPM, CPV, CPA w pigułcePopularne modele rozliczeń działań reklamowych – który jest najkorzystniejszy?

Kampanie CPC – płać tylko za kliknięcia

Jest to jeden z najpopularniejszych sposób rozliczeń reklamy w internecie. Model reklamowy CPC (cost per click) opiera się o płatności za kliknięcia danej reklamy. Oznacza to, że reklamodawca ponosi koszty jedynie, gdy użytkownik kliknie komunikat reklamowy, a nie gdy wyświetli mu się reklama. Taka forma rozliczeń zwiększa prawdopodobieństwo, że reklamodawcy internetowi płacą jedynie za zainteresowanych użytkowników – tych, którzy chcą wejść w interakcję z biznesem.

Stosowanie kampanii CPC jest szczególnie rekomendowane, gdy Twoim celem reklamowym jest sprzedaż produktów lub usług bądź zwiększenie ruchu na stronie. CPC jest powszechnie stosowane w reklamach w sieci wyszukiwania Google, Google Shopping czy jako rozliczenie wielu rodzajów reklam Facebook Ads.

Kampanie CPM – postaw na zasięg

Reklamy CPM (cost per mile) to kolejny przykład metod rozliczeniowych kampanii w internecie. CPM marketing działa na zasadzie płatności za wyświetlenia, a konkretnie za tysiąc wyświetleń. Z początku może brzmieć to trochę dziwnie – skoro model reklamowy CPC to płatność za jedno kliknięcie, a CPM to płatność aż za 1000 zdarzeń? W praktyce jest to bardzo wygodne, ponieważ stawka za jedno wyświetlenie byłaby bardzo niska, dlatego łatwiej przedstawić rozliczenie w formie tysiąca zdarzeń.

Reklamy CPM najczęściej stosowane są do tych rodzajów reklam w internecie, których nadrzędnym zadaniem jest budowanie świadomości użytkowników dotyczącej produktu/usługi, budowanie brand recognition lub realizacja innych celów biznesowych, które można osiągnąć poprzez duże zasięgi. Rozliczenia CPM wykorzystywane są m.in. w reklamach banerowych w sieci reklamowej Google i na Youtube. Popularny jest także mailing CPM – czyli rozliczenia kampanii mailingowych za tysiąc wyświetleń wiadomości przez użytkowników.

kampanie cpm na youtube

Kampanie CPV – łatwo rozliczaj reklamy video

CPV (cost per view) to najprościej mówiąc koszt obejrzenia reklamy. Jest to popularna metoda rozliczeń reklam video m.in. na YouTube. W tym przypadku reklamodawca internetowy płaci jedynie, gdy użytkownik obejrzy minimum 30 sekund reklamy (lub całość, jeżeli trwa ona mniej niż pół minuty) bądź wejdzie w interakcję z reklamą, np. kliknie baner, wezwanie do działania lub nakładkę.

Reklamy CPV są bardziej podobne do CPC niż do CPM – płaci się za pojedyncze zdarzenia, które świadczą o zainteresowaniu użytkownika komunikatem reklamowym. Dlatego często są one wykorzystywane, gdy reklamodawcy zależy na bezpośrednim zwiększeniu sprzedaży dzięki płatnym reklamom.

Kampanie CPA/CPL – płać za konkretne działanie

Reklama CPA (cost per action) polega na rozliczeniu za działanie, akcję. Reklamodawca internetowy sam może określić, na czym mu najbardziej zależy, puszczając daną reklamę i właśnie za podjęcie tego konkretnego działania będzie on rozliczany. CPA w e-commerce ma szczególnie szerokie zastosowanie – pożądanym działaniem może być polubienie fanpage’a, wypełnienie ankiety, rejestracja w sklepie itd.

Jeżeli celem kampanii CPA jest pozyskanie leadów, wtedy mówimy o rozliczeniu CPL (cost per lead). Najczęściej stosowane jest w momencie, gdy poprzez interakcję z reklamą użytkownik wysyła zapytanie, czy zapisuje się do newslettera. Dla reklam czysto sprzedażowych stosowane jest również rozliczenie CPO (cost per order) lub CPS (cost per sale) – reklamodawca płaci, jeżeli użytkownik dokona zakupu w sklepie/na stronie internetowej. CPA marketing to świetnie rozwiązanie dla reklamodawców, którzy wiedzą, czego chcą, zależy im na konkretnych rezultatach.

Reklama CPC w Google Ads

Kampanie CPC, CPM, CPV, CPA w pigułce

Podsumujmy krótko najważniejsze informacje dotyczące rozliczeń kampanii reklamowych.

  • Reklama CPC – polega na płatności za kliknięcie reklamy. Polecana do zwiększenia ruchu bądź sprzedaży na stronie.
  • Reklama CPM – dotyczy płatności za tysiąc wyświetleń reklamy. Najczęściej stosowana do kampanii zwiększających zasięg.
  • Reklama CPV – reklamodawca płaci za obejrzenie video / wejście w interakcję z nim. Polecana, gdy reklamodawcy zależy na pozyskaniu zaangażowanych użytkowników.
  • Reklama CPA – obejmuje płatność za konkretne działania np. pozyskanie leada (CPL) czy złożenie zamówienia (CPO/CPS). Stosowana w reklamach skierowanych na łatwo mierzalny cel.

W przypadku kampanii CPC, CPM czy CPV reklamodawca może ustawić maksymalną stawkę, którą jest w stanie wydać za dane zdarzenie, dzięki czemu może w prosty sposób panować nad swoim budżetem reklamowym. Oczywiście maksymalna stawka nie musi być równa rzeczywistej, którą poniesie za konkretne zdarzenie.

Popularne modele rozliczeń działań reklamowych – który jest najkorzystniejszy?

Istnieją różne rodzaje reklamy w internecie. Każda z nich może mieć inny cel, więc musi być rozliczana w odmienny sposób. CPC świetnie sprawdzi się w reklamach na ruch, CPM na budowanie rozpoznawalności / zasięgów, a CPA, gdy zależy Ci na konkretnej akcji. Dlatego nie sposób powiedzieć, czy któryś z modeli płatności jest bardziej lub mniej skuteczny.

To samo odnosi się do ceny reklamy w internecie. Nie można określić, że idealne CPC to tyle i tyle, a CPM powinno wynosić maksymalnie x złotych. To, ile zapłacisz za dane zdarzenie / 1000 zdarzeń zależne jest od wielu czynników – konkurencyjności tematu, jakości reklamy, jakości strony docelowej. Jednak tak szeroki wybór metod rozliczeń pozwala świetnie dostosować rodzaj kampanii reklamowej do Twoich celów i oczekiwań. Wykorzystaj ten potencjał, zanim konkurencja cię ubiegnie.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 4.7 / 5. Liczba ocen. 3

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Piotr Sztuka
Piotr Sztuka
Z SEO i content marketingiem związany od 2012 roku. Pasjonat marketingu internetowego, sportu i prostych podróży.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?