Z roku na rok płatne reklamy w internecie cieszą się coraz większą popularnością. Wysoka dostępność i stosunkowo niski próg wejścia powodują, że duża liczba firm decyduje się na inwestycję w ten rodzaj marketingu online. Początkujący reklamodawcy internetowi zasypywani są stosem skrótów – CPC, CPM, CPA, CPV, które muszą poznać, aby wiedzieć, jak rozliczać swoje kampanie reklamowe. W prosty sposób wyjaśnimy, na czym polegają poszczególne modele rozliczeń, a także, do których rodzajów reklamy w internecie są stosowane.
Kampanie CPC – płać tylko za kliknięcia
Jest to jeden z najpopularniejszych sposób rozliczeń reklamy w internecie. Model reklamowy CPC (cost per click) opiera się o płatności za kliknięcia danej reklamy. Oznacza to, że reklamodawca ponosi koszty jedynie, gdy użytkownik kliknie komunikat reklamowy, a nie gdy wyświetli mu się reklama. Taka forma rozliczeń zwiększa prawdopodobieństwo, że reklamodawcy internetowi płacą jedynie za zainteresowanych użytkowników – tych, którzy chcą wejść w interakcję z biznesem.
Stosowanie kampanii CPC jest szczególnie rekomendowane, gdy Twoim celem reklamowym jest sprzedaż produktów lub usług bądź zwiększenie ruchu na stronie. CPC jest powszechnie stosowane w reklamach w sieci wyszukiwania Google, Google Shopping czy jako rozliczenie wielu rodzajów reklam Facebook Ads.
Kampanie CPM – postaw na zasięg
Reklamy CPM (cost per mile) to kolejny przykład metod rozliczeniowych kampanii w internecie. CPM marketing działa na zasadzie płatności za wyświetlenia, a konkretnie za tysiąc wyświetleń. Z początku może brzmieć to trochę dziwnie – skoro model reklamowy CPC to płatność za jedno kliknięcie, a CPM to płatność aż za 1000 zdarzeń? W praktyce jest to bardzo wygodne, ponieważ stawka za jedno wyświetlenie byłaby bardzo niska, dlatego łatwiej przedstawić rozliczenie w formie tysiąca zdarzeń.
Reklamy CPM najczęściej stosowane są do tych rodzajów reklam w internecie, których nadrzędnym zadaniem jest budowanie świadomości użytkowników dotyczącej produktu/usługi, budowanie brand recognition lub realizacja innych celów biznesowych, które można osiągnąć poprzez duże zasięgi. Rozliczenia CPM wykorzystywane są m.in. w reklamach banerowych w sieci reklamowej Google i na Youtube. Popularny jest także mailing CPM – czyli rozliczenia kampanii mailingowych za tysiąc wyświetleń wiadomości przez użytkowników.
Kampanie CPV – łatwo rozliczaj reklamy video
CPV (cost per view) to najprościej mówiąc koszt obejrzenia reklamy. Jest to popularna metoda rozliczeń reklam video m.in. na YouTube. W tym przypadku reklamodawca internetowy płaci jedynie, gdy użytkownik obejrzy minimum 30 sekund reklamy (lub całość, jeżeli trwa ona mniej niż pół minuty) bądź wejdzie w interakcję z reklamą, np. kliknie baner, wezwanie do działania lub nakładkę.
Reklamy CPV są bardziej podobne do CPC niż do CPM – płaci się za pojedyncze zdarzenia, które świadczą o zainteresowaniu użytkownika komunikatem reklamowym. Dlatego często są one wykorzystywane, gdy reklamodawcy zależy na bezpośrednim zwiększeniu sprzedaży dzięki płatnym reklamom.
Kampanie CPA/CPL – płać za konkretne działanie
Reklama CPA (cost per action) polega na rozliczeniu za działanie, akcję. Reklamodawca internetowy sam może określić, na czym mu najbardziej zależy, puszczając daną reklamę i właśnie za podjęcie tego konkretnego działania będzie on rozliczany. CPA w e-commerce ma szczególnie szerokie zastosowanie – pożądanym działaniem może być polubienie fanpage’a, wypełnienie ankiety, rejestracja w sklepie itd.
Jeżeli celem kampanii CPA jest pozyskanie leadów, wtedy mówimy o rozliczeniu CPL (cost per lead). Najczęściej stosowane jest w momencie, gdy poprzez interakcję z reklamą użytkownik wysyła zapytanie, czy zapisuje się do newslettera. Dla reklam czysto sprzedażowych stosowane jest również rozliczenie CPO (cost per order) lub CPS (cost per sale) – reklamodawca płaci, jeżeli użytkownik dokona zakupu w sklepie/na stronie internetowej. CPA marketing to świetnie rozwiązanie dla reklamodawców, którzy wiedzą, czego chcą, zależy im na konkretnych rezultatach.
Kampanie CPC, CPM, CPV, CPA w pigułce
Podsumujmy krótko najważniejsze informacje dotyczące rozliczeń kampanii reklamowych.
- Reklama CPC – polega na płatności za kliknięcie reklamy. Polecana do zwiększenia ruchu bądź sprzedaży na stronie.
- Reklama CPM – dotyczy płatności za tysiąc wyświetleń reklamy. Najczęściej stosowana do kampanii zwiększających zasięg.
- Reklama CPV – reklamodawca płaci za obejrzenie video / wejście w interakcję z nim. Polecana, gdy reklamodawcy zależy na pozyskaniu zaangażowanych użytkowników.
- Reklama CPA – obejmuje płatność za konkretne działania np. pozyskanie leada (CPL) czy złożenie zamówienia (CPO/CPS). Stosowana w reklamach skierowanych na łatwo mierzalny cel.
W przypadku kampanii CPC, CPM czy CPV reklamodawca może ustawić maksymalną stawkę, którą jest w stanie wydać za dane zdarzenie, dzięki czemu może w prosty sposób panować nad swoim budżetem reklamowym. Oczywiście maksymalna stawka nie musi być równa rzeczywistej, którą poniesie za konkretne zdarzenie.
Popularne modele rozliczeń działań reklamowych – który jest najkorzystniejszy?
Istnieją różne rodzaje reklamy w internecie. Każda z nich może mieć inny cel, więc musi być rozliczana w odmienny sposób. CPC świetnie sprawdzi się w reklamach na ruch, CPM na budowanie rozpoznawalności / zasięgów, a CPA, gdy zależy Ci na konkretnej akcji. Dlatego nie sposób powiedzieć, czy któryś z modeli płatności jest bardziej lub mniej skuteczny.
To samo odnosi się do ceny reklamy w internecie. Nie można określić, że idealne CPC to tyle i tyle, a CPM powinno wynosić maksymalnie x złotych. To, ile zapłacisz za dane zdarzenie / 1000 zdarzeń zależne jest od wielu czynników – konkurencyjności tematu, jakości reklamy, jakości strony docelowej. Jednak tak szeroki wybór metod rozliczeń pozwala świetnie dostosować rodzaj kampanii reklamowej do Twoich celów i oczekiwań. Wykorzystaj ten potencjał, zanim konkurencja cię ubiegnie.